USB 3.0 inte mer än 26 MB/s

Permalänk
Medlem

USB 3.0 inte mer än 26 MB/s

Jag införskaffade precis http://cdon.se/hemelektronik/extern_h%C3%A5rddisk_320gb_usb_3.0_black-21387558 i förhoppning om att den skulle vara snabbare än min 2.0 1TB externa HDD

Men när jag överför får jag följande värden på en film på 5 gb:
USB 3.0 26,1 MB/s som max
USB 2.0 25,5 MB/s som max
Har testat olika filer och blir ungifär samma på allt.

Den teoretiska maxhastigheten på 3.0 är väl runt 650 MB/s (?) dock kommer man ju inte nära det men 26 MB/s känns ju löjligt. Jag vet att hddn har en begärensad skrivhastighet men hade ändå hoppats på snabbare tider. 3.0n snurrar i 7200 rpm. Datorn ifråga är en acer 581TG, jag har hddn i 3.0 porten och jag har tankat alla drivrutiner från deras hemsida.

Så mina frågor är:
1. Behöver jag speciella drivrutiner?
2. Finns det något sett så jag kan se ifall den använder 3.0?
3. Är det så illa att jag får leva med denna låga hastighet?

Permalänk
Medlem

Låter lite väl lågt det där.. Själv brukar jag ligga på 50-80MB/s, beroende på vad det är för filer.

Om du går in i "Enhetshanteraren" så ser du ganska snart om det är något fel och om USB3 drivrutiner är installerade.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Låter lite väl lågt det där.. Själv brukar jag ligga på 50-80MB/s, beroende på vad det är för filer.

Om du går in i "Enhetshanteraren" så ser du ganska snart om det är något fel och om USB3 drivrutiner är installerade.

Kanske skulle nämnt att jag kör win8 dvs att det ska inte behövas drivrutiner samt att intel har inga specifika drivrutiner till USB 3.0 eXtensible Host Controller Driver som dom hade i 7an, dock ser allt bra ut i enhetshanteraren

Permalänk
Medlem

Gissar på att det är typo i annonsen och att det skall stå USB2.0, låter märkligt om det är USB3.0 med extern 2.5" 320GB disk annars..

Och tittar man runt på nätet så verkar det även stämma att det är USB2.0 överföringshastigheter, fast den levereras med USB3.0 kabel, alltså marknadsföring för folk att tro att det är USB3.0 rakt igenom, av det jag hittar, skulle ju förklara ditt 'problem'.

Så antagligen bara USB2.0 gränssnitt på själva usb->sata adaptern som sitter i externa kabinettet.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Hedersmedlem

Är du säker på att disken har USB 3.0? Kontakten är förvisso helt annorlunda, så borde vara svårt att förväxla. Hur ser uttaget i disken ut, bild?

Minsta 2,5" Expansion med USB 3.0 på Seagate's sida är 500GB. 320GB står inte med.

http://www.seagate.com/files/www-content/product-content/expa...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Var ju tvungen att skryta nu....ne. Min kompis har problem med drivrutinerna ofta. Sen kan man ju inte lita på windows, man får själv ha en uppfattning om det går snabbt eller inte. Detta gick ruskigt snabbt. Vad är det för enhet du föröver med?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Säker på att du använder en USB 3 port på din dator? Den där disken har jag och ja det är USB 3.0 på den.

Permalänk
Medlem

Fast det där är ju inte samma externa disk som du länkade till i början, det där är en Goflex slim den andra som du länka först är en Expansion portable.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Hedersmedlem

Du har kopplat in disken i ett USB3 uttag?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hade samma problem när jag körde Windows 7, fick helt sjuka skillnader efter installationen av Win8 som har hative stöd för usb 3.

Vad kopierar du imellan? testa ssd till usb o tvärt om .

Kommer upp i 200mbs till min usb3 disk ssd den också men rätt ok.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Många datorer har ju några USB 2 anslutningnar och några USB 3 anslutningar. USB 3 anslutningarna brukar nästan alltid vara blåa som på den här bilden:

Notera den blå kontakten som är USB 3 medan dom två USB-kontakterna med svart till höger om den är USB 2.
USB 3 kontakter måste ju inte va blåa men har du några blåa och några svarta på datorn så kan du räkna med att dom blåa är USB 3 och svarta USB 2.

Jag provade att kopiera en 5GB fil från min USB 3 disk och fick 99MByte/s så mer än 26MByte/s tycker jag ju du borde få. (Min disk är en Western Digital My Book Essential Edition 3.0 2TB)

Edit: Jag testade att koppla in disken på en USB 2 kontakt på moderkortet och fick då 33MByte/s när jag kopierade en 5GB fil. Jag har inte behövt installera några extra drivrutiner för mitt USB 3 instickskort i Windows 8 utan det funkade automatiskt med Microsofts USB 3 drivrutiner. Native stöd för USB 3 är ju nytt i Windows 8 som någon skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Fast det där är ju inte samma externa disk som du länkade till i början, det där är en Goflex slim den andra som du länka först är en Expansion portable.

Du har helt rätt, det är den som jag länkade i första inlägget, undra varför den jag har inte finns på deras hemsida?

Skrivet av Gunmoses:

Många datorer har ju några USB 2 anslutningnar och några USB 3 anslutningar. USB 3 anslutningarna brukar nästan alltid vara blåa som på den här bilden:

http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/be231ad597.jpg

Notera den blå kontakten som är USB 3 medan dom två USB-kontakterna med svart till höger om den är USB 2.
USB 3 kontakter måste ju inte va blåa men har du några blåa och några svarta på datorn så kan du räkna med att dom blåa är USB 3 och svarta USB 2.

Jag provade att kopiera en 5GB fil från min USB 3 disk och fick 99MByte/s så mer än 26MByte/s tycker jag ju du borde få. (Min disk är en Western Digital My Book Essential Edition 3.0 2TB)

Edit: Jag testade att koppla in disken på en USB 2 kontakt på moderkortet och fick då 33MByte/s när jag kopierade en 5GB fil. Jag har inte behövt installera några extra drivrutiner för mitt USB 3 instickskort i Windows 8 utan det funkade automatiskt med Microsofts USB 3 drivrutiner. Native stöd för USB 3 är ju nytt i Windows 8 som någon skrev.

Jag har kopplat till usb 3.0 på min dator (den är blå och jag ser det även i enhetshanteraren att den sitter på 3.0an). Och jag har googlat hdd nu och den ska vara 3.0

Permalänk
Medlem

Samma problem här, men det verkar vara till och från.
Hos mig kan det se så konstigt ut att det står ~300MB/s ett tag, sedan saktar det ned precis i slutet (men fortsätter stå ~300MB/s)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mfzombie:

Du har helt rätt, det är den som jag länkade i första inlägget, undra varför den jag har inte finns på deras hemsida?

Jag har kopplat till usb 3.0 på min dator (den är blå och jag ser det även i enhetshanteraren att den sitter på 3.0an). Och jag har googlat hdd nu och den ska vara 3.0

Som jag frågat tidigare, har disken en USB3-kontakt eller inte?

CDON har jag inte överdrivet stort förtroende för när det gäller Kina-importer. Det har varit en del tidigare debackel med just externa HD's som de fick dra in.

Att disken inte finns kan vara pga någon skum kopia eller helt enkelt den gamla, utgångna USB2.0-modellen som fanns i 320GB.

Exakt vilket artikelnummer/produktnummer har den?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mfzombie:

Du har helt rätt, det är den som jag länkade i första inlägget, undra varför den jag har inte finns på deras hemsida?

Jag har kopplat till usb 3.0 på min dator (den är blå och jag ser det även i enhetshanteraren att den sitter på 3.0an). Och jag har googlat hdd nu och den ska vara 3.0

Testa disken i en annan dator så ser du om det är datorn eller disken som är problemet till att du inte får bättre hastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Som jag frågat tidigare, har disken en USB3-kontakt eller inte?

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/usb3_...

CDON har jag inte överdrivet stort förtroende för när det gäller Kina-importer. Det har varit en del tidigare debackel med just externa HD's som de fick dra in.

Att disken inte finns kan vara pga någon skum kopia eller helt enkelt den gamla, utgångna USB2.0-modellen som fanns i 320GB.

Exakt vilket artikelnummer/produktnummer har den?

Jo den har den kontakten, micro b tror jag den heter. Kan kolla produktnummer/artikelnr när jag kommer hem.

EDIT: Model STBX320200 (efter googlande ska den ha 3.0, hittar dock inte den på tillverkarens hemsida så den har antagligen utgått)
Regulator Model (?): SRD00F1

Skrivet av Gunmoses:

Testa disken i en annan dator så ser du om det är datorn eller disken som är problemet till att du inte får bättre hastigheter.

Har inte tillgång till en annan dator med 3.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mfzombie:

Jo den har den kontakten, micro b tror jag den heter. Kan kolla produktnummer/artikelnr när jag kommer hem.

EDIT: Model STBX320200 (efter googlande ska den ha 3.0, hittar dock inte den på tillverkarens hemsida så den har antagligen utgått)
Regulator Model (?): SRD00F1

Har inte tillgång till en annan dator med 3.0

Leta nya USB3-drivers hos tillverkaren.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Leta nya USB3-drivers hos tillverkaren.

Finns inga drivrutiner till min modell på seagates hemsida. På acer och intels hemsida finns bara drivrutinerna till w7, inte till w8 då dom tydligen ska vara native, men det fungerar ju sådär bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mfzombie:

Finns inga drivrutiner till min modell på seagates hemsida. På acer och intels hemsida finns bara drivrutinerna till w7, inte till w8 då dom tydligen ska vara native, men det fungerar ju sådär bra...

Du ska inte leta drivrutiner till hårddisken..

Bara för att det finns drivrutiner "native" betyder det inte att de är det bästa. Ger native drivrutiner för ditt 3d-kort den bästa prestandan när du ska 'maxxa' BF3? Nä de gör det ju inte, de drivrutinerna är faktiskt ganska kassa!

Samma med usb3. Se till att få tag i de senaste drivrutinerna för ditt usb3 chip.

Finns ju risk att chipet är ett måndagsex med:
http://www.modelcar.hk/?p=5171

Citat:

So I started to email Syba support, the guy suggest it may be a defective card, so I went out to the same shop again and bought a new one the next day, tested it, amazingly, this time it shots to 138MB/s from 35MB/s, almost 4 times gain in performance, I am a happy man finally!

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av JZ0NiC:

Du ska inte leta drivrutiner till hårddisken..

Bara för att det finns drivrutiner "native" betyder det inte att de är det bästa. Ger native drivrutiner för ditt 3d-kort den bästa prestandan när du ska 'maxxa' BF3? Nä de gör det ju inte, de drivrutinerna är faktiskt ganska kassa!

Samma med usb3. Se till att få tag i de senaste drivrutinerna för ditt usb3 chip.

Finns ju risk att chipet är ett måndagsex med:
http://www.modelcar.hk/?p=5171

Skulle kunna va så, men det var inte fallet, problemet var ju att Intel inte hade drivisar till win8...

Men BAM problemet löst, blev trött på win8 så gick tillbaka till 7an o vipps uppe i ca 100MB/s.
Tack för all hjälp