Permalänk
Medlem

Spela med 4G-uppkoppling?

Hej

Som rubriken lyder. Kan man gejma med en 4G uppkoppling.

Jag bor i villa och har idag ett adsl 8mbit abonnemang men kommer sällan upp i de hastigheterna. Det duger iaf att gejma skapligt på.

Kan man gejma alls med en 4G uppkoppling? Man kan ju få upp till 20mbit hastighet och jag bor väldigt nära en 4G mast.

Någon som har erfarenhet om detta?

Permalänk

Min brors testade när han var i stockholm på hotel.

han delade ut internet genom sin telefon till sin laptop.
Hade mycket bättre hastigheter än mig på mitt 8mbit (runt 15-16mbit). Tror inte att ping var nått problem heller.
minns inte hundra dock.

så är det nära till masten borde de funka galant

Visa signatur

Stationär Corsair 750D | HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB | Seasonic Platinum 660 XP2 | AMD Ryzen 7 3800X | Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | ASUS RX 6800 Ref | ASUS ROG Strix LC 240 |
Skärmar Gigabyte 27" M27Q QHD IPS 170 Hz, Samsung S27D930, Samsung S24F350

Permalänk
Medlem

Bor du nära och har bra täckning kanske 40-50 ping, och inga problem att "gejma" om man är van vid adsl. (en polare kör 4g)
Jag med fiber hade inte klarat det men det är ju en annan grej. Tror det ska gå bra.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Znille:

Hej

Som rubriken lyder. Kan man gejma med en 4G uppkoppling.

Jag bor i villa och har idag ett adsl 8mbit abonnemang men kommer sällan upp i de hastigheterna. Det duger iaf att gejma skapligt på.

Kan man gejma alls med en 4G uppkoppling? Man kan ju få upp till 20mbit hastighet och jag bor väldigt nära en 4G mast.

Någon som har erfarenhet om detta?

Ja, du kanske får en bättre "hastighet", tänk dock på att mobila bredband ofta har ett "tak" på hur mycket data du får strömma varje månad.
Du kommer aldrig få bättre latency med ett mobilt bredband, det kan även skifta jättemycket beroende på tid på dygnet.
Jag skulle utan tvekan kört vidare på ADSL, om det är gaming vi pratar om.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

Spela kan man men man får nog inte lika bra ping som med ADSL (eller fiber). Sedan kommer den pingen man har vara troligtvis ganska instabil så att den hoppar upp och ned men kanske 100ms. Och så beror det på hur många som använder 4G från samma mast då bandbredden delas upp på alla användare. Så jag tror nog att det går bara att det blir instabilt och aldrig lika bra som med "vanligt trådat" internet. Och med bra menar jag självklart pingen eftersom du kan få ut mycket högre hastigheter med 4G jämfört med ADSL.

Tänk också att man oftast får en begränsad bandbredd (80GB/mån t.ex.) och kommer man över den så stryper de hastigheten till några kbit/s oftast.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk

Kör hellre på 8Mbit ADSL än 20Mbit 4G. Förmodligen stabilare, men självklart går det att spela på 4G.

Ett tag lirade jag via min mobil där jag fick ut 2-4Mbit/s ner och ungefär 2Mbit upp, dock med halvpissig ms, men det fungerade.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad du spelar med.
Jag har kört ganska mycket WoW över 3G och det har nästan alltid fungerat utmärkt.
Snabba FPS är värre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kör du i villa med antenn på taket och hyffsat nära till masten så är det lungt.
Du har juh 4G på 2 olika frevenser, en för kortare avstånd och högre hastighet.
Personlig erfarenhet säger att på den höga snabba frekvensen ger det spelbar ping.
Det sätter dock krav på avstånd till din mast. Annars hoppar du på den längre frekvensen som oftast har högre ping.

Bor du i ett lungt villa kvarter med lite personer/kvardratkilomter så kommer inte hastighet och pinga variera så mycket.
Bor du mera centralt så diffar hastighet och ping hejvillt beroende på hur många som använder det osv.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Vi körde ett mini LAN i höstas där 5 pers satt på ett 4G modem och de 10 andra satt på lina.
Funka bra även om det bara var Dota 2 som spelades.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Jag bor mitt ute på landet, och även när vår databegränsning har överskridits så rullar ALLA spel på i ca 40 ping förutsatt att ingen annan surfar. Innan databegränsningen har överskridits så fungerar det otroligt bra, jag kan ladda ned saker i uppåt 8 MB/s (om jag har flyt) annars brukar det vara runt 3.5 MB/s!

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att det går att spela på för mig.

Visa signatur

Dator: chassi: Fractal Design define r3 CPU: i5 760 @2.8ghz GPU: XFX 6950 2gbNätagg: Corsair cx500 Ram: Corsair 4gb 1600mhz Tillbehör: Skärm: Samsung s24a850dw Mus: Steelseries Rival Tangentbord: CM Storm Quickfire Rapid Red Musmatta: Steelseries qck+ Högtalare: JBL SpyroHörlurar: Sony MDR-XB700 Mic: Logitech desktop microphone

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Jag kommer använda mig av ett företagsabonemang så datamängden är obegränsad. Företaget står också för kostnaden av ett mobilt bredband så jag sparar ju en slant på att säga upp adslen. Jag kommer väl mest spela SC2 och lite BF3 jag är dock inte så kräsen så jag tror det kommer fungera bra.

Då har jag en följdfråga. Vad ska man använda för router/modem och skiljer det mycket i hastighet/signalstyrka om man köper en separat antenn som man smäller upp på taket mån tro?

Permalänk
Entusiast

Bor du där täckningen är bra snackar vi typ 30-50 i ping, i klass med ADSL alltså, men mycket högre hastigheter.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Prova 4G med ett kontantkort först så får du ju svar ganska fort

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk

Beror mycket på routern du använder där faktiskt, dom nyare huawei 593 från tele2 ska visst fungera rätt bra. Själv har jag också lirat nån gång när mitt internet har legat nere med min telefon som modem och det har faktiskt fungerat förvånansvärt bra.

Permalänk
Medlem

Körde telenors 4g under hösten fram till jul när jag slaggade hos brossan pga jobb.

Mitt inne i malmö men jag pingade runt 20-40 i alla spel. fick ut nästan max hastigheten också.
Men det är ju beroende på hur många användare och hur långt till masten du har!

Visa signatur

Jag har värsta speldatorn, med massa komponenter.

Permalänk
Medlem

Jag kör 4G med BBB (telenors nät), använder D-Links DWR-923 och det funkar kalasbra. 10-25ms på bra servrar. Hastigheten kunde väl varit bättre, brukar snitta 20-30Mbit även om det ibland är upp emot 45Mbit. Uppåt ligger det stabilt på runt 25Mbit. Bor ca 1km ifrån masten (2600MHz) och använder ej externa antenner.

Permalänk
Medlem

Jag får helt enkelt testa mig fram!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Har väl 4G via Tele2 XL och fungerar klockrent förutom då man slår i taket, då kan du glömma i att spela om du inte betalar 99kr/5GB. Man får högre hastigheter men oftast 10-30 mer i ping jämfört med ADSL men brukar ändå ligga på en spelbar nivå enligt mig.

Här har du mitt resultat, detta är utan några separata riktantenner utan detta är bara genom routern(B593):

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem

Jag bor nära en 4g mast också och har en ping på mellan 25-40ms

Permalänk
Medlem

faan vad dyra alla routrar/modem är!! just nu kommer jag få med en vanlig usb dongel. Känns ju som att det borde bli mycket bättre signal med ett riktigt modem. Jag har idag en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=468731 hemma. kan man trycka in modemet i den och köra på?

Permalänk
Medlem

Min vän har 4G och jag tror att han älskar det. När jag spelar BF3 med honom så stegrar hans ping från 1000 ms till 3000 ms.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znille:

faan vad dyra alla routrar/modem är!! just nu kommer jag få med en vanlig usb dongel. Känns ju som att det borde bli mycket bättre signal med ett riktigt modem. Jag har idag en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=468731 hemma. kan man trycka in modemet i den och köra på?

Så länge du använder din dongle - direkt i datorn eller i en router - är DEN antennen = ingen skillnad i mottagning. Om du däremot tar ut sim-kortet o stoppar in i en router som stödjer mobilt bredband direkt först då använder du routerns antenn. Ofta kan man dessutom koppla in externa antenner till dyilka routers.

"Stöd för mobilt bredband" kan vara ett lämpligt filter att börja med på Prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znille:

Hej

Som rubriken lyder. Kan man gejma med en 4G uppkoppling.

Jag bor i villa och har idag ett adsl 8mbit abonnemang men kommer sällan upp i de hastigheterna. Det duger iaf att gejma skapligt på.

Kan man gejma alls med en 4G uppkoppling? Man kan ju få upp till 20mbit hastighet och jag bor väldigt nära en 4G mast.

Någon som har erfarenhet om detta?

jag testade att spelade via min telefons 4G uppkoppling, det funkade jättebra fram tills en försäljare ringde...

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Så länge du använder din dongle - direkt i datorn eller i en router - är DEN antennen = ingen skillnad i mottagning. Om du däremot tar ut sim-kortet o stoppar in i en router som stödjer mobilt bredband direkt först då använder du routerns antenn. Ofta kan man dessutom koppla in externa antenner till dyilka routers.

"Stöd för mobilt bredband" kan vara ett lämpligt filter att börja med på Prisjakt.

tack så mycket. Letade förrut men hittade inte den funktionen. Beror på om man är på kategori router/modem men under router kategorin så fanns den.

Permalänk
Medlem

Spelar med telenors 4g. Bra hastigheter men helt värdelsöst att lira med.Laggar apröv även fast du har hyfsad ping. Har ca 15 ms ping när jag testar bredbandskollen. Jag låg typ en sekund efter när jag spelar fps spel som cod och bf3 och fattade inte varför.Körde pingtest på skiten och extremt mycket jitter och hög ping. Otroligt mycket störningar med 4g med andra ord som förstör spelet.

Permalänk
Inaktiv

Bara en tok får för sig att spela med 4g är lika bra som adsl. Nej lägg ner och kör ADSL eller fiber om du har tillgång till det!

Permalänk
Medlem

Okej, det är bra synpunkter Adsl är ju klart bättre o spela på än 4G men frågan är om det är acceptabelt med 4G, jg måste testa först så jag får en uppfattning om hur mycket sämre det blir.

Permalänk
Medlem

Så ser min 4g uppkoppling ut genom telefon till dator, skulle säkert gå att spela på. Dock kan det hitta på med mycket konstigt ibland oxå som inte den vanliga "fasta" linan gör. (Ironiskt att den fasta inte funkar för tillfället när jag skriver detta)

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö