Google ansluter till öppen standard för trådlösa laddare

Permalänk
Melding Plague

Google ansluter till öppen standard för trådlösa laddare

Google, Starbucks och Duracell sluter upp bakom Power Matters Alliance, en organisation som syftar till att skapa en öppen standard för trådlös laddning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jahapp. Bara vänta tills Apple skapar en egen nu då.

Om dom inte redan gjort det.

Permalänk
Medlem

Kommer bli skönt att slippa koppla in sladden i lumian när den kommer

Fint att de försöker lösa ännu ett i-landsproblem, och dessutom standardiserar det !

Visa signatur
Permalänk

Inte ofta man ser ett café som en pionjär i sådana här sammanhang... Har dock lite svårt att se hur det skulle fungera hos just deras ställen. Jag antar att varje enskilt bord skulle vara/ha en laddare...för vem riskerar att parkera sin 6-8000 kronors nalle på en plats någonstans i butiken/affären/cafét? Eller så kanske man fixar något som påminner om skåp med nyckel eller dylikt för att ingen annan skall ha tillgång till den?...kul i alla fall...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Starbucks? Säljer de inte kaffe? Trådlös kaffevärmare kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

riktigt coolt. bara det inte utvecklas mer så är jag nöjd, jag vill inte gå omkring i ett hus där man inte behöver ha telefonen liggandes på plattan, utan kan hålla den i handen känns lite farligt imo...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Starbucks? Säljer de inte kaffe? Trådlös kaffevärmare kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske snarare att man ska kunna ladda mobilen medan man sitter hos dem och dricker sitt kaffe.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Känns som en bra grej, detta här...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

detta är störthäftigt ^^

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Bra för iron man kanske?

Visa signatur

i5 3570K 3,4GHz | Noctua NH-C12P SE14 | Cooler Master HAF XB EVO | Asus MAXIMUS V GENE | G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws X | FD Newton R2, 800W 80+ Modulär | MSI Radeon R9 280X 3GB | Samsung SSD 830 256 GB | www.muforce.se - Quake Live clan

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Jahapp. Bara vänta tills Apple skapar en egen nu då.

Skulle mer tro att dom väntar 5 år innan dom kommer med det, och då är det givetvis nyskapande

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som blir smått förvirrad av bilden då laddningsstationen ser ut som en bänk och därför får mobilen att se kolossalt stor ut?

Annars, grym idé. Vi har varit sladdbundna alldeles för lång tid.

Permalänk
Avstängd

Welcome to the future!

Permalänk
Medlem

Miljövänligt? Hur är energieffektiviteten med trådlös laddning (relativt 6V USB?).

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FiftyFifty:

Jahapp. Bara vänta tills Apple skapar en egen nu då.

Om dom inte redan gjort det.

Mjo, men bara om det finns någon fördel med det. Allt annat vore slöseri med pengar.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk

underbart

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av gollawolla:

Welcome to the future!

Tekniken finns redan, jag laddade min mobil trådlöst på Arlanda förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Miljövänligt? Hur är energieffektiviteten med trådlös laddning (relativt 6V USB?).

De skriver att de räknar med att minska adaptrar och sladdar. Så det är väl där man tar igen energiförlusten med tekniken, skulle jag tro. Sen att det blir oerhört bekvämt att bara lägga mobilen på en platta tycker jag är ett plus

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvartVarg:

Bra för iron man kanske?

För honom har de utvecklat ett särskilt dasslock.

Permalänk
Medlem

Stort plus är att man slipper att slita på kontakter, jag tycker iaf att det alltid är laddningskontakten som slits mest på mina mobiler.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cyzed:

De skriver att de räknar med att minska adaptrar och sladdar. Så det är väl där man tar igen energiförlusten med tekniken, skulle jag tro. Sen att det blir oerhört bekvämt att bara lägga mobilen på en platta tycker jag är ett plus

Fast telefonen måste ju fortfarande levereras med en laddare och en trådlös laddare är ju en mer komplicerat apparat än en enkel mobilladdare. Lägg sen till ökade förluster i överföringen så ser jag inte riktigt hur de får det att gå ihop. Fram tills jag ser deras beräkningar, och helst en komplett LCA också, så säger jag att det är bull shit och green washing.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Miljövänligt? Hur är energieffektiviteten med trådlös laddning (relativt 6V USB?).

Jag skulle tro att den inte är så mycket sämre. Liknande lösningar har 86% effektivitet vid trådlös laddning.
Skulle tro att adaptern med kabel klarar av ca 95%. Nu är ju detta effektiviteten vid 5V så du kommer ju inte märka skillnad på elräkningen om det inte finns mängder med laddare.

Det värsta med denna typen av laddare är att du kan knappt pilla med mobilen då den laddas eftersom den måste ligga på plattan. Men kommer att vara skönt att ha i bilen och på sängbordet. Hoppas det kommer plattor med NFC och högtalare så att man kan använda den som väckarklocka mm

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

sweet, då kanske man kan ta bort alla portar och ha flera mobiler vattentäta och stöttåliga.

Visa signatur

Jag har ingen TV, video, tv-box, radio, läsplatta eller dator. Jag har en gammal telefon som bara går att ringa och skicka SMS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Miljövänligt? Hur är energieffektiviteten med trådlös laddning (relativt 6V USB?).

Precis min tanke. Mycket humoristiskt, men det är ju så det fungerar nuförtiden; man måste klämma in "miljövänligt" någonstans i varje produkt, även om det är tveksamt eller direkt felaktigt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Relevant xkcd... http://xkcd.com/927/

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av stn1337:

Tekniken finns redan, jag laddade min mobil trådlöst på Arlanda förra året.

Jag har laddat min eltandborste trådlöst i flera år

Skrivet av endnoy:

sweet, då kanske man kan ta bort alla portar och ha flera mobiler vattentäta och stöttåliga.

I så fall skulle man behöva ta bort hål för högtalare och mikrofon, på något sätt minimera mellanrummet mellan knapparna och skalet, och till sist inte ha en USB-port för att koppla in telefonen till datorn

Permalänk

Energibesparande?, verkningsgraden på trådlös laddning är rätt usel:...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Jag har laddat min eltandborste trådlöst i flera år

Jag glömde faktiskt laddaren till min elektriska tandborste när jag var och hälsade på familjen förra julen, det är en liten ring som man ställer tandborsten i så laddar den trådlöst. Farsan föreslog på skämt att jag kunde använda brorsans laddare till Wii-batterierna han har, som också laddas med induktion. Självklart var jag lov att testa, och trodde inte mina ögon när tandborsten glatt började ladda när jag ställde den på plattan Laddaren indikerade t.o.m. när tandborsten laddat klart, så de verkade förstå varandra. Så trådlös laddning känns som framtiden, och då är givetvis en öppen standard bra.

Permalänk
Medlem

Här borde Apple åtminstone bannas från medlemskap. Deras totala ignorans för vad som är bra och vad de redan gått med i med "one charger for all"-konceptet som de helt struntade i sen behöver inte repeteras.

Idén är helt klart rätt i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

I så fall skulle man behöva ta bort hål för högtalare och mikrofon, på något sätt minimera mellanrummet mellan knapparna och skalet, och till sist inte ha en USB-port för att koppla in telefonen till datorn

Syncar ändå telefonen via wifi idag så om USB-porten ryker ser jag inte som ett bekymmer.