ASUS MB P7P55D-E PRO och sata 6, blygsamma prestanda med SSD?

Permalänk
Medlem

ASUS MB P7P55D-E PRO och sata 6, blygsamma prestanda med SSD?

Har ett Asus P7P55D-E PRO och har nu satt i en Samsung 840 Pro 256 och jag tycker läs och skrivprestanda inte är direkt lysande.
Jag har kollat att Achi är aktiverat i mitt Windows 7 och Marvell kontrollern har den senaste drivrutinen. När jag kör Samsungs Magican software
så rapporterar den att "ACHI" är inactiveted" Så jag undrar hur det ligger till egentiligen? Har och förstått på inlägg på webben att den aktuella
Marvell kontrollern inte är något vidare? Finns det något prisvärt PCI kort för SATA 6 att köpa, vill helst slippa byta moderkort med allt det för med
sig i form av mjukvaruarbete, installationer mm.

/Lennart

Permalänk
Vila i frid

Din bräda kör ju med P55 chipset dvs ICH. Kör istället med Intel Rapid Storage Manager och aktivera cachade skrivningar. Marvell-kontrollern är de grå SATA. J-micron de svarta. ICH, de blå.

Permalänk
Medlem

hasenfrasen: Kan du utveckla ditt förslag lite mer? Jag ska läsa min modrkortsmanual när jag kommer hem ikväll.

/Lennart

Permalänk
Vila i frid

Que? Ställ in i BIOS att allt ska vara AHCI. Anslut dina diskar till de blå kontakterna. Installera Intel Rapid Storage Manager och gå in i dess kontrollpanel och aktivera write-back cache på respektive disk. Din Samsung-mjukvara kan du avinstallera. Drivarna för din Marvell-kontroller på moderkortet är inget att ödsla tid på - om du nu inte HAR enheter anslutna till den. Oftast brukar Marvell's portar användas till extern e-sata och annat bjäfs som t.ex. cd-rom etc.

Permalänk
Medlem

Har nu kopplat om och installerat Intel Rapid och jag får något sämre läsprestanda på stora filer men på mindre filer är den rejält förbättrad som även märks vid normal datanavändning. Skrivprestanda förbättras rejält för alla filstorlekar. Så tack för tips och råd!

/Lennart