surf och fillm platta... dvs ipad vs android (nej ingen flametråd, men behöver hjälp)

Permalänk
Medlem

surf och fillm platta... dvs ipad vs android (nej ingen flametråd, men behöver hjälp)

ok, såhär ligger det till, jag jobbar som personlig assistent, blandat natt och dag, har en iphone 4 (hatkärlek, älskar hårdvaran och mjukvaran, men operativet är låååååst) jag behöver en platta till de ggr jag jobbar natten och de gånger vi åker iväg på resa vart det nu kan vara, (finns ett gäng användningsområden till hemma)

men skall vi hårdra det så är det surf och film som gäller (lite fjärrskrivbord på hemmasystemen, och sett lite balla "fjärrkontroller" till xbmc och lite annat intressant)

har sanslöst (skäms lite) dålig koll på android, men det är en jävla djungel med olika versioner av android som stöds, massa olika frontends och vad jag har kikat på, ingen egentlig vettig mediaspelare, typ mest dator -> streama

har petat lite på olika polares ipad, visst låst som satan, men underbar hårdvara och stabil mjukvara och återigen, ingen vettig mediaspelare... om man inte jailbreakar den (xbmc, kört det sedan nån tidig beta på xbox och gick ifrån xbmp) och xbmc använder jag i övrigt...
usb till detta går att lösa med cck

så egentligen utav ren lathet, men ändå... har jag typ valt ipad (men vill höra åsikter från mer kunniga än jag)

ipad 2, beggad... som vanligt i beggade appelprylar så följer inte beggatpriserna verkligheten (sett ett flertal som vill ha mer än nuvarande nypris för beggade ipad2)

men om vi leker lite, en beggad ipad2 16Gb wifi kan man skaka loss för ca 2k4 kanske något billigare ifall man tänker sig skicka prylen, lägger man på 900:- så har man en ny fin i kartong från en återförsäljare och ytterligare 1000:- (4k3) så har du en ipad 3 (och vad jag har läst, så är det värt den extra tusingen)

men 4k3 är en hög pengar, men vad piskar en ipad 3 för de pengarna? de androidplattorna jag har känt på, känns som nåt från ett happy meal

nej, är inte intresserad av mer än 16gb eller 3g... går att dela internet med min telefon när jag inte är i närheten av nåt trevligt tråslöst nät

so, what to do?

/Daniel

Permalänk
Skrivet av ParaZide:

ok, såhär ligger det till, jag jobbar som personlig assistent, blandat natt och dag, har en iphone 4 (hatkärlek, älskar hårdvaran och mjukvaran, men operativet är låååååst) jag behöver en platta till de ggr jag jobbar natten och de gånger vi åker iväg på resa vart det nu kan vara, (finns ett gäng användningsområden till hemma)

men skall vi hårdra det så är det surf och film som gäller (lite fjärrskrivbord på hemmasystemen, och sett lite balla "fjärrkontroller" till xbmc och lite annat intressant)

har sanslöst (skäms lite) dålig koll på android, men det är en jävla djungel med olika versioner av android som stöds, massa olika frontends och vad jag har kikat på, ingen egentlig vettig mediaspelare, typ mest dator -> streama

har petat lite på olika polares ipad, visst låst som satan, men underbar hårdvara och stabil mjukvara och återigen, ingen vettig mediaspelare... om man inte jailbreakar den (xbmc, kört det sedan nån tidig beta på xbox och gick ifrån xbmp) och xbmc använder jag i övrigt...
usb till detta går att lösa med cck

så egentligen utav ren lathet, men ändå... har jag typ valt ipad (men vill höra åsikter från mer kunniga än jag)

ipad 2, beggad... som vanligt i beggade appelprylar så följer inte beggatpriserna verkligheten (sett ett flertal som vill ha mer än nuvarande nypris för beggade ipad2)

men om vi leker lite, en beggad ipad2 16Gb wifi kan man skaka loss för ca 2k4 kanske något billigare ifall man tänker sig skicka prylen, lägger man på 900:- så har man en ny fin i kartong från en återförsäljare och ytterligare 1000:- (4k3) så har du en ipad 3 (och vad jag har läst, så är det värt den extra tusingen)

men 4k3 är en hög pengar, men vad piskar en ipad 3 för de pengarna? de androidplattorna jag har känt på, känns som nåt från ett happy meal

nej, är inte intresserad av mer än 16gb eller 3g... går att dela internet med min telefon när jag inte är i närheten av nåt trevligt tråslöst nät

so, what to do?

/Daniel

Ser inte vad vi ska råda bot på här? Man vet om man vill ha en android platta,
du verkar redan sålt på Ipad då det är de enda du nämnt i typ varenda rad, så jag tycker du kör på en Ipad så slipper vi få det i nacken efteråt.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Verkar som du bestämt dig, hoppas du kollar mycket film i 4:3 format och underliga upplösningar

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk

Alltså.

MX Video Player, som man kan ladda ner från Google Play (Android nu alltså) spelar allt. Inklusive alla subtitles.

Allt.

Permalänk
Medlem

Jag har ungefär samma funderingar faktiskt. Har otroligt dålig koll på plattor, ungefär samma användningsområden som TS. Dock så har jag erfarenhet av Android men inget av Apples operativsystem men det lilla jag provat surfplattor så känns ipaden bättre.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Jag har ungefär samma funderingar faktiskt. Har otroligt dålig koll på plattor, ungefär samma användningsområden som TS. Dock så har jag erfarenhet av Android men inget av Apples operativsystem men det lilla jag provat surfplattor så känns ipaden bättre.

Som ovan kör på en Ipad då.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Avstängd

XBMC kontrollen till Android är grym, jag vet inte hur den ser ut på Ipad (eller ens om den finns). En möjlighet med vissa Android-tablets är ju att de har en IR-port så du kan styra övrig hemelektronik med den. Android spelar också upp alla format, som nämnt ovan, något som Ipad definitivt inte gör.

Fördelarna med en Ipad är att den är den populäraste tableten och därmed får anpassade appar först och så, det gör också att utbudet av tillbehör är så mycket större. Det finns exempelvis hundratals dockor för Ipad och knappt några för någon Android-tablet. Kvalitetskänslan har Apple också fått in ganska bra (alltså upplevd kvalitet, inte kvalitet), även om det finns androidtablets som är på typ samma nivå.

Permalänk
Medlem

Ursäkta för sen respons

Nej, jag vill ha en bra surfplatta för just surf och film. Har inte bestämt mig för ipad, alls... Tycker det är för mycket pengar, och om en bra mediaspelare finns (mx video player nämdes) så är en android platta ett klart alternativ... Och Den officiella xbmc fjärren finns inte till ios... Så

Problemet är att jag har inte ägt en platta förut, saknar de mest grundläggande kunskaperna och det finns femtielva olika androidplattor och 3st (ni vet vad jag menar) ipads, dvs jag var lite lat... Men jag vet inte riktigt vad jag skall leta efter

Skall iväg på jobbresa om två veckor och jobba natt, behöver nåt så jag inte dör av tristess

Om man skall ha en 10" med android 4 som fixar film (iaf 720p) och surf utan att vara för seg, 8/16 gb och wifi... Vad gäller?

Tack för hjälpen hitills

/Daniel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

asus transformer 1 eller 2 kanske kan vara nått? budget föresten?

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!