Mac minin vill inte "montera" NAS

Permalänk

Mac minin vill inte "montera" NAS

Har stora problem med min Mac mini (2011), som jag använder till TV:n som mediedator. Kör OSx Lion. Använder Macen endast till medieprogrammet Plex. Har en NAS (Qnap TS-459 pro), och för att kunna köra Plex måste NAS:en först "monteras" i Macen. Ibland går det, ibland inte alls. Provat såväl Samba som AFP. Att komma åt NAS:en på någon av mina Windowsdatorer är aldrig något problem. Har förstås senaste OS på NAS:en, ansluter via kabel. Blir tokig på att det varierar så mycket, till synes helt slumpartat. Någon Mac-kunnig som kan hjälpa mig ta reda på vad problemet är? Annars säljer jag snart Macen och köper en Windowsburk istället.

Visa signatur

Beehive Easy-does-it: Asus Prime Z370-A, Intel Core i7 8700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, EVGA Supernova G3 750 W, GTX 1080 Ti, 2x8 GB DDR4 3000MHz, Samsung 970 EVO NVM-e 500GB, Seagate Barracuda 64MB 2TB
Do. Or do not. There is no try. [Jedi Master Yoda]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppe Apa:

Har stora problem med min Mac mini (2011), som jag använder till TV:n som mediedator. Kör OSx Lion. Använder Macen endast till medieprogrammet Plex. Har en NAS (Qnap TS-459 pro), och för att kunna köra Plex måste NAS:en först "monteras" i Macen. Ibland går det, ibland inte alls. Provat såväl Samba som AFP. Att komma åt NAS:en på någon av mina Windowsdatorer är aldrig något problem. Har förstås senaste OS på NAS:en, ansluter via kabel. Blir tokig på att det varierar så mycket, till synes helt slumpartat. Någon Mac-kunnig som kan hjälpa mig ta reda på vad problemet är? Annars säljer jag snart Macen och köper en Windowsburk istället.

På vilket sätt "går det inte alls", vad händer när det inte fungerar?
(Om inte annat finns det kanske loggar att kika i på NAS-sidan)

Om du nu skulle vilja köra Windows istället så behöver du ju f.ö. inte byta hårdvara om du inte absolut vill...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Citat:
Skrivet av evil penguin:

På vilket sätt "går det inte alls", vad händer när det inte fungerar?
(Om inte annat finns det kanske loggar att kika i på NAS-sidan)

Om du nu skulle vilja köra Windows istället så behöver du ju f.ö. inte byta hårdvara om du inte absolut vill...

När det inte går att logga in, dyker det helt enkelt upp en prompt med texten "Kunde inte ansluta till Qnap-NAS" [har döpt den till detta fantasifulla namn]. Brukar då försöka ansluta genom att gå in genom Finder, men det lyckas oftast inte heller. Ibland går det efter en omstart. Jag kan dock alltid komma åt servern genom webgränssnittet, men det är ju en rätt klumpig omväg som förtar hela smidigheten. Har försökt titta på loggarna, men kan inte tillräckligt för att läsa dem ordentligt. Vad jag kan läsa mig till på Qnap:s forum, är detta ett vanligt problem, som rör just anslutningen mellan NAS från Qnap och Mac OS x. Men jag har inte hittat någon som har lika stora bekymmer som jag.

Visa signatur

Beehive Easy-does-it: Asus Prime Z370-A, Intel Core i7 8700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, EVGA Supernova G3 750 W, GTX 1080 Ti, 2x8 GB DDR4 3000MHz, Samsung 970 EVO NVM-e 500GB, Seagate Barracuda 64MB 2TB
Do. Or do not. There is no try. [Jedi Master Yoda]

Permalänk
Medlem

Du har inte provat och dela ut via NFS?
(eller exportera, som det heter på nfs språk)

Permalänk
Skrivet av raxxor:

Du har inte provat och dela ut via NFS?
(eller exportera, som det heter på nfs språk)

Jo, men jag har inte fått till det heller. Läste igenom en guide och följde den, men "monteringen" försvann efter varje omstart. Och efter denna manöver har anslutningsproblemen via Samba blivit värre. Varför fungerar det bara ibland?! Så brukar aldrig datorer bete sig.

Visa signatur

Beehive Easy-does-it: Asus Prime Z370-A, Intel Core i7 8700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, EVGA Supernova G3 750 W, GTX 1080 Ti, 2x8 GB DDR4 3000MHz, Samsung 970 EVO NVM-e 500GB, Seagate Barracuda 64MB 2TB
Do. Or do not. There is no try. [Jedi Master Yoda]

Permalänk

Tror faktiskt att jag löst problemet. Anslöt till servern genom att skriva smb://[serverns ip] i webbläsaren, ange inlogg på nytt. Nu verkar den hitta rätt varje gång. Idag, i alla fall...

Visa signatur

Beehive Easy-does-it: Asus Prime Z370-A, Intel Core i7 8700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, EVGA Supernova G3 750 W, GTX 1080 Ti, 2x8 GB DDR4 3000MHz, Samsung 970 EVO NVM-e 500GB, Seagate Barracuda 64MB 2TB
Do. Or do not. There is no try. [Jedi Master Yoda]

Permalänk

Nej, det hjälpte inte heller. Men jag har kommit på att om jag sätter datorn i standby istället, så verkar den behålla monteringen. Löjligt att det ska behövas, bara. Men jag tror faktiskt att prblemet ligger hos Qnapen.

Visa signatur

Beehive Easy-does-it: Asus Prime Z370-A, Intel Core i7 8700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, EVGA Supernova G3 750 W, GTX 1080 Ti, 2x8 GB DDR4 3000MHz, Samsung 970 EVO NVM-e 500GB, Seagate Barracuda 64MB 2TB
Do. Or do not. There is no try. [Jedi Master Yoda]

Permalänk

Kolla vad som står i Console (/Applications/Utitlies/Console.app) när problemet uppstår, kanske kan ge mer information om vad det är som går fel.

Visa signatur

Permalänk

Provat att nedgradera OS på Qnapen från 3.7.1 till 3.7.0, senaste revisionen: den tidigaste versionen som stöder magnetiska länkar. Qnap släpper uppdateringar väldigt ofta, men verkar missa en del av kompatibiliteten. Funkar med monteringen än så länge.
@rastersize: det är sjukt mycket info i Console. Vad letar jag efter?

Visa signatur

Beehive Easy-does-it: Asus Prime Z370-A, Intel Core i7 8700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, EVGA Supernova G3 750 W, GTX 1080 Ti, 2x8 GB DDR4 3000MHz, Samsung 970 EVO NVM-e 500GB, Seagate Barracuda 64MB 2TB
Do. Or do not. There is no try. [Jedi Master Yoda]

Permalänk

Något som skett med ett passande klockslag (ex. 23:13:04) samt har något med AFP/SMB/NFS. Med andra ord, försök att kolla precis då du råkat ut för problemet. Du kan också leta efter nyckelord som som "disconnected", "timeout", "read error" eller liknande.

Om det funkar stabilt med 3.7.0 är det troligen så att Qnapen har en bugg i 3.7.1 vilken kopplar ner dig hej-vilt. Kontakta i sådana fall Qnaps support och rapportera vad som händer. Det ökar chansen att de fixar det till 3.7.2.

Visa signatur

Permalänk

Nu har jag äntligen fått det att fungera stabilt! Glömde nämna tidigare att jag bytt ut medföljande hdd mot en ssd och därmed halverat boot-tiden. Sannolikt hinner inte alla nätverksprotokoll initieras innan datorn försöker ansluta till servern. Fått hjälp av min svåger genom att skriva ett script med 10 sek delay innan den försöker ansluta - och: det funkar klockrent.

Visa signatur

Beehive Easy-does-it: Asus Prime Z370-A, Intel Core i7 8700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, EVGA Supernova G3 750 W, GTX 1080 Ti, 2x8 GB DDR4 3000MHz, Samsung 970 EVO NVM-e 500GB, Seagate Barracuda 64MB 2TB
Do. Or do not. There is no try. [Jedi Master Yoda]