Lösning på överdriven HDR (mörkt/ljust)

Permalänk
Medlem

Lösning på överdriven HDR (mörkt/ljust)

Hej,

Är det är någon mer än mig som har problem med att spelet blir löjligt mörkt så fort lite ljus himmel syns, men samtidigt får extremt ljust om man tittar ner i backen?

Jag kan i så fall rekommendera följande mod. Den ändrar bländaren i spelet för att kompensera för den överdrivna HDR som tyvärr inte går att stänga av i Arma2.

Jag fick det först inte att fungera då jag inte förstod instruktionerna, men det är egentligen väldigt enkelt:

  • Ladda ner filerna och packa upp.

  • Lägg själva mod-filerna (.pbo och .bisign) i en mapp under Arma 2 Operation Arrowhead mappen, t.ex. C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\arma 2 operation arrowhead\Mods\HDRMod

  • Lägg till den relativa filvägen i launchparametrarna i spelets genväg. Via steam högerklickar du på spelet och väljer properties, sedan set launch parameters.... Lägg till den mapp du valt (Mods\HDRMod) efter övriga mods. Separera med semikolon. T.ex. ser mina launch parameters ut såhär: -beta=Expansion\beta;Expansion\beta\Expansion -nosplash -mod=@Dayz;Mods\HDRMod, vilket alltså startar betan av spelet och försöker ta bort splash screens samt laddar DayZ-modden och HDR-modden.

    I Six launcher kan man också lägga till launch parameters och jag antar att det fungerar på exakt samma sätt.

  • Lägg mappen som heter userconfig under Dokument\Arma2, dvs. där man har configfiler för profiler och andra settings. Jag fattade inte det först utan lade den under spelmapparna, vilket var fel.

    Du kan ställa in egna värden i configfilen, men jag tror inte det behövs. Det är klart bättre än default i spelet.

Hoppas det hjälper någon. Nu kan åtminstone jag själv spela utan att dra upp gamma så löjligt högt.

Edit: Kanske var jag lite snabb att ropa hej, för just nu mitt på dagen med lite moln så verkar det inte vara någon större skillnad med eller utan modden. Får vänta till kvällen innan jag kan säga säkert.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Fast som jag förstått får man inte köra med mods i dayz?
Jag har dock också problem med det här, kolsvart mitt på dagen om man kollar i fel vinkel, framförallt vid skymning. Löses enkelt med nightvision dygnet runt

Permalänk
Medlem

Fin Guide, och tips

Dyker HDRMod upp i expansions om startup parametrarna laddats korrekt ?

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Fast som jag förstått får man inte köra med mods i dayz?
Jag har dock också problem med det här, kolsvart mitt på dagen om man kollar i fel vinkel, framförallt vid skymning. Löses enkelt med nightvision dygnet runt

Vet inte om det stämmer. Testade nu att avaktivera modden i startparametrarna och måste säga att det var inte någon större skillnad, så kanske måste jag vänta till kvällningen för att säga säkert. Hoppas dock att det löser sig, för jag har grymma problem med detta annars.

Skrivet av Vargaas:

Fin Guide, och tips

Dyker HDRMod upp i expansions om startup parametrarna laddats korrekt ?

Ja, det gör det.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2