Permalänk
Medlem

Problem med minnen efter uppgradering

Hej,

Jag installerade nyligen en ny CPU-kylare, en Antec H20 620 samt ytterligare 4GB Ram. Nedan följer mitt befintliga system:

Intel i5 775
Asus P7P77D
4x4 Corsair 2GB Dominator 1600mhz 1.65v

Nu till mitt problem, sedan efter uppgraderingen så fungerar endast minnen som jag placerar i DIMM_B1 samt DIMM_B2. Fyller jag samliga slottar så rapporterar BIOS endast 4GB. I Windows 7 ser jag under system properties att det finns sammanlagt 8GB RAM, men endast 4GB är användbart.

Placerar jag minnen i DIMM_A1 samt DIMM_B1 så gäller det samma problematik fast med 2GB respektive 4GB istället. Tidigare har jag använt mig av 4GB ram med en sticka i DIMM_A1 samt DIMM_B1 utan problem.

Min misstanke är att något har gått fel när jag satte tillbaka min CPU. Dock så kan jag inte testa detta för tillfället, då jag desvärre inte kan ta bort min kylare. Detta då fästet undertill roterar när jag försöker skrova loss kylaren(Tack Antec...). Har försökt under större delen av dagen men lyckas inte hitta något sätt att få loss skiten.

Så nu i mitt desperata tillstånd så vänder jag mig till er, finns det något jag skulle kunna testa utan att plocka bort min kylare? Är det ens rimligt att jag har monterat min CPU fel, kan detta orsaka problemet jag upplever?

Funderar starkt på att massakera kylaren, skicka tillbaka skiten och montera min gamla...

EDIT: Kan även nämna att CPU:n fungerar bra i övrigt, fick upp den stabilt i 3.8ghz utan några större problem innan jag upptäckte problemen med mina minnen.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jahopp:

Tack på förhand!

Har du testat att:
1. Byta slot på dina RAM en i taget?
2. Är du säker på att ditt moderkort klarar detta?
3. Kört ett memtest?
4. Antar att du kör ett 64bit system eftersom du har 4 gb och mer.
5. Uppdatera BIOS firmware?

Frågor du bör svara:
1. Är det olika märke på dina RAM?
2. Kör du 64bit?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40