Ny till smartphones, vilken ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Ny till smartphones, vilken ska jag välja?

Hej, aldrig haft en smartphone förut men vill gärna köpa en nu.

Pris upp till 4000kr.
Den ska inte lagga i menyerna, relativt stor skärm, inte för gammal, bra till youtube/mail, bra ljud(mp3), enkla uttag till hörlurar/snäckor.

Kommer att avända den mest till att lyssna på musik samt kolla youtube/mail. Efter mina egna efterforskningar så ser samsung s2 galaxy bra ut, men det kanske finns en annan som passar mig bra?

Vilket bolag ska jag koppla upp mig till? Är det värt med att ha en månadskonstnad för internet, eller använder dom flesta det där det finns wifi(flygplatser, starbucks osv? Vill inte signa upp mig för 400kr månaden för internet ifall man inte kommer att använda det. Om ni tkr att man surfar rätt mkt på den vilken hastighet ska man välja då och vilken mb per månad? Hur mkt drar youtube osv? Ringer inte så speciellt mkt, men mer sms.

Mvh.

////////////////////////////////////// EDIT:

Hej, är mellan samsung galaxy s3 eller lg optimus 4x hd med tele2 volym låg. 339kr i månaden ggr 24 månader. Vilken skulle ni välja?

Permalänk

Svar på andra delen först:
Känner du att idag skulle det vara bra att kunna surfa obehindrat när du är ute och rör dig? Måste du ha koll på mail, facebook och twitter eller klarar du dig tills du kommer till WiFi?
Själv så har jag inget behov av att ta hand om det medan jag är ute så jag har det inte. Om du behöver fråga skulle jag säga att du klarar dig utan. Lätt att slå på/av internet på Andriod, håll in Power knappen ett litet tag. Behöver jag internet just då så slår jag på det och det kostar mig 9kr/dag. Använder det 1dag/2månader.

Köper du S2 LTE så har du tillgång till 4G så du kan få lite farter om du väljer en operatör som erbjuder det och är inom området. Flytter nätet så är det risk/lättare att MB drar iväg.
MB/mån beror på vad du känner behov av att göra medan du inte har tillgång till WiFi, bara text mail så klarar du dig på grund utbudet, är det däremot YouTube du vill titta på så kommer det dra iväg. Såg på något forum att man kunde räkna med 10MB/5min 360p-480p.

S2:an är största som de flesta tycker är bekvämt, 4,2" och det räcket gott.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

Svar på andra delen först:
Känner du att idag skulle det vara bra att kunna surfa obehindrat när du är ute och rör dig? Måste du ha koll på mail, facebook och twitter eller klarar du dig tills du kommer till WiFi?
Själv så har jag inget behov av att ta hand om det medan jag är ute så jag har det inte. Om du behöver fråga skulle jag säga att du klarar dig utan. Lätt att slå på/av internet på Andriod, håll in Power knappen ett litet tag. Behöver jag internet just då så slår jag på det och det kostar mig 9kr/dag. Använder det 1dag/2månader.

Köper du S2 LTE så har du tillgång till 4G så du kan få lite farter om du väljer en operatör som erbjuder det och är inom området. Flytter nätet så är det risk/lättare att MB drar iväg.
MB/mån beror på vad du känner behov av att göra medan du inte har tillgång till WiFi, bara text mail så klarar du dig på grund utbudet, är det däremot YouTube du vill titta på så kommer det dra iväg. Såg på något forum att man kunde räkna med 10MB/5min 360p-480p.

S2:an är största som de flesta tycker är bekvämt, 4,2" och det räcket gott.

Tack!!

Vad heter det som gör så att det kostar 9kr dag när man vill använda det? Är det något speciellt?

Permalänk

Telia Refil, potkonto och inget abonemang. Tror dock 9kr/dag är för alla abonemang som inte har en dataplan.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Lägg någon krona till och köp en galaxy s3a tror knappast du skulle bli besviken

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk

Lumia 800 / 900 Underbart skön mobil funkar perfekt till allt och lagom står / tung.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk

Eller Lumia 710.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem

Galaxy Nexus helt klart om din budget är 4000kr.
Första telefonen med senaste versionen av Android, 4.1 (jelly bean) med project butter. Helt laggfria menyer, 4,65" skärm, 3,5mm uttag.

Permalänk
Skrivet av Hagis2k:

Lägg någon krona till och köp en galaxy s3a tror knappast du skulle bli besviken

Grym hårdvara men skärmen är för stor.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Avstängd
Skrivet av host123:

Hej, aldrig haft en smartphone förut men vill gärna köpa en nu.

Pris upp till 4000kr.
Den ska inte lagga i menyerna, relativt stor skärm, inte för gammal, bra till youtube/mail, bra ljud(mp3), enkla uttag till hörlurar/snäckor.

Kommer att avända den mest till att lyssna på musik samt kolla youtube/mail. Efter mina egna efterforskningar så ser samsung s2 galaxy bra ut, men det kanske finns en annan som passar mig bra?

Vilket bolag ska jag koppla upp mig till? Är det värt med att ha en månadskonstnad för internet, eller använder dom flesta det där det finns wifi(flygplatser, starbucks osv? Vill inte signa upp mig för 400kr månaden för internet ifall man inte kommer att använda det. Om ni tkr att man surfar rätt mkt på den vilken hastighet ska man välja då och vilken mb per månad? Hur mkt drar youtube osv? Ringer inte så speciellt mkt, men mer sms.

Mvh.

Smartphone ZTE Tania:
http://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefone...

Mobilabbonemang Universal Telecom (bara 3 månaders uppsägningstid):
http://www.universal.se/mobiltelefoni/mobil10timmar/?produkt

Det är mitt tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

Grym hårdvara men skärmen är för stor.

Gick från en iPhone med 3.5" till 4.8" det tar lite tid att vänja sig vid 1280x720 upplösningen men jag har vant mig och går inte tillbaka

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

BARA 3 månaders uppsägningstid? Vad har dom andra? 6, 12, 24 månader eller?? Vilka skojare. XD

Permalänk
Skrivet av host123:

Hej, aldrig haft en smartphone förut men vill gärna köpa en nu.

Pris upp till 4000kr.
Den ska inte lagga i menyerna, relativt stor skärm, inte för gammal, bra till youtube/mail, bra ljud(mp3), enkla uttag till hörlurar/snäckor.

Mvh.

jag har en lumia 800 och kan säga att om youtube är en viktig prio (likt för mig) skaffa inte en WP 7.5
det finns ingen officiell app ännu, den länkar bara till mobila sidan...
androids version är helt klart bäst på den fronten. man kan gilla / dela väldigt enkelt , med min ipad/iphone kunde jag inte dela alls, enbart till epost...

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Avstängd

Finns en som heter Metrotube (YouTube alternativ) till Windows Phone:
http://www.windowsphone.com/sv-SE/apps/8d93224f-2808-e011-926...

http://metrotubeapp.com/

Permalänk

jag använder inte mina kontot på icke officiella appar dock, jag värnar om min säkerhet
tack för tipset dock.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Avstängd

Köp den du känner tilltalar dig själv mest, inte den som alla säger att du ska köpa

Permalänk
Inaktiv

Nokia Lumia 900 eller Sony Xperia S.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Varför inte en Sony Xperia S? Den går ju in i budgeten...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1074844

Edit; DevilRape var snabbare än mig...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av host123:

Hej, aldrig haft en smartphone förut men vill gärna köpa en nu.

Pris upp till 4000kr.
Den ska inte lagga i menyerna, relativt stor skärm, inte för gammal, bra till youtube/mail, bra ljud(mp3), enkla uttag till hörlurar/snäckor.

Kommer att avända den mest till att lyssna på musik samt kolla youtube/mail. Efter mina egna efterforskningar så ser samsung s2 galaxy bra ut, men det kanske finns en annan som passar mig bra?

Vilket bolag ska jag koppla upp mig till? Är det värt med att ha en månadskonstnad för internet, eller använder dom flesta det där det finns wifi(flygplatser, starbucks osv? Vill inte signa upp mig för 400kr månaden för internet ifall man inte kommer att använda det. Om ni tkr att man surfar rätt mkt på den vilken hastighet ska man välja då och vilken mb per månad? Hur mkt drar youtube osv? Ringer inte så speciellt mkt, men mer sms.

Mvh.

Några saker angående Andriod. De är ett skönt OS, men jag har ändå lite negativt om de.
Vill du slippa hack i menyerna så kan jag bara rekomendera Windows-mobiler. Nokia Lumia 800, Samsung Omnia W eller htc Titan är nog dom tre jag kan reka. Själv har jag en Omnia W som jag är grymt nöjd med. Framförallt batteritiden då den håller i nästan två och en halv dag innan laddning behövs, och då använder jag den hyffsat mycke på dagarna. Och jag har inte installerat nått program som hanterar batteri eller onödiga program och tjänster. De är min femte smartphone under två år s tid nu. Jag har nämligen gett upp Andriod-mobilerna efter fyra olika modeler då de finns några saker som retar upp mig väldigt mycke. Dom två största irritationsmomenten med Andriod är...
1: Hur ofta mobilerna får buggar och till och med kan få allvarliga fel när de kommer ut nytt OS till dom. Jag har nog bara haft en Andriod som funkat bra efter OS uppgradering, och de vart en htc Wildfire. De gäller inte alla modeller, men de är något som är värt att kolla upp för just den modell man funderar på att köpa.
2: Med tiden så blir Android-mobilerna slöa och hackiga. De beror främst att man underhåller systemet dåligt, program som körs i bakgrunden fast man har stängt ner dom, mycke sms eller webbtraffik är några exempel. Så de är nästan ett måste att installera extra program som hanterar både oönskade bakgrundsöppna program och minnet. Även program för batterihantering är mer eller mindre ett måste för dom flesta Android-mobilerna.

De enda som jag kan klanka ner på när de gäller Windows-mobilerna är väl skrivbordet som saknar bakgrundsbild. Men egentligen är de något jag klarar mig utan då ett driftsäkert och snabbt OS i mobilen är så otroligt mycke mer värt än en bakgrundsbild.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

jag har en lumia 800 och kan säga att om youtube är en viktig prio (likt för mig) skaffa inte en WP 7.5
det finns ingen officiell app ännu, den länkar bara till mobila sidan...
androids version är helt klart bäst på den fronten. man kan gilla / dela väldigt enkelt , med min ipad/iphone kunde jag inte dela alls, enbart till epost...

Dock finns det gott om appar som sköter youtube helt fläckfritt, både i HD och SD, med alla funktioner man önskar. Allt som krävs är ett besök på marketplace
Men så klart, det kräver att man testat mobilen också...

Själv skulle jag vänta till i slutet av September, rykten säger att Nokia ska visa sina nya WP 8 mobiler, med dual core och annat gott. Om prestandan är något likt WP7, så kommer du aldrig uppleva Android lagg eller liknande, allt kommer flyta på perfekt, det bara "fungerar" ^^

Permalänk

Angående abonnemang så finns det ju flertalet som är billigare än 400.

Jag själv har halebop vänner (finns likadant ab hos telia).
Ligger sällan över 250kr i månaden och då är det inräknat 30kr fakturaavgift (för lat att skaffa autogiro/internetfaktura -.-) samt 30kr avbetalning på själva mobilen. Värt att tillägga är väl att jag inte ringer supermycket - men jag ringer när jag behöver ringa och funderar aldrig på vad det kostar.

Finns även abonnemang med lägre ringkostnad men inte gratis inom telia/halebop.
Det hela beror ju helt enkelt på hur mycket du ringer och till vilka.

Sen finns det ju också andra abonnemang för den som ringer ännu mer, som sagt det hela beror ju på hur mycket du ringer vilket abonnemang som behövs.

Kontentan är att bara för du har surf så är det inte automatiskt ett 400kr i månaden abonnemang!
Kolla lite vad som finns och vad som passar dig.

Jag gillar telia och halebop, främst för att jag bor i norrland.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

Vill du slippa hack i menyerna så kan jag bara rekomendera Windows-mobiler.

Eller bara köpa en telefon med Android 4.1.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kalkih:

Eller bara köpa en telefon med Android 4.1.

Android 4.1 dröjer väl ett tag? Jag tycker det är bäst att köpa en utan att tänka för långt in i framtiden.
Windows Phone 8 kommer ju snart också.

Android är okej, kanske negativt med vissa appar:
http://www.mobil.se/nyheter/fler-drabbas-av-virus-pa-android-...
http://www.technolog.msnbc.msn.com/technology/technolog/top-5...

På Windows Phone är det inget sånt pga den hårda kontrollen, men app utbudet är å andra sidan mindre totalt sett:
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.435043/det-har-ar-vinnaren-i...

Både för och nackdelar med respektive plattform.

Permalänk
Skrivet av kalkih:

Eller bara köpa en telefon med Android 4.1.

Fast är det hackfritt då? Man har nämligen hört det vid typ varje ny android verision att det skall vara fixat, men uppenbarligen inte sant. Nu är det la dock google själva som påstår det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast är det hackfritt då? Man har nämligen hört det vid typ varje ny android verision att det skall vara fixat, men uppenbarligen inte sant. Nu är det la dock google själva som påstår det.

jag har då inte haft några hack i några menyer på min SGS2, varesig med GB eller ICS ....

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

jag har då inte haft några hack i några menyer på min SGS2, varesig med GB eller ICS ....

Hur kommer det sig att Google marknadsför project butter med jb då?
Sen kan skiljer det sig ju självklart från person till person vad man märker av, har själv testat sgs2 (stock rom gb) och märkt av det men är inte så farligt mycket som på vissa andra enheter, inget jag störde mig på men visst fanns det där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

I vilken tävling då? Man kan inte vara en vinnare utan att ha tävlat

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast är det hackfritt då? Man har nämligen hört det vid typ varje ny android verision att det skall vara fixat, men uppenbarligen inte sant. Nu är det la dock google själva som påstår det.

Har själv 4.1 och det är absolut helt laggfritt. Project butter.