Problem med HD7950 i vissa spel

Permalänk
Avstängd

Problem med HD7950 i vissa spel

Mitt problem jag beskriver nu är nog ganska känt vid de här laget nu.

Hur som, jag vet att de är grafikkortet som spökar då de funkar och har funkat utan strul på tre datorer.
Hur som. I vissa spel så dör skärmen efter en kort stunds spelande samt att datorn hänger sig. De hör man eftersom ljudet hackar upp sig sekunderna efter att skärmen dött.
De spel som krashar allra mest är Warhammer 40K II. Sen har jag även lite strul med 3DMark 11 och Vantage. Även dom kan krasha såhär.
Loggen ger mig ingen hjälp. De enda datorn hinner uppfatta och logga är att den stängdes av oväntat.
Jag har provat varenda drivrutin som finns till HD7950, och samma fel inträffar oavsett.
De jag har kommit fram till är att moderkort med P67 kretsar funkar alldeles med mitt grafikkort. Men så fort jag använder de på mitt nuvarande moderkort som har H77 krets så funkar bara vissa spel. Men om jag byter ut grafikkortet till antingen processorns inbyggda eller ett från NVIDIA så funkar de utan bekymmer. Men grafikkort från AMD vill inte hela vägen!

Är de så att de fins ett kombabilitetsproblem med H77 kretsarna och Radeon 7900 serein? Och finns de någon lösning som jag misslyckas med att hitta. Annars är de bara för mig att sälja kortet och gå tillbaka till NVIDIA eftersom grafikkortet funkar klanderfritt i andra datorer.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Höj lite olika relaterade spänningar i biosen och prova att sätta pci-e frekvensen på 95Mhz sedan 104

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk

Har hjälpt en komnpis med hans XFX 7970 som beter sig på samma sätt.
Skärmen kan slockna i spel men även i i windows har det hänt någon gång. No signal på skärmen.
Han har ett ASUS P8Z68 V Pro/Gen3 moderkort

Det senaste jag gjorde var att uppdatera bios och grafikdrivrutinen och så pillade jag in den extra strömkontakten (2) 6+2--6 som på något sätt hade lossnat och inte satt perfekt i kontakten.

Händer det någon fler gång så antar jag att han kommer att reklamera grafikkortet.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk

Om grafikkortet har funkat på tre andra datorer då är det ju knappast grafikkortet det är fel på snarare något i din dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jekean:

Höj lite olika relaterade spänningar i biosen och prova att sätta pci-e frekvensen på 95Mhz sedan 104

Kan ju prova.

Skrivet av Gorgeous-George:

Har hjälpt en komnpis med hans XFX 7970 som beter sig på samma sätt.
Skärmen kan slockna i spel men även i i windows har det hänt någon gång. No signal på skärmen.
Han har ett ASUS P8Z68 V Pro/Gen3 moderkort

Det senaste jag gjorde var att uppdatera bios och grafikdrivrutinen och så pillade jag in den extra strömkontakten (2) 6+2--6 som på något sätt hade lossnat och inte satt perfekt i kontakten.

Händer det någon fler gång så antar jag att han kommer att reklamera grafikkortet.

Strömmen är de nog inge fel på. Som jag skrev i första inlägget så funkar grafikkort ur NVIDIAs serie bra. har testat GTX 560 Ti, GTX 580 och ett GTX 670. Dessa kort funkar felfritt i datorn. har dock inte testat andra grafikkort AMD.

Skrivet av punchline82:

Om grafikkortet har funkat på tre andra datorer då är det ju knappast grafikkortet det är fel på snarare något i din dator.

Jag vet inte du. Återigen så funkar andra grafikkort i datorn vilket är konstigt om de skulle vara fel på nått annat. Då skulle ju inte dom andra grafikkorten funka utan problem.
Men sen till själva grafikkortet. Jag har testat HD7950 i tre andra datorer. Och där funkar kortet likabra som de gjorde på mitt gamla moderkort. Alltså utan problem.
Min nuvarande slutsats är att grafikkortet inte harmonerar med mitt nya moderkort. Men jag har inte hittat något på nätet som skulle kunna bekräfta att de finns kompabilitetsproblem med HD7950 kort.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Avstängd

senaste bios?
kanske nått beta bios finns som kan fixa det.
annars ev pci-express volt men kan vara asus som strular med bios.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flopper:

senaste bios?
kanske nått beta bios finns som kan fixa det.
annars ev pci-express volt men kan vara asus som strular med bios.

Ja, senaste BIOS är inlaggt. Uppdaterade direkt första gången de här hände. De hjälpte inte så mycke mer än att jag vann lite mer tid innan de krashar.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raghor:

Ja, senaste BIOS är inlaggt. Uppdaterade direkt första gången de här hände. De hjälpte inte så mycke mer än att jag vann lite mer tid innan de krashar.

antar att ditt moderkort med andra ord har kompatibilitetsbekymmer mer kortet.
kollat med asus om beta bios finns?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Kan vara ute och cyklar, men testa att avinstallera/avaktivera OpenCL och se om det blir någon skillnad. Edit: Lucid Virtu MVP kan spöka också om du har det på. T.ex kunde jag inte ens starta Skyrim med Virtu MVP installerat.

Permalänk
Medlem

Ni kan även kolla detta
http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1125954-ev-fix-ti...
tror nämligen denna funktionen i Windows muppar med 7900 serien pga dess inbyggda low-power mode, fick black screen krasher innan jag slog av den funktionen, iofs var det bara i idle men kan vara värt ett försök.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Genelec8030:

Kan vara ute och cyklar, men testa att avinstallera/avaktivera OpenCL och se om det blir någon skillnad.

Ja du, kan ju prova.

Skrivet av Flopper:

antar att ditt moderkort med andra ord har kompatibilitetsbekymmer mer kortet.
kollat med asus om beta bios finns?

Kolade just. Kan inte hitta några Beta BIOS. Så där jag jag bet tyvärr.

Skrivet av Ferrat:

Ni kan även kolla detta
http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1125954-ev-fix-ti...
tror nämligen denna funktionen i Windows muppar med 7900 serien pga dess inbyggda low-power mode, fick black screen krasher innan jag slog av den funktionen, iofs var det bara i idle men kan vara värt ett försök.

Den stänger jag alltid av. Men tack för tipset iaf.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Avstängd

Tror lucidlogic mvp kretsen kanske ställer till det.
vet att asrock hade nåt bekymmer med sina kort ett tag och uppdaterade sin bios för (VGA) 7900 serien.

om det går testa att stänga ned alla biosfunktioner som inte är nödvändiga och kolla om felet uppstår igen.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flopper:

Tror lucidlogic mvp kretsen kanske ställer till det.
vet att asrock hade nåt bekymmer med sina kort ett tag och uppdaterade sin bios för (VGA) 7900 serien.

om det går testa att stänga ned alla biosfunktioner som inte är nödvändiga och kolla om felet uppstår igen.

Är den igång även om jag avaktiverat HD2000 kortet? Jag har inte installerat varken Intels egna grafikkort eller Virtu MVP.
Och vad jag kan se så finns de bara en sak som relaterar till Lucid kretsen, och den har jag också avstängd!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Skrivet av Raghor:

Är den igång även om jag avaktiverat HD2000 kortet? Jag har inte installerat varken Intels egna grafikkort eller Virtu MVP.
Och vad jag kan se så finns de bara en sak som relaterar till Lucid kretsen, och den har jag också avstängd!

Nä utan mjukvaran för MVP lär det inte vara något igång by default. Men MVP verkar lagom buggigt när det är installerat (tanken är säkert jättefin men då måste det funka stabilt också )

Permalänk
Avstängd

Eftersom de är mitt moderkort som har problem med HD7950 så väljer jag att byta grafikkort. Så nu säljer jag de och köper ett annat. HD7950 funkar felfritt i alla andra datorer jag testar de i, men inte i min speldator. De egendomliga är att andra olika grafikkort funkar felfritt i min speldator. Så de får helt enkelt bli ett annat grafikkort!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.