Permalänk
Medlem

Hur mycket kraft behöver jag?

Hej.

Det är inte jätte aktuellt just nu men kommer att bli om några månader och jag är en sådan som gillar att vara ute i god tid
Jag planerar att börja studera till datorvetare genom ett av de många Datavetenskapliga program som finns på flera olika universitet och högskolor.
Till denna utbildning så har jag förstått att det skulle vara smidigt att ha en bärbar dator som ja kan ha med på föreläsningar osv.

Så till frågan som jag behöver hjälp med då.
Har någon av er redan gått en sådan här utbildning och i så fall vet ni/du vad för dator och hu mycket kraft den behöver för att klara av det som utbildningen kräver? är det viktigt med batteritid pga av väldigt långa föreläsningar eller är det bättre att lägga pengarna på mer prestanda? och slutligen har ni några förslag på datorer och priser?

tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxs:

Hej.

Det är inte jätte aktuellt just nu men kommer att bli om några månader och jag är en sådan som gillar att vara ute i god tid
Jag planerar att börja studera till datorvetare genom ett av de många Datavetenskapliga program som finns på flera olika universitet och högskolor.
Till denna utbildning så har jag förstått att det skulle vara smidigt att ha en bärbar dator som ja kan ha med på föreläsningar osv.

Så till frågan som jag behöver hjälp med då.
Har någon av er redan gått en sådan här utbildning och i så fall vet ni/du vad för dator och hu mycket kraft den behöver för att klara av det som utbildningen kräver? är det viktigt med batteritid pga av väldigt långa föreläsningar eller är det bättre att lägga pengarna på mer prestanda? och slutligen har ni några förslag på datorer och priser?

tack på förhand!

Beror på vad du skall göra, men programmen jag haft är den tyngsta java programmering, simuleringar vi körde krävde datorer som var svagare än dagens mobiltelefoner. Enda riktiga kravet var att köra linux för ns2

Jag tycker att det bästa vore en så liten dator som möjligt, tyst och som klarar av långa laddningar. Använder själv 13" Zenbook som klarar jobbet mycket bra.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad för ty av programmering och program som kommer köras men tanke är ju att jag ska ha en plugg dator som klarar det som kursen kräver mer eller mindre, för att spela har jag kvar min stationära som klarar den delen bra.

Men va du säger låter ju billigt och bra

Permalänk
Medlem

Macbook. Enormt bra batteritid, kvalité och framförallt funktion. Det är ingen slump att det kryllar av äpplen i föreläsningssalarna på skolorna runt om i landet.

Visa signatur

Äktenskapet är det enda kriget där man sover med fienden...

Permalänk
Medlem

haha, tyvärr så är jag anti-appelfanboy! tycker inte om deras produkter värken funktionsmässigt design eller det 40% högre priset.
så apple blir det inte i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxs:

haha, tyvärr så är jag anti-appelfanboy! tycker inte om deras produkter värken funktionsmässigt design eller det 40% högre priset.
så apple blir det inte i alla fall.

Mitt val hamnade på ArchLinux Asus UX32VD. Funkat utmärkt och föreläsningsalarna som ovanstående person pratade om börjar det Asusflaggor komma

FHD skärmen och Faenza/KFaenza icon pack är något vacker syn.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.