iPhone 5 eller Galaxy S4 ?

Permalänk

iPhone 5 eller Galaxy S4 ?

Hej, har funderingar på en ny mobil. Vilken skulle ni rekommendera att man skulle köpa?

iPhone 5 eller Galaxy S4 ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

S4

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

I5:a

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonaseklund:

Hej, har funderingar på en ny mobil. Vilken skulle ni rekommendera att man skulle köpa?

iPhone 5 eller Galaxy S4 ?

Har du testat att känna på de i butik? Annars gör det. Har du testat på ios och android OS?

Om inte jag har fel så är rent tekniskt s4:an bättre, fler funktioner osv. Men sedan beror det mest på om man ens använder de funktioner som mobilen har.

Kort svar: S4:an är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel3770:

S4 pissar totalt på iPhone 5.

80% större batteri
Full HD-skärm
Gorilla glas 3
Quad-core
2 GB ram
SD-kort
1 års längre garanti
Widgets
NFC
IR-kontroll
Tempsensor

etc etc

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Har du köpt grejer från App Store tidigare så är iPhone 5 ett bra val. Har du köpt från Google Play tidigare så är S4 ett bra val. Har du inte köpt några appar tidigare bör du åka och testa dem.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

S4 skulle jag säga, trots faktumet att jag är ägare av en iPhone 5 (Vilken jag är väldigt nöjd över)!

S4:an har punkter som iPhone 5 bara inte kan klå. Som batteritiden, skärmen och dess upplösning och lite andra grejer.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K 4.2GHz | Asus Geforce GTX 780 DCU II | A-Data 16GB 1600MHz | Asus Maximus VII Hero Z97 | NZXT H440 Svart/Röd | EVGA Supernova G2 750W | Eizo Foris FS2333 | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Samsung SSD EVO 256GB | WD 2TB Red 7200RPM

Permalänk
Medlem

skulle säga SAMSUNG S4 slår iphonen på fingrarna totalt. har testat båda.

Visa signatur

[I9 13900k] [ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO][ASUS TUF 4090][Corsair Dominator Platinum RGB DDR5 5600MHz 32GB] [Intel SSD][Sennheiser HD700]

Permalänk

Jag var innan en windows/android "fanboy".

Sen jag slutade spela spel gick jag helt över till Apple (dator,surfplatta och telefon blev utbytt. Ångrar det inte en sekund.

För att sammanfatta vad JAG tycker: Android/windows om man gillar att pilla och nörda sig. IOS/OSX om man gillar när allt bara fungerar och flyter på skönt.

OBS detta är min personliga erfarenhet.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaakie:

skulle säga SAMSUNG S4 slår iphonen på fingrarna totalt. har testat båda.

Jag har båda. iPhone 5 framstår sin en gammal jävla knapptelefon bredvid en S4:a.

iPhone 5 är fortfarande en bra mobil, men inte om man jämför med en S4.
Det är ungefär som att spaghetti och köttfärsås är gott käk, men har inget att komma med jämfört med en blodig biff.
Man skulle inte köpa spaghetti och köttfärssås till samma pris som en mör biff, eller hur?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Har du köpt grejer från App Store tidigare så är iPhone 5 ett bra val. Har du köpt från Google Play tidigare så är S4 ett bra val. Har du inte köpt några appar tidigare bör du åka och testa dem.

Håller helt med!
Sen är jag en ägare av en iPhone5:a och har haft iphone sen de kom i Sverige. Därför har jag valt att inte ens titta på andra operativ då jag spenderat för mycket pengar på appar osv.

Men nästa byte av lur (inom 1-2 år) blir helt och hållet svårt. Allt beror på vad Apple presenterar. Är det inga wow nyheter (som det inte varit sen hoppet mellan 3 och 4 typ) så kommer jag nog spana mer åt android/windows mobile.

Åk in och känn på de båda telefonerna i butik och bestäm efter det.

Iphone tycker jag känns bättre i handen då i mitt tycke S4 är för stor. Känns även som att S4 är lite plastigare, inte jättestörande men ändå vissa som hatar det.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

S4 pissar totalt på iPhone 5.

80% större batteri
Full HD-skärm
Gorilla glas 3
Quad-core
2 GB ram
SD-kort
1 års längre garanti
Widgets
NFC
IR-kontroll
Tempsensor

etc etc

Vem är det som är fanboy'n egentligen?

Jag tycker du ska gå på iPhone 5 eller en Nokia Lumia 920. Tycker dock du ska testa mobilerna i en butik innan du köper en.
Sen så är min åsikt att Samsungen är bara plastig och stor som en romarsköld.

Permalänk
Medlem

Jag själv hade tagit en Samsung S4. Men nu vet jag inte vad du vill helst ha. Säger som dem andra, åk och testa dem, fråga kompisar som har S4 och Iphone 5 och få en bild vad dem tycker.

Visa signatur

|CPU I5-2500k 3.30GHZ | GPU GTX 970 | Moderkort ASUS P8P67 B3 | Hårddiskar Western digital blue 500GB | Western digtal green 1TB | SSD Intel 120GB | Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | PSU Corsair 600W
Chassi Arc mide R2 | BenQ G2420HDBE | Windows 7 home 64 bit

Permalänk

Jag tycker TS ska köpa en HTC One, den är som ett mellanting mellan iPhone 5 och Galaxy S4

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

För att sammanfatta vad JAG tycker: Android/windows om man gillar att pilla och nörda sig. IOS/OSX om man gillar när allt bara fungerar och flyter på skönt.

Min telefon(Nexus 4) har aldrig krånglat, och inte min dator heller(utan att jag orsakat det).

Så vad betyder det?

Tror du inte insett att Androids sprungit förbi iPhones sedan länge.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Har du köpt grejer från App Store tidigare så är iPhone 5 ett bra val. Har du köpt från Google Play tidigare så är S4 ett bra val. Har du inte köpt några appar tidigare bör du åka och testa dem.

Tycker verkligen inte man ska välja telefon efter var man har köpt appar tidigare. Varför skulle man göra det?

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derpina:

Vem är det som är fanboy'n egentligen?

Jag tycker du ska gå på iPhone 5 eller en Nokia Lumia 920. Tycker dock du ska testa mobilerna i en butik innan du köper en.
Sen så är min åsikt att Samsungen är bara plastig och stor som en romarsköld.

Missade du att jag har en iPhone 5 också?
Samsungen är gjord i polykarbonat, vilket är hållbarare än en iPhone 5.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Derpina:

Vem är det som är fanboy'n egentligen?

Jag tycker du ska gå på iPhone 5 eller en Nokia Lumia 920. Tycker dock du ska testa mobilerna i en butik innan du köper en.
Sen så är min åsikt att Samsungen är bara plastig och stor som en romarsköld.

Man behöver inte vara fan boy för att jämföra saker jag har varken haft samsung eller iphone innan men jag tycker att s4:an verkar vara ett MYCKET bättre köp.
Ja den kanske är plastig men alla är inte jätte petiga med det heller, och utséendet är inte viktigast (tycker inte alltid jag). och det är ju meningen att den ska vara stor eftersom många människor tycker om stora mobiler
(själv tycker jag det är lite konstigt för att först var mobilerna as stora och sen mindre och mindre till typ xperia x8 mini, och nu blir dom bara större och större)

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Tycker verkligen inte man ska välja telefon efter var man har köpt appar tidigare. Varför skulle man göra det?

Pengar växer inte på träd.

Lite mer seriöst: Vissa spenderar väldigt mycket pengar på appar, att då behöva köpa dem igen kan vara dyrt.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Hahah, Så jäävla känsligt ämne!
Tycker du ska prova båda och få ett eget intryck på vilken du vill ha och inte bli övertalad av folk på nätet som inte känner dig till något som sen inte passar dig alls. Beror på helt hurdan du är som person, vad du ska ha telefonen till, vad du har för slags förväntningar och krav som måste finnas osv. osv. Tycker du ska köra in på tex Phonehouse där de har alla möjliga telefoner uppradade redo för att testas av kunder innan köp. (i min hemstad har dem det i alla fall vet inte hur de ligger till i deras andra butiker)

Jag har själv en iPhone 5, dels för att jag har haft en iPhone 4 nu i snart 3 år och redan köpt massa appar till denna och iphone 4:an köpte jag för att app/program utbud såg mycket intressantare ut än vad de gjorde hos deras rivaler. Köpte ju iPhone 5:an också lite för att jag är lite lat att köpa annan telefon då jag redan vet var jag hittar allt på iphöne i inställningar osv, så kör in o kolla i närmsta telefon butik och få ett eget intryck på vad som passar just dig.

Permalänk

Vad man tycker om är högst personligt. Specifikationer i all ära. I slutändan handlar det om tycke och smak. Och där är vi alla olika. Som några redan sagt i tråden. Kläm, känn testa och se vilken Du gillar. I slutändan är det Du som ska betala för kalaset. Ingen av oss andra i tråden. Specifikationsmässigt är S4 ljusår före, men Android som sådant är ganska långt efter när det gäller att bara fungera. Och det är MINA åsikter. Som ägt massvis av iphones och android.

Permalänk
Medlem

Alltså tråden kryllar ju verkligen av fanboys.

Jag personligen skulle ha provat dom båda, deras OS skiljer ganska rejält och alla uppskattar inte samma funktioner/utseende. Men det som talar mest för S4an är ju faktiskt att det är en hyfsat ny telefon, till skillnad från Iphone 5 som inte är ung.

Permalänk
Medlem

Vill man ha apples mjukvarugrejer som iMessage (som jag älskar!) eller facetime lär man ju hålla sig till iPhone.
Jag själv blev lite besviken på S4 när den släpptes, men jag skulle ändå valt en s4 över en iPhone 5.
Värt att ta med i tanken är att apple så småningom kommer med sin nästa telefon, de släpper väl en om året typ?
Sen känns s4an som en mobil man tröttnar på, iaf jag uppskattar alla funktionerna, men hur ofta använder man dem? jag gör det inte ofta iaf.

Men som sagt, vill du ha en massa funktioner, hålla på och installera egna roms och mixtra med telefonen? S4
Vill du ha ett OS som du inte ska hålla på med som flyter på out of the box (självklart gör android det också... nästan), så satsa på iPhone.

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Jag äger en Iphone 5. Är nöjd. Den dagen jag vill börja pilla mer med telefonen än vad jag gör idag så ligger S4:an bra till.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Min telefon(Nexus 4) har aldrig krånglat, och inte min dator heller(utan att jag orsakat det).

Så vad betyder det?

Tror du inte insett att Androids sprungit förbi iPhones sedan länge.

Jag har haft:

Iphone 3GS
Iphone 4 3st
iphone 4s 2st

Htc Hero
Galaxy s2 2st
nexus 4
galaxy s3 3st

Bytt fram och tillbaka mellan IOS och android har rootat och jailbreakat hit och dit, hamnar alltid tillbaka på IOS. Fungerar skönast enligt mitt eget tycke.

Sen använder jag min telefon för att ringa, smsa, surfa och mail.. NFC var kul en gång sen rann det ut i sanden. kan skriva 30 anledningar men de flesta är min personliga syn på det. På pappret är Android flaggskeppen jättefina men jag tycker fortfarande dom laggar i menyer och när man bläddrar i facebook appen tex..

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

S4 pissar totalt på iPhone 5.

80% större batteri
Full HD-skärm
Gorilla glas 3
Quad-core
2 GB ram
SD-kort
1 års längre garanti
Widgets
NFC
IR-kontroll
Tempsensor

etc etc

80% större batteri, ja. Men vad hjälper det när Iphone har 56% längre batteritid?

Sluta stirra blint på specs och använd erat förnuft. Galaxy S4 är som bäst jämnlik Iphone 5 när man räknar ihop riktiga tester som speglar verkligheten.
Jag skulle ta en Iphone 5, snyggare snabbare, bättre batteritid, bättre optimerade appar och mer stöttålig än S4. Trots att S4 har gorilla mega super glass!

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Jag har haft:

Iphone 3GS
Iphone 4 3st
iphone 4s 2st

Htc Hero
Galaxy s2 2st
nexus 4
galaxy s3 3st

Bytt fram och tillbaka mellan IOS och android har rootat och jailbreakat hit och dit, hamnar alltid tillbaka på IOS. Fungerar skönast enligt mitt eget tycke.

Sen använder jag min telefon för att ringa, smsa, surfa och mail.. NFC var kul en gång sen rann det ut i sanden. kan skriva 30 anledningar men de flesta är min personliga syn på det. På pappret är Android flaggskeppen jättefina men jag tycker fortfarande dom laggar i menyer och när man bläddrar i facebook appen tex..

Då måste du ju ha haft något fel på din N4 och SGS3.
Mina klasskompisar som har S3 har inget lagg, inte heller har jag lagg på N4. Varken i spel, menyer eller facebook.
Och varför har du haft 3st Galaxy S3?!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Jag har haft:

Iphone 3GS
Iphone 4 3st
iphone 4s 2st

Htc Hero
Galaxy s2 2st
nexus 4
galaxy s3 3st

Bytt fram och tillbaka mellan IOS och android har rootat och jailbreakat hit och dit, hamnar alltid tillbaka på IOS. Fungerar skönast enligt mitt eget tycke.

Sen använder jag min telefon för att ringa, smsa, surfa och mail.. NFC var kul en gång sen rann det ut i sanden. kan skriva 30 anledningar men de flesta är min personliga syn på det. På pappret är Android flaggskeppen jättefina men jag tycker fortfarande dom laggar i menyer och när man bläddrar i facebook appen tex..

Varför så många telefoner????

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Varför så många telefoner????

"Passion for Fashion, I'm addicted i suppose"

Permalänk
Medlem

Vad är supporten för en generation gammal Androidlur? Noll. Jag gillar att Apple inte släpper nytt hela tiden "bara för att", och att man i stort sett har fulla uppdateringar i ett par år.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF