Min dator har bkivit kapad av "Police Central e-crime Unit"

Permalänk

Jag förstår ärlig talat inte hur folk lyckas få virus på sina datorer nu för tiden. Vi hade en laboration i skolan en gång som gick ut på att vi skulle infektera datororer med virus för att undersöka dem. Om man körde uppdaterat Windows 7, vilken som helst webbläsare förutom IE och vilket som helst virusprogram så var det ingen som lyckades infektera maskinen, det var få virus som gick igenom även om man inte hade ett virusprogram. Det enda scenariot där det var lätt att få virus var Windows XP + Internet Explorer.

Permalänk
Skrivet av alexbriss:

Jag förstår ärlig talat inte hur folk lyckas få virus på sina datorer nu för tiden. Vi hade en laboration i skolan en gång som gick ut på att vi skulle infektera datororer med virus för att undersöka dem. Om man körde uppdaterat Windows 7, vilken som helst webbläsare förutom IE och vilket som helst virusprogram så var det ingen som lyckades infektera maskinen, det var få virus som gick igenom även om man inte hade ett virusprogram. Det enda scenariot där det var lätt att få virus var Windows XP + Internet Explorer.

Jag förstår inte riktigt heller. Det jag hade igång på jobbdatorn när den blev angripen var Excel, firefox med SweC och Prisjakt Pryl, samt IExplorer med en databastjänst öppen, som vad jag vet inte drabbats av några angrepp på sistone.
Fram tills den dagen hade jag en rätt kaxig inställning till virus...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

jag kör på avg free och det går fin fint

Permalänk
Skrivet av infinity08:

Security Essentials är det bästa och enda virusskyddet man behöver. De flesta virusskydden kostar absurt mycket pengar, segar ner datorn och vill alltid poppa upp vid fel tillfällen. MSE är gratis, diskret och snyggt integrerat i windows och har då alltid hittat ev. skadligheter jag utsatts för. Underbart program

Bästa? I think not.
Snarare falsk trygghet

Att ett bra virusskydd skulle kosta absurt mycket pengar och sega ned datorn har inte stämt på riktigt länge. Kanske om man skaffar Panda eller Symantec...visst... Men vem fan köper det <_<

Comodo ger nästintill inga popups.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Verkar som en ny variant kommit som inte är lika enkel att ta bort. Blev gamla hederliga w7 install för mig.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Jag fick hem en dator från en bekant som också fått viruset. Felsäkert läge i Windows XP gav bluescreen. Så jag lyckades googla fram att kasperskys rescue cd kunde lösa det. Första sökningen med 1/7 defenitionsfil som redan fanns på skivan klarade inte att hitta det, kollade i hemkatalogen men inga kryptiska filer där. Körde med 2/7's defentitionsfiler och avgränsade den till documents and settings. Då hittade den en massa filer i all users (som jag glömt kolla) med kryptiska namn. Problem löst. Körde såklart mbam en runda också efteråt och då hittade den 1000 infektioner. Mest tracking cokies.

tldr Kolla all users\appdata efter kryptiskt döpta .exe-filer och radera dem. Eller kör kasperskys rescue cd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orio:

Ominstallation rekommenderas.

Skrivet av anon183825:

Det är ett bra råd.

Har man mot all förmodan blivit drabbad kan man också använda sig av ett tungt hårddisk rensningsprogram som KillDisk eller liknande för att wipa hela disken innan ominstallation.

Herregud.. Ominstallera datorn för en sketen splashscreen som ligger i autostart?? Pfnss. Snacka om att överdramatisera.

Mitt råd..
Starta i felsäkert läge
Lägg verktyget autoruns på en usbsticka och starta
Kolla vad exe filen ligger under "Logon" fliken
Gå till mappen och ta bort exefilen.

Klart.

Permalänk
Medlem

SHIT, blev lite orolig för detta hot. Sen kom jag ju ihåg att jag inte behövde oroa mig.

Varför säger ni?

Gissa!

Permalänk
Skrivet av dales:

SHIT, blev lite orolig för detta hot. Sen kom jag ju ihåg att jag inte behövde oroa mig.

Varför säger ni?

Gissa!

För att du inte har en dator.

Det är lätt att få virus om man inte läser ordentligt. De flesta på Sweclockers är vana datoranvändare. Men det finns gruppen som försöker titta på bilder genom "setup.exe" och inte förstår att något är konstigt.

Personligen kör jag inget antivirus då jag tycker det är slöseri med resurser och för att jag inte behöver det. När man väl får virus är det inte mycket skydd om inte programmet är rätt inställt ändå. För att vara helt säker måste allt vara i högsta läget, då får man false-positives istället. Jag har blivit av med fler filer p.g.a. antivirus än av virus då programmen tycker det är kul att lägga injectors i karantän. Vill man inte att den ska fånga dessa måste man stänga av real-time skydd, och då är syftet förstört. Det finns säkert bra antivirus men jag har aldrig gillat något av dem jag provat (AVG, NOD, Kaspersky, Norton, Panda).

Det var också ett tag sen jag använde något sist, så nuförtiden kanske det finns bra lösningar. Jag tycker dock att det bara blir mer och mer "bundles" av skit som man bara vill ha 1 sak av. Och så säger det hela tiden "Din dator är inte skyddad" för att man saknar någon del. Jävla skräp, det är min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexbriss:

Jag förstår ärlig talat inte hur folk lyckas få virus på sina datorer nu för tiden. Vi hade en laboration i skolan en gång som gick ut på att vi skulle infektera datororer med virus för att undersöka dem. Om man körde uppdaterat Windows 7, vilken som helst webbläsare förutom IE och vilket som helst virusprogram så var det ingen som lyckades infektera maskinen, det var få virus som gick igenom även om man inte hade ett virusprogram. Det enda scenariot där det var lätt att få virus var Windows XP + Internet Explorer.

Är inte kapade länkar något som spridit sig på sista tiden? Ända gången som jag varit med om att någon jag känner garanterat fått ett virus, var när en tjejkompis fick nån skit när hon gogglade. (Info till sitt ex-jobb har jag för mig)
Va nåt ganska harmlöst virus som fejkade att det va ett anti-virus program och sa att det hitta virus på datorn, sen skulle man typ betala för att den skulle ta bort dem påstådda virusen. En "googling" och 5 minuter senare var problemet åtgärdat, men ändå. Tror hon hade Norton om jag inte missminner mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

För att du inte har en dator.

Det är lätt att få virus om man inte läser ordentligt. De flesta på Sweclockers är vana datoranvändare. Men det finns gruppen som försöker titta på bilder genom "setup.exe" och inte förstår att något är konstigt.

Personligen kör jag inget antivirus då jag tycker det är slöseri med resurser och för att jag inte behöver det. När man väl får virus är det inte mycket skydd om inte programmet är rätt inställt ändå. För att vara helt säker måste allt vara i högsta läget, då får man false-positives istället. Jag har blivit av med fler filer p.g.a. antivirus än av virus då programmen tycker det är kul att lägga injectors i karantän. Vill man inte att den ska fånga dessa måste man stänga av real-time skydd, och då är syftet förstört. Det finns säkert bra antivirus men jag har aldrig gillat något av dem jag provat (AVG, NOD, Kaspersky, Norton, Panda).

Det var också ett tag sen jag använde något sist, så nuförtiden kanske det finns bra lösningar. Jag tycker dock att det bara blir mer och mer "bundles" av skit som man bara vill ha 1 sak av. Och så säger det hela tiden "Din dator är inte skyddad" för att man saknar någon del. Jävla skräp, det är min åsikt.

Så jävla sant. I bland undrar jag varför jag fortfarande har AV installerat. Äter ju förfan *.exe och *.dll från var och vartannat spel man försöker installera.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av omega:

Herregud.. Ominstallera datorn för en sketen splashscreen som ligger i autostart?? Pfnss. Snacka om att överdramatisera.

Mitt råd..
Starta i felsäkert läge
Lägg verktyget autoruns på en usbsticka och starta
Kolla vad exe filen ligger under "Logon" fliken
Gå till mappen och ta bort exefilen.

Klart.

Du får det att låta så ofarligt, det är det verkligen inte. Vem vet vad mer för skit de har inkluderat.
Hellre överdramatisera än att ta onödiga risker.

Nej du, det sitter folk och skapar sådan här skit och ger folk ett helvete rent ut sagt.

Måtte de som håller på med sån här skit brinna i brasan för utan dem hade vi kunnat leva i en utopi på nätet.

Tur att man iallafall vet var man ska surfa och inte surfa på.

Permalänk
Medlem

Problemet är inte vilken version av antivirus utan att de som får viruset inte har uppdaterat sina datorer med de senaste säkerhetsuppdateringarna, då hjälper tyvärr inget antivirus.

http://www.windowslive.se/mvh/post/2012/12/19/Varning-for-fal...