Permalänk
Medlem

Skype stjäl min telefon!

När jag ska ringa från min nyinköpta Samsung S3 så får jag upp Skype så fort jag ska ringa. Hur får jag bort Skype? Jag kan knappa in numret, men så fort jag ska ringa (trycker på den gröna luren) dyker Skype upp! Ska jag ta bort den appen direkt?

Nyinköpt idag, mitt första Smartphoneinnehav så jag är en riktig rookie. Har ett Telia-abonnemang till påsk-erbjudande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av db4:

När jag ska ringa från min nyinköpta Samsung S3 så får jag upp Skype så fort jag ska ringa. Hur får jag bort Skype? Jag kan knappa in numret, men så fort jag ska ringa (trycker på den gröna luren) dyker Skype upp! Ska jag ta bort den appen direkt?

Nyinköpt idag, mitt första Smartphoneinnehav så jag är en riktig rookie. Har ett Telia-abonnemang till påsk-erbjudande.

Märkligt att den appen beter sig så utan att du aktiverat den? Om det inte är din första telefon detta så fixar du det. Du har säkert redan fixat det. Dessutom så måste man ha ett Skype-abonnemang för att kunna ringa andra telenummer, vanliga Skype går inte via telenätet. Så det betyder att du inte ens kan ringa ett telefonnummer med Skype, varesig du vill eller ej. Skype går via datanätet, om man inte har ett speciellt abonnemang, vilket du knappast har då du verkar helt obekant med Skype.

Så jag vet inte hur du får ihop det.

Det låter på dig som att du nyss tagit upp den nya lur och vips så är Skype framme och spökar. Skype måste man ladda hem. den är inte med i mjukvaran, så det gör ditt inlägg ännu märkligare. Begagnad telefon fast ny för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Märkligt att den appen beter sig så utan att du aktiverat den? Om det inte är din första telefon detta så fixar du det. Du har säkert redan fixat det.

Vet inte om TS redigerat sitt inlägg men han säger ju tydligt att han aldrig haft en smartphone förr...

Om jag var du TS skulle jag bara slänga Skype åt skogen, om du nu inte behöver Skype till något?

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur det ser ut för dig men du har inte fått upp något alternativ som "välj standardprogram"? Om inte, borde det kunna gå att gå in under program, eller appar, välja skype, och klicka på återställ standardinställningar

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk

När jag ska ringa någon kan jag välja om jag ska ringa från telefonen , skype eller viber. så någonstans borde du kunna ändra så att skype inte ligger som standard!

Permalänk
Medlem

tror det går om du går in i inställningar -> appar och sen letar reda på skype, en bit ner står det "rensa standardinställningar" klicka på det och nästa gång du ringer väljer du att ringa med "telefon" och inte skype

hoppas det hjälper

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av db4:

När jag ska ringa från min nyinköpta Samsung S3 så får jag upp Skype så fort jag ska ringa. Hur får jag bort Skype? Jag kan knappa in numret, men så fort jag ska ringa (trycker på den gröna luren) dyker Skype upp! Ska jag ta bort den appen direkt?

Nyinköpt idag, mitt första Smartphoneinnehav så jag är en riktig rookie. Har ett Telia-abonnemang till påsk-erbjudande.

Testa att gå in på Inställningar, Appar (kanske heter program på Samsung), scrolla till Skype och gå in på det, scrolla ned.
Det bör finnas en knapp som heter något i stil med "Rensa Standardinställningar".
Tryck den.

Testa att skriva in telenummer och ringa.
Du _kan_ få en fråga om vilket program du vill slutföra åtgärden med, tryck telefon och markera att telefon alltid ska användas.
..
Win!!..?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av db4:

När jag ska ringa från min nyinköpta Samsung S3 så får jag upp Skype så fort jag ska ringa. Hur får jag bort Skype? Jag kan knappa in numret, men så fort jag ska ringa (trycker på den gröna luren) dyker Skype upp! Ska jag ta bort den appen direkt?

Nyinköpt idag, mitt första Smartphoneinnehav så jag är en riktig rookie. Har ett Telia-abonnemang till påsk-erbjudande.

tjejen har en likadan telefon, ny den med, men inget skype där inte, hur kom det in på telefonen? fanns det bara där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

När jag ska ringa någon kan jag välja om jag ska ringa från telefonen , skype eller viber. så någonstans borde du kunna ändra så att skype inte ligger som standard!

Och vad skulle hända om du valde Skype? Att den kommer ringa upp via Skype?

Testa!

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Och vad skulle hända om du valde Skype? Att den kommer ringa upp via Skype?

Testa!

ja precis det skulle hända. vissa kanske använder massa kredit på skype och bara vill ha det så

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

tjejen har en likadan telefon, ny den med, men inget skype där inte, hur kom det in på telefonen? fanns det bara där?

Är du säker på att telefonen är helt ny och att ingen annan haft den innan dig?

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Rensa standardinställningarna så löser det sig.

§1, anmäl inläggen istället för att kommentera dem.
Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

När ska ni fatta att det inte ens går att ringa andra nummer ens om man vill? Skype connectar via datanätet, så det är en omöjlighet att ringa ett nummer. Med vanliga Skype. Det krävs en annan variant av Skype, med Skype.Out-abonnemang om det saka kunna ske telefonuppkoppling. Så det kanske du/ni ska sluta oroa er för?

Viber funkar däremot via telenätet.

Orka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Testa att gå in på Inställningar, Appar (kanske heter program på Samsung), scrolla till Skype och gå in på det, scrolla ned.
Det bör finnas en knapp som heter något i stil med "Rensa Standardinställningar".
Tryck den.

Testa att skriva in telenummer och ringa.
Du _kan_ få en fråga om vilket program du vill slutföra åtgärden med, tryck telefon och markera att telefon alltid ska användas.
..
Win!!..?

Funkade! Tack så mycket för era snabba svar. Nu fick jag frågan om jag ville använda telefonen eller Skype, och gjorde som du skrev. Nu har jag att göra hela natten för att komma underfund med resten av alla roligheter...

PS.Detta är INTE skrivet från telefonen DS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

När ska ni fatta att det inte ens går att ringa andra nummer ens om man vill? Skype connectar via datanätet, så det är en omöjlighet att ringa ett nummer. Med vanliga Skype. Det krävs en annan variant av Skype, med Skype.Out-abonnemang om det saka kunna ske telefonuppkoppling. Så det kanske du/ni ska sluta oroa er för?

Viber funkar däremot via telenätet.

Orka.

Skulle du kunna förklara för mig varför jag kan ringa upp vanliga nummer med skype då? Med skype-kredit.
Och jag tror att Viber är över nätverk.

EDIT: Viber har jag iaf rätt om.
http://www.viber.com/

Citat:

* Calls use your data plan

EDIT2: Bild på Skype för att jag kan.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

tjejen har en likadan telefon, ny den med, men inget skype där inte, hur kom det in på telefonen? fanns det bara där?

I mappen Program ligger Spotify, Angry Birds, Candy Crush Saga, SVT Play och Skype.

Och jag får väl tillstå att det är min fru som har handlat, och jag vet inte vad hon har bett operatören lägga in. Hon är å andra sidan uslare än jag när det gäller datorer och smartphones... Smartast i familjen är nog våra 4- och 6-åriga telningar, de fladdrar runt med vår Samsung padda som ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Skulle du kunna förklara för mig varför jag kan ringa upp vanliga nummer med skype då?
Och jag tror att Viber är över nätverk.

EDIT: Viber har jag iaf rätt om.
http://www.viber.com/

Vad heter det Skype som du påstår ringer upp nummer?

Och vadå Viber och nätverk? Det är nummer du ringer, men kan vara aktivt via WiFi, men då sker inga samtal. Röstkommunikation sker endast över telenätet.

Eller hur trodde du det funkade?

Haha, har du rätt om Viber? Kan inte du berätta hur man pratar i en telefon, men över ett nätverk, och inte via telelinjen? Läs på för fan. Nätverk är ex Wifi och man kan inte föra röstsamtal via det, dock kan data överföras. Viber går över 3G och Wifi, men bara det ena kan koppla upp samtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

EDIT2: Bild på Skype för att jag kan.
http://i.imgur.com/9rOUBJl.png

På Skype-bilden ser du kanske att det måste läggas till en kredit vilket i praktiken betyder öppna ett abonnemang med pengar på.

Testa att hålla isär begreppen?

Permalänk
Avstängd

men ta bort skype då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Vad heter det Skype som du påstår ringer upp nummer?

Och vadå Viber och nätverk? Det är nummer du ringer, men kan vara aktivt via WiFi, men då sker inga samtal. Röstkommunikation sker endast över telenätet.

Eller hur trodde du det funkade?

Haha, har du rätt om Viber? Kan inte du berätta hur man pratar i en telefon, men över ett nätverk, och inte via telelinjen? Läs på för fan. Nätverk är ex Wifi och man kan inte föra röstsamtal via det, dock kan data överföras. Viber går över 3G och Wifi, men bara det ena kan koppla upp samtal.

Skumt, säg det till alla med IP-Telefoni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Vad heter det Skype som du påstår ringer upp nummer?

Och vadå Viber och nätverk? Det är nummer du ringer, men kan vara aktivt via WiFi, men då sker inga samtal. Röstkommunikation sker endast över telenätet.

Eller hur trodde du det funkade?

Haha, har du rätt om Viber? Kan inte du berätta hur man pratar i en telefon, men över ett nätverk, och inte via telelinjen? Läs på för fan. Nätverk är ex Wifi och man kan inte föra röstsamtal via det, dock kan data överföras. Viber går över 3G och Wifi, men bara det ena kan koppla upp samtal.

både viber, skype och liknande tjänster vill ju operatörerna förbjuda för att det är "IP-telefoni" / VOIP
IP-telefoni = är överföring av röstsamtal och dylikt via datornätverk baserade på internetprotokollet (IP). Till skillnad från traditionell telefoni sker överföringen uppdelad i datapaket.

Jag kan ingenstanns hitta information om att viber skulle kunna ringa på "riktigt" om man är på 3g det enda jag kan hitta är att viber går över "nätverket/internet" på både 3g och wifi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Skumt, säg det till alla med IP-Telefoni?

Vadå alla med IP-telefoni? Det är där Skype har sitt ursprung och sin grund, men det är inte där man verkar genom mjukvaran i mobilen.
Skype kan nyttjas genom IP-telefoni, men har numera andra områden de verkar inom. Ex så är det en chatttjänst idag också, och messenger går över till Skype.

Skrivet av fax110:

Jag kan ingenstanns hitta information om att viber skulle kunna ringa på "riktigt" om man är på 3g det enda jag kan hitta är att viber går över "nätverket/internet" på både 3g och wifi...

3G är ett mobilnät. Via 3G kan man prata och skicka data. 3G och IP-telefoni är olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Haha, har du rätt om Viber? Kan inte du berätta hur man pratar i en telefon, men över ett nätverk, och inte via telelinjen? Läs på för fan. Nätverk är ex Wifi och man kan inte föra röstsamtal via det, dock kan data överföras. Viber går över 3G och Wifi, men bara det ena kan koppla upp samtal.

ja.
Här kommer ytterligare ett citat från sidan jag länkade.

Citat:

Best-quality mobile calls using 3G or Wi-Fi

Citat:

Läs på för fan.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

På Skype-bilden ser du kanske att det måste läggas till en kredit vilket i praktiken betyder öppna ett abonnemang med pengar på.

Testa att hålla isär begreppen?

Fast nu råkar ju Pyttemjuk ha bestämt att det redan finns något som de kallar abonnemang

så då är skype-kredit inte ett abonnemang.

Citat:

Testa att hålla isär begreppen?

Mer lättförståelig formulering till förmån för Telepati
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Vad heter det Skype som du påstår ringer upp nummer?

Och vadå Viber och nätverk? Det är nummer du ringer, men kan vara aktivt via WiFi, men då sker inga samtal. Röstkommunikation sker endast över telenätet.

Eller hur trodde du det funkade?

Haha, har du rätt om Viber? Kan inte du berätta hur man pratar i en telefon, men över ett nätverk, och inte via telelinjen? Läs på för fan. Nätverk är ex Wifi och man kan inte föra röstsamtal via det, dock kan data överföras. Viber går över 3G och Wifi, men bara det ena kan koppla upp samtal.

Du har helt fel. Skype och viber använder datatrafik för samtal. Sen om det går via 3G eller wifi spelar ingen roll.

EDIT: Som Perb påpekar nedan så kan Viber koppla ett vanligt samtal istället, om man ringer någon som inte har Viber eller är offline.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem

Väldigt offtopic nu men Viber använder IP om den man ringer till också har Viber, annars kopplar den ett vanligt samtal.

http://www.viber.com/faq

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Väldigt offtopic nu men Viber använder IP om den man ringer till också har Viber, annars kopplar den ett vanligt samtal.

http://www.viber.com/faq

Precis, bra länk

Där man bl.a kan finna:
I don't have 3G, can I still use Viber?
You can make calls and send texts via Wi-Fi, as well as via 3G.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Telepati:

När ska ni fatta att det inte ens går att ringa andra nummer ens om man vill? Skype connectar via datanätet, så det är en omöjlighet att ringa ett nummer. Med vanliga Skype. Det krävs en annan variant av Skype, med Skype.Out-abonnemang om det saka kunna ske telefonuppkoppling. Så det kanske du/ni ska sluta oroa er för?

Viber funkar däremot via telenätet.

Orka.

Näe. Här stämmer det inte riktigt. Skype kan faktiskt ringa ut till alla telefoner genom mobilen. Klienten använder som du säger alltid VOIP, men sedan har skype servrar som är kopplade mot vanliga telefonnätet som man kan kopplas vidare genom. För att kunna ringa utanför VOIPtjänsten behöver man använda skypekrediter. Så det går att ringa ut till alla mobiler och fasta telefoner om man vill med skype.

Viber är å nadra sidan VOIPexklusivt. Det går inte att ringa ut till vanliga mobilnätet vad jag vet. Däremot använder viber ens mobilnummer som användarnamn. Det är ett listigt sätt att få ut lite trevlig funktionalitet i telefonlistan, men man kan inte ringa ut med viber till vanliga hemtelefoner (vad jag vet) även om applikationen nyttjar ens riktiga mobilnummer.

Men det är såklart mer komplicerat än såhär ;). Om jag inte missminner mig kan man använda viber som dialer till vanliga samtal. Men det innebär inte att viber är bärare av trafiken i samtalet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreadwood:

Du har helt fel. Skype och viber använder datatrafik för samtal. Sen om det går via 3G eller wifi spelar ingen roll.

EDIT: Som Perb påpekar nedan så kan Viber koppla ett vanligt samtal istället, om man ringer någon som inte har Viber eller är offline.

Så Skype kör via datanätet när du ringer till det fasta nätet? Bara som exempel. Skype är inte alls per automatik data, det blir data mellan uppkopplad enhet och uppkopplad enhet. Till vanliga nr kan Skype agera vanlig teletjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Näe. Här stämmer det inte riktigt. Skype kan faktiskt ringa ut till alla telefoner genom mobilen. Klienten använder som du säger alltid VOIP, men sedan har skype servrar som är kopplade mot vanliga telefonnätet som man kan kopplas vidare genom. För att kunna ringa utanför VOIPtjänsten behöver man använda skypekrediter. Så det går att ringa ut till alla mobiler och fasta telefoner om man vill med skype

Jag vet att det går att ringa, jag sa att man inte kommer ut på vanligt nät/ringa upp nr och inte ett Skypenick. med vanliga Skype, det kräver, som du säger, en tilläggstjänst, i form av kredit och abonnemang. Jag snackar om att slå in ett telefonnummer, inte att lyckas nå en mobil enhet, för det kan man genom ex mobilt bredband. Men det mobila bredbandet kan inte koppla upp samtal i en telefon, dock via dator. men via dator är inte telesamtal, vilket kan göras med andra verktyg. och vanliga samtal behöver inte bära data.