Permalänk

Bygga i Fractal Design r4, hjälp!

Fractal Design R4
Hej Swec!

Håller just nu på att sätta in komponenter i mitt nya Define chassi!
Som första gången att bygga upp från scratch i ett chassi har jag en och annan fråga!
Tips på vilken ordning man bör sätta in komponenterna? (Moderkort, cpu, ram, och cpu kylare redan klart) börja med moderkortet? Sedan psu osv. ?

Undrar även det hära med undermontering av "Standoff'sen" som dem heter på paketet här.
Jag har ett asus rampge iii extreme. Vilka 'hål' i chassit skall jag montera dessa i? Liknande som i mitt förra chassi? (Vet inte namnet).

Uppdaterar med mer frågor under processens gång!

Med vänlig hälsning,
- K

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

dubbel tråd...

men du ska sätta standoffsen där det står ett "A". sen lägger du moderkortet så att det sitter bra och sen så väljer du bara vilken del sen du vill montera.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Yes! Ber om ursäkt, noterade att den förra var i fel sektion !
Dem är nu monterade ! Men dock är det en utav dessa som INTE går att skruva ned hela vägen. En standoff högst upp till vänster. Ska jag helt enkelt skippa den ?

Tack för svar!

Permalänk

Pröva med en annan, annars skippa

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem

Brukar inte göra så mkt om man skippar en eller två så länge moderkortet sitter stadigt över moderkortsplåten

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk

Montera ram och spu på moderkortet. Sedan I/O brickan och så skruvar du dit moderkortet Sen kan man placera hårddiskar och dvd brännare :)Sätt dit nätdelen och dra kablarna och sätt i de Sen så sätt fast grafikkortet och koppla i det Lycka till

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk

Uppdatering:

Success!!
Moderkortet är på plats! Tillsammans med ram, cpu, cpu kylare!!

Permalänk

Uppdatering:

HDD'rna på plats! (Ej ikopplade)

Permalänk

OK! Innan PSU monteras in tänkte jag dra lite kablar!
Fråga: Power Led + o power Led - samt Power SW, vart monteras dessa in längst ned på moderkortet?
Finns en sektion som tydligen kallas 'A' längst ned, är det där jag monterar in dem?
(Moderkort: Asus Rampage III extreme)

Tack för hjälpfulla svar tidigare!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevin Ohlsson:

OK! Innan PSU monteras in tänkte jag dra lite kablar!
Fråga: Power Led + o power Led - samt Power SW, vart monteras dessa in längst ned på moderkortet?
Finns en sektion som tydligen kallas 'A' längst ned, är det där jag monterar in dem?
(Moderkort: Asus Rampage III extreme)

Tack för hjälpfulla svar tidigare!!

Var du ska koppla in frontpanelssladdarna finns i moderkortsmanualen, kolla i den.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevin Ohlsson:

OK! Innan PSU monteras in tänkte jag dra lite kablar!
Fråga: Power Led + o power Led - samt Power SW, vart monteras dessa in längst ned på moderkortet?
Finns en sektion som tydligen kallas 'A' längst ned, är det där jag monterar in dem?
(Moderkort: Asus Rampage III extreme)

Tack för hjälpfulla svar tidigare!!

Det står i manualen, oftast står det PWR-LED, etc på kretskortet.
Normalt sätt så ska texten vara uppåt på de kontakterna, så de blir rätt inkopplade (på PWR-LED brukar + vara till vänster har jag för mig). (Alla AM3/1155/2011 jag har byggt från Asus är så.)

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Skrivet av Thompaam:

Var du ska koppla in frontpanelssladdarna finns i moderkortsmanualen, kolla i den.

Självklart!! Håller tummarna på att den finns nedladdningbar!

Skrivet av OsNy:

Det står i manualen, oftast står det PWR-LED, etc på kretskortet.
Normalt sätt så ska texten vara uppåt på de kontakterna, så de blir rätt inkopplade (på PWR-LED brukar + vara till vänster har jag för mig). (Alla AM3/1155/2011 jag har byggt från Asus är så.)

Tack!!

Permalänk

Uppdatering:

PSU insatt och montering av kablar påbörjat!

- Fortsätter bygget imorn'!

Tack för hjälpen idag!

Permalänk
Medlem

Good luck vid uppstart, kommer att hålla tummarna för dig imorgon