Vad tycker ni om PlayStation 4?

Permalänk
Medlem

Inledningsvis var mina tankar väldigt positiva, men att Sony också börjar ta betalt för online förstörde allt

Permalänk
Medlem

Alla som klagar på PS4 "DRM" är patetiska. Det är ju exakt som det är idag. Det är upp till utvecklarna och inte Sony.

Tror ni att Sony är gud i spelbranschen? Att dem kan styra och ställa som dem vill? Nej, det kan dem inte. Publishers och utvecklare har sina krav men Sonys firstparty spel kommer som sagt inte ha någon DRM.

Och ni som har problem med att betala för PS+ borde ta en titt på er ekonomiska situation och fråga er själva om ni ens har råd med en konsol till att börja med.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Alla som klagar på PS4 "DRM" är patetiska. Det är ju exakt som det är idag. Det är upp till utvecklarna och inte Sony.

Tror ni att Sony är gud i spelbranschen? Att dem kan styra och ställa som dem vill? Nej, det kan dem inte. Publishers och utvecklare har sina krav men Sonys firstparty spel kommer som sagt inte ha någon DRM.

Och ni som har problem med att betala för PS+ borde ta en titt på er ekonomiska situation och fråga er själva om ni ens har råd med en konsol till att börja med.

Tror många är upprörda då Sony aldrig tagit betalt tidigare, många fanbois använder också detta till sitt försvar mot Xbox "vi betalar iaf inte för att spela online", de får iaf nya argument nu med begagnatmarknaden, 24-hour check-in m.m.

Permalänk
Medlem

Lite synd att man måste ha PS+ för att kunna spela multi.. men det blir nog kanske ett köp sen när den sjunker i pris PS4

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Och ni som har problem med att betala för PS+ borde ta en titt på er ekonomiska situation och fråga er själva om ni ens har råd med en konsol till att börja med.

PS+ och tycker det är skitbra. Har en jävla massa spel nu som jag fått genom åren med PS+. Måste dock hålla med alla som klagade tidigare att det är sjukt att man måste betala för att få spela online nu.
Tror mest det blir spelarna som får lida av att det inte kommer vara lika många som spelar online nu. Rätt säker på att det är många unga som inte kommer lyckas övertala sina föräldrar att lägga ut 500kr för ett års medlemskap.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Och ni som har problem med att betala för PS+ borde ta en titt på er ekonomiska situation och fråga er själva om ni ens har råd med en konsol till att börja med.

Online var gratis på både PS2 och PS3. Online är fortfarande gratis på PC(i princip allt bortsett från MMOs).

För att ge lite perspektiv kan du ju fundera på vad pengarna som går till PS+ hade kunnat gå till istället. Kostnaden för fyra års online kan bekosta ett hyfsat grafikkort.

Bara för att jag har råd att köpa en påse skit om dagen innebär inte att jag gör det, oavsett hur "billig" skiten ifråga är

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

För att ge lite perspektiv kan du ju fundera på vad pengarna som går till PS+ hade kunnat gå till istället. Kostnaden för fyra års online kan bekosta ett hyfsat grafikkort.

Får du också ~50 spel om året också för de pengarna med Grafik kortet? PS+ kommer förbli som innan, 4+ spel i månaden gratis + 4-6 st statiska per år.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Får du också ~50 spel om året också för de pengarna med Grafik kortet? PS+ kommer förbli som innan, 4+ spel i månaden gratis + 4-6 st statiska per år.

Som försvinner så fort man slutar betala för PS+.
Man kan även anta att det endast är ett fåtal spel man själv är intresserad av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Som försvinner så fort man slutar betala för PS+.
Man kan även anta att det endast är ett fåtal spel man själv är intresserad av.

Försvinner gör dom förvisso inte, du kan inte spela dom under tiden, sedan överlag så brukar väldigt många spel ha ca 50-100 kr mer rabatt om du köper på PSN med PS+ ( Dvs mer en vad PS+ kostar i månaden )

Det finns ganska så många fördelar dvs. Äger du mer än en Sony enhet så är PS+ enormt mycket värt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Hmmm... Om man förbokar nu på tex. spelbutiken.se, betalar man nu?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Frågan är väll om de kommer ha kvar samma generösa fördelar med PS+ om den blir obligatorisk eller om de kommer
göra som Microsoft och ha olika paket.

Kommer man behöva ps+ för allt online på konsolen eller bara för spel?

Permalänk
Medlem

Priserna på PS4 i Sverige just nu är hutlösa. Tur vi lever i EU så vi slipper tullar från andra EU länder då Amazon.co.uk tar under 3500:- för det och det är ingen frakt heller. Sänker de inte priserna på konsolen köper jag från England eller Tyskland.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem

405€ från tyska Amazon med frakt-. Det är ju runt 3550. Så att vi i Sverige betalar 4000+ kan man tacka Nordisk Film för...

Tyckte att onliine kostar var en riktig pungspark. PS+ är bra, men ett måste borde det, enl mig, inte vara för att lira MP.§

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashashiva:

Priserna på PS4 i Sverige just nu är hutlösa. Tur vi lever i EU så vi slipper tullar från andra EU länder då Amazon.co.uk tar under 3500:- för det och det är ingen frakt heller. Sänker de inte priserna på konsolen köper jag från England eller Tyskland.

Tänk på att du behöver en ny AC-adapter ifall du köper en engelsk konsoll.

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Tänk på att du behöver en ny AC-adapter ifall du köper en engelsk konsoll.

Behövs ingen ny eller annan AC adapter att köpa något från Tyskland eller UK. Det enda som krävs om du köper från UK är att du behöver skaffa en konverter då de har andra pluggar än oss, men allt annat är det samma, en sådan adapter kostar en 50 lapp om du inte redan äger en.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Mitt första intryck var faktiskt att alla nya konsoler (Wii U, PS4 o Xbox One) var för tidigt släppta och inte så mycket kraftigare än deras storebrorsor.

Personligen tycker jag att vi kunde väntat minst några år till innan de släpptes, kanske låta technologin hinna ikapp lite.
Hur mycket bättre spelupplevelse kommer man få?

Dock e jag lite sugen på o köpa PS4:n eftersom den går på ca. 3,500:- förvånansvärt billigt.

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem

PS4 4298kr Spelbutiken! https://www.spelbutiken.se/catalog/product/78265-playstation_...

Dom har alltså ändrat pris från igår. Ändå billigast måste jag säga.

Visa signatur

En dator, en mobil och en tablet. X670 Hero / 7900X / 4080

Permalänk
Medlem

Fördelar och nackdelar ur mitt eget perspektiv;

+ + F ö r d e l a r + +

$100 billigare vid lansering än konkurrent, trots bättre hårdvara.

Designmissar från tidigare handkontroller åtgärdade, dvs;
*Förlängd R2- och L2-knapp.
*Gummerad undersida, så kontrollen inte glider och skaver vid längre och svettiga sessioner.
*Fördjupning i analogspakarna så tummarna inte glider av.
*Ser lite mer ergonomisk ut.

Speldemos man har sett ser otroliga ut.

- - N a c k d e l a r - -

Som sagt, personligt. Men jag tycker att designen på själva konsolen är ful.

Lanseringen skulle skett för 3-4 år sen.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Behövs ingen ny eller annan AC adapter att köpa något från Tyskland eller UK. Det enda som krävs om du köper från UK är att du behöver skaffa en konverter då de har andra pluggar än oss, men allt annat är det samma, en sådan adapter kostar en 50 lapp om du inte redan äger en.

man behöver inte köpa en adapter

det enda man behöver köpa är en apparatsladd för ca 25-30 kr på clas ohlson eller kjell & co

Permalänk
Skrivet av Lakoni:

PS4 4298kr Spelbutiken! https://www.spelbutiken.se/catalog/product/78265-playstation_...

Dom har alltså ändrat pris från igår. Ändå billigast måste jag säga.

haha aah det har de, dne låg på 3,5

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

man behöver inte köpa en adapter

det enda man behöver köpa är en apparatsladd för ca 25-30 kr på clas ohlson eller kjell & co

Det beror helt och hållet på om sladden kommer sitta fast i nätagget eller inte. Ta T:ex. Wii, där gör den det, du kan köpa en sådan kabel, klippa och byta kontakt om du nu så vill men finns lättare alternativ för den. Jag kan inte svara för vilken kabel PS3'an har därför nämnde jag just en plugg.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Bättre hårdvara än XB1? Det är enbart spekulationer eftersom ingen vet vad det är för hårdvara i de båda maskinerna, dessutom har utvecklare från båda hållen sagt att det är devkits de sitter med och att hårdvaran som finns i dessa idag inte är slutgiltiga, så den spekulationen tror jag inte vi behöver ägna så mycket energi åt. Däremot har det skickats två tydliga signaler, Sony vill vara gamerns första val medans MS står för hela familjen och vill ha sin konsol mer som en mediaspelare än en spelmaskin.

*Drar kudden ur örat på trickysaer* Dags att vakna nu! Exakta specifikationer för maskinerna har varit "public information" ett tag nu. PS4'an har utan tvivel bättre hårdvara än Xbox. På grund av att arkitekturen mellan maskinerna är snarlik så kan man även räkna med att samma titlar både vara en något trevligare upplevelse på PS4'an. Det är naturligtvis inte säkert, och är förmodligen helt beroende på hur mycket man optimerar till plattformarna. Men förutsatt att man lägger ner samma tid så kan inte gärna Xbox versionerna bli llika bra, jag tvivlar iallafall starkt på det.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Vet nån om det kommer att finnas typ FSAA och anisotropic filtering i den nya generationens konsoler? Vissa PS3 spel ser ju riktigt bra ut, bortsett från att kantiga linjer och blurriga texturer på avstånd förstör halva upplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Mitt första intryck var faktiskt att alla nya konsoler (Wii U, PS4 o Xbox One) var för tidigt släppta och inte så mycket kraftigare än deras storebrorsor.

Personligen tycker jag att vi kunde väntat minst några år till innan de släpptes, kanske låta technologin hinna ikapp lite.
Hur mycket bättre spelupplevelse kommer man få?

Dock e jag lite sugen på o köpa PS4:n eftersom den går på ca. 3,500:- förvånansvärt billigt.

Hmm för tidigt släppta och inte mycket kraftfullare? Typ 16ggr mer minne och 230.4 GFLOPS jämfört med PS4'ans 1,84TFLOPS. Men det är klart, man borde väntat lite tills tekniken hinner ikapp? Hinner ikapp vadå? Konsollerna kan inte ha PC-hårdvaru specifikationer på grund av bl.a pris, storlek och begränsad tillgång. Nvidia skulle ex. inte kunna få fram i närheten med så många fungerande Titan chip som Sony eller Microsoft hade efterfrågat. Sen skulle det naturligtvis kosta företagen alldeles för mycket. Hade de haft något motsvarande ett Titan i maskinerna så hade förmodligen konsollen hamnat på mellan 12-15kr för konsument. De hade massan aldrig accepterat, även om du personligen skulle tycka det är ok.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Tänk på att du behöver en ny AC-adapter ifall du köper en engelsk konsoll.

PS4 såg ut att ha inbyggt nätagg, och ett standarduttag, så det enda du behöver är en apparatkabel av rätt modell, ca 30 kronor.
http://www.netonnet.se/art/koppla-och-anslut/el/el-kabel/valu...
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/kab...
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV-ljud-och-bild/Kab...
Fats det troligaste är ju att du redan har en gammal som ligger hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashashiva:

Priserna på PS4 i Sverige just nu är hutlösa. Tur vi lever i EU så vi slipper tullar från andra EU länder då Amazon.co.uk tar under 3500:- för det och det är ingen frakt heller. Sänker de inte priserna på konsolen köper jag från England eller Tyskland.

Något hände visst med mitt föregående inlägg...
Men summa summarum:

Du kan köpa från Amazon.de och slippa oroa dig över kontakten samt att Euron är billigare och frakten går snabbare.

DOCK!!
Så du kommer få betala Svensk moms på produkten, den kommer kosta en hundra mer än vad den gör på Spelbutiken just nu.
(4300kr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Något hände visst med mitt föregående inlägg...
Men summa summarum:

Du kan köpa från Amazon.de och slippa oroa dig över kontakten samt att Euron är billigare och frakten går snabbare.

DOCK!!
Så du kommer få betala Svensk moms på produkten, den kommer kosta en hundra mer än vad den gör på Spelbutiken just nu.
(4300kr)

Om du beställer från amazon.co.uk utan att välja gratisfrakt så kommer den att kosta 370£ vilket blir 3800kr. Det här är med moms och hela köret.

Edit: Från amazon.de så blir slutpriset 3700kr.
Alltså är det ca 500kr billigare att beställa från amazon än spelbutiken.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Om du beställer från amazon.co.uk utan att välja gratisfrakt så kommer den att kosta 370£ vilket blir 3800kr. Det här är med moms och hela köret.

Edit: Från amazon.de så blir slutpriset 3700kr.

Lägger dom på momen direkt via butiken? (vi har inte samma moms som i Tyskland och England)
Eller kommer detta göras med det bolaget som fraktar så 1-3veckor efter så får man en faktura.

edit: Gäller gratisfrakten verkligen för Sverige med för det står det att den inte gör på sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Lägger dom på momen direkt via butiken? (vi har inte samma moms som i Tyskland och England)
Eller kommer detta göras med det bolaget som fraktar så 1-3veckor efter så får man en faktura.

Momsen läggs på direkt när du köper via amazon. Det är inom eu så inga extrapriser tillkommer. Slutpriset du ser när du kan betala är det du betalar, varken mer eller mindre.

Edit: Ja amazon.co.uk har gratisfrakt till sverige vid vissa summor. Dock blir det längre frakttid då.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Momsen läggs på direkt när du köper via amazon. Det är inom eu så inga extrapriser tillkommer. Slutpriset du ser när du kan betala är det du betalar, varken mer eller mindre.

Edit: Ja amazon.co.uk har gratisfrakt till sverige vid vissa summor. Dock blir det längre frakttid då.

Okej det är ju fantastiskt, just det momentet har alltid stoppat mig att handla från .de och .co.uk då jag inte vill sitta och vänta på en faktura med moms
edit: Nordisk Film kan ju köra upp den någonstans!