Windows 8 eller Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Var också osäker på W8 men har nu haft det i två veckor. Och jag tänker inte gå tillbaka till W7.

Jag tänkte likdant, W8 snurrar på fint trotts de små buggar man råkat ut för.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Med tanke på den där trollbilden, vill jag påstå att Windows 95 är/var bra på tiden då det kom iom att det var ganska revolutionerande när det gällde UI:t som än idag ligger till grunden för Windows 7 och 8.

Samtidigt tycker jag att det är lite lustigt när folk säger att Windows 8 känns snabbare än Windows 7, för det är väll bara pga att dom har skippat Aero i 8:an.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz @ 4,5Ghz, Noctua NH-D14, ASUS P8Z77-V , 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, Gigabyte Nvidia GTX 660, Samsung 830 128GB, OCZ Vertex 2 60GB, WD 250GB, Corsair TX 650W, BenQ G2420HDBE, HP L2208w.

Permalänk
Skrivet av Tobijjah:

Med tanke på den där trollbilden, vill jag påstå att Windows 95 är/var bra på tiden då det kom iom att det var ganska revolutionerande när det gällde UI:t som än idag ligger till grunden för Windows 7 och 8.

Samtidigt tycker jag att det är lite lustigt när folk säger att Windows 8 känns snabbare än Windows 7, för det är väll bara pga att dom har skippat Aero i 8:an.

Jag vet inte heller om det känns snabbare men det känns bra bara. Och det funkar med det mesta jag gör på datorn spelar bf3 typ.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Nytt windows har ju nyare drivrutiner så det har alltid flutit på markant bättre än den gamla windows-versionen med flera service-packar och tjogvis med extra patchar/drivrutiner. Att gå från hård patchat XP till Win7 var ju som en dröm, likaså från Win95 OSR2 till Win98.

Windows 7 till Windows 8 känns inte alls som ett lika stort lyft.
Plus att det är ett helt gäng med gamla drivrutiner som inte alls fungerar i Win8.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av A7V:

Nytt windows har ju nyare drivrutiner så det har alltid flutit på markant bättre än den gamla windows-versionen med flera service-packar och tjogvis med extra patchar/drivrutiner. Att gå från hård patchat XP till Win7 var ju som en dröm, likaså från Win95 OSR2 till Win98.

Windows 7 till Windows 8 känns inte alls som ett lika stort lyft.
Plus att det är ett helt gäng med gamla drivrutiner som inte alls fungerar i Win8.

Vääänta nu. Vista? *poff* din teori sprack

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

Windows 8 har Metro för att det är det enda som egentligen skiljer det från Windows 7. Det är också därför Microsoft vägrar ta bort det eller släppa en version utan Metro. Om det inte direkt finns någonting nytt med 8an så varför skulle någon köpa det?

Min åsikt är att Windows 8 är onödigt krångligt och sänker effektiviteten vid datorn. Jag jobbar med båda operativsystemen dagligen mot kunder och har fortfarande inte stött på någon som sagt att Windows 8 är bättre, däremot många som hävdar motsatsen.
Det är inget fel på Windows 8 i grunden, det är minst lika stabilt och snabbt som 7:an och har bättre drivrutinsstöd från start. Det är bara Metro som ställer till det.

Permalänk

Windows 8. Efter en dags användande saknar jag inte ens startmenyn. Upplevs som kvickare och snyggare i mitt tyckte.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Installerade win 8 på moin laptop igår för att testa. Först svor jag en massa och var helt handikappad, hittade ingenting, men efter ett par timmar hade det lossnat. Jag skulle köpa win 8 om jag byggde nytt idag dels för att det är billigare och dels för att det är modernare och har längre lifespan. Ser inga nackdelar utom avsaknaden av startmenyn som dock ersätts av metro när man kommit över första motviljan. Det är ju faktiskt anpassningsbart så man själv kan styra vad som ska ligga där och efter lite städande blev det riktigt trevligt. Kommer att köpa en till SSD till min stationära och installera win8 från scratch men ha kvar win7 bootbart tills jag känner mig helt trygg med 8.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

I win7 kan man trycka på "win"-knappen på tgbordet & sedan direkt söka i hela datorn efter vadsomhelst,
, inte bara t.ex. program, någon som löser det i win8?

Permalänk
Medlem

Windows 8.

Man måste inte använda Metro. Lägg in valfri startmeny (tex Start8 från stardock) så startar du upp direkt i desktopläge, och har startmenyn precis som i windows 7.

Man måste inte heller använda "apps" programmen. Installera desktop-programmen istället, precis som i windows 7.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Hedersmedlem

Windows 7.

Man måste inte använda Windows 8. :happy:

Skrivet av ilsk3n:

Windows 8.

Man måste inte använda Metro. Lägg in valfri startmeny (tex Start8 från stardock) så startar du upp direkt i desktopläge, och har startmenyn precis som i windows 7.

Man måste inte heller använda "apps" programmen. Installera desktop-programmen istället, precis som i windows 7.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Windows 7 om man använder en PC. Windows 8 om man använder en surfplatta. Okej? Okej.

Permalänk
Medlem

Har nu uppgraderat från Win7 till Win8 och måste säga det är en riktig höjdare det nya gränsnittet, man jobbar betydligt snabbare och mer logiskt med Win8 och älskar den nya startskärmen, detta kommer bli kanon när jag trimmat in allt.

Metro funkar kanon med mus och med shortkommandon på tangentbord går det kanon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilsk3n:

Windows 8.

Man måste inte använda Metro. Lägg in valfri startmeny (tex Start8 från stardock) så startar du upp direkt i desktopläge, och har startmenyn precis som i windows 7.

Man måste inte heller använda "apps" programmen. Installera desktop-programmen istället, precis som i windows 7.

Varför väljer man då Win8?

Permalänk
Skrivet av NoWin:

Varför väljer man då Win8?

Precis min tanke.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Likvid:

Har nu uppgraderat från Win7 till Win8 och måste säga det är en riktig höjdare det nya gränsnittet, man jobbar betydligt snabbare och mer logiskt med Win8 och älskar den nya startskärmen, detta kommer bli kanon när jag trimmat in allt.

Metro funkar kanon med mus och med shortkommandon på tangentbord går det kanon.

Precis! Funkar hur bra som helst!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoWin:

Varför väljer man då Win8?

Varför inte? Man får ju pro-versionen för bara 279kr. Det är dessutom snabbare, snyggare, säkrare och modernare.

Permalänk
Medlem

Satt och visade polaren som har en Macbook Pro med OSX och han gapade typ när jag visade Win8 på min laptop med SSD.

MS har verkligen med Win8 sprungit bort med hästlängder från andra konkurrenter just nu, sen en mobil som kör Win Phone8 nästa gång man byter mobil kommer bli helt perfekt.

Permalänk
Avstängd

Om jag köper nytt så blir det med en hårdvara som direkt är anpassat till Windows 8, som ett exempel:
http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/all-in-one/a...

Den har en touchscreen, men även mus och tangentbord.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av johnh3:

Om jag köper nytt så blir det med en hårdvara som direkt är anpassat till Windows 8, som ett exempel:
http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/all-in-one/a...

Den har en touchscreen, men även mus och tangentbord.

Det lär ändå fungera dåligt pga att det är oerhört jobbigt att ha stora touchskärmar, det ger dålig ergonomi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag kanske är den enda som inte håller med:

Win 1: anus
Win 2: anus
Win 3: anus
Win 95: bra
Win 98: bra
Win ME: anus
Win 2k: bra
Win XP: bra
Win Vista: anus
Win 7: bra
Win 8: anus

Vänta med att sätta anus stämpel på Win 8 tycker jag allt... Ge det lite tid! Om man börjar hata saker så fort man ser det, hur fan skulle det då se ut i världen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4ban:

Vänta med att sätta anus stämpel på Win 8 tycker jag allt... Ge det lite tid! Om man börjar hata saker så fort man ser det, hur fan skulle det då se ut i världen?

Jag vet inte om det är typiskt Svenskar men jag har börjat undra på senare tid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4ban:

Vänta med att sätta anus stämpel på Win 8 tycker jag allt... Ge det lite tid! Om man börjar hata saker så fort man ser det, hur fan skulle det då se ut i världen?

"Ge det lite tid" är precis vad MS evangelister desperat tjatar om hela tiden. Win8 har fått flera veckors veckors tid av mig (installerat när det släpptes på MSDN), och jag hatar det fortfarande. Det kommer inte ändras förrän MS inser att Modern UI är en skitdålig idé för stationära maskiner, och slutar påstå att den traditionella desktopen är deprecated. Fortsätter MS på det här spåret så blir det Linux för min del.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

"Ge det lite tid" är precis vad MS evangelister desperat tjatar om hela tiden. Win8 har fått flera veckors veckors tid av mig (installerat när det släpptes på MSDN), och jag hatar det fortfarande. Det kommer inte ändras förrän MS inser att Modern UI är en skitdålig idé för stationära maskiner, och slutar påstå att den traditionella desktopen är deprecated. Fortsätter MS på det här spåret så blir det Linux för min del.

Då har du mer "rätt" i att säga såhär, men varför använder du Metro då? Man kan ju använda det som Win 7? Förstår inte riktigt varför folk hatar Win 8 pga. metro...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av G4ban:

Då har du mer "rätt" i att säga såhär, men varför använder du Metro då? Man kan ju använda det som Win 7? Förstår inte riktigt varför folk hatar Win 8 pga. metro...

Hur gör man för att helt slippa metro ? Jag har inte hittat några program som låter mig slippa det helt och absolut inte ett ensamt prog som fixar till allt.
Det finns program som löser en del problem men allt fixas inte, dessutom känns det väldigt omodernt att behöva en massa hjälpprogram till sitt os , så var det förr, men när win 95 kom så började det bli ett komplett os så att man måste ha en massa moduler från andra känns verkligen inte ok.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det lär ändå fungera dåligt pga att det är oerhört jobbigt att ha stora touchskärmar, det ger dålig ergonomi.

Om jag inte helt har missförstått det skiljer sig även tangentbordet/musen till Windows 8:
http://www.microsoft.com/hardware/en-us/p/wedge-touch-mouse/3...
http://www.theverge.com/2012/10/10/3482312/logitech-announces...

Tangentbordet verkar ha en knapprad längst upp för Windows 8:
http://www.microsoft.com/hardware/en-us/p/wedge-mobile-keyboa...
http://venturebeat.com/2012/07/30/microsoft-mice-keyboards-wi...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crilleee:

windows 8 om det hade haft mer prestandaförbättringar samt behållt utseendet från 7an

Windows 8 har ju prestanda förbättringar.. ganska många däran också.
Och vill du att det ska ut som windows 7 så går ju det att fixa

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4ban:

Då har du mer "rätt" i att säga såhär, men varför använder du Metro då? Man kan ju använda det som Win 7? Förstår inte riktigt varför folk hatar Win 8 pga. metro...

Av två huvudsakliga anledningar:

  1. MS har tänkt ersätta desktopen med Modern UI. De säger själva att desktopen är "deprecated", och som den systemutvecklare jag är kan jag bara tolka det på ett sätt: de har tänkt förpassa den till de sälla jaktmarkerna, kanske redan i nästa version (varpå det inte är helt osannolikt att desktopen kommer köras som en virtuell maskin, enbart för bakåtkompatibilitet). Det är Modern UI som gäller, like it or not, det är vad de säger rakt ut.

  2. Även om jag enbart skulle använda desktopen i Win8 (dvs precis som med Win7), så ger jag indirekt mitt stöd till punkt 1. Min passiva (så länge som jag inte gapar på forum... hmmm) protest innebär helt enkelt att avstå helt och hoppas på att försäljningssiffrorna blir så usla att MS tvingas tänka om.

Om jag kunde ignorera huvudanledningarna så kvarstår ju tyvärr ändå att desktopen i Win8 är fulare än Win95, minimalism horribly overdone (för att MS är besatta av att ha exakt samma interface på all maskinvara, även på sådan som har usel grafisk prestanda). Det går ju i princip att få tillbaka startmenyn medelst tredjepartsprogram, och det går säkert att trycka in något snyggt theme så jag slipper ögonvärken, men jag gillar inte att tvingas använda habrovinklar för att få Win8 att bli som Win7. Således stannar jag förstås kvar på Win7, och hoppas på Win9 istället.

Tillägg: Och om Win9 fortsätter i samma spår, så konverterar jag till Linux.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av RambOFreAc:

Windows 8 har ju prestanda förbättringar.. ganska många däran också.
Och vill du att det ska ut som windows 7 så går ju det att fixa

Ok? Hur får jag tillbaka aero? Rundade hörn på fönster?, Djup (3D effekt) på fram, bak och upp pilarna?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Jag har testat Windows 8 ganska mycket på jobbet Från consumer preview och framåt.

Jag tror nog de kan lyckas hyffsat på mobiler, plattor, och kanske laptops och stationära som kommer med pekskärm eller ett "pektillbehör" vid sidan av typ. Däremot tycker jag inte det är användbart på "befintlig" hårdvara. Metro är helt enkelt uselt optimerat för mus/tangentbord, och då det är så jag trivs att jobba/spela så är Windows 8 inget för mig i dagsläget.

Dessutom lär det dröja innan jag ger mig på det igen då jag har fått direktiv att avvakta vidare testning tills MS släpper ett Service pack, alternativt tills intresset från våra kunder ökar, eller vaknar kanske man ska säga, för det har varit i princip noll.

I övrigt tror jag mycket på "varannat bra/varannat anus"-teorin. Windows 2000 kan knappast räknas med där då det är en uppföljare till Windows NT och inte öht tänkt för konsumentmarknaden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.