Permalänk
Avstängd

Jag tycker om spänningen i vardagen att kunna få virus ibland ser det som en utmaning
sen är det härligt när alla program ska vara och äckla sig överallt där dom inte behöver vara
sen varje extra program man får till alla spel är spännande ny mjukvara
och sköna tjänster som UAC och man ska inte glömma indexerings tjänsten som älskar att harva min gamla sata disk så den håller ett konstant knorrande är en av många stämnings höjare på kvällarna som gör att jag väljer att använda Windows

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Jag tycker om spänningen i vardagen att kunna få virus ibland ser det som en utmaning
sen är det härligt när alla program ska vara och äckla sig överallt där dom inte behöver vara
sen varje extra program man får till alla spel är spännande ny mjukvara
och sköna tjänster som UAC och man ska inte glömma indexerings tjänsten som älskar att harva min gamla sata disk så den håller ett konstant knorrande är en av många stämnings höjare på kvällarna som gör att jag väljer att använda Windows

hähä, du e allt jeterulig !! xDD

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fleet_of_Mind:

Varför Windows?

Högerklick.

Högerklick finns i alla OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Högerklick finns i alla OS.

Tja. Gnome gör sitt bästa för att ta bort funktionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Dold text

Sånt här ger mig onda aningar, men swec är bättre än att starta ett flamewar... Visst?
På spelmaskinen så kör jag windows av en simpel anledning: Spelen jag spelar med kompisarna fungerar problemfritt här.
På laptopen/arbetsmaskinen så är det dock Linux som gäller, och jag skulle välja Linux framför windows alla dagar i veckan när det kommer till servrar och administration.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem

Jag tycker om att mecka med min dator, och spela spel. Inte så många alternativ kvar.

Det Valve och andra försöker göra (flytta över spel till Linux) är hedersvärt, men fullständigt meningslöst för mig, och troligtvis de flesta andra. Jag har för många spel som bara funkar på Windows, och om det inte kommer en superemulator till Linux så är det Windows som gäller.

Och jag orkar gillar inte hur UI:t i Mac OSX fungerar.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Skrivet av swesen:

Högerklick finns i alla OS.

Måste erkänna att jag trollade lite men nja, har då aldrig sett det på en Mac.

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo

Permalänk

Spel är den enda anledningen att jag är kvar på Windows.

Permalänk
Medlem

Ni jämför helt fel saker i denna tråden.

Linux = Kärna
Windows = Operativsystem

Antingen jämför man Linux och NT kernel 7600 (Windows 7), eller Windows 7 och en Linux distribution som t.ex. Ubuntu 12.10.

Som svar på frågan så använder majoriteten Windows pga den stora användarvänligheten, standarden, stabiliteten och att det är optimerat för nya hårdvaror. Ubuntu 12.10 och många andra Linux distributioner är dessvärre fortfarande många år efter Windows 7. De funkar, men är inte speciellt optimerade eller användarvänliga och inte ens stabila heller.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz @ 4,5Ghz, Noctua NH-D14, ASUS P8Z77-V , 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, Gigabyte Nvidia GTX 660, Samsung 830 128GB, OCZ Vertex 2 60GB, WD 250GB, Corsair TX 650W, BenQ G2420HDBE, HP L2208w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Windows har drygt 90% av marknaden och det växer faktiskt just nu. Att använda det som är standard på marknaden kan och bör innebära minst problem. Folk vill inte ha problem med sina datorer och kunna använda de program som de är vana vid.

Linux och OSX är säkert jättebra operativsystem men ännu har de inte lyckats avsätta Windows dominans.

Windows har minskat med 0,7 procentenheter senaste året enligt http://marketshare.hitslink.com/operating-system-market-share....

Anledningen till Windows dominans är att de fick med sig spelmarknaden när den exploderade på 90-talet och att de flesta datorer levereras med förinstallerat Windows. Genom att leverera datorer med Windows är det väldigt många som inte vet att det finns alternativa OS och att det går att byta.

När det gäller problem med sina datorer så hade jag enorma problem att få mina föräldrar och min gamla faster att förstå Win7 efter att de tidigare kört XP. De kör idag Ubuntu med Gnome-classic utan problem, dessutom har jag märkt att behovet av stöd vid programuppdateringar har miskat betydligt tack vare pakethanteraren.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Windows har drygt 90% av marknaden och det växer faktiskt just nu. Att använda det som är standard på marknaden kan och bör innebära minst problem. Folk vill inte ha problem med sina datorer och kunna använda de program som de är vana vid.

Linux och OSX är säkert jättebra operativsystem men ännu har de inte lyckats avsätta Windows dominans.

Källa på att det växer? Det senaste jag såg så minskade andelen Windows i förhållande till OSX och Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fleet_of_Mind:

Måste erkänna att jag trollade lite men nja, har då aldrig sett det på en Mac.

Förmodligen för att du aldrig använt Mac Högerklick har funnits på Mac så länge jag kan minnas i alla fall.

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Förmodligen för att du aldrig använt Mac Högerklick har funnits på Mac så länge jag kan minnas i alla fall.

Haha, nej i princip inte...

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Förmodligen för att du aldrig använt Mac Högerklick har funnits på Mac så länge jag kan minnas i alla fall.

Kort minne?
Nej, Ctrl-klick är inte samma sak som högerklick.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag har en följdfråga till er alla. Hur ofta får ni BSOD på Windows? Senast jag fick det var när jag lirade med Vista och hade extremt överklockad CPU? Ingen jag känner har problem med BS sålänge man inte gör något konstigt som överklocka eller liknande.

Är väl 4år sedan med Windows XP och då berodde det på för gammalt BIOS.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Skrivet av Harblax:

Söker en utförlig förklaring på varför folk använder Windows över Linux eller OS X.

Windows på en sprillans ny speldator är förståeligt, men låt säga att jag inte spelar BF3 eller liknande och vill maximera min produktivitet genom att använda ett fritt operativsystem anpassat för just mig, utan virus, NTFS och bluescreens. Varför skulle jag välja Windows över Linux eller OS X?

Som flera påpekat så är det lite störande med en formulering om i klartext lyder: om jag redan bestämt mig för Linux -varför ska jag då välja Windows?

Men för att istället förutsättningslöst svarar på frågan varför jag väljer Windows så är det
1. Vana. Jag behärskar Windows betydligt bättre än Linux
2. Jobbet. Jag arbtar med Windows i arbetet och vill ha miljön hemma så kompatibel som möjligt.
3.Stort programutbud
4. Spel
5. Regelbundna automatiska uppdateringar. Det är möjligt att det finns i samma utsträckning i Linux, men det finns inte samma tryck och krav på uppföljning- å andra sidan inte samma tryck på exploits

Jag upplever inga problem med begränsningarna i NTFS och har inte haft en BSOD på åratal.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Harblax:

Söker en utförlig förklaring på varför folk använder Windows över Linux eller OS X.

Windows på en sprillans ny speldator är förståeligt, men låt säga att jag inte spelar BF3 eller liknande och vill maximera min produktivitet genom att använda ett fritt operativsystem anpassat för just mig, utan virus, NTFS och bluescreens. Varför skulle jag välja Windows över Linux eller OS X?

Fråga istället: Varför inte?
Varför skall man välja bort Windows? Har man ingen uppenbar anledning, så välj inte bort det.
Att köra Linux för att alla andra "coola kids" gör det, är man fel ute.
Att använda en Mac, men inte ha ekonomin för det är dumt. Så uselt är inte Linux eller Windows.

Windows:
Fördelar: Alla kan Windows. Stort programvaruutbud. Enorm kompatibilitet med hårdvara, bara man uppdaterar sina drivrutiner. Spel.
Nackdelar: Skadlig mjukvara är oftast riktat mot Windows, då det är världens vanligaste system. Instabilt.
Riktar sig till: Den som bara vill ha en dator. Datorspelare.

Mac OS X:
Fördelar: Plug'n'Play på riktigt. Stabilt.
Nackdelar: Kostsamt. Låst till Apple-kompatibel hårdvara. Färre valmöjligheter.
Riktar sig till: Den som söker maximal stabilitet och bästa kompatibilitet utan strul, oavsett kostnad.

Linux:
Fördelar: Valmöjligheter i precis allt. I regel fria licenser. Öppen kod. Lätt att få ett personligt utseende och beteende. Mycket stabilt.
Nackdelar: Kräver i regel lite mer kunskaper. Magert utbud av spel (På väg att vända dock)
Riktar sig till: Den som vill ha ett fritt alternativ med stora valmöjligheter, och är villig att tacklas med lite småproblem på vägen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jag kör Windows därför att..

1 - Programutbudet, allt jag använder finns
2 - Någorlunda fri hårdvara, jag kan bygga min egen burk specialanpassad för mina behov till ett rimligt pris.

Jag väljer bort OSX därför att Apple låser det till sin hårdvara
Jag väljer bort Linux därför att dom program jag jobbar med inte finns till det

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Kort minne?
Nej, Ctrl-klick är inte samma sak som högerklick.

När jag klickar på höger nedre hörn av min trackpad så registreras det i alla fall som högerklick. Kanske för att jag enkelt satte på den funktionen i trackpad-inställningarna i macens system settings. Detta kan man även ställa in på möss, apples egna och tredjepart. Om man inte gör det så är det ctrl+klick som gäller.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

För att jag är uppväxt med det.

Detta plus att det finns väldigt mycket mjukvara som utvecklas till windows.

låt säga någon som vill använda foto/bildbehandling sammt illustrations/rit program..
tar som exempel ett antal vanliga progam i Windows världen, hur många av dessa finns till Linux ?
visst det kanske finns några liknande..
Jag vet att flera finns till Mac, kanske dom flesta så Mac är faktiskt ett alternativ..
men finns ens något av dessa till Linux/Unix/BSD ??
Antagligen inte.. så där ryker enligt mig Linux/Unix/BSD som seriöst alternativ till den användaren..
sedan om man också vill spela spel så är utbudet betydligt bättre med Windows istället för Mac.

Corel PaintShop Pro X5
Capture One 7
Adobe Lightroom 4
Adobe Photoshop CS6
DxO Optics Pro 8
Smart Photo Editor
CorelDRAW Graphics Suite X6
Corel Painter 12
Adobe Illustrator CS6

Permalänk
Skrivet av Teddis:

När jag klickar på höger nedre hörn av min trackpad så registreras det i alla fall som högerklick. Kanske för att jag enkelt satte på den funktionen i trackpad-inställningarna i macens system settings. Detta kan man även ställa in på möss, apples egna och tredjepart. Om man inte gör det så är det ctrl+klick som gäller.

Ja, nu kan man det, det är alla väl medvetna om. Frågan är bara hur kort minne man har, om man inte minns tiden innan nu.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Visual Studio. That is all.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

BSOD är inget unikt för Windows.

Alla OS är givetvis känsliga för defekt hårdvara och hårdvarunära drivers (kernel drivers), sen om de presenteras som Blåskärm (Windows), Gråskärm (Mac OSX) eller typiskt i svart/vit text mode (*NIX) är mer detaljer...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Hej
Jag använder mig av både OS X och Windows 8 Pro och är mycket nöjd med båda operativsystemen. Varför bytte jag tillbaks till Windows (Win 8 Pro) efter 12 år av aktivt användande av OS X.
Följande anledningar: A) Apple börjar med hårdvara inlåsning samt mjukvara inlåsning på datorer som Apple har på iPads/iPhone. Kan inte längre bytta HD eller minne på t.ex. iMac 21,5 tum eller MBPr = MackBook Pro Retina.

B) Mjukvaran är nästan identisk på OS X och Windows idag (Windows kommit i fatt OS X) med användarvänlighet och stabilitet (förutsagt att du har en bra hårdvara) i din dator.

C) Tredje part mjukvaran t.ex. Adobe gör idag exakt samma mjukvara på PC som för Mac (har inte alltid varit så)

D) Hotet mot OS X ökar med hjälp av trojaner och maskar m.m. Det är bara tidsfråga innan virus kommer till OS X och då har Apple Mac med OS X tappat mycket av sin fördel anser jag.

E) Program och spelutbudet är större på PC än till Mac.

F) Jag kan bygga min egen Pc med riktig kvalité komponenter t.ex. Asus komponenter så får du en riktig stabil dator. Se min signatur för riktigt bra kvalitéts komponenter för en riktigt stabil dator. 5 års garantier och Certified by Military-standard krav på moderkort får man inte hos Apple datorer.

Det finns mycket mer att nämna men jag känner att det bör räcka för tillfället vill du veta mer hör av dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fleet_of_Mind:

Måste erkänna att jag trollade lite men nja, har då aldrig sett det på en Mac.

Jag har det på min skoldator som är en macbook, och sist jag körde ubuntu så funkade högerklick i alla fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n_sandstrom:

Kort minne?
Nej, Ctrl-klick är inte samma sak som högerklick.

Nej precis, jag menar högerklick. Nu får ni släppa hörnflaggan och komma in i matchen.

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Nej precis, jag menar högerklick. Nu får ni släppa hörnflaggan och komma in i matchen.

Vad då "komma in i matchen". Nu handlar det om "så länge du minns", och inte hur det är i nuläget.

Det jag undrar, hur långt tillbaka minns du, om du inte minns en tid då Mac inte hade högerklick?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n_sandstrom:

Vad då "komma in i matchen". Nu handlar det om "så länge du minns", och inte hur det är i nuläget.

Det jag undrar, hur långt tillbaka minns du, om du inte minns en tid då Mac inte hade högerklick?

Visst, jag har "bara" kört Mac i strax över 5 år, så jag kanske är en relativt ny Mac-användare. Men under de 5 åren har det alltid funnits.

Permalänk
Skrivet av swesen:

Jag har det på min skoldator som är en macbook, och sist jag körde ubuntu så funkade högerklick i alla fall.

Det är väl så att att jag pillat på lite äldre Macar kanske. Skit samma

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

För att virus finns på alla operativsystem och blåskärmar är till för att säga vad som gick fel med datorn och man får inte det ofta nuförtiden. Var mycket mer förr. Och tycker det är ett underbart operativsystem, har testat linux och osx men de 'r inte lika bra enligt mig. De fungerar konstigt och tar bort konstiga funktioner och ändrar knappar bara för att jäklas känns det som. Har en skoldator som är mac och används dagligen i skolan. Den funkar att använda men föredrar absolut windows.

Bortsätt från felkonfigurerade överklockningar har jag inte sett en blåskärm sedan win98 SE.

Ontopic:
Jag använder windows för att de flesta spel (99%?) är till för windows och för att jag kan och har jobbat i windows sedan 3.11. Har på på senare tid lagt ner ganska mycket tid på att lära mig hantara Linux (Ubuntu för den som undrar) och att bara jobba i enkla program som en texteditor kräver specialkunskaper, om än få kunskaper. Det kräver också ganska mycket förkunskaper om vad och hur man gör saker och ting för att få det att fungera medans man på windows i stort sätt bara behöver kunna klicka tillräckligt snabbt på musen. Men Ubuntu går åt rätt håll och jag hade gärna suttit med Linux mer om det inte vore för spelen som sagt.