Köpa PS Vita nu eller vänta till efter E3?

Permalänk
Medlem

Köpa PS Vita nu eller vänta till efter E3?

Sålde mitt 3DS XL pga tråkiga spel och funderar på att köpa ett PS Vita.
Vad tycker ni, är det värt att köpa en nu? Jag misstänker att Sony kommer sänka priset efter E3 och kanske även minneskorten. Därav min skepticism.
Fråga mig inte varför jag tror det gamerintuition!

Ni som äger ett. Är ni nöjda? Vilka spel föredrar ni att man köper direkt?
Tacksam för svar.

Permalänk
Skrivet av Xclusiv8:

Sålde mitt 3DS XL pga tråkiga spel och funderar på att köpa ett PS Vita.
Vad tycker ni, är det värt att köpa en nu? Jag misstänker att Sony kommer sänka priset efter E3 och kanske även minneskorten. Därav min skepticism.
Fråga mig inte varför jag tror det gamerintuition!

Ni som äger ett. Är ni nöjda? Vilka spel föredrar ni att man köper direkt?
Tacksam för svar.

Kan säga att jag inte är speciellt nöjd med min alls och jag skulle nog inte rekommendera en Vita till någon. Det finns för så spel, och det verkar komma för få spel.

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem

tror knappast priset på vare sig kort eller maskin lär ändras särskilt mycket inom nån närmare framtid. särskilt inte nu när den faktiskt börjat sälja bättre. ser man på tekniken i och jämför med annat så inser man även att merginalerna borde vara obefintliga.

maskinen är fantastisk och även om spelen är relativt få än så är flera av dem ev köpmotiverande. spelandet på den har ändå blivit begränsat, vet ej varför men jag tror bärbart spelandevektorn skars av campingkurvan nånstans på vägen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag har ett PSP och en hel del spel på den. Fungerar alla PSP spel som man köpt via PSN på PS Vita?

Permalänk
Medlem

Det du har köpt på PSN ja, Vita läser inga UMD skivor dock. Det sagt finns vissa spel som inte går att ladda ner på Vita'n av någon udda anledning du behöver en PS3 för att föra över de spelen, dock inte många. T.ex. Valkyrie Chronicle 2 är ett av dom som jag kan komma på.

Sedan personligen kan jag rekommendera Vita till vem som helst, den har riktigt bra spel och tja jag har personligen inte ens tid att spela igenom dom. Dock värkar det som du redan ägt en PSP så tja inte så mycket extra där men om man inte ägt en PSP så finns det många många och åter många bra PSP spel att spela igenom också.

De bästa spelen till den just nu är Samt vist 3 av dessa finns till PS3 men aja
Persona 4 Golden
Zero Escape ( Gratis om du har PS+ just nu )
Atelier Totori Plus
Disgaea 3
Gravity Rush

Kommande spel som inte får missas:
Soul Sacrifice - Mindre än en månad kvar.
Dragon's Crown

PSP spel som inte får missas:
Corpse Party
Corpse Party Books of shadows
Gungnr
Riviera
Vakyria Chrinicles 2
Persona 1 & 2 & 3.
The Legend of heroes.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Någon som har Assassins Creed till Vitan? Any good?

Permalänk
Medlem

Att köpa en PS vita är enbart att rekommendera till en PS3/PS4 fanboy som vill skänka pengar till skit

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Om man lyssnar på Yoshida så kommer inte priset sänkas förrän det blir en krympning. Så det kan dröja tror jag.
Inofficiellt är den ju redan prissänkt förstås.

På årets E3 undrar jag hur mycket de fokuserar på Vita. Känns som allt fokus kommer ligga på PS4.

PS+ kan vara värt att skaffa då Sony har verkligen gjort det värt det sen E3 förra året speciellt för PS3 men Vita börjar komma igång.
Tror du får Gravity Rush och Uncharte: Golden Abyss direkt med PS+. Samt en massa annat. Kommer nytt varje månad.

Finns även en del mindre spel som är väldigt bra exempelvis Velocity och Tales from Space: Mutant Blobs Attack.
Allt beroende på vad du gillar.

Eftersom PSP mer eller mindre blev den inofficiella JRPG-konsolen så finns det gott om dom till Vita med.
Tråd från neogaf: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=464557

Vad jag har hört angående Assassin's Creed III: Liberation så ska det vara ett bra spel men det är väl så att gillar du Assassin's Creed så kommer du tycka om det annars inte. Det är alltså ingen stor skillnad.

MugiMugi listar en del väldigt bra spel men dock endast japanska. Det finns bra från väst också, två spel jag kan rekommendera är Lumines: Electronic Symphony och Rayman Origins.
Dock är det svårt att rekomendera när man inte vet vad du gillar.

Har du OK med pengar så köp en det är inte så dyrt tycker jag. Vill du inte ha den sen så sälj den.

Permalänk
Medlem

Jo PS+ om du har en PS3 samt en Vita är bara för bra just nu du får tillgång till väldigt många bra spel för ungefär priset av ett nytt spel per år... Det är ganska galet.

Just nu till PS+ är som du säger Uncharted & Gravity Rush samt Zero Escape, Några av konsolens bästa spel, gratis för ~55kr i månaden.

Samt tackar för tipset för den sidan, Viste inte att XSEED ska porta över Grand Knights History, Kan knappt vänta.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Att köpa en PS vita är enbart att rekommendera till en PS3/PS4 fanboy som vill skänka pengar till skit

Mogen attityd. Du får gärna förklara dig själv.

Permalänk
Medlem

Tycker också PS Vita faller på den klena spelfloran. Den har precis samma problem som PSP hade, det finns helt enkelt för få bra spel för att den ska vara något för den lite mer kvalitetsmedvetna (eller kanske bortskämda) gamern. Att riva av de godbitar som finns är alldeles för snabbt gjort. Jag lirade igenom Jeanne d'Arc, Dexter, GoW Ghost of Sparta, FF VI-porten som finns till den, samt MGS Peace Walker (och säkert något mer jag glömt nu), kände mig ganska klar med PSP:n i den meningen, och använder den sedan dess nästan uteslutande som emulatorplattform.

Visst, samma sak gäller väl egentligen 3DS också, om vi bara går på 3DS-spelen, men sedan har vi ju också hela biblioteket DS-spel, och där finns det ju mängder av riktiga kanonspel. Tror DS har fått lite oförtjänt dåligt rykte på grund av syndafloden ponnysimulatorer, virtuella dockskåp, och övriga idiotspel som släppts till den, men det totala utbudet är rent enormt, och sovrar man lite i det inser man snart att man får leta länge innan man hittar en konsoll det släppts lika många kvalitetsspel till. Ta Castlevania-, Professor Layton- och Dragon Quest-spelen som exempel, de slår det mesta i spelväg på fingrarna enligt min åsikt. Och gillar man point & click-äventyr, så är DS rena drömmen, 9 hours 9 persons 9 doors är nog bland det bästa (och bisarraste) jag spelat i genren. Detta är bara några av mina favoriter, det finns galet mycket mer som är väldigt spelvärt.

Mitt tips till TS är att han antingen skaffar en ny 3DS XL, eller kanske en DSi XL om han vill spela i native upplösning utan skalning, och ger sig i kast med DS-spelfloran.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ps vita har samma problem som psp med lite spel. 3ds säljer ju mycket bättre än vita också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunde:

Ps vita har samma problem som psp med lite spel. 3ds säljer ju mycket bättre än vita också.

Jo mycket sant, och det ironiska är att 3DS också har överlag samma problem som vita när det gäller 3DS spel, Det börjar åt andra sidan dyka upp nu men det har det enbart gjort det senaste månaden. Vist har det funnits ett par bra spel men det har det gjort för Vita också som många värkar totalt missa.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Var precis i GameStop och köpte en bundle. Två spel, Little Big Planet och Assassins creed samt screen protectors. 1990kr

Permalänk

Hur pass långa är spelen då dem är på sticka? spelar man ut tex call of duty på en vecka om man lirar ett par timmar om dagen ? Varför så få spel till den?

Kan man köpa bundle och vart i såna fall samt va kostar det nytt menar jag då ?

Permalänk
Medlem

Det hela beror på vad du prioriterar, gillar du Uncharted, Assassin's Creed och diverse andra spelserier - varför inte? Införskaffade själv nyligen 4 spel och Uncharted är lagom långt för att vara Uncharted. Nu är ju inte spelen av PS3 AAA kvalité men för att ett hopp från PSP så är det en jäkla uppgradering. Vitan kommer ju också agera som en motsvarande gamepad till Wii U för PS4 som Sony visade vid utannonsering. Spelen ser bra ut för att vara bärbar och specifikationerna är ju mer än förväntat, problemet är att Vita har fått en seg start där Sony förväntade sig att enheten skulle "sälja sig självt" medans 3DS fick emellertid spel som är både exklusiva men samtidigt vissa semi-multiplattform.

PSP fick en boost pga Monster Hunter, Persona, God Of War och andra eftertraktade titlar/serier. Vitan är ju kompatibel med PSP-spel genom PS-Store.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av callawayno1:

Hur pass långa är spelen då dem är på sticka? spelar man ut tex call of duty på en vecka om man lirar ett par timmar om dagen ? Varför så få spel till den?

Kan man köpa bundle och vart i såna fall samt va kostar det nytt menar jag då ?

COD är riktigt dåligt exempel, spelar du bara enspelare så håller dessa 3-4 timmar per spel varv. Dvs för mig bara inte värt det då jag inte har intresse allt för COD multiplayer.

Överlag dock för Vita spelen så varar de oftast runt 15-20 timmar per spel och spelomgång, finns spel som tja är gjorda att spelas korta men många omgångar åt andra sidan. Sedan finns det långa spel. te.x. Persona 4 Golden som kan ta allt från 60 till 120 timmar att spela igenom. Bra exempel på spel med korta omgångar ca 15 minuter men varar runt 40-100+ timmar. Många har tillomed bara spela demot i över 20+ timmar lol..... Är t.ex. Soul Sacrifice som släpps nästa vecka.

Men på ett ungefär så är spelen lika långa o.s.v som vanliga konsol varianter.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Jag har en PS Vita med ca 32+ spel, kan rekommendera den starkt. Call of Duty är bäst online helt klart, Liberation lider av lite dålig framerate då och då men men vänjer sig och spelet ser bra ut och är bra.

Uncharted är vad jag tycker det snyggaste spelet hitills, dessutom så har Resistance Burning Skies fått oförskämt dåliga betyg då jag tycker att single player är riktigt roligt i det FPS spelet.

Unit 13 ser riktigt bra ut och är mer smyga och skjuta spel. Sen får man inte glömma Sonic Allstar Racing som ser riktigt bra ut och är roligt som fasen.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Skrivet av Magnus72:

Jag har en PS Vita med ca 32+ spel, kan rekommendera den starkt. Call of Duty är bäst online helt klart, Liberation lider av lite dålig framerate då och då men men vänjer sig och spelet ser bra ut och är bra.

Uncharted är vad jag tycker det snyggaste spelet hitills, dessutom så har Resistance Burning Skies fått oförskämt dåliga betyg då jag tycker att single player är riktigt roligt i det FPS spelet.

Unit 13 ser riktigt bra ut och är mer smyga och skjuta spel. Sen får man inte glömma Sonic Allstar Racing som ser riktigt bra ut och är roligt som fasen.

Du kan väl ändå inte mena att Call Of Duty är "bra" online. Man blir ju utslängd mellan rundorna, det laggar som en diabildprojektor samt att kontrollen är horribel?

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Skrivet av kaput:

Mitt tips till TS är att han antingen skaffar en ny 3DS XL, eller kanske en DSi XL om han vill spela i native upplösning utan skalning, och ger sig i kast med DS-spelfloran.

Synd bara att 3DS XL inte har högre upplösning en vanliga 3DS och den större skärmen gör att det ser pixligt ut, nästan roligare med mindre 3DS då upplösningen ser bättre ut IMO.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).