För och nackdelar med Metro

Permalänk
Avstängd

För och nackdelar med Metro

Denna tråd handlar om vilka för och nackdelar som finns med Metroappar/Metrogränssnittet och WinRT som är plattformen som Metro bygger på. Lånar lite från en tidigare tråd. Kommer ni på fler punkter så lägger jag till dom här.

Fördelar:

1. Alla metroappar är isolerade från operativsystemet och från andra appar. Detta innebär bland annat att du kan installera massor av appar och sedan avinstallera dessa och din dator är precis som ny. Säkerhetsmässigt är det förstås också en fördel att ingen app kan påverka något annat än sig själv.

2. Metroappar "pausas" när de inte syns. Detta innebär att man kan ha väldigt många program igång samtidigt utan att det påverkar prestandan på datorn. Systemet kan dessutom återta stora mängder minne från Metroappar som ligger i bakgrunden. När det börjar bli ont om minne på maskinen stänger systemet automatiskt av program i bakgrunden. Detta innebär ett helt nytt sätt att arbeta, man behöver aldrig igen veta vilka program som är igång eller stänga av program eftersom att systemet sköter detta åt dig.

3. WinRT-plattformen är den största nyheten sedan Win32 kom i Windows 95. Alla desktopappar idag är på något sätt beroende av Win32, man har nu byggt om det med moderna designprinciper och helt från grunden. Metroappar kan utvecklas med ett gäng olika språk för WinRT-plattformen. Javascript och C++ bland annat.

4. Windows Store innehåller bara Metroappar, alla appar som läggs upp i Windows Store är kontrollerade och testade av Microsoft. Detta innebär förhoppningsvis bättre säkerhet och stabilare program för oss som laddar hem.

5. Fullskärmsappar. Alla metroprogram är i fullskärm, detta gör att systemet kan fokusera prestandan på det som du faktiskt ser vilket innebär att spelet du spelar kan använda alla resurser systemet har. Spel fungerar för övrigt mycket bra som Metroappar eftersom att de redan idag i huvudsak körs i fullskärm. Det finns också möljighet att ha två appar synliga samtidigt vilket gör att du exempelvis kan byta låt utan att behöva hoppa ur spelet eller programmet du kör.

6. Kontrakt. Alla Metroappar kommunicerar via kontrakt. Det innebär att du kan välja att dela vad som helst från vilken app som helst till alla appar som har sagt att de kan ta emot den informationen. Exempelvis kan du dela en bild från mail till twitterappen direkt utan att behöva kopiera och klistra in. Eller så kan du dela ditt rekord i ett spel till alla vänner på Facebook utan att lämna spelet.

7. Alltid ansluten. Trots att dina program går i sovläge och använder 0% CPU och 0% GPU, kan de bli uppdaterade via systemet med information. Det gör att när du växlar tillbaks till väderappen exempelvis får du direkt rätt temperatur och du märker inte att programmet egentligen varit pausad. Detta fungerar också med det nya läget i Windows 8 som kallas connected standby där din dator går ner i ett djupt energisparläge men ändå är ansluten till internet.

8. Live tiles. Metroprogram kan uppdatera sin "ikon" dynamiskt med information. Detta gör att vissa program inte ens behöver startas utan du får direkt den information du behöver på startskärmen. Kalender, väderapp och meddelandeappen är tre exempel.

9. Alla Metroappar är hårdvaruaccelererade av grafikprocessorn automatiskt, detta utan att utvecklaren behöver göra något extra.

10. Det går nu att söka i appar.

Nackdelar:

1. Metroappar är designade att fungera bra med touch, tangentbord och mus men detta medför förstås att det inte är optimerat enbart för tangentbord och mus för den som inte har en touchskärm.

2. Metroappar går bara att få tag på via Windows Store som konsument, detta innebär ett mer inlåst system.

3. Det går endast att köra Metroappar i fullskärm. Det går alltså inte att köra program i fönsterläge i Metro.

4. Max två program synliga samtidigt. I desktop går det att ha nästan obegränsat antal program framme samtidigt.

5. Alla program måste designas om för att fungera i Metroläget.

6. Bökigare sök om man vill byta kategori med musklick/tangentbordet för att söka i inställningar/program m.m.

Permalänk
Medlem

6. sökfunktionen i metro är totalt värdelös, från att i Windows 7 kunna skriva det du är ute efter och sedan navigera med piltangenterna måste du i metro använda dig av piltangenterna och sedan välja kategorier.
En av de absolut bästa funktionerna i Windows 7 har de totalt misshandlat och sånär gjort oanvändbar.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Finns ingen som helst fördel med Metro, är nått som aldrig borde sett dagens ljus!

Men gör mig inget då jag aldrig kommer ha nått windows 8, till o med MAC är frestande att ha och använda i jämförelse, och jag ogillar mac ordentligt fast mest för att systemet är överprisat och för stängt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Nackdelar:

7. Man kan inte se klockan/datum i Metro om man inte slösar yta med en app just för det.

8. Man kan inte välja bakgrund själv utan är tvingad att använda vad MS ger en.

9. Har man få appar hamnar de längre från "hörnet" än vad det var i startmenyn. pga man kan inte lägga appar i nedre delen av "gruppen".

10. Man kan inte se vad för appar som är igång utan att ta sig till vänster hörn uppe.

BTW: Välkommen tillbaka strejf

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

BTW: Välkommen tillbaka strejf

Mm, han verkar fan inte ge sig. ;D

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Mm, han verkar fan inte ge sig. ;D

Tvivlar på att det är strejf, det var ju faktiskt några nackdelar listade också, enligt strejf har windows 8 ingen som helst nackdel, enligt honom var det = himlens gåva till mänskligheten
Men kanske han har bytt strategi, och nyss reggat är ju mistänkt

Gud vad trött jag blev på den människan, troll, och spammare säger jag, samt högst troligen microsoft anställd
enda personen här som jag hade blockad.

Nu finns det faktiskt en del fördelar med windows 8, men metros existens gör windows 8 totalt oanvändbart..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Får väl bevaka tråden hårt och se om det här också är gerillamarknadsföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Gud vad trött jag blev på den människan, troll, och spammare säger jag, samt högst troligen microsoft anställd
enda personen här som jag hade blockad.

Har de samma IP? Strejf var i en klass för sig. Aldrig gav han sig, nackdelar fick inte förekomma och allt han sa var samma marknadsföringsskräp som han blivit sondmatad Microsoft. Man undrar ju om han surfade från en IP reghistrerad hos Microsoft.

Skrivet av rakat:

5. Fullskärmsappar. Alla metroprogram är i fullskärm, detta gör att systemet kan fokusera prestandan på det som du faktiskt ser vilket innebär att spelet du spelar kan använda alla resurser systemet har. Spel fungerar för övrigt mycket bra som Metroappar eftersom att de redan idag i huvudsak körs i fullskärm. Det finns också möljighet att ha två appar synliga samtidigt vilket gör att du exempelvis kan byta låt utan att behöva hoppa ur spelet eller programmet du kör.

Det här är rent BS. Prestandamässigt finns det absolut ingen som helst fördel med fullscreen. Jag spelar många spel i windowed fullscreen (i.e. ett fönster utan kanter som täcker hela skärmen, fungerar mycket bättre att tabba då) och det finns inga märkbara prestandaskillnader.

Den enda anledningen till att Metro är i fullscreen är att det är väldigt omständigt att hantera fönster på en surfplatta. Nu är det iofs omstädigt att navigera mellan fullscreen apparna på en PC men inte lika jobbigt som att hantera fönster på 10" touchskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

6. sökfunktionen i metro är totalt värdelös, från att i Windows 7 kunna skriva det du är ute efter och sedan navigera med piltangenterna måste du i metro använda dig av piltangenterna och sedan välja kategorier.
En av de absolut bästa funktionerna i Windows 7 har de totalt misshandlat och sånär gjort oanvändbar.

Större delen (om de ens vågar söka) använder nog musen för att välja. Vilket gör valet naturligt. Frågan är hur det sett ut med tangentnavigering. Jag håller med dig men förstår Microsofts val. Det jag gillar är integreringen i apparna. En sökning för att snabbt kolla olika källor.

Skrivet av Dahle86:

Nackdelar:

7. Man kan inte se klockan/datum i Metro om man inte slösar yta med en app just för det.

8. Man kan inte välja bakgrund själv utan är tvingad att använda vad MS ger en.

9. Har man få appar hamnar de längre från "hörnet" än vad det var i startmenyn. pga man kan inte lägga appar i nedre delen av "gruppen".

10. Man kan inte se vad för appar som är igång utan att ta sig till vänster hörn uppe.

BTW: Välkommen tillbaka strejf

7. Klockan ser du på touch om du drar in på högerkant. Med mus höger nere/uppe mot mitten för att få fram klocka och meny. Vilket gör den överflödig i metro.

8. Håller med, jag förstår deras tänk med att det inte ska vara en bild. Men ett mönster galleri där man kan välja och dela mönster hade varit trevligt. Färg går att ändra idag.

9. Nej inte helt platsoptimalt

10. Nej, men kan du det på din ipad eller android platta?

Permalänk
Hedersmedlem

jag gillar inte layouten alls på metro, föredrar hellre win98. jag vill inte känna mig begränsad, jag vill ha det hur jag vill, och inte från en snubbe från Microsoft vill ha det som...

kan tänka mig att det blir populärt för ARM, och personer som inte har en vana inom datorer..

har haft windows allt från Win95 till W7, och 17års vana är svår att bryta.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Större delen (om de ens vågar söka) använder nog musen för att välja. Vilket gör valet naturligt. Frågan är hur det sett ut med tangentnavigering. Jag håller med dig men förstår Microsofts val. Det jag gillar är integreringen i apparna. En sökning för att snabbt kolla olika källor.

7. Klockan ser du på touch om du drar in på högerkant. Med mus höger nere/uppe mot mitten för att få fram klocka och meny. Vilket gör den överflödig i metro.

8. Håller med, jag förstår deras tänk med att det inte ska vara en bild. Men ett mönster galleri där man kan välja och dela mönster hade varit trevligt. Färg går att ändra idag.

9. Nej inte helt platsoptimalt

10. Nej, men kan du det på din ipad eller android platta?

7. Varför ska jag ner i hör och rota? Jag kan se det hela tiden utan att flytta handen i W7.

10. Skiter i hur det är på plattor eftersom jag har en dator, har inga planer på att skaffa platta heller. Men W8 är ju inte tänkt till datorer även om MS påstår motsatsen.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

7. Varför ska jag ner i hörn och rota? Jag kan se det hela tiden utan att flytta handen i W7.

10. Skiter i hur det är på plattor eftersom jag har en dator, har inga planer på att skaffa platta heller. Men W8 är ju inte tänkt till datorer även om MS påstår motsatsen.

Men nu sitter du ju främst i skrivbordsmiljön med vanliga program och inte med metroappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Men nu sitter du ju främst i skrivbordsmiljön med vanliga program och inte med metroappar.

Precis du har hittat problemet, metroappar fyller INGEN funktion på en dator så bort med eländet.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

metroappar fyller INGEN funktion på en dator så bort med eländet.

De ger möjlighet att installera enklarare program som garanterat körs i en säkrare mer kontrollerad nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

De ger möjlighet att installera enklarare program som garanterat körs i en säkrare mer kontrollerad nivå.

Men håll det på sidan då som ett eget program eftersom det förstör hela upplevelsen om man måste passera ett helfönster hela tiden när man öppnar något.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Finns ingen som helst fördel med Metro, är nått som aldrig borde sett dagens ljus!

Så de 10 fördelarna som är listade stämmer inte och bör tas bort menar du? Gå gärna igenom en och en och berätta varför de inte stämmer. Om du kommer på bra argument så får jag väl helt enkelt plocka bort alla dom 10 punkterna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

10. Man kan inte se vad för appar som är igång utan att ta sig till vänster hörn uppe.

Se punkt 2 under fördelar, man behöver inte längre se vilka appar som är igång.

BTW: jag är inte strejf

Permalänk
Medlem
Skrivet av rakat:

7. Alltid ansluten. Trots att dina program går i sovläge och använder 0% CPU och 0% GPU, kan de bli uppdaterade via systemet med information. Det gör att när du växlar tillbaks till väderappen exempelvis får du direkt rätt temperatur och du märker inte att programmet egentligen varit pausad. Detta fungerar också med det nya läget i Windows 8 som kallas connected standby där din dator går ner i ett djupt energisparläge men ändå är ansluten till internet.

Program som uppdateras utan att använda CPU låter imponerande......

Visa signatur

Martha's Second Law of the Universe
The more things an item is designed to do, the less likely it is to do any of them very well .

Permalänk
Medlem
Skrivet av rakat:

Så de 10 fördelarna som är listade stämmer inte och bör tas bort menar du? Gå gärna igenom en och en och berätta varför de inte stämmer. Om du kommer på bra argument så får jag väl helt enkelt plocka bort alla dom 10 punkterna.

Det är väl personligt vad man ser som för- och nackdelar med metro? De sakerna du listar är väl inte direkt något fakta eller bevisat att "så här är det".
Jag håller med ggustavsson, jag är väldigt emot metro och tycker att windows borde gjort två operativ system, så att vi desktop användare slipper saker som är designa för surfplattor. Dom borde släppt ett Windows 8 och ett Windows 8M (metro). Jag har testat windows 8 lite grann men la ner det ganska fort och kommer garanterat inte gå ifrån win7 på ett bra tag just p.g.a metro. Om microsoft inte får lite vett i huvudet och delar windows 8 så att metro försvinner för desktop användare det vill säga, då kan jag tänka mig använda det.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Skrivet av rakat:

Så de 10 fördelarna som är listade stämmer inte och bör tas bort menar du? Gå gärna igenom en och en och berätta varför de inte stämmer. Om du kommer på bra argument så får jag väl helt enkelt plocka bort alla dom 10 punkterna.

Kan inflika med att jag förstår att användare inte tycker om metro för 90% av dator användarna använder inte appar. Jag anser själv att metro är helt ointressant då jag inte använder appar, och använder jag appar inte fan vill jag göra det på min stationära dator då gör man det på en surfplatta eller telefonen. I mitt användande av en dator så kommer metro att slöa ner och komplicera mitt arbete med maskinen. Ja men du behöver inte använda metro start menyn jo hur man än vrider och vänder på det så hamnar man där ändå när man sitter i desktop läget utav misstag osv.

Jag tycker att på mobila enheter med touchscreen är det jätte bra. Men på fullfjädrade laptops och stationära bör ms göra en variant utan metro och appar. Risken finns att Win 8 floppar pga av metro och tittar man på företags sidan så har du 98% av teknikerna som redan nu är emot metro ivarjefall utav dom jag har snackat med.

Detta är min åsikt och inget påhopp

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilgore:

Program som uppdateras utan att använda CPU låter imponerande......

Det är en mycket enkel funktion för dig att testa. Ladda hem Windows 8 Release Preview, installera. Starta väderappen exempelvis. Gå in i desktop och kolla aktivitetshanteraren att den använder 0% CPU. Växla tillbaks till väderappen och se att den blivit uppdaterad med rätt väderinfo. Det är inte magi, det fungerar på liknande sätt på vissa smartphones idag. Det jag tror du missar är att systemet fortfarande kan använda CPU även fast appen inte gör det, när appen sen vaknar från sovläge får den direkt rätt info av systemet.

Skillnaden är att desktopappar inte fungerar på det här i mitt tycke mycket effektivare sättet.

Permalänk
Medlem

Jag är helt övertygad om att det kommer en nonmetropatch inom en snar framtid. Om den kommer från Microsoft själva eller någon anna lär vi få se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rakat:

Det är en mycket enkel funktion för dig att testa. Ladda hem Windows 8 Release Preview, installera. Starta väderappen exempelvis. Gå in i desktop och kolla aktivitetshanteraren att den använder 0% CPU. Växla tillbaks till väderappen och se att den blivit uppdaterad med rätt väderinfo. Det är inte magi, det fungerar på liknande sätt på vissa smartphones idag. Det jag tror du missar är att systemet fortfarande kan använda CPU även fast appen inte gör det, när appen sen vaknar från sovläge får den direkt rätt info av systemet.

Skillnaden är att desktopappar inte fungerar på det här i mitt tycke mycket effektivare sättet.

Nu vet jag inte hur korkad du är Strejf men om appen använder "systemet" för uppdateringar belastar den väl CPU oavsett om den får en egen rad i aktivitetshanteraren eller inte ? Eller menar du att "systemet" alltid laddar hem väderdata oavsett om väderappen är aktiv, inaktiv eller ens installerad ?

Visa signatur

Martha's Second Law of the Universe
The more things an item is designed to do, the less likely it is to do any of them very well .

Permalänk
Skrivet av jocke92:

8. Håller med, jag förstår deras tänk med att det inte ska vara en bild. Men ett mönster galleri där man kan välja och dela mönster hade varit trevligt. Färg går att ändra idag.

Det går att ändra mönstret. finns ca 5 st just nu kommer säkert fler

Permalänk
Medlem

Alla saker som jag inte kan ändra/ta bort är dåliga. (Tycker även illa om en del i W7 men det känns iallafall friare)

*edit* ser ut som alla fördelar är kopy-paste från http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1117707-varfor...

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob1141:

Det går att ändra mönstret. finns ca 5 st just nu kommer säkert fler

Ok, inte kollat på det faktiskt. Jag valde färg vid installationen och har bara antagit att man någonstans kan ändra färg men inte mönstret.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilgore:

Nu vet jag inte hur korkad du är Strejf men om appen använder "systemet" för uppdateringar belastar den väl CPU oavsett om den får en egen rad i aktivitetshanteraren eller inte ? Eller menar du att "systemet" alltid laddar hem väderdata oavsett om väderappen är aktiv, inaktiv eller ens installerad ?

Du kallar "mig" korkad sen frågar du om jag menar att ett program som inte ens är installerat belastar systemet? Ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rakat:

Så de 10 fördelarna som är listade stämmer inte och bör tas bort menar du? Gå gärna igenom en och en och berätta varför de inte stämmer. Om du kommer på bra argument så får jag väl helt enkelt plocka bort alla dom 10 punkterna.

Dom punker du behandlar som fördelar är bara om Metro, eller nästan, och Metro fyller ingen som helst funktion eller har nån som helst fördel över dagens windows 7, däremot finns det massor med nackdelar med metro som att det skapar ett rörigt, svårbegripligt, inkonsistent, samt att det får win 8 att lida av svår schizofreni,

Så bort med Jämra metro, kommer inta skaffa eller köra windows 8 eller efterföljande OS från Microsoft förrän detta otyg är borta..
Och nej jag kör inte windows phone heller eller kommande plattor PGA metro, för förutom ovanstående är det ohyggligt fult!
Nån jämra ordning får det väl ändå vara på ett OS

Som tur är kommer man säkert kunna köra linux på "widows plattor" och blir windows 7 för omodernt får man köra MAC eller linux istället på stationära och större laptops, nått windows 8 kommer det aldrig bli så mycket är klart...

EDIT: och var i hela friden tog aero vägen?! tycker mer och mer illa om windows 8, helskotta en förskoleklass skulle ju ha åstadkommit ett betydligt bättre resultat

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av rakat:

Det är en mycket enkel funktion för dig att testa. Ladda hem Windows 8 Release Preview, installera. Starta väderappen exempelvis. Gå in i desktop och kolla aktivitetshanteraren att den använder 0% CPU. Växla tillbaks till väderappen och se att den blivit uppdaterad med rätt väderinfo. Det är inte magi, det fungerar på liknande sätt på vissa smartphones idag. Det jag tror du missar är att systemet fortfarande kan använda CPU även fast appen inte gör det, när appen sen vaknar från sovläge får den direkt rätt info av systemet.

Skillnaden är att desktopappar inte fungerar på det här i mitt tycke mycket effektivare sättet.

No offense, men du verkar inte ha en aning om vad du pratar om. Appen drar inte 0% när den uppdaterar utan den kommer vid installation sätta upp ett schema som säger att var x minut ska det här programmet väckas och uppdatera vädret. Appen kommer alltså att väckas och dra väderinformation när det behövs.

Dessutom har punkt 9 funnits sen 2006, förutsatt att man utvecklar sina program i Windows Presentation Foundation (föregångaren till det som nu heter WinRT)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir. Haxalot:

No offense, men du verkar inte ha en aning om vad du pratar om. Appen drar inte 0% när den uppdaterar utan den kommer vid installation sätta upp ett schema som säger att var x minut ska det här programmet väckas och uppdatera vädret. Appen kommer alltså att väckas och dra väderinformation när det behövs.

Dessutom har punkt 9 funnits sen 2006, förutsatt att man utvecklar sina program i Windows Presentation Foundation (föregångaren till det som nu heter WinRT)

Nej så fungerar det faktiskt inte. Apparna använder 0,000% CPU när de är pausade och vaknar inte förrän du växlar till appen så att den är synlig. De har inget schema som väcker appen periodvis eller "när det behövs". Kanske har du missuppfattat och tror att live tiles är samma sak som appen.

Du kan läsa mer om hur det fungerar här:

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/02/07/improving-power...

Här finns info om hur live tiles uppdateras med minimal påverkan på prestanda/batteritid:

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/11/02/updating-live-t...