Varför kostar Canon batterier så mycket?

Permalänk

Varför kostar Canon batterier så mycket?

Hej!

Undrar bara varför det är så höga priser på Canon originalbatterier? Jag tänkte köpa två nya batterier av typen BP-511A och jag hittade det för 890 kr på Net On Net. Hur motiverar man så höga priser? Så två såna här kommer kosta mig 1780 kr. Jag har kollat lite på andra alternativ av okänt märk, t.ex. kostar motsvarande batteri 349 kr på Kjell & Co. Varför är det så stor prisskillnad?

Är det högre volttal som gör att de kostar så mycket? Mer komplicerad tillverkning? Det här batteriet ligger på 7.4 Volt. Ett vanligt batteri för mobiltelefon som oftast ligger på ca 3.7 Volt kostar inte mer än 500 kr. Är inte dessa batterier mer kompakta och komplicerade att tillverka än batterier för kameror?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av ElectroGeeza:

Hej!

Undrar bara varför det är så höga priser på Canon originalbatterier? Jag tänkte köpa två nya batterier av typen BP-511A och jag hittade det för 890 kr på Net On Net. Hur motiverar man så höga priser? Så två såna här kommer kosta mig 1780 kr. Jag har kollat lite på andra alternativ av okänt märk, t.ex. kostar motsvarande batteri 349 kr på Kjell & Co. Varför är det så stor prisskillnad?

Är det högre volttal som gör att de kostar så mycket? Mer komplicerad tillverkning? Det här batteriet ligger på 7.4 Volt. Ett vanligt batteri för mobiltelefon som oftast ligger på ca 3.7 Volt kostar inte mer än 500 kr. Är inte dessa batterier mer kompakta och komplicerade att tillverka än batterier för kameror?

Märket.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

volten är det inte. då skulle kameran gå sönder.
däremot så kan det vara skillnad på Ah, men högst troligt så är det nog bara märket som kostar.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Bara för att det står "Canon"? Kul! Det här med "säkerhetskrets" då? Har alla batterier en sån? På vissa webbsidor står det att batteriet har en sån krets som ska hindra överbelastning.

På mitt BP-511A står det 1390mAh (Li-ion). Det står också Min. 1300 mAh 9.7 Wh. Så minst 1300 mAh? Net On Net skriver 1500 mAh. Samma sak står det på kopian som Kjell säljer. Så en kopia borde alltså ge samma laddning som ett Canon original, om inte ännu högre laddning?

Var kan man köpa bra kopior av BP-511A? Har det ingen betydelse hur mycket det kostar? På Batteriexperten säljer man kopior för 199 kr styck. Det tycker jag är ett bra pris. Jag är rädd för att få ett skit till batteri om jag går under det priset. Upp till 400 kr styck är ett rimligt pris tycker jag.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

kan säga att jag har lånat två olika Canon kameror och de har använts i MINUS ~25 grader ute en hel dag och den ena hade original batteri och den andra något köpt i efterhand

Den från Canon tålde kylan mycket bättre, tog lååång tid innan den "tog slut" (blev för kall) så den satte jag in i innerfickan och värmde upp så funkade den igen efter ett tag, den billigare fungerade likabra men bara de att den dog snabbare, den gick inte använda lika länge alls och kylan dödade den rätt fort gång på gång.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

När jag filmar med mina Canon batterier brukar det slå mig,
"Fan vad länge batteriet räcker trots att det är flera år gammalt".

När jag filmar med mina tredjeparts så går tankegången,
"Jävla skit, hur kan det ta slut så fort trots att det är helt nytt?"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Original Canonbatteri till min 600D kostade under femhundringen, trodde det var "standardpriset" men så var det alltså inte.

Permalänk
Medlem

Skillnad i pris beror, såklart, mestadels på att Canon är "original" och att de är "godkända" av Canon. Stoppar man i andra batterier kan det vara så att man förverkar garantin om man har sådan kvar.
Vad gäller 3:e-partbatterier så kan det variera en del hur bra kvaliteten är, men många håller god kvalitet, men det finns åxå bottennapp. Jag har använt en del 3:e-partsbatterier och de har varit lika bra som "original".

Att säkerhetskretsen saknas är nog inte så vanligt numera, men man kan inte veta säkert. Finns den inte så ökar risken för överladdning eller djupurladdning vilket i värsta fall kan innebära brand eller explosion.

Batterierna till mobiltelefoner är av samma typ som de som används i kameror, men de i kamerorna är oftast av högre kapacitet och därav är de åxå dyrare.

Edit:
Dessa dyra priser är ju inget som är unikt för Canon, för övrigt. Panasonic har ju gått steget längre och aktivt försökt hindra att man använder batterier från 3:e part i deras kameror, genom att kamerans mjukvara "pratar" med batteriet och får den inte rätt svar så vägrar den starta.

Permalänk
Medlem

Jag har använt tredjepartsbatterier till flera olika kameror och dom har funkat bra för det mesta. Hade ett par till min 50D som dog rätt snabbt men annars har dom knappt varit märkbart sämre än originalbatterier. Fuji är väl enda tillverkaren som inte har totala rövarpriser på sina egna batterier, runt dubbla priset mot kinakopiorna.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Original Canonbatteri till min 600D kostade under femhundringen, trodde det var "standardpriset" men så var det alltså inte.

De större batterierna som det OP letar efter är inte samma som i en 600D, därav skillnaden.

Jag köpte två kinabatterier av den modellen och de används bara i nödfall eftersom dom dels inte håller lika länge och sen finns alltid risken att dom exploderar. Problemet är att kamerabatterierna är Li-ion batterier och inte NiMh. Hade det varit NiMh hade jag inte varit orolig det minsta men det har varit ett par skräckhistorier där folk petat i piratbatteri och den magiska röken har börjat pysa ur kameran. Du vet den sorten som är väldigt svår att stoppa tillbaka. Dock av dom jag läst om så har nästan alla varit Nikon av någon anledning.

Som hobbyfotograf med relativ billiga kameror kommer jag fortsätta köpa piratbatterier även om det nästa gång nog blir en dyrare sort (mina kostade under hundringen för två inkl porto)

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att det är dumsnålt att köpa de billigare kopiorna. Har man tur kan de funka bra men ofta slits de ut snabbare så man måste byta ut dem oftare och då blir det inte billigare i längden. Ibland kan det löna sig att leta originalbatterier på utländska nätbutiker som amazon.co.uk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Min erfarenhet är att det är dumsnålt att köpa de billigare kopiorna. Har man tur kan de funka bra men ofta slits de ut snabbare så man måste byta ut dem oftare och då blir det inte billigare i längden. Ibland kan det löna sig att leta originalbatterier på utländska nätbutiker som amazon.co.uk.

Det är min erfarenhet med. Men man kan inte sticka under stol med att det är en väldigt stor skillnad på tredjeparts. Det finns bra tredjeparts, men det känns lite som att det är en chansning.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Kör både originalbatteri och ersättningsbatteri till min 650D och enda skillnaden jag märkt är att originalet räcker längre, men det är naturligt då det har fler redovisade mAh. Lite kvalitet och mycket märke är det man betalar för med originalbatterier.

Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV

Permalänk
Medlem

Om man visste vilka tredjepartsbatterier som är bra så vore det lättare att hitta alternativen. Så de som har bra erfarenheter kanske kan tipsa oss andra?

Permalänk
Medlem

tyvärr kostar batterier till nikon lika mkt o mer ibland..helt sjukt. nästan billigare o köpa ny kamera istället hahaha

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Min erfarenhet är att det är dumsnålt att köpa de billigare kopiorna. Har man tur kan de funka bra men ofta slits de ut snabbare så man måste byta ut dem oftare och då blir det inte billigare i längden. Ibland kan det löna sig att leta originalbatterier på utländska nätbutiker som amazon.co.uk.

Canon NB-4L 499 kr
Kinakopia 19 kr inkl frakt.

Det nedre batteriet lär behövas slitas ut extremt snabbt för att det översta batteriet plötsligt ska bli prisvärt...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Canon NB-4L 499 kr
Kinakopia 19 kr inkl frakt.

Det nedre batteriet lär behövas slitas ut extremt snabbt för att det översta batteriet plötsligt ska bli prisvärt...

Kan väl funka med halvkassa batterier om man har en hel bunt batterier med sig då så man kan byta ofta. Själv gillar jag inte att batteriet plötsligt tagit slut när man som bäst hade behövt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kan väl funka med halvkassa batterier om man har en hel bunt batterier med sig då så man kan byta ofta. Själv gillar jag inte att batteriet plötsligt tagit slut när man som bäst hade behövt det.

Att det skulle vara halvkasst är bara din gissning... Kamerabatterier har låg kapacitet och är gjorda med gammal billig 3.7V-teknik, det är inte raketforskning att göra sådana batterier billigt.

Batteriet plötsligt tagit slut = bara köra med originalbatteriet...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Canon NB-4L 499 kr
Kinakopia 19 kr inkl frakt.

Det nedre batteriet lär behövas slitas ut extremt snabbt för att det översta batteriet plötsligt ska bli prisvärt...

När kinakopian visar sig vara defekt och tar med sig kamerahuset i fallet blir originalbatteriet ungefär ett kamerapris billigare i inköp. Jag har svårt att tro att Canon (eller några andra tillverkare) skulle låta det gå på garantin om skadan berott på ett kinabatteri. Men det är väl en avvägning man själv får göra.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

För att du inte skall tappa bort dem.
TROLL

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

När kinakopian visar sig vara defekt och tar med sig kamerahuset i fallet blir originalbatteriet ungefär ett kamerapris billigare i inköp. Jag har svårt att tro att Canon (eller några andra tillverkare) skulle låta det gå på garantin om skadan berott på ett kinabatteri. Men det är väl en avvägning man själv får göra.

Batterier kan inte explodera vid urladdning, bara vid uppladdning eller fysisk åverkan. Så det är typ omöjligt att det "tar med sig kamerahuset".

Men nu vet jag vilka det är som köper originalbatterierna...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Batterier kan inte explodera vid urladdning, bara vid uppladdning eller fysisk åverkan. Så det är typ omöjligt att det "tar med sig kamerahuset".

Men nu vet jag vilka det är som köper originalbatterierna...

det kan väl ta sönder huset på annat sätt? strömspikar, läckage, fel spänning?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

det kan väl ta sönder huset på annat sätt? strömspikar, läckage, fel spänning?

Det är batterier vi diskuterar, inte transformatorer.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är batterier vi diskuterar, inte transformatorer.

så det kan inte vara fel på batterier menar du?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

så det kan inte vara fel på batterier menar du?

Ett batteri kan inte ge strömspikar eller för hög spänning (om det inte är fel sorts batteri, vilket det knappast är i de här fallen).

"Fel" kan det vara, även på Canon original.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Ett batteri kan inte ge strömspikar eller för hög spänning (om det inte är fel sorts batteri, vilket det knappast är i de här fallen).

"Fel" kan det vara, även på Canon original.

om batteriet är defekt så kan det både ge strömspikar, för hög spänning och läcka. finns säkert mer saker som jag inte tänkt på.

sen så kan givetvis canons batterier också vara defekta, men troligtvis inte lika många, och om det händer något är chansen att det går på garanti mycket större.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

om batteriet är defekt så kan det både ge strömspikar, för hög spänning och läcka. finns säkert mer saker som jag inte tänkt på.
.

Du får gärna länka till exempel där kameraägare råkat ut för alla dessa missöden med piratbatterier.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Du får gärna länka till exempel där kameraägare råkat ut för alla dessa missöden med piratbatterier.

har tyvärr inte något exempel. tror du inte på mig, gör inte det. men jag är säker på att ett batteri kan vara defekt och förstöra en kamera, även om det inte är så vanligt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

kvaliten

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

För dom är kanon!