Kontroller kort raid 0

Permalänk
Medlem

Kontroller kort raid 0

Hej,

Då mitt moderkort bara stödjer sata 2 och mina ssd diskar är sata 3, så undrar jag om ett kontroller kort med sata 3 kommer göra så att mina diskar körs i sata 3 hastighet.

Dvs jag hade kopplat in två stycken ssd i kontroller kortet och kört OS på dem, hade hastigheten blivit sata 3 eller sata 2? Ber om ursäkt för den lite luddiga förklaringen.

//Filip

Permalänk

Du får den hastighet som kontrollern ansluter diskarna med. Så har du en SATA 3 kontroller så kan den ansluta till disken med upp till 6Gb/s. Det som dock kan ställa till det är om kontrollern inte har tillräckligt med cacheminne eller är av så låg kvalitet att den inte kan skicka all information vidare till övriga datorn i den takten som diskarna kan skicka informationen. Detta är ett vanligt problem med de Marvell kretsar som används på många Z68 och Z77 moderkort.
Jag är själv ingen expert på detta så mitt förslag är att du letar upp några kontrollers som du tycker har det du behöver och letar upp recensioner på dessa. Då de flesta komponenter säljs över hela världen så brukar någon ha en åsikt om det man funderar på att köpa.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.