Max värme på graffekortet?

Permalänk
Medlem

Max värme på graffekortet?

jag har lite problem

som ni kan se här

#12567168

jag undrar om det kan vara värmen som påverkar det?

va tror ni ?

Permalänk
Medlem

Fortsätt gärna i den tråden du redan har istället för att skapa ny.

Men som svar: nej, ser ok ut...

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Temperaturen på ditt grafikkort står ju inte ens där. För övrigt så brukar allt under 70c vara okej under hög belastning. Mitt grafikkort ligger på 26-30c utan belastning och 45-55c under full belastning.

Snälla gör inte en ny tråd när du redan har en , jag var snäll den här gången men tänk på det tills vidare.

Visa signatur

| Motherboard : AsRock Fatal1ty Performance | CPU : i5 3570k | PSU : Corsair HX 650 | | Ram : 8GB 1600 Corsair
| GPU : Gigabyte GTX 670 : 1107 / 1700 | Ram : 8GB 1600 Corsair | SSD : Samsung 128gb | HDD : WD 1TB | R4| AKG K702 | Qpad Mk-50 | Deathadder 2013 | Samsung 27'' 120hz| Asus Xonar STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Fortsätt gärna i den tråden du redan har istället för att skapa ny.

Men som svar: nej, ser ok ut...

eeh... som sagt Gpu:n är ju inte ens med men jag förstår att du kan ha missuppfattat frågan:)

Skrivet av Syahin:

Temperaturen på ditt grafikkort står ju inte ens där. För övrigt så brukar allt under 70c vara okej under hög belastning. Mitt grafikkort ligger på 26-30c utan belastning och 45-55c under full belastning.

Snälla gör inte en ny tråd när du redan har en , jag var snäll den här gången men tänk på det tills vidare.

Tummen upp på hela inlägget faktiskt och till TS: Ladda ner hwmonitor separat istället eller msi afterburner, varför inte båda?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

eeh... som sagt Gpu:n är ju inte ens med men jag förstår att du kan ha missuppfattat frågan:)

Utgick från att han syftade på temperaturen på systemet i stort, för GPU-temperaturen är som sagt svårt att kommendera...

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

när vi ändå är vid det här ämnet, varför kan jag inte klicka på graphics?

Permalänk
Medlem

P.S är det bara för mig som sweclockers går riktigt långsamt? och nästan verkar sega ner datorn O.O?

Permalänk
Medlem

Ladda ner Speedfan / EVGA Precision X / MSI Afterburner eller något annat för att mäta temperaturen ist.

Visa signatur

| Motherboard : AsRock Fatal1ty Performance | CPU : i5 3570k | PSU : Corsair HX 650 | | Ram : 8GB 1600 Corsair
| GPU : Gigabyte GTX 670 : 1107 / 1700 | Ram : 8GB 1600 Corsair | SSD : Samsung 128gb | HDD : WD 1TB | R4| AKG K702 | Qpad Mk-50 | Deathadder 2013 | Samsung 27'' 120hz| Asus Xonar STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syahin:

Temperaturen på ditt grafikkort står ju inte ens där. För övrigt så brukar allt under 70c vara okej under hög belastning. Mitt grafikkort ligger på 26-30c utan belastning och 45-55c under full belastning.

Snälla gör inte en ny tråd när du redan har en , jag var snäll den här gången men tänk på det tills vidare.

Grafikkort tåler mycket mer än 70. Ska tåla upp mot 100, men vid 90 hade jag börjat fundera på om allt stod rätt till.

Skrivet av Monkiz:

när vi ändå är vid det här ämnet, varför kan jag inte klicka på graphics?

Graphics, var?

Skrivet av Syahin:

Ladda ner Speedfan / EVGA Precision X / MSI Afterburner eller något annat för att mäta temperaturen ist.

Tipsa inte om speedfan, inge bra program ^^ HWMonitor, för alla temps, MSI AB/Evga precision för GPU (Samma program fast olika GUI).

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

"Grafikkort tåler mycket mer än 70. Ska tåla upp mot 100, men vid 90 hade jag börjat fundera på om allt stod rätt till. "

ok då vet jag tack för info

"Graphics, var?"

Easytuner6, på bilden jag la upp ser man att det är utsuddat

och är det nån annan som upplever att swelocks hemsidan nästan fan segar ner hela datorn :o?

hade igång 2 google chrome fönster ett som va inkognito och ett utan aldrig har fönstrena blivit så sega och speciellt swelock fönstrena helvete va långsamma o knasiga

fast nu när jag startade om google chrome så gåre snabbt igen 8] knasigt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Grafikkort tåler mycket mer än 70. Ska tåla upp mot 100, men vid 90 hade jag börjat fundera på om allt stod rätt till.

Graphics, var?

Tipsa inte om speedfan, inge bra program ^^ HWMonitor, för alla temps, MSI AB/Evga precision för GPU (Samma program fast olika GUI).

Speedfan visar samma temp som precision x och gpu-z för mig.... tål och tål... men man brukar säga att över 70C är inget vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Motherboard : AsRock Fatal1ty Performance | CPU : i5 3570k | PSU : Corsair HX 650 | | Ram : 8GB 1600 Corsair
| GPU : Gigabyte GTX 670 : 1107 / 1700 | Ram : 8GB 1600 Corsair | SSD : Samsung 128gb | HDD : WD 1TB | R4| AKG K702 | Qpad Mk-50 | Deathadder 2013 | Samsung 27'' 120hz| Asus Xonar STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syahin:

Speedfan visar samma temp som precision x och gpu-z för mig.... tål och tål... men man brukar säga att över 70C är inget vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, GPU brukar det väl funka med. Men med tanke på hur många trådar det dyker upp dagligen med "ZOMG ZOMG allt är jättevarmt i min dator!!!" och sen visar det sig att de använder speedfan så skulle jag inte rekommendera någon att använda det programmet.

Och 70 ska vara totalt lugnt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Mitt grafikkort toppar 80C i full load

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Jo, GPU brukar det väl funka med. Men med tanke på hur många trådar det dyker upp dagligen med "ZOMG ZOMG allt är jättevarmt i min dator!!!" och sen visar det sig att de använder speedfan så skulle jag inte rekommendera någon att använda det programmet.

Och 70 ska vara totalt lugnt.

Inget problem med speedfan, visas samma temp som hw monitor, aida64 eller andra program jag har installerat. Speedfan, ett helt underbart program.

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Entusiast

Mitt GTX 470 toppar 93 grader i Shogun 2, och blir runt 90 i de flesta spel.
Har fungerat felfritt i 2 år nu, så att man inte vill gå över 70 grader är ju bara BS.
Kan ju vara värt att nämna att 400-serien iofs var byggd för att klara höga temperaturer, men t.ex 680/7970 klarar temperaturer över 70 grader utan problem.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Ett grafikkort kan lätt gå över 80 grader, speciellt under sommaren. När det kliver över 90 grader så bör man kolla över luftflödet eller blåsa burken med tryckluft. I värsta fall byta kylare om man har ett referenskort som blir varmt. Och nej...över 70 e coollungt.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

När jag höll på leta runt efter va mitt grafikkort kunde tåla (då jag tyckte det såg ut o ligga högt, ett XFX 7950) så stod det på XFX sida att temps upp till 95 inte skulle va någon fara, så jag antar att det är hyfsat lika på de flesta 7950 vad de tål. Kan ha fel, rätta mig gärna isf, då lär man sig

Edit: Ligger runt 80-83 grader i full load lätt överklockat, dock så bor jag i sveriges varmaste lägenhet

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

hörde precis ett par sirener och ett båtljud i mina högtalare

är inte det värmevarning?

har jag alldeles för högt? och om jag inte har alldeles för högt varför blev jag då varnad O.O?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkiz:

Någon?

varför hör jag sirener och båt-tutor :o?

-------------------
Det är INGA fel på dina temperaturer, så är det bara, så nu kan du lämna det ämnet vidare

Ifall du hör det, så borde det betyda att du är på sjön och polisen jagar din båt och tutar på dig.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Under 80*C är bra.
Över 90*c kan man börja oroa sig.

Jag vet inte varför du hör konstiga ljud. Det är antagligen någon inställning i "Easytune6" (aldrig använt programmet.), kolla runt lite bland inställningarna.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkiz:

ska du använda den attityden kan du skippa svara

------------------------------
Faktiskt, så svarade jag så för att du har fått svaret flera gånger om ifall dina temperaturer är bra (du fick ett generellt svar i de första svaren) , du bumpade även din egen tråd, vilket jag heller inte ens påpekade, och din beskrivning av ljudet är så missvisande att det faktiskt var humor i det, plus, att om du tänkte två steg längre så hade du nog förstått att jag drev med dig men, jag ska skriva att jag skämtar nästa gång enbart för din skull, och sen, gnälla på min attityd när du själv svarar med ett personangrepp var ju väldigt snyggt svarat, och unge har jag inte varit på minst 25 år så tackar för komplimangen

Mitt reella tips till dig är att du postar en video med dina "tut" för det går ärligt talat inte att begripa ett dyft av det du beskrev, sådär nu har jag förklarat mig närmare och mycket tydligare.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Det jag har fått höra innan är att dom ljuden ska antingen varning för värme på system/bios/grafikkort eller liknande men är inte riktigt säker och när jag kollar på temperaturerna så verkar dom ju inte vara speciellt höga så jag undrade om det var något jag kanske hade missat eller inte helt enkelt var medveten om men till nästa gång kan du skippa den nedlåtande tonen i dina replies för det är inte alls uppskattat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkiz:

Det jag har fått höra innan är att dom ljuden ska antingen varning för värme på system/bios/grafikkort eller liknande men är inte riktigt säker och när jag kollar på temperaturerna så verkar dom ju inte vara speciellt höga så jag undrade om det var något jag kanske hade missat eller inte helt enkelt var medveten om men till nästa gång kan du skippa den nedlåtande tonen i dina replies för det är inte alls uppskattat

------------------
Läs inte in för mycket i en bunt med text, det är du som förutsätter att jag är nedlåtande.

Piper datorn redan innan du börjat logga in i windows etc eller gör den det när du loggat in bara?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Det är inte så att programmet du kollar temp med har inställda värden för att ge pip vid hög temp och dessa värden är lågt satta? För som standard på en dator så trottlar CPU/GPU när de blir höga temps inte piper.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

den piper inte den spelar seriöst upp ett Polis Sirenljud och snart därefter ett Båthornsljud

och det händer endast när datorn är på och kanske har varit det ett tag om t.ex jag har mycket igång

här är en som har samma problem
http://eforum.idg.se/topic/196450-har-datorn-haft-sina-sista-...

https://www.flashback.org/t503373

https://www.flashback.org/t1067997

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkiz:

den piper inte den spelar seriöst upp ett Polis Sirenljud och snart därefter ett Båthornsljud

och det händer endast när datorn är på och kanske har varit det ett tag om t.ex jag har mycket igång

-------------
Detta låter väldigt konstigt, hm, kommer de här ljuden ur dina högtalare eller inifrån datorn?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

kolla ovanför

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkiz:

kolla ovanför

------------------------------------
Okej, så ljudet kommer alltså inifrån din dator när det här händer
Dessutom, brukar det ske när du jobbar med din dator eller omgående.? alltså sker det t e x bara när du spelar spel? det kommer bli många frågor så att du är förberedd på det, för det är svårt att felsöka på distans när man inte riktigt vet vad det är som är galet

Det enda jag i nuläget kan tänka mig är att det är ett alarm på moderkortet som ska varna för hög temeperatur, men de brukar gå att ställa till önskad nivå och brukar som standard vara ställt ganska högt, du har ju dessutom bra temo iallafall i idle

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Det verkar komma i högtalarna, har headset på mig och tyckte nästan heltsäkert att det kom i hörlurarna, det brukar va när jag arbetar/spelar asså anstränger datorn

hur ändrar jag varnings nivån?

för så som jag ser det är alla temperaturer runt 40-50 och det är väl helt ok?

Permalänk
Medlem

http://www.techpowerup.com/realtemp/ ta ned detta , jag litar mer på det och pressa sedan cpu:n lite. Kan vara så att den är felmonterad eller nått. Ljuden du beskriver kommer från program som varnar för höga temp´s på cpu:n , så tabba ut och kolla temperaturerna ibland.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.