Hårdvarufrågor angående linuxserver för hemmabruk

Permalänk
Medlem

Hårdvarufrågor angående linuxserver för hemmabruk

Hej,

Jag behöver lite hjälp med att välja bra hårdvara samt tips på installationsguider för att sätta upp en server med ubuntu. Hårdvaran behöver inte ge monsterprestanda men den skall vara energieffektiv då systemet är tänkt som en hemmaserver.

Målsättning med serverbygget:

  • Energikonsumptionen skall vara så låg som möjligt. Här får hårdvaran gärna kosta lite extra om det medför energivinster.

  • Som högst kommer det vara ca 3 st klienter anslutna internt och eventuellt 2 st via någon form av fjärranslutning.

  • Streama film till XBMC (högupplöst)

  • Fildelning (samba). Minst en klient kommer att ha Windows installerat och då antar jag att detta är den smidigaste lösningen?

  • Fjärranslutning #1: SSH både internt och externt. Här letar jag även efter någon form av intrångsskydd som tex blockerar de IP-adresser som sysslar med upprepade inloggningsförsök med felaktig användare / lösenord.

  • Fjärranslutning #2: OpenVPN (detta för att kunna ansluta mobil för säkert surfande mm). Troligast kommer jag att använda en Androidlur vid dessa uppkopplingar. Är det någon som har bra erfarenhet med just OpenVPN eller skall jag överväga alternativa VPN-lösningar?

  • Kryptering av hel disk alternativt vissa kataloger. Har jobbat en hel del med encfs vilket har fungerat bra förutom vid utdelning till samba share. Skall detta fungera eller är det skit bakom spakarna? Kom gärna med bättre förslag på krypteringslösningar.

  • Redundans på data. Skall jag använda moderkortets raidlösning eller skall jag satsa på LVM eller ZFS samt vilken raidkonfiguration är lämpligast? Till en början kommer jag använda fyra diskar men kan utökas om det anses var nödvändigt. Skall jag satsa på två stycken raid1 eller hur skall jag tänka här? (skall nämna att jag inte har någon erfarenhet av mjukvarustödd raid och därför välkomnas någon form av guide för eventuella förslag)

  • Firewall / router: Har tänkt mig att använda två nätverkskort där det ena är anslutet till WAN och det andra till en switch. Här funderar jag på att använda FireHOL vid konfigurationen eftersom jag inte har speciellt mycket erfarenhet av att skriva IP-tables (låter detta som ett bra alternativ?)

  • bittorrent (vill kunna ansluta via någon form av klient som helst skall fungera i både windows och linux)

  • Backup #1: Här behöver jag lite ideer känner jag. Gemensamma dokument och bilder tänkte jag ha centralt lagrat på servern men vill undvika att man tar bort filer av misstag. Är det lämpligt att använda tex rsync internt på servern för att på så sett ha två stycken uppsättningar där man ser till att inte radera i backupkatalogen. Det jag ser som besvärligt med denna lösning är att det lär bli fullt rätt så snabbt samt att det blir administrativt tungt att ta bort de filer som verkligen inte skall finnas kvar. Alternativa förslag tas emot tacksamt...

  • Backup #2: Vid eventuell brand eller stöld har jag tänkt mig att spegla den interna backupen till en minidator (tex rasberry pi) som skall stå på en annan ort . Här tänkte jag nöja mig med enbart en stor hårddisk utan raidfunktionalitet.

  • Eventuellt kommer jag installera någon form av virtualiseringmiljö för att testa vissa tjänster (lågt krav på prestanda).

Mitt förslag på hårdvara (kom gärna med kritik samt andra förslag)

  • Moderkort: Moderkort: MSI Z77MA-G45 (fungerar detta kort bra i linux / ubuntu?)

  • CPU: Intel Core i3 2120T (verkar vara ett populärt alternativ då man vill ha en hyfsad prestanda / Watt ?)

  • RAM: Corsair 4Gb CL9 1600MHz (eventuellt mer om ni anser att det behövs?)

  • Kylning: Noctua NH-U9B SE2 (verkar vara relativt tystlåtet)

  • PSU: be Quiet Straight Power E9 400W 80+ Gold

  • Chassi: Lian Li PC-V354A (p.g.a. utrymmesskäl valde jag detta chassi då den har plats för många diskar samt att dess höjd gör att den får plats i min bokhylla)

  • Systemdisk: SSD 120GB Intel 330 Reseller. Hur pass troligt är det att loggfiler mm kommer att förstöra disken? Servern kommer ju att vara nåbar via internet vilket med största sannorlikhet kommer medföra regelbudna intrångsförsök vilket kommer att registreras loggen.

  • Lagringsdiskar: 2TB Seagate Barracuda Green 5900rpm * 4st. Dessa diskar har jag sedan tidigare och ser helst att de återanvänds. Dock har jag blivit medveten om att de inte är anpassade för 24/7 men tänkte mig att försätta dem i viloläge när de inte används.

  • NIC: INTEL GIGABIT CT DESKTOP ADAPTER PCI-E * 2st (WAN och LAN). Frågan jag ställer mig här är om det räcker med ett kort i kombination med moderkortets inbyggda nätverkskort? Helst vill jag uppnå Gigabit internt men är lite osäker på om hårddiskarna samt eventuell kryptering kommer ge upphov till flaskhals eller ej?

Permalänk
Medlem

Du verkar ju ha klarat detta bra själv, vad behöver du vår hjälp till?

Men för att lägga till några saker så om du vill köra Viritualiserings miljö så borde du köra VMWare ESXi. Dock funkar inte alla moderkort till det så ett tips är att kolla på vm-help.com 's HCL white list och leta fram ett moderkort som stödjer ESXi.
Sen borde du satsa på mer ram, du kan aldrig få nog av det

Din router lösning kan lösas enklare genom att köra en VM med pfSense och din bittorrent lösning kan lösas med rTorrent ihop med ruTorrent vilket ger dig en webinterface som du kommer åt lokalt.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar!

Är det korrekt uppfattat att hårdvaran som jag förelsagit fungerar bra i en linuxmiljö sånär som på att mer minne behövs samt eventuellt ett annat modkerkort för virtualisering? Anledningen till mitt inlägg är att jag har sjukt dålig koll på vilken hårdvara som lirar med linux samt att det är första gången jag skall snickra ihop en server. Därför tar jag tacksamt emot alla tips på alternativ hårdvara om det behövs samt konfigurationstips på mjukvaran.

Permalänk
Medlem

Jag kör en debian baserad linux-server hemma, med grafiskt gränssnitt, med 2-3 virtuella datorer Den fungerar även som filserver, samt mediaspelare.Jag har själv 4GB i maskinen, och jag har ännu inte sett den behöva mera än 2 giga någonsin. De övriga 2 giga använder den för cache. Men med så liten användning det är på en hemma server är det inte SÅ viktigt med enorma mängder cache-utrymme.

Ett bra alternativ när man söker på vad som fungerar med linux är t.ex. att söka på google om någon nämnt problem med moderkortet man funderar på. Dock när jag köpte min server bestämde jag att det fungerar så bra det fungerar till en början, förr eller senare brukar det nog finnas sätt att få det att fungera.

Permalänk
Medlem

Av egen erfarenhet gick det inget vidare att köra OpenVPN med Androidlur. För att göra det möjligt behövde du roota telefonen och trixa ganska mycket.

Nu kör jag en något mindre säker lösning med PPTP-kryptering till telefonen med en virituell pfSense som brandvägg och det fungerar smidigt och bra.

och... om du ska köra virutualisering och vmWare ESXi så blir det ganska mycket mer att tänka på. Det finns flera nyttiga trådar här på denna sektionen om du väljer den vägen. Om du vill köra "light" versionen så kör du vmWare server på ditt värd os. Det fungerar ganska bra också.

Angående ZFS på Linux går åsikterna isär. Det förefaller som det inte anses stabilt än av flertalet trådar här samt på andra ställen.

mvh
/zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande frågor nyss men inte riktigt så invecklade :). Jag är helt ny på linux och servrar men byggde ihop min burk för ett par veckor sedan, allt fungerar verkligen klockrent.

Här är vad jag köpte:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2131297&view=m

Här är min tråd:

http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1105114-aennu-en-...

Den behandlar inte linux så mycket då jag bestämde mig för det rätt så sent. Men jag kör med Ubuntu server nu och vad gäller torrenthantering så kan jag verkligen rekommendera rtorrent med rutorrent webinterface, funkar verkligen klockrent.

Jag kör även med sql server för att synka xbmc vilket också funkar klockrent.

Rsync använder jag för att sköta backup mellan företaget och hemmet.

Jag kör med original cpu-fläkt och de fläktar som ingår i define mini-chassit och den är riktigt tyst måste jag säga.

Lycka till med bygget!

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoberT:

Jag hade liknande frågor nyss men inte riktigt så invecklade :). Jag är helt ny på linux och servrar men byggde ihop min burk för ett par veckor sedan, allt fungerar verkligen klockrent.

Här är vad jag köpte:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2131297&view=m

Här är min tråd:

http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1105114-aennu-en-...

Den behandlar inte linux så mycket då jag bestämde mig för det rätt så sent. Men jag kör med Ubuntu server nu och vad gäller torrenthantering så kan jag verkligen rekommendera rtorrent med rutorrent webinterface, funkar verkligen klockrent.

Jag kör även med sql server för att synka xbmc vilket också funkar klockrent.

Rsync använder jag för att sköta backup mellan företaget och hemmet.

Jag kör med original cpu-fläkt och de fläktar som ingår i define mini-chassit och den är riktigt tyst måste jag säga.

Lycka till med bygget!

Tackar för detta! Av ren nyfikenhet, du har möjligen inte koll på vad din server drar i last samt i idle och eventuellt vad den drar om man sättar diskarna i stanby?

Permalänk
Medlem

Mitt Athlon II X4 615e system drar under normal gång med lagringsdiskarna nerspunna ca 60 watt(OS disken är en 2,5" 5,4krpm). Som mest har jag sett den dra kring 100 watt.

Permalänk
Medlem

Håller som bäst på med att labba med en virtuell server som rullar på min nuvarande dator som skall symbolisera hårdvaran som för tillfället ej är beställd. Under denna process dök det upp lite funderingar hur man bör konfigurera diskarna så att man får bra prestanda, möjighet att utöka utrymme i framtiden samt att ha bra redundans vid eventuella haverier.

Vilket alternativ tycker ni att jag skall satsa på om jag har fyra hårddiskar till förfogande (os kommer att installeras på en separat disk!)?

Alternativ #1:
Skapa två stycken raid1 m.h.a "mdadm" och därefter skapa en LDM-grupp där båda raid-ettorna inkluderas.

Frågeställningar:

  • Blir det samma prestandaökning som om man skulle skapat en raid0 av de båda raid-ettorna?

  • Är det möjligt/smidigt att utöka LDM-gruppen i efterhand med ytterligare en raid1 vid framtida behov, dvs att ha totalt sex stycken hårddiskar? Om detta är möjligt får man då ytterligare prestandaökning eftersom det nu finns 3st raid-ettor att skriva till?

Alternativ #2:
Skapa två stycken raid1 m.h.a "mdadm" och därefter skapa två separata LDM-grupper för vardera raid-etta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glader22:

Tackar för detta! Av ren nyfikenhet, du har möjligen inte koll på vad din server drar i last samt i idle och eventuellt vad den drar om man sättar diskarna i stanby?

Tjena, nej jag har ju faktiskt inte kollat det, måste skaffa en elmätare. Finns det något program för linux där man kan testa i full load och idle?

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoberT:

Tjena, nej jag har ju faktiskt inte kollat det, måste skaffa en elmätare. Finns det något program för linux där man kan testa i full load och idle?

Hej igen!

Jag har ingen större erfarenhet av program som maxlastar datorn men efter lite googlande fann jag tex "stress" som kan användas för att lasta datorns cpu (installation och exekvering enligt nedan).

Installation:
"sudo apt-get install stress"

Lägg på last:
"stress --cpu 2 --io 4 --vm 2 --vm-bytes 128M --timeout 100s"

Har bara provat ovanstående kommando på en virtuell maskin. För att lasta fullt på din dator bör man se över parameterna som är beskrivna i man-sidorna ("man stress"). Du kan använda "top" för att kontrollera att samtliga cpuer belastas (startas lämpligen i en separat terminal medans "stress" körs i en annan...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av glader22:

Hejsan, hur gick det i detta projekt?

Vad blev det slutliga köpet och fick du allt att lira som det ska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glader22:

Tackar för detta! Av ren nyfikenhet, du har möjligen inte koll på vad din server drar i last samt i idle och eventuellt vad den drar om man sättar diskarna i stanby?

Nu har jag skaffat en elmätare, servern drar 45w i princip hela tiden. Det är med torrents igång så diskarna jobbade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem
Skrivet av glader22:

Hej,

  • Backup #1: Här behöver jag lite ideer känner jag. Gemensamma dokument och bilder tänkte jag ha centralt lagrat på servern men vill undvika att man tar bort filer av misstag. Är det lämpligt att använda tex rsync internt på servern för att på så sett ha två stycken uppsättningar där man ser till att inte radera i backupkatalogen. Det jag ser som besvärligt med denna lösning är att det lär bli fullt rätt så snabbt samt att det blir administrativt tungt att ta bort de filer som verkligen inte skall finnas kvar. Alternativa förslag tas emot tacksamt...

  • Backup #2: Vid eventuell brand eller stöld har jag tänkt mig att spegla den interna backupen till en minidator (tex rasberry pi) som skall stå på en annan ort . Här tänkte jag nöja mig med enbart en stor hårddisk utan raidfunktionalitet.

Här kan jag verkligen rekommendera backup från www.crashplan.com.
Jag själv kör en liknande server på samma sätt som du gör fast med operativet Solaris11. Jag har installerat Crashplan-klienten (som även funkar som en serverdel) på min Solarisburk och alla mina andra maskiner (Windows) skickar backup mot den. Datat som ligger lagrat lokalt på servern och är åtkomligt från alla Windowsmaskiner skickas upp till deras molntjänst. Kostnaden är 23:- per månad för obegränsad lagring.
Vill man inte köpa deras molntjänst så är det helt gratis att använda klienten för att backa antingen mellan andra maskiner som man själv har eller mot någon kompis som också kör Crashplan.

//Calimero

Visa signatur

"ZFS - Practicing Safe Hex"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zonar:

Angående ZFS på Linux går åsikterna isär. Det förefaller som det inte anses stabilt än av flertalet trådar här samt på andra ställen.

ZFS på Linux kanske inte är stabilast, även om flera kör det utan några som helst problem. Vill du verkligen säkra dina data mot korruption, så bör du köra en VM med ett annat OS än Linux:
http://en.wikipedia.org/wiki/ZFS#Data_Integrity

Permalänk
Avstängd
Skrivet av calimero:

Här kan jag verkligen rekommendera backup från www.crashplan.com.
Jag själv kör en liknande server på samma sätt som du gör fast med operativet Solaris11. Jag har installerat Crashplan-klienten (som även funkar som en serverdel) på min Solarisburk och alla mina andra maskiner (Windows) skickar backup mot den. Datat som ligger lagrat lokalt på servern och är åtkomligt från alla Windowsmaskiner skickas upp till deras molntjänst. Kostnaden är 23:- per månad för obegränsad lagring.
Vill man inte köpa deras molntjänst så är det helt gratis att använda klienten för att backa antingen mellan andra maskiner som man själv har eller mot någon kompis som också kör Crashplan.

//Calimero

En fråga; när du gjort en backup med Crashplan, kollar du med MD5 checksummor att din backup är din identisk med dina filer? Tänk om din backup har flippat lite bitar, slumpmässigt? Kollar du alla dina filer med MD5?