Datorn påslagen = dålig bild på tv

Permalänk
Medlem

Datorn påslagen = dålig bild på tv

Hej,

Sen några veckor tillbaka så får jag dålig bild på SVT på tv när jag sätter igång min dator, både på tvn i mitt rum och på tvn i köket. Kan detta bero på att nätagget börjar sjunga på sin sista vers? Eller beror det på att elen i väggarna börjar bli dålig?

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ownage:

Hej,

Sen några veckor tillbaka så får jag dålig bild på SVT på tv när jag sätter igång min dator, både på tvn i mitt rum och på tvn i köket. Kan detta bero på att nätagget börjar sjunga på sin sista vers? Eller beror det på att elen i väggarna börjar bli dålig?

Tack för hjälpen.

Tv via bredbandet?

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Är jorden dålig kanske. Du kanske skulle ta och koppla ur jacket vid datorn och tv:n och kolla i dosan och se så alla el kablar samt jord sitter åtdragna ordentligt. Byt säkring och kolla. Kolla så det inte sitter en för klen säkring innan. Bör ju vara en 10amp säkring (röd). Om inget av detta fungerar så kan du ju prova att flytta datorn till en annan säkring(rum) och prova där. Fungerar inte det häller så måste det va nåt fel med nätagget tycker jag. Prova med annan dator?. Kan ju vara fel i elcentralen men sånt för elektriker göra och det bör vara det sista utvägen för dig. Lycka till återkom med resultat.

Update: Glöm elen ifall du inte är säker

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Tv via bredbandet?

Nej, inte via Bredband.

Jag ska pröva sätta datorn i ett annat rum. Måste göra lite annat just nu men återkommer om ett par timmar med resultat.

Permalänk
Medlem

Det låter lite grann som om det är någonting i datorn som stör ut tv:n, men testa att koppla in datorn i ett annat rum.
Kolla också i BIOS om Spread Spectrum är påslaget. Spread Spectrum ska hjälpa lite grann mot elstörningar från datorn, men många överklockare slår av det.

Ps: Om ni har långa kablar (antenn eller skarvsladdar) så kan det vara värt att kolla så de inte är snyggt ihoprullade flera varv i cirkel någonstans. Klassikern är väl 10 meter tp-kabel lindad 20 varv och upphängd på en metallhängare.

PPS: Testa att koppla ifrån datorns extra-utrustning som skrivare, högtalare, modem osv.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3