Värt att levla sin blacksmith??

Permalänk
Medlem

Värt att levla sin blacksmith??

Hej!!

Jag har precis börjat spela och älskar spelet generellt!
Men jag har svårt att bestämma mig för om jag ska satsa på att lvla upp mr.blacksmith eller ej, är relativt dyrt att gå upp i lvl på honom men skulle gärna höra vad ni tycker och tänker om detta?

Sälja sina items ist och bli rik, eller satsa fullt ut på crafting

Tack på förhand!!

Spelar barbar om det skulle vara intressant att veta )

Permalänk
Medlem

Jag hade samma frågeställning som dig, jag bestämde mig för att göra det
Mest för skojs skull igentligen men nu när han är hög lvl gör han rätt fina saker

Visa signatur

[Chassi:Fractal Design R5 "Blackout Edition" Windowed] [PSU:Corsair RM750x] [Moderkort:ASUS Z170 PRO GAMING] [CPU:i7-6700K@Stock] [Kylare:BeQuiet! Pure rock] [Ram:32gb Kingston HyperX Savage DDR4 2666MHz]
[GPU:ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming]
[SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB] [HDD:WD Black 1tb]

Permalänk
Hedersmedlem

Brukar inte pengar vara i stort sett värdelösa i slutet ändå? Är ju bara i början man har någon nytta av vad man kan köpa, förutom typ potions. Likabra att spendera dem på blacksmithen, då dess random-egenskaper ibland kan bli jävligt bra, när man crafter grejer.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Tycker att det lätt är värt det. Du behöver inte hets-levla men du kan göra en del trevliga saker. Jag är bara level 30 men än så länge har jag lyckats få en hel del uppgraderingar från den.

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem

Jag har ju inte tjänat något på att skaffa det. Har level 5 i blacksmith där kostar det 15k varje skill. Du får ett rare item på AH för 15k typ.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Tror du får samma level på blacksmith och gem crafting på alla gubbar. Så är ju lätt värt att levla det känns det som. Dock har jag inte fått så jätte bra items där en. Men går ju att sälja de som blir dåliga, eller crafta dem igen Fast man förlorar dock lite guld på det dock ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Brukar inte pengar vara i stort sett värdelösa i slutet ändå? Är ju bara i början man har någon nytta av vad man kan köpa, förutom typ potions. Likabra att spendera dem på blacksmithen, då dess random-egenskaper ibland kan bli jävligt bra, när man crafter grejer.

Helt fel.

Guld är otroligt mycket värt i Diablo 3 nu när alla vill uppgradera sin blacksmith och juvelerare, smida saker och juveler, samt köpa saker för guld på auktionshuset.

När RMAH drar igång kommer du till och med kunna sälja och köpa guld för riktiga pengar!!!

Blizzard har lärt sig från wow hur man skapar en fungerande ekonomi, det finns gott om goldsinks för att förhindra inflation.

Permalänk
Medlem

Så som jag förstår det så delas ju BS och JC mellan alla karaktärer på ens konto så man behöver tydligen bara levla dom en gång eller fattar jag fel?

Permalänk
Medlem

dem behöver bara levelas en! gång

alltså kan man spendera pengar på det nu eller spara det och sälja allt.

det spelar ju inget roll eftersom man förr eller senare kommer levela det ändå, eller för att du bara behöver spendera pengarna en gång.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Jag har inte craftat något bra än, alla drops har varit bättre. Men som övre inlägg säger så har man ju en maxad blacksmith när man skapar ny karaktär, samt att man delar på pengar. Den karaktären kommer lätt kunna utnyttja crafting bättre.

Permalänk

Craftade items i endgame kommer vara bäst av alla om man får rätt stats, så ja blacksmith är definitivt värt att lvla upp

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Medlem

Lätt värt att levla den, alla mina m8s ger mig items för crafting så jag styr allt åt dem.
En annan kör jeweler

Craftade det här idag, inte så dåligt för Hell.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Är själv level 53 just nu och funderar på samma.. får nog bli att göra det tror jag, just för att ha det. Kan ju hoppas att man kan göra någonting fint. Sen så har jag salvagat i stortsett allting så matsen finns ju där

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Lätt värt att levla den, alla mina m8s ger mig items för crafting så jag styr allt åt dem.
En annan kör jeweler

Craftade det här idag, inte så dåligt för Hell.

http://i.imgur.com/RIxXH.jpg

Vilken blacksmithing level är det där på?

Permalänk
Medlem

Som du kan se på t.ex. http://us.battle.net/d3/en/item/helm/#type=set så är det Blacksmithen som fixar en del av high-tier seten, så jag ser verkligen ingen anledning till att inte göra det. Dock måste man hitta "recepten" för legendaries och sets har jag fått för mig.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Lätt värt att levla den, alla mina m8s ger mig items för crafting så jag styr allt åt dem.
En annan kör jeweler

Craftade det här idag, inte så dåligt för Hell.

http://i.imgur.com/RIxXH.jpg

Du som verkar ha lite koll vet du när Plans börjar droppa? Jag spelar på nightmare nu och har inte sett en enda plan droppa än.

Permalänk
Medlem

jag är lvl 43 och jag har börjat få så mycket magic items att jag inte ens behöver göra om allt till mats utan säljer det mesta till vendorn.
Bara att levla på du! Så småningom kommer du kunna göra väldigt trevliga items

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Du som verkar ha lite koll vet du när Plans börjar droppa? Jag spelar på nightmare nu och har inte sett en enda plan droppa än.

Page of Blacksmithing o Page of Jewelery droppar överallt i Nightmare.

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskaaarn:

Page of Blacksmithing o Page of Jewelery droppar överallt i Nightmare.

Nej han menar Plans of blacksmithing, som recept ungefär. Jag undrar samma sak, är i mitten av hell nu, men fortfarande inga plans.

Och till topic; Jag tror absolut att det är en bra idé att lvla upp honom så snabbt som möjligt, speciellt då Blizz har medvetet nerfat drop raten för rares och istället gett oss möjligheten att själva crafta våra rares.

Så länge man håller sin blacksmith runt samma lvl som en själv så finns där rätt jävla bra grejer att crafta (kan ta några försök dock).

Är själv lvl 55 och kan crafta items min egna lvl eller något högre, har craftat typ halva mitt gear:)

Visa signatur

i7 2600K @ 4,5Ghz | P8P67 Pro | 4GB Corsair @ 1600 7-7-7-20 | Corsair Force SSD 64BG OS-Disk | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Gigabyte Radeon HD6970 2GB | Fractal 650W Modulär PSU | H50 | BenQ 24HDBL

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thiesen:

Så som jag förstår det så delas ju BS och JC mellan alla karaktärer på ens konto så man behöver tydligen bara levla dom en gång eller fattar jag fel?

Nej, du har helt rätt. Ända problemet är att du inte kan "levla" BS/JC med en lowbie-alt då det krävs material från Nightmare och senare för att 'skilla' förbi level 5.

Jag har redan tröttnat på barbarian, level 34. Sjukt enformig klass där jag känner att jag tvingas använda 1h + sköld, för att bl.a War Cry skapar D/C.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fan vad roligt att så många gav BRA och konkreta svar för en gångs skull i en forumtråd och inte bara ger nonchalerande svar : D

Jag kommer efter att jag läst allt ni sagt definitivt forts salv mina drops ist för att sälja och forts lvla blacksmithen, vem bör man hårdsatsa på att lvla först dock? JC eller BS?

Tack återigen för grymma svar!

Permalänk
Medlem

Dock så följer inte artisans med i Hardcore. Värt att tänka på om du tänker köra Hardcore sen.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Du som verkar ha lite koll vet du när Plans börjar droppa? Jag spelar på nightmare nu och har inte sett en enda plan droppa än.

Skulle gissa på inferno, kört genom spelet två varv(normal,nm,hell) och bara hittat dem för "Cow level".

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Har uppgraderat honom till det steg han tar 6000 guld per uppgradering, där är väl ungefär 6ggr du måste uppgradera per level. Börjar bli lite dyrare nu men inget farligt om du tänkte på summorna du plockar upp med lite extra gold find. Levelade upp jeweler tills han började kräva någon slags bok, antar att jag får dessa senare. Alltid bra att kunna göra bättre gems och sälja medan priserna är lite högre.

Som föregående talare sa, artisants progress följer inte med till hardcore. Skall ni köra hardcore så får ni levela om dem från scratch. Även värt att notera att inventory inte heller följer med, bara en off topic sak värd att nämnas.

Permalänk
Medlem

Det är värt det, och pengar får du över senare i spelet, jag är level 54 och har 300K guld ( samlat själv inte fått )

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Belarion:

Fan vad roligt att så många gav BRA och konkreta svar för en gångs skull i en forumtråd och inte bara ger nonchalerande svar : D

Jag kommer efter att jag läst allt ni sagt definitivt forts salv mina drops ist för att sälja och forts lvla blacksmithen, vem bör man hårdsatsa på att lvla först dock? JC eller BS?

Tack återigen för grymma svar!

JC tycker jag. Gött o kunna stoppa i lite fina gems i fina dropps
BS kan man uppgradera ibland men främst för salv.

SOCKA SOCKA SOCKA

Visa signatur

Asus z77 v lx 2 1055| Intel 3570k |Sapphire hd7950 3gb|
h60 kylare|Antec p183 V3|NZXT Sentry 2 LCD Fan Control 5,25" Bay|
OCZ AGILITY 3 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC |QPAD MK-50 PRO| MS 3.0 | + filt och saft

Permalänk
Medlem

Måste man crafta items för att levla eller räcker det att köpa skills?
Fick inte klarhet i det när jag satt igår.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

man måste inte crafta, bara betala

Permalänk
Medlem

Kostnadsmässigt är det inte värt det under Normal och Nightmare då du kan hitta mycket bättre grejjer för samma/mindre kostnad på AH. Förhoppningsvis blir det andra bullar senare i spelet.

Exempelvis kostar det först guld + pages att levla din BS. Sen kostar det guld + material (=mer guld) att skapa utrustningen. Dessutom är statsen slumpvis, så om du vill ha Strength och Vitality så får du göra säkert 5-10 försök i snitt (=dyrt). Vill du dessutom ex ha lifesteal eller liknande så kan du hålla på i evigheter tills du får det du vill ha.

Eller kan man gå in på AH och köpa ett par boots med exakt de statsen du vill ha. Billigare...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är värt det, du levlar ju den för alla dina karaktärer. Du behöver alltså inte levla ny blacksmithing på varje karaktär du gör, bortsett från Hardcore. Vad ska man annars göra med pengarna liksom. Inte hittat någon money-sink utom jewels och blacksmithing i D3.