Vilsen i livet, mycket ångest och oro (långt inlägg)

Permalänk
Medlem

Vilsen i livet, mycket ångest och oro (långt inlägg)

Hej,

Tvekade innan jag bestämde mig för att skriva det här. Man vill ju inte vara svag eller annorlunda ut inför andra, men jag bestämde mig till slut för att skriva det här. Kanske inte världens bästa forum, men jag har varit med ett tag nu, så det känns som ett andra "digitalt" hem, så jag är bekväm här. Till problemet i alla fall...

Jag är...
Jag är en man på 23 år, 24 om en månad. Kom till Sverige efter att ha spenderat mina första 4,5 år i livet som flykting från Irak (flydde från Saddamtrupper, folk runtom oss blev skjutna, såg söndersprängda lik på gatorna, levde i öknen i ca 2 år), och blev svensk (medborgare) direkt. Som många andra hade jag identitetsproblem. Vi fick börja om från början i ett främmande land där språket, kulturen, och inte minst människors utseende var annorlunda. Som barn är det ju inte lätt att inte växa upp och känna att man har familjen runt sig, att man har sitt eget land och sitt eget språk att växa upp i. Istället blev det att fokusera på att anpassa sig, och jag jobbade hårt för att vara så snäll och artig som jag kunde vara, för jag var desperat för att bli accepterad. Jag älskar Sverige och kallar gärna mig själv svensk om jag kan, för jag tvekar ärligt talat. Jag känner mig inte accepterad ibland, även om jag inte direkt möter rasism, om ni förstår hur jag menar. Det är helt enkelt inte mitt hem, hur mycket jag än vill att det ska kännas så. Irak är dock främmande och farligt, så jag har ingen lust att åka tillbaks dit heller.

Bakgrund
Har haft problem hela livet med att hitta mig själv, känt mig annorlunda, missförstådd etc (blev kallad dum och efterbliven i skolan för att jag var tystlåten, gjorde aldrig läxor men fick okej betyg när vi gjorde prov). Först nu har jag börjat utreda om jag har något bokstavssyndrom, för jag var för stolt för att göra det innan. Trodde alltid att jag var för lat eller att det var tillfälliga omständigheter som gjorde att jag aldrig fick tummen ur när det kom till att klara av jobb och utbildning. Efter att vi började utreda (de är inte helt klara än) började jag läsa på mer om de vanligaste syndromen, och jag misstänker att jag har Asperger, kanske ADD också.

Ensam
Kan också nämna att jag inte haft några vänner som jag "hängt" med sen jag gick i mellanstadiet. Jag är nästan helt ensam idag, och de få personer jag fortfarande känner på riktigt pratar jag bara med på nätet. Jag går nästan aldrig ut, bara när jag ska till jobbet eller om jag har ett viktigt ärende. Går inte ut bara för att gå ut. När jag är hemma sitter jag alltid i mitt rum och lyssnar på musik, surfar, spelar mycket. Dessutom försöker jag desperat att göra mig själv gladare på ett av de få sätten som jag vet: genom att köpa datordelar. Det känns på något sätt som att om jag "fixar" min dator så att hela blir perfekt, så kan jag slappna av och njuta. Det är på något sätt lugnande. En sak mindre att oroa sig för om jag hade en perfekt dator, för att inte tala om att mitt rum och så småningom hem blir mer utvecklat och normalt. Det är svårt att beskriva, men det är lite som i The Sims när man börjar som en eller två fattiga Sims och ser hur hela hemmet byggs upp och man blir liksom lugn inuti när hemmet blir allt mer komplett, allt eftersom de jobbar och man långsamt köper mer och bättre.

Hopp
Jag upptäckte av en slump ett ställe i Lund, där jag bor där, som heter KomUng, där man kan få stöd och bra hjälp om man är annorlunda som jag är, och det känns så otroligt skönt att få prata med snälla människor där som tar bort fokus från mig, för det är lätt att skylla på sig själv när man är sån. Det känns rent ut sagt skitsvårt att veta vad man ska ta sig till.

Drömmar
Det är också jätteläskigt. Tänker hela tiden på vad som kommer hända med mig, var jag är om 5 år, 10 år, 30 år. Jag har jättesvårt att klara av skolan. De som var jämnåriga med mig springer i rundor runt om kring mig känns det som. De gick ut universitetet för ett tag sen och har sina liv i sina händer... många har rest runt i världen också, till Tyskland, USA, Japan... och här sitter jag och sitter fast i vad som känns som en mardröm. Jag känner mig fångad och vilsen. Jag vill bli någon precis som alla andra. Jag vill göra något med det jag har, jag vill bidra till samhället. Jag vill känna att jag gör en skillnad och utvecklas som person, och med tiden utvecklas professionellt. Men jag står som sagt still.

Päron
Jag har dessutom en fästmö med ett barn på väg. Ser jättemycket fram emot att bli pappa, men jag vill vara så mycket jag kan för barnet och för mig själv, men jag är fortfarande orolig. Jag gör inte mycket framsteg, och det känns ofta som att jag står still, medan klockan tickar på. Det är möjligt att jag klarar av att ha ett jobb som är enklare och mer fysiskt, som städare eller liknande, men vem vill vara det hela livet? Jag vill att min dotter ska vara stolt över sin pappa och jag vill vara en förebild.

Comrades
Det kanske är tabu att skriva så här, men jag är så j**** trött på att vara ensam. Det gör ont att känna att man inte har någon som är som en bror eller syster till en som man kan vara med och bara snacka eller hänga eller vad man nu gör. Någon som förstår en och som man alltid kan lita på. Det gör jätteont att känna att man inte har någon som bryr sig om en. Jag är den typen som aldrig gråter (kan räkna alla gångerna jag gråtit på en hand), men jag är inte långt från att bryta ihop i gråt när jag tänker på hur f'd up min uppväxt har varit och hur inget har varit "normalt". Jag tror att åtminstone vissa av er vet vad jag menar när jag säger att jag saknar det "normala" i livet.

Vilja
Det jobbigaste är att det känns som att allting hänger ihop. Om en sak fallerar följer resten ganska snabbt. Om jag inte klarar skolan kan jag väl inte få ett bra jobb, utan jobb inga pengar, utan pengar inga prylar, måste leva snålt etc. och då har jag inte nämnt känslan av att man klarat av något när man gör bra ifrån sig i skolan och på jobbet, känslan av att man är duktig och viktig och värdefull. Jag har ingen motivation att fullfölja något. Jag älskar t.ex. datorer men kan inte förmå mig till att lära mig hur man programmerar eller liknande, för det kräver för mycket av mig, och jag ger upp under pressen. Det är inte bara att det är svårt att förstå, det är snarare att organisera mig och att ha disciplinen och driften som jag saknar.

Domino
Ett problem som jag har är att jag överanalyserar saker. Jag är också en perfektionist, men samtidigt en optimist. Problemet är att om jag inte kan göra något perfekt slutar det med att jag inte gör det alls. Allt för ofta. Eftersom jag överanalyserar saker händer det att jag tänker för mycket på VARFÖR jag är som jag är, hur det har blivit så. Är det kanske så enkelt som att fixa en sak, så kommer allt annat fixas, som fallande dominobrickor? Jag har t.ex. nästan inga vänner. Mina barndomskompisar som jag hade som liten flyttade för många år sen, och de jag har kvar som jag känner på riktigt är bara två eller tre personer, om man inte räknar med folk på jobbet, och jag träffar inte ens dem. Pratar lite på nätet, och så är det med det.
Så jag kan tänka så t.ex., tänk om jag hade en eller två riktigt bra vänner som förstod mig och som var som mig. Hade jag plötsligt blivit stark och motiverad då? Hade det räckt för att ge mig pushen att klara av skolan och därmed kunna få ett välbetalande jobb som jag trivs på, och sen hade kunnat köpa "prylar" och blivit glad eftersom plånboken aldrig var tom? Eller?

Min väg
Jag har inget enskilt problem eller en fråga som var syftet till att jag skapade den här tråden. Det är mycket mer komplicerat än så. Många aspekter som har påverkat mig under många år. Det känns i alla fall skönt att få skriva av sig. Fast jag är fortfarande nervös, hehe. En sak vet jag dock, jag skriver inte det här bara för att få en klapp på huvudet och låta folk tycka synd om mig. Jag påstår inte heller att så kallade normala personer har det lätt. Folk som har fått bra betyg och jobb har slitit som djur för att få det, och jag respekterar det. Jag menar bara att vissa personer har det ungefär som jag har det, där man känner sig vilsen och inte klarar av utmaningar på samma sätt som de flesta gör. Jag vill ta mig genom livet med ett leende och en klackspark. Jag vill på något sätt hitta mitt riktiga jag, för den skuggan som är mitt jag idag är inte mitt sanna jag.

Livets mening
Mitt mål i livet är inte att ha mest prylar när jag dör. Jag vill hitta mig själv och bli en stark och stolt man så att jag kan hjälpa andra bättre. Jag vill vara en förebild och bli känd som en storhjärtad och stark man som samtidigt är känslig och empatisk. Med andra ord vill jag leva för att göra andra lyckliga, men först måste jag laga mig själv.

Sympati
Ett av syftena med tråden, förutom att få skriva av mig och läsa vad andra har att säga, är att förhoppningsvis nå ut till någon och visa att även om man lätt kan känna att "jag är den enda som har det så här dåligt" att du inte alls är ensam! Det är lätt att snöa in sig på att alla andra har det så lätt och att man är den enda i världen som mår så dåligt, men så är det verkligen inte. Fortsätt kämpa, kämpa på, envis som en åsna, pusha som f**! I slutändan är det bara du som förstår dig själv och som kan göra något med ditt liv som passar just dig, så att du klarar av de rutinerna under en lång tid framöver.

Summering
Nu blev det säkert väldigt invecklat och konstigt skrivet, men om jag ska summera så är syftet med att jag skrev det här att jag vill skriva av mig om mina problem. Har varit vilsen hela livet och inte vetat varför det går så dåligt socialt, i skolan, och på jobb. Håller på att utreda om jag har något. Personligen tror jag att jag har Asperger och möjligtvis ADD. Jag har varit fattig nästan hela mitt liv då föräldrarna inte kunnat jobba pga sjukdomar och jag inte klarat av att hålla jobb, som sagt. Överlag känns det tungt och ibland hopplöst, för jag vet inte vad jag ska göra och vad som kommer bli av med.

Vi kan väl skippa de typiska "ryck upp dig", "alla har det svårt", "gör något åt det då!", "ut och skaffa vänner" och diverse andra klishéer? Jag tror att jag kommer att skaffa vänner för eller senare, och ja, jag inser att jag måste jobba på det själv, för de kommer inte knackande på min dörr. Men jag är som sagt en (realistisk) optimist. Jag är inte självmordsbenägen eller så, jag är bara deppig, med all rätt. Första steget är att få en diagnos på pappret så att jag vet vad jag kan utgå från. Jag måste veta mina begränsningar, och fokusera på mina styrkor. Jag måste fortsätta utveckla mig själv och hitta folk som förstår mig och som jag förstår för att få långvariga relationer. Åter igen vill jag också påminna om att jag tycker att jag har det sämre ställt än många, men det betyder inte att andra har det lätt för det. Jag beundrar och respekterar hur andra jobbar hårt för att få sin förtjänade belöning. Jag vill också bli en sån person!

Jag vill dessutom klargöra att jag inte har något emot Sverige, om det verkar som att jag har klagat på landet eller folket. Det finns få platser på Jorden som hade gett lika mycket (gratis) hjälp och stöd, och som har lika empatiska och stöttande människor, så väl privata som professionella. Jag är otroligt tacksam för att jag är här, och har fått chansen att bli något i Sverige, till skillnad från många andra som inte lyckats fly från krig, oavsett var de var... hoppas bara att jag inte kastar bort den här möjligheten.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Oj. Efter att ha läst ditt inlägg har jag mycket att skriva till dig. Dock måste jag be att få återkomma senare idag, då jag för tillfället är på väg till skolan, och enbart har min telefon tillgänglig. Jag hoppas att detta är okej, och ber som sagt om att få återkomma i eftermiddag/kväll.

Med vänlig hälsning
Adam

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Svårt att svara på en sån här post. Men gällande den där sociala biten, hitta vänner osv, känner man ju igen sig i. Barndomsvänner flyttar/förändras och kanske flyttar man själv till en helt ny stad utan tidigare kontakter. Man brukar ju träffa folk med gemensamma intressen när de utövas. Folk med data/it/teknik som huvudintresse träffar man ju dock via nätet, och det är ju inte alltid man bor runt hörnet av varandra rent fysiskt.

Med ett barn på gång kan jag tänka mig att det kan bli några fler sociala kontaktytor, föräldragrupper och liknande. Men du kan ju även själv aktivt testa nya saker. Sport/idrott är ju en klassiker. Själv har jag snabbt funnit stor gemenskap sedan jag började med kampsport. Det är socialt, roligt, bra träning och stärker både kropp och själ och ofta går det utmärkt att börja utan tidigare erfarenheter.

Du ska ju bli pappa, och jag är säker på att dina framtida barn kommer vara stolt över sin pappa oavsett om han är städare eller topp-politiker, så länge han finns där när han behövs och ger dom en bra uppfostran. Säkerligen något som många barn till karriärsföräldrar kan sakna.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Utmärkt öppning! Varken invecklat eller konstigt skrivet.
Har bara en kommentar så långt, om Drömmar/Päron. Känner själv att folk springer cirklar runt mitt liv och även om jag påminner mig om att endast en av dem inte springer en hel cirkel och säkerligen känner likadant gällande deras liv jämfört andras så kan man inte låta bli att bli lite avundsjuk på alla andra som grupp.
Du, TS, har säkerligen något som andra saknar, barn på intåg. I rätt ålder dessutom! Något jag själv skulle vara avundsjuk på. Vilket bara påminner mig om att polarna just nu håller på att börja cementera sina familjeliv och här går jag barnlös -.-

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

har själv aspergers och add och det jag har läst låter det som du också har det som du trodde så om det är något du undrar så skicka ett pm

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren hittills. Det värmer verkligen, och jag tar era ord till hjärtat. Överträffade mina förväntningar, och förhoppningsvis är det bara början. Skönt att få förståelse och råd. Jag var rädd att tråden skulle glömmas bort eftersom ingen skulle orka läsa hela inlägget.

Permalänk
Medlem

Många ser ju sin flickvän/sambo/fästmö som sin bästa vän, vet inte om du gör det? Brukar underlätta för mig att tänka så, att det faktiskt är ens bästa vän som verkligen vill spendera hela sitt liv med dig. Det är inte alla som har det!

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Förutom enstaka detaljer (ålder, fästmö, knodd på ingång, Lund och optimism) så skulle det kunna vara skrivet av mig, så helt ensam är du verkligen inte om din situation. Du har dock två saker som garanterat kommer att lösa upp, eller åtminstone lossa den, nämligen din optimism och ungen när den ploppar ut. Där kommer du sannolikt att hitta motivation nog att lösa många av de fundamentala problem som du upplever för stunden.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Förutom enstaka detaljer (ålder, fästmö, knodd på ingång, Lund och optimism) så skulle det kunna vara skrivet av mig, så helt ensam är du verkligen inte om din situation. Du har dock två saker som garanterat kommer att lösa upp, eller åtminstone lossa den, nämligen din optimism och ungen när den ploppar ut. Där kommer du sannolikt att hitta motivation nog att lösa många av de fundamentala problem som du upplever för stunden.

Känns skönt på något sätt att andra förstår vad man går genom, även om man inte önskar det här på någon annan.

Samtidigt som jag är en optimist är jag också ganska realistisk men också, ja, vad ska man kalla det? Jag vill inte kalla mig pessimist samtidigt som jag är en optimist, men det ser inte bra ut just nu. Med andra ord är jag orolig för vart jag är på väg på grund av hur det har gått innan och hur jag är som person osv, men jag TROR inte att det värsta väntar. Att komma på om jag har något syndrom är ett jättebra steg på vägen att hitta något jobb/utbildning som passar mig bra. Måste hitta brytningspunkten i vardagen innan dess. Det kanske inte är bra att spendera 10+ timmar framför datorn varje dag t.ex.

Permalänk
Medlem

Intressant läsning om jag får säga det.

Det är alltid svårt att hjälpa/tipsa någon man inte känner men mitt bästa råd är att försöka hitta någon aktivitet du gillar t.ex. fotboll, gymma, innebandy etc. och börja på en förening. Man träffar nya människor samt håller sig i bra form.

Försök att se livet som en liten del av universum (jag vet att det låter knäppt) tänk dig en bild på vår galax och hur pass liten lilla planeten jorden är för att inte tala om Sverige och ännu mindre just du och det som bekymrar dig. Det vi överanalyserar är så onödigt och ingen runt om som märker ändå, ta chanser, risker som du i normalt fall inte hade vågat.

Försök och se dig själv som en nittioåring just nu fastän du är tjugofyra och tänk att du har ett få par år kvar att leva hade du ändrat på något?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Sådär, nu har jag mer tid för att kunna ge ett svar på ditt långa inlägg.

För det första vill jag beklaga att du känner som du gör. Det kanske inte är en tröst i sig, men jag vill i alla fall att du ska veta att jag har medlidande för dig och dina känslor – för hur som helst kan det inte vara roligt att känna som du gör. Det måste vara oerhört utmattande och frustrerande. Dessutom behöver du inte oroa dig för att du ska uppfattas som svag, då alla någon gång mår mer eller mindre dåligt. Det är dessvärre en del av att vara människa, och att inte tillåtas må dåligt och vädra sina tankar är bara befängt.

Att du känner dig ensam på kompisstadiet kan nog många identifiera sig med. Bland annat jag. Jag har inte många nära kompisar, och de jag en gång hade har jag delvis tappat kontakten med på grund av studier på olika orter. Hur kommer det sig att du aldrig går ut? Beror det på att du känner dig obekväm i situationer där andra människor finns, eller är det för att du helt enkelt inte vet vad du ska göra? Och som någon annan ovanför mig skrev: hur ser du på din sambo? Är hon din bästa vän? Jag insinuerar inte att det räcker så, utan det var mer en öppen fråga. Trots att man har en sambo som man älskar och ser som sin bästa vän anser jag att det är ytterst viktigt att ha nära vänner också, utöver sambon. Dock är ju det en högst personlig åsikt, och alla har ju olika preferenser. Vissa trivs med ”enbart” sin sambo och kanske några flyktiga kompisar, medan andra hellre omger sig med fler nära vänner samt sin sambo. Det är som sagt högst individuellt.

Gällande din dator; ser du den som något komplement i livet, eller ser du den som ditt liv? Det är två skilda ting, och jag tror i alla fall att det för dig kan vara bra att bena ut dess betydelse. Jag insinuerar inte att du på något sätt gör fel när du lägger mycket tid vid datorn, för det gör jag själv stundtals, men ibland är det dessvärre så bittert att man måste ta sig i kragen och helt enkelt tvinga sig att möta situationer som man tidigare inte velat gå in i.

Att du inte vet vad som ska hända i framtiden är enligt mig fullt naturligt. Fan, ibland har jag panik för hur nästa vecka, dag eller timme ska se ut. Det är helt beroende på hur man är som person. Det sägs att om man har ordning runt omkring sig så har man kaos i huvudet, och tvärtom. Det kanske är ett talesätt som kan appliceras på dig? Jag känner i alla fall flera som är precis sådana som personer, och eftersom att de har ett mindre kaos i huvudet mår de bra av att strukturera saker och ting i sin vardag, för att kunna stävja detta kaos. Det blir som ett slags hjälpmedel.

Det absolut viktigaste är faktiskt att verkligen försöka förmå sig själv att tycka att man är bra som man är. Dock kan man alltid försöka arbeta på smådelar, men i det stora hela tror i alla fall jag att det är svårt att ändra alltför stora personlighetsdrag. Det kanske kan vara en tanke som kan vara värd ett försök i alla fall? Det kan nog ta ett tag innan du lyckas ”övertyga” dig själv om att dina egenskaper och färdigheter faktiskt är bra, men till slut tror jag absolut att det kan gå! Och om du märker att du börjar hitta negationer till de positiva tankarna, försök efter bästa förmåga att tränga bort dem.

Du ska även försöka att inte jämföra dig med andra. De kanske är i en annan fas i livet än du är för tillfället, och därför passar det bra för dem att resa i världen, plugga et cetera. Du kanske inte är redo för det än, men du är ju bara 23 år! Du har gott om tid kvar på dig att göra saker. Plugga är det inte många som gör förrän de närmar sig trettio, och resa kan du göra i princip livet ut. Jag vet att det är lätt att jämföra sig med andra, speciellt när deras framgång blir så påtaglig. Men försök att tänka på vad dessa personer ska göra efter allt detta då. Jaha, när de är 35 har de rest världen runt, de har pluggat och fått ett hyfsat välbetalt jobb och det är dags att skaffa barn. Alltså kommer de få barn senare i livet, och de kanske är avundsjuka på dig som fick barn så ”tidigt”, eller hur? Du vet ju inte om de i själva verket, trots alla sina resor och studier, egentligen är avundsjuka på dig och anser att du har ett bättre liv än dem. Alla har vi våra hjärnspöken, oavsett vad vi visar utåt. Eftersom att du får barn i så pass ung ålder är du ju faktiskt relativt ung fortfarande när ditt barn är gammalt nog att ta hand om sig självt, vilket innebär att du har mer tid till resor och annat då. Det har ju inte dina andra kompisar som inte skaffar barn förrän senare i livet på grund av att de just nu är uppe i massa annat, och då kommer de sitta där med en unge på 10 år när de är 50, och således inte ha samma möjligheter som dig att göra roliga saker efter det att barnet har vuxit upp.

Att du inte har viljan tror jag är en ond spiral. Du målar i ditt inlägg upp ett scenario där att du inte lyckas i skolan leder till att du måste leva snålt. Visst, det är möjligt att det kan bli så, men långt ifrån säkert. Jag tror att du blockerar dig själv till viss del. Jag förstår om det är jobbigt om du saknar disciplin, men det är något som till viss del går att öva upp. Dessutom får du se till vilka intressen du har, och vad du är duktig på. Om du tycker om teknik och datorer, fundera då på vilka områden du skulle kunna jobba inom. Om du inte känner att du för tillfället kan lära dig ett programmeringsspråk, strunta då i det och fokusera på något annat som eventuellt inte kräver att du lägger ner så extremt mycket tid på det. Att studera på högskola handlar egentligen inte om att få en djupgående kunskap om alla kurser och ämnen man läser (självfallet finns det undantag), utan man visar snarare en vilja att lära, samt att man har grundkunskaperna. När man väl får ett jobb är det väldigt vanligt att man får vidareutbildning inom företaget, speciellt som nyutexaminerad. Så, försök att inte lägga för stora krav på dig själv. Ta det stegvis, och se till de kvaliteter du har och vad du är intresserad av.

En viktig sak som är vital att komma ihåg är att de normer som finns i samhället inte på något sätt kan appliceras på alla individer. Det är ju som bekant kutym att man idag ska vara framgångsrik, snygg, gärna rik och helst vara oerhört social. Detta är som sagt en schablonbild över hur man bör vara enligt de ideal som flyter omkring, men det är högst individuellt i vilken grad man vill eller kan uppnå dessa. Ett ideal bygger ingalunda på rätt eller fel, utan på de normer som samhället satt upp för vad en lyckad människa är. Dock får du komma ihåg att den enda person du med säkerhet ska leva med resten av ditt liv, är dig själv. Detta är mycket lätt att glömma bort, men ack så viktigt att emellanåt dra sig till minnes. Om du verkligen tänker efter om du trivs som du är, och då försöker bortse från de krav och måsten som samhället stipulerat, vad kommer du då fram till? Kommer du fram till att du nog ändå trots allt är rätt nöjd med hur du är som person, så tycker i alla fall inte jag att du ska göra några drastiska förändringar i ditt liv. Däremot, om du kommer till insikten att du exempelvis inte tycker att det är givande att spela datorspel men att du gör det för att fly vardagen (eller liknande metafor), så bör du göra något åt det. I det långt loppet måste du ändå se till dig själv i första hand, förutom din kommande dotter. Självfallet antyder jag inte till någon narcissism och egoism här, men som jag skrev tidigare är det enbart dig själv du kommer leva med livet ut.

Jag hoppas att jag åtminstone gett dig några goda tankar och idéer med detta inlägg, och om du blir förnärmad av någon del ber jag ödmjukast om ursäkt då det inte är min intention. Jag har full förståelse för att du mår dåligt, för det gör vi alla stundtals. Du får gärna bolla tankar och funderingar här i tråden eller via PM så ska jag försöka hjälpa dig efter bästa förmåga.

Må så gott, och trevlig helg.

(Jag har inte läst igenom inlägget, så jag reserverar mig för eventuella stav- och syftningsfel.)

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

redo för världens längsta inlägg?

Skrivet av Devil May Cry:

Intressant läsning om jag får säga det.

Det är alltid svårt att hjälpa/tipsa någon man inte känner men mitt bästa råd är att försöka hitta någon aktivitet du gillar t.ex. fotboll, gymma, innebandy etc. och börja på en förening. Man träffar nya människor samt håller sig i bra form.

Försök att se livet som en liten del av universum (jag vet att det låter knäppt) tänk dig en bild på vår galax och hur pass liten lilla planeten jorden är för att inte tala om Sverige och ännu mindre just du och det som bekymrar dig. Det vi överanalyserar är så onödigt och ingen runt om som märker ändå, ta chanser, risker som du i normalt fall inte hade vågat.

Försök och se dig själv som en nittioåring just nu fastän du är tjugofyra och tänk att du har ett få par år kvar att leva hade du ändrat på något?

Tack för ditt svar. Jag har funderat mycket på någon sorts aktivitet. Jag älskar att använda kroppen och vara fysisk, men det har alltid varit något som kommit i vägen. Främst att jag helt enkelt inte haft råd att sporta varje vecka. Det är fortfarande ett mål jag har, som så mycket annat, som är på min lista att göra "så fort jag har råd". Jag har väl sagt så i minst 5 år nu...

Angående att se mig som en nittonåring, jag har tänkt lite på det sättet väldigt länge nu. T.ex. när jag gick i högstadiet tänkte jag ofta "kommer jag att se tillbaks på mig själv i framtiden och undra om jag kunde göra något annorlunda?" I slutändan trodde jag inte att jag skulle det, för det var otroligt tungt på den tiden. Jag pratade med så många för att få hjälp, och när jag ser tillbaka på det kan jag inte hjälpa att bli besviken. Jag var inte äldre än 15 år, jag kunde inte hjälpa mig själv. Jag önskar att någon hade pushat för att utreda om jag hade något. Istället var de bara stöttande och något tröstande, men de gjorde inte särskilt mycket för att verkligen gå till botten med problemet. Jäkligt synd att det var tvunget att bli jag själv som tog tag i det, och t.o.m. då var det inte förrän min fästmö verkligen drev mig till att uppsöka hjälp. Alla åren jag var ensam satt jag bara hemma och mådde skit.

Vi kan inte påverka dåtiden, men vi kan åtminstone dra lärdom av den och bli bättre människor i framtiden. Min dröm är att hitta min egen väg: ett jobb som jag trivs på och som drar in så mycket att jag känner att jag inte direkt saknar något nödvändigt, ett liv där jag kan kosta på mig ungefär lika mycket som medelsvensson, vara skuldfri, ge min dotter en bra och trygg uppväxt (kanske ge henne allt jag inte fick? Jag har i alla fall dragit lärdom av många saker som jag gått genom). Det första steget är som sagt att ta reda på vad jag har, och sen kan jag utgå från det.

Till slut, angående att se sig själv som liten och ens problem som obetydliga... jag förstår din poäng. Man lever bara än gång, man borde fokusera på att försöka känna sig levande och inte bara att överleva. Det är lite som när folk säger att pengar inte gör en lycklig. Det betyder inte att fattiga människor är jätteglada, eller hur? Efter att ha levt som (relativt) fattig vet jag hur det är att sakna och önska. Jag tror på att det finns en "smärtgräns". Så länge man har pengar som kommer in som ligger på minst den här gränsen kan man leva och klara sig, och ha tid och sinnesro över till att fokusera på de små sakerna. Just nu är jag för upptagen med att ha ångest över hur lite pengar vi har till mat och räkningar. Man får verkligen mycket ångest när man har så lite pengar att det känns som att man lägger all ork på att välja vilken av ens "måsten" man ska ge upp. Ska jag äta mindre den här månaden men betala en räkning mer? Ska jag unna mig mer mat så att jag slipper må dåligt över det men istället tänka på hur en räkning blir större på grund av påminnelseavgifter, ränta etc. Det finns nästan inga pengar över till nöjen, men jag har ändå spenderat några hundralappar på datordelar de senaste två månaderna för att åtminstone ha en ljuspunkt.

Med andra ord har jag inget att chansa på, inga risker att ta. Det enda som existerar för mig just nu är att hitta ett sätt att få en inkomst, för jag är trött på var vi är nu.

Om jag ska vara något positivt ska jag också säga att det bästa jag kan göra just nu är att försöka eliminera problemen som jag KAN göra något åt. Då kommer bara resten återstå: det som jag inte kan påverka. Om jag bara har det kommer jag mycket lättare kunna ta mig runt det på ett eller annat sätt. Just nu har jag så mycket som hänger över mig att jag inte vet vad jag ska jobba på. T.ex. de lilla studierna jag har och som jag inte klarar av, beror det på att a) jag har Asperger och ADD och helt enkelt inte klarar av att studera? b) att jag behöver ett ställe att samla tankar på och studera lugnt, t.ex. bibliotek? c) att jag behöver bättre rutiner och lära mig studieteknik etc? Eller d) att jag mår för dåligt av att vara pank att jag inte kan förmå mig att göra något som att studera?

Om jag kan jobba mer på att fixa mig själv kanske jag kan eliminera några av svarsalternativen, och då blir mitt "riktiga" problem mycket mer tydligt.

Skrivet av Arginj:

Sådär, nu har jag mer tid för att kunna ge ett svar på ditt långa inlägg.

För det första vill jag beklaga att du känner som du gör. Det kanske inte är en tröst i sig, men jag vill i alla fall att du ska veta att jag har medlidande för dig och dina känslor – för hur som helst kan det inte vara roligt att känna som du gör. Det måste vara oerhört utmattande och frustrerande. Dessutom behöver du inte oroa dig för att du ska uppfattas som svag, då alla någon gång mår mer eller mindre dåligt. Det är dessvärre en del av att vara människa, och att inte tillåtas må dåligt och vädra sina tankar är bara befängt.

Tack för ditt svar och din sympati. Om det stämmer som du säger att det bara är en sak som alla går genom, att jag förhoppningsvis inte kommer ha en lika stor utmaning i framtiden, känns det ju som att det kommer gå, bara jag på något sätt tar mig genom det här problemet.

Citat:

Att du känner dig ensam på kompisstadiet kan nog många identifiera sig med. Bland annat jag. Jag har inte många nära kompisar, och de jag en gång hade har jag delvis tappat kontakten med på grund av studier på olika orter. Hur kommer det sig att du aldrig går ut? Beror det på att du känner dig obekväm i situationer där andra människor finns, eller är det för att du helt enkelt inte vet vad du ska göra? Och som någon annan ovanför mig skrev: hur ser du på din sambo? Är hon din bästa vän? Jag insinuerar inte att det räcker så, utan det var mer en öppen fråga. Trots att man har en sambo som man älskar och ser som sin bästa vän anser jag att det är ytterst viktigt att ha nära vänner också, utöver sambon. Dock är ju det en högst personlig åsikt, och alla har ju olika preferenser. Vissa trivs med ”enbart” sin sambo och kanske några flyktiga kompisar, medan andra hellre omger sig med fler nära vänner samt sin sambo. Det är som sagt högst individuellt.

Min sambo är den som stöttar mig mest och som alltid visar att hon bryr sig och är där, men jag håller med om att det inte räcker med att bara ha sin sambo som bästis. Jag tror på att människor har roller, som yrken, och att det helt enkelt inte räcker med att ha en kompis som också råkar vara ens partner, utan att man behöver vänner som "bara" är vänner. Svårt att förklara exakt hur jag menar, men jag tror du förstår min poäng.

Jag går inte ut för att jag inte har något eller någon att gå ut till. Jag gillar som sagt att vara fysisk och träna och hålla på, men utöver det (och ärenden) går jag inte ut. Jag känner mig lite obekväm i sociala sammanhang. När andra pratar med mig vet jag ibland inte vad jag ska säga, och jag är alltid orolig för att få blickar som att de tycker att något inte står rätt till med mig. Om jag känner mig lugn och i kontroll uppfattas jag ofta som trevlig, schysst, social etc.
Åter igen är det svårt att förklara, men det finns definitivt något i mig som får andra att lyfta på ögonbrynen ibland. Det svider alltid när det händer, för jag vill kunna prata normalt och vara osynlig. Jag vill inte sticka ut och vara känd som "den där skumma killen", även om jag överdriver det något nu.

Det enda jag vet med säkerhet är att jag saknar det sociala samspelet något oerhört. Jag tänkte inte på det särskilt mycket, men när jag gick ut häromdagen kändes det skönt att se människor, och jag kände något när jag satte mig på bussen bredvid en främling, som att jag fick tillbaka lite av något som jag saknat. Tänk om jag kunde göra det varje vecka med folk som kände mig och tyckte om mig? Det hade varit som en förbjuden dröm som hade gjort mig så lycklig... det är häftigt hur dessa små sakerna som man ofta tar för givet är så viktiga. Tyvärr känner jag samtidigt att jag inte vill eller orkar jobba på att hålla förhållanden levande, men jag vill ändå inte glida från någon. Jag gillar att vara mycket för mig själv också, idag i spel, men i framtiden förhoppningsvis i naturen, kanske när jag fiskar eller vandrar någonstans? Men nu drömmer jag igen, hehe.

Citat:

Gällande din dator; ser du den som något komplement i livet, eller ser du den som ditt liv? Det är två skilda ting, och jag tror i alla fall att det för dig kan vara bra att bena ut dess betydelse. Jag insinuerar inte att du på något sätt gör fel när du lägger mycket tid vid datorn, för det gör jag själv stundtals, men ibland är det dessvärre så bittert att man måste ta sig i kragen och helt enkelt tvinga sig att möta situationer som man tidigare inte velat gå in i.

Jag tycker inte heller det är fel att lägga mycket tid på datorn, om man bara gör det stundtals eller för bra anledningar, som att man har sitt jobb där genom. Jag har ingen bra anledning, men för mig är datorn något som är både ett intresse och en distraktion och något uppiggande. Som vi har det idag med pengar och så vidare är jag otroligt tacksam att jag har en sak som en dator med internetuppkoppling tillgänglig varje dag, nästan gratis. Om jag förstår den sista meningen rätt menar du att jag borde försöka släppa datorn lite mer för att kunna möta verkligheten oftare, och i så fall har du inte fel. Problemet är bara att om jag gör det så vet jag inte vad jag skulle göra med den extra tiden jag skulle få. Jag mår dåligt när jag tänker på hur långt efter jag är i mitt skolarbete (som jag antagligen kommer få avbryta), och även om jag inte hade min kurs hade jag inte haft mycket att göra. Vad finns det? Att läsa böcker, vara med familjen, cykla eller gå ut (själv)? Jag menar inte att låta pessimistisk, men det är så jag ser min verklighet just nu. Jag har helt enkelt inte något att falla tillbaks på som hade gett mig lika mycket som en dator gör med sin mångsidighet.

Citat:

Att du inte vet vad som ska hända i framtiden är enligt mig fullt naturligt. Fan, ibland har jag panik för hur nästa vecka, dag eller timme ska se ut. Det är helt beroende på hur man är som person. Det sägs att om man har ordning runt omkring sig så har man kaos i huvudet, och tvärtom. Det kanske är ett talesätt som kan appliceras på dig? Jag känner i alla fall flera som är precis sådana som personer, och eftersom att de har ett mindre kaos i huvudet mår de bra av att strukturera saker och ting i sin vardag, för att kunna stävja detta kaos. Det blir som ett slags hjälpmedel.

Jag har inte tänkt på det här med kaos i huvudet och ordning och reda runt om mig särskilt mycket, men visst har jag känt mig mycket lugnare och harmonisk när jag gör plockar upp runt om mig och det för en gångs skull ser prydligt ut, men då är det kanske inte vad du menade? Det jag syftar på är att om man har det prydligt runt sig har man en sak mindre att få ångest över, och det känns som att man har livet i kontroll, och därför blir jag lugnare mentalt. Jag kanske borde prova det oftare. Synd bara att jag inte "orkar" med sånt i allmänhet. Det känns som att jag vill spendera varje vaken minut med att glömma, med att distrahera mig från verkligheten. Jag har tunnelseende mot datorskärmen.

Citat:

Det absolut viktigaste är faktiskt att verkligen försöka förmå sig själv att tycka att man är bra som man är. Dock kan man alltid försöka arbeta på smådelar, men i det stora hela tror i alla fall jag att det är svårt att ändra alltför stora personlighetsdrag. Det kanske kan vara en tanke som kan vara värd ett försök i alla fall? Det kan nog ta ett tag innan du lyckas ”övertyga” dig själv om att dina egenskaper och färdigheter faktiskt är bra, men till slut tror jag absolut att det kan gå! Och om du märker att du börjar hitta negationer till de positiva tankarna, försök efter bästa förmåga att tränga bort dem.

Det är därför jag är glad att jag är en optimist! Jag tycker om den jag är fysiskt och mentalt (sättet jag tänker på). Ärligt talat är jag något av en narcissist och kan uppfattas som arrogant osv, men det är väl något som många med Asperger är? Det stör inte mig i alla fall. Mitt enda riktigt problem är att jag har en eller flera saker som hindrar mig från att klara av att jobba åtta timmar om dagen, fem dagar i veckan, nästan året runt. Om jag inte hade det och mina problem med skolan hade jag varit en lycklig jävel.

Citat:

Du ska även försöka att inte jämföra dig med andra. De kanske är i en annan fas i livet än du är för tillfället, och därför passar det bra för dem att resa i världen, plugga et cetera. Du kanske inte är redo för det än, men du är ju bara 23 år! Du har gott om tid kvar på dig att göra saker. Plugga är det inte många som gör förrän de närmar sig trettio, och resa kan du göra i princip livet ut. Jag vet att det är lätt att jämföra sig med andra, speciellt när deras framgång blir så påtaglig. Men försök att tänka på vad dessa personer ska göra efter allt detta då. Jaha, när de är 35 har de rest världen runt, de har pluggat och fått ett hyfsat välbetalt jobb och det är dags att skaffa barn. Alltså kommer de få barn senare i livet, och de kanske är avundsjuka på dig som fick barn så ”tidigt”, eller hur? Du vet ju inte om de i själva verket, trots alla sina resor och studier, egentligen är avundsjuka på dig och anser att du har ett bättre liv än dem. Alla har vi våra hjärnspöken, oavsett vad vi visar utåt. Eftersom att du får barn i så pass ung ålder är du ju faktiskt relativt ung fortfarande när ditt barn är gammalt nog att ta hand om sig självt, vilket innebär att du har mer tid till resor och annat då. Det har ju inte dina andra kompisar som inte skaffar barn förrän senare i livet på grund av att de just nu är uppe i massa annat, och då kommer de sitta där med en unge på 10 år när de är 50, och således inte ha samma möjligheter som dig att göra roliga saker efter det att barnet har vuxit upp.

Otroligt bra skrivet. Jag uppskattade verkligen den här biten extra mycket mot det som jag vanligtvis ser och hör (inget ont om någon annan). Det är lätt att bli avundsjuk på andra som reser när de är unga "som man ska när man är ung", men de kanske visst är avundsjuka på mig också, eller åtminstone kommer bli det? Varför är det så fantastiskt att resa i alla fall? De har säkert massor av problem som man inte ser mellan alla positiva Facebook-uppdateringarna. Nu ska jag inte vara sån för mycket, men du har som sagt en bra poäng. Man kan inte jämföra personer rakt av på det sättet och säga att någon har uppnått mer.

Citat:

Att du inte har viljan tror jag är en ond spiral. Du målar i ditt inlägg upp ett scenario där att du inte lyckas i skolan leder till att du måste leva snålt. Visst, det är möjligt att det kan bli så, men långt ifrån säkert. Jag tror att du blockerar dig själv till viss del. Jag förstår om det är jobbigt om du saknar disciplin, men det är något som till viss del går att öva upp. Dessutom får du se till vilka intressen du har, och vad du är duktig på. Om du tycker om teknik och datorer, fundera då på vilka områden du skulle kunna jobba inom. Om du inte känner att du för tillfället kan lära dig ett programmeringsspråk, strunta då i det och fokusera på något annat som eventuellt inte kräver att du lägger ner så extremt mycket tid på det. Att studera på högskola handlar egentligen inte om att få en djupgående kunskap om alla kurser och ämnen man läser (självfallet finns det undantag), utan man visar snarare en vilja att lära, samt att man har grundkunskaperna. När man väl får ett jobb är det väldigt vanligt att man får vidareutbildning inom företaget, speciellt som nyutexaminerad. Så, försök att inte lägga för stora krav på dig själv. Ta det stegvis, och se till de kvaliteter du har och vad du är intresserad av.

Jag uppskattar det här inlägget också. Jag har lätt att klanka ner på mig själv och må dåligt för att jag jämför mig själv för mycket med andra och försöker göra det som de gör, t.ex. att lära mig programmera, och om det inte går är jag helt enkelt misslyckad. Men om vi ska vara helt ärliga måste man ha en bra utbildning för att antingen få ett bra jobb eller själv skapa ett bra jobb i form av eget företag. Det är inte hugget i sten, men rent generellt är det väl så. Jag funderar ofta på hur jag överhuvudtaget ska komma upp i den nivån att jag blir högskolebehörig, och även om jag skulle bli det undrar jag om jag hade klarat av den nivån? Men då tänker jag tillbaks på det jag skrev tidigare, att jag kanske behöver ta tag i andra problem och få bättre rutiner osv, och då kanske jag plötsligt kommer klara av skolan?

Citat:

En viktig sak som är vital att komma ihåg är att de normer som finns i samhället inte på något sätt kan appliceras på alla individer. Det är ju som bekant kutym att man idag ska vara framgångsrik, snygg, gärna rik och helst vara oerhört social. Detta är som sagt en schablonbild över hur man bör vara enligt de ideal som flyter omkring, men det är högst individuellt i vilken grad man vill eller kan uppnå dessa. Ett ideal bygger ingalunda på rätt eller fel, utan på de normer som samhället satt upp för vad en lyckad människa är. Dock får du komma ihåg att den enda person du med säkerhet ska leva med resten av ditt liv, är dig själv. Detta är mycket lätt att glömma bort, men ack så viktigt att emellanåt dra sig till minnes. Om du verkligen tänker efter om du trivs som du är, och då försöker bortse från de krav och måsten som samhället stipulerat, vad kommer du då fram till? Kommer du fram till att du nog ändå trots allt är rätt nöjd med hur du är som person, så tycker i alla fall inte jag att du ska göra några drastiska förändringar i ditt liv. Däremot, om du kommer till insikten att du exempelvis inte tycker att det är givande att spela datorspel men att du gör det för att fly vardagen (eller liknande metafor), så bör du göra något åt det. I det långt loppet måste du ändå se till dig själv i första hand, förutom din kommande dotter. Självfallet antyder jag inte till någon narcissism och egoism här, men som jag skrev tidigare är det enbart dig själv du kommer leva med livet ut.

Ett av mina problem är att jag ofta tänker för mycket och hänger upp mig på irrelevanta frågor. Jag håller med om att normerna inte kan appliceras på alla individer, men sen jag var liten har jag försökt att göra Sverige till mitt hem, och om jag är för annorlunda kanske jag inte blir accepterad av andra? De kanske tycker om mig och tycker att jag är schysst, men tänk om det blir "vi mot han", för det är långt från alla som ser mig som svensk. Jag vet inte vad jag ska se mig själv som hälften av gångerna. Det är delvis därför jag så desperat försöker göra som andra, och klara av skolan som de gör och sen få jobb som de gör. Det är svårt att förklara hur jag menar, men det känns som att jag inte kan slappna av riktigt. Om jag hade varit blond och blåögd och haft svenska föräldrar hade jag inte mått lika dåligt över det här. Just nu känner jag mig lite som att jag bara kom hit (till Sverige) för att utnyttja systemet. Som att jag inte är ett offer, som att jag har valt att vara så här och att andra därför kommer bli arga på mig. Jag inser hur konstigt och irrelevant det här kan uppfattas, och jag vet inte varför jag känner så. Kanske är det så att om jag hade "skött" mig hade det varit mer okej för mig att få vara en del av Sverige som en som förtjänar att vara här.
Min poäng med det här som ett svar till det du skrev är att jag inte kommer vara fullständigt nöjd med mig själv förrän jag känner att jag gjort mig förtjänst av att stanna här. Den som jag är som person är dock nöjd med, men inte det jag gör. Inte än.

Citat:

Jag hoppas att jag åtminstone gett dig några goda tankar och idéer med detta inlägg, och om du blir förnärmad av någon del ber jag ödmjukast om ursäkt då det inte är min intention. Jag har full förståelse för att du mår dåligt, för det gör vi alla stundtals. Du får gärna bolla tankar och funderingar här i tråden eller via PM så ska jag försöka hjälpa dig efter bästa förmåga.

Må så gott, och trevlig helg.

(Jag har inte läst igenom inlägget, så jag reserverar mig för eventuella stav- och syftningsfel.)

Jag har inte tagit illa upp av något. Jag tar inte särskilt lätt illa upp, speciellt inte när andra tagit sig tid för att hjälpa mig. Tvärtom är jag väldigt tacksam för dina fina ord och för att du stöttar mig. Du har gett mig något att tänka på.

Jag är inte missnöjd med vem jag är, men jag är inte helt nöjd med vad jag är. Jag vill klara av det här. Jag vill upptäcka mitt riktiga jag, för det känns som att jag aldrig fått vara mig själv. Det bästa vore om jag en dag hade fått en utbildning och sen ett schysst jobb, betalat av räkningar, haft en lägenhet i ett bra område, fått se min dotter växa upp, inte sakna nödvändigheter, plus lite extra för nöjen och resor. Dessutom vill jag känna mig integrerad, som att jag är en jämlike till de som är invånare här och att jag inte är annorlunda från dem. Kan tyckas oviktigt och så vidare, men för mig är det jätteviktigt att känna en samhörighet och att verkligen hitta ett hem i ett land med folk som jag känner är som mig, eller snarare att jag är som dem...

Permalänk
Avstängd

Måste säga att du och jag är otroligt lika, dock är jag ej flykting.. Enda vännen i mitt liv är min sambo, de andra som finns runt omkring mig har jag som en barriär emellan, pratar endast om gemensamma intressen etc. - aldrig djupare än så.
Mina föräldrar har jag tagit avstånd från, likaså syskon då de helt enkelt valt att leva sina egna liv.

Varje dag sitter jag och funderar på -"Vad gör mig glad?, vem är jag? varför finns jag? varför känner jag mig inte älskad?" Är hela tiden konstiga frågeställningar till mig själv.. försöker hitta svaren men var ?

Funderar på om man lider utav något men är för rädd för att söka "hjälp", känns skämmigt på något sätt..

De enda gångerna jag är glad är när jag köper något som jag vill ha eller får något jag vill ha. Annars är det inte mycket som får mig glad.

Här sitter man arbetslös framför datorn dag ut och dag in.. söker jobb som ett djur utan resultat, hör gnäll från sambon varje dag om varför jag inte får något jobb etc. etc.
Har totalt tröttnat på att göra saker som att åka till badstranden med hundarna, åka till affärer osv.

Har helt enkelt tappat gnistan, finns mycket motgångar bakom också - alldeles för mycket för att gå in på men det mesta handlar om svek.

Utöver detta lider jag av den vanliga höstdepressionen som varar från hösten fram till Maj/Juni - jävligt jobbig tid kan jag säga då allt känns extra tung och trist.

Tur man fortfarande lever på det där som kallas hoppet! Men även det börjar svikta.. Känns totalt meningslöst att hoppas på saker och ting då det i mitt fall aldrig blir så bra som jag hoppats på :/

Detta var mina ord och hur jag känner! Har ni spydiga kommentarer om detta kan ni tvätta tungan med tvål först!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

Update, som tack och för att visa respekt till er som tog er tid för att ge mig råd och för omtanken. Tusen tack.

Planen idag/Var jag är
Bor fortfarande hos morsan.
Är 24 år, födelsedag maj.
Gift och har en söt bebis (Lina Ann, ca 4 månader ung).
Ska utbilda mig till svetsare.
Måste göra en utredning för att se om/hur mycket jag "kan" jobba eller inte. Annars blir det nedsatt arbetsförmåga med aktivitetsersättning?
Jobba som svetsare i X antal år
Möjligtvis läsa "Civilingenjör inom Datateknik" när jag är skuldfri och vårt liv rullar på bra.

Utbildningen till svetsare är sammanlagt ungefär 2 terminer.
De största problemen är:
1. Orka klara av utbildningen (med bra resultat)
2. Försörjning under tiden jag läser. Jag kan inte få pengar från CSN då jag är skyldig dem pengar och har slarvat med närvaro förut. Om jag inte har CSN kan vi inte få ekonomiskt bistånd, så vi måste jobba hur som helst på något sätt. Jag är orolig. Rädd. Hur ska jag klara av att jobba deltid samtidigt som jag pluggar heltid, om jag har problem med att bara vara aktiv på deltid (50-75 %)? Tjejen kanske kan jobba, men då måste hon fixa SFI först.

Efter de här två terminerna kommer jag börja tjäna pengar, för första gången på riktigt i mitt liv. Jag har haft jobb innan, men bara såna som inte krävde en utbildning, m.a.o. skitjobb. Måste som sagt överleva på något sätt tills dess. Ska bli spännande.

Men tänk, sen! Med pengar kommer ekonomisk frihet, som jag gillar att kalla det. Vi kan skaffa vårt eget ställe (blir första gången för oss båda som vi inte lever under någon annans tak), inreda som VI vill, köpa maten VI gillar, skaffa husdjur, fler barn framöver... och inte minst bli skuldfri och kunna köpa saker jag (vi) vill ha, och inte bara önska och drömma.

Jag har aldrig haft ett så kallat normalt liv (finns det ens?), så det känns som att jag måste lära mig hur det ska var när vi har vårt stabila, glada liv. Jag föreställer mig att vi har en fin, städad lägenhet, med gulliga barn som växer upp (2-3 år mellan barnen), underbara tekniska saker som hemmabiosystem och datorer etc, en underbar cykel som är perfekt för mig(jag älskar cyklar), körkort och bil, polare som jag kan slappa med, typ spela, dricka, snacka. Komma bort från familjen och så. Till slut vill jag göra det jag alltid drömt om: att vara fysisk aktiv som jag vill. Kampsport, boxning, jogga, träna utomhus (typ lekplatser), inte bodybuilder, mer allround. Jag vill cykla skitmycket, vandra/campa med polare/frun/familjen, lära mig att simma och göra det massor...

jag föreställer mig att det kommer kännas underbart med den rena harmonin. Ett rent hem, en ren kropp, ett rent sinne. Skuldfri, med en konstant inkomst, och förhoppningsvis ett jobb jag mer än bara tolererar. För idag känns det verkligen inte som att jag är i kontroll, Lägenheten är smutsig, rörigt, jag har inte råd att köpa/betala för något... alls. Det blir bara att sitta och göra något som är gratis: dator/internet. Tills de stänger av abonnemanget.

Jag vill helt enkelt ha kontroll över mitt eget liv. Om jag vill ha något ska det inte vara utom räckhåll längre. Tack vare min fru som peppar mig känns det äntligen möjligt. Hon har verkligen räddat mitt liv.

Förlåt för det långa inlägget. Jag planerade egentligen bara på att skriva några rader, som i inledningen, men sen kom resten av sig själv. Jag har alltid haft problem med att fatta mig kort, haha. Jag är tacksam för allt. Jag är verkligen en lyckligt lottad jävel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Update, som tack och för att visa respekt till er som tog er tid för att ge mig råd och för omtanken. Tusen tack.

Planen idag/Var jag är
Bor fortfarande hos morsan.
Är 24 år, födelsedag maj.
Gift och har en söt bebis (Lina Ann, ca 4 månader ung).
Ska utbilda mig till svetsare.
Måste göra en utredning för att se om/hur mycket jag "kan" jobba eller inte. Annars blir det nedsatt arbetsförmåga med aktivitetsersättning?
Jobba som svetsare i X antal år
Möjligtvis läsa "Civilingenjör inom Datateknik" när jag är skuldfri och vårt liv rullar på bra.

Utbildningen till svetsare är sammanlagt ungefär 2 terminer.
De största problemen är:
1. Orka klara av utbildningen (med bra resultat)
2. Försörjning under tiden jag läser. Jag kan inte få pengar från CSN då jag är skyldig dem pengar och har slarvat med närvaro förut. Om jag inte har CSN kan vi inte få ekonomiskt bistånd, så vi måste jobba hur som helst på något sätt. Jag är orolig. Rädd. Hur ska jag klara av att jobba deltid samtidigt som jag pluggar heltid, om jag har problem med att bara vara aktiv på deltid (50-75 %)? Tjejen kanske kan jobba, men då måste hon fixa SFI först.

Efter de här två terminerna kommer jag börja tjäna pengar, för första gången på riktigt i mitt liv. Jag har haft jobb innan, men bara såna som inte krävde en utbildning, m.a.o. skitjobb. Måste som sagt överleva på något sätt tills dess. Ska bli spännande.

Men tänk, sen! Med pengar kommer ekonomisk frihet, som jag gillar att kalla det. Vi kan skaffa vårt eget ställe (blir första gången för oss båda som vi inte lever under någon annans tak), inreda som VI vill, köpa maten VI gillar, skaffa husdjur, fler barn framöver... och inte minst bli skuldfri och kunna köpa saker jag (vi) vill ha, och inte bara önska och drömma.

Jag har aldrig haft ett så kallat normalt liv (finns det ens?), så det känns som att jag måste lära mig hur det ska var när vi har vårt stabila, glada liv. Jag föreställer mig att vi har en fin, städad lägenhet, med gulliga barn som växer upp (2-3 år mellan barnen), underbara tekniska saker som hemmabiosystem och datorer etc, en underbar cykel som är perfekt för mig(jag älskar cyklar), körkort och bil, polare som jag kan slappa med, typ spela, dricka, snacka. Komma bort från familjen och så. Till slut vill jag göra det jag alltid drömt om: att vara fysisk aktiv som jag vill. Kampsport, boxning, jogga, träna utomhus (typ lekplatser), inte bodybuilder, mer allround. Jag vill cykla skitmycket, vandra/campa med polare/frun/familjen, lära mig att simma och göra det massor...

jag föreställer mig att det kommer kännas underbart med den rena harmonin. Ett rent hem, en ren kropp, ett rent sinne. Skuldfri, med en konstant inkomst, och förhoppningsvis ett jobb jag mer än bara tolererar. För idag känns det verkligen inte som att jag är i kontroll, Lägenheten är smutsig, rörigt, jag har inte råd att köpa/betala för något... alls. Det blir bara att sitta och göra något som är gratis: dator/internet. Tills de stänger av abonnemanget.

Jag vill helt enkelt ha kontroll över mitt eget liv. Om jag vill ha något ska det inte vara utom räckhåll längre. Tack vare min fru som peppar mig känns det äntligen möjligt. Hon har verkligen räddat mitt liv.

Förlåt för det långa inlägget. Jag planerade egentligen bara på att skriva några rader, som i inledningen, men sen kom resten av sig själv. Jag har alltid haft problem med att fatta mig kort, haha. Jag är tacksam för allt. Jag är verkligen en lyckligt lottad jävel.

You can do this!

Alltså, tycker det är skitstarkt av dig att skriva om dina problem/bekymmer.

Hoppas på det bästa för dig och din familj!

Mvh
Johan

Permalänk
Avstängd

Jag är också "ensam" men har vänner fast jag orkar inte hänga med dem bara så det är väl mitt fel att jag är "ensam" Det kan väl inte vara så svårt att hitta några vänner på jobbet? Fråga bara om de vill hitta på någon aktivitet i helgen, svårare än så är det inte.
Fast du har ju en föstmö så du är väl inte helt ensam, spendera lite tid med henne. Kom på någon fysisk aktivitet du vill göra sen gå in på ett forum som handlar om samma aktivitet och där kan du hitta folk i samma stad som man kan göra aktiviteten ihop med.
Vill du ha tjejkompisar så finns dessa på random fjortissida i åldrarna 8 - 80 år. Vill du ligga med dessa tjejer så är det bara att vara "vän" med dessa i någon vecka sen säga att ni borde ha sex dock är det en fördel om du ser bra ut och av egen erfarenhet så är det ca 20% som nappar så det gäller ha flera bollar i luften om du ska köra med den metoden.
Ett annat sätt att få vänner på är att bli vän med en mindre självsäker tjej som vill ha en kille sen kan ni festa ihop och du kan då bli vän med hennes vänner också. Det finns vettiga killar och tjejer på dessa fjortissidor så om du vill ha normala vänner så kan man enkelt hitta det där.

Permalänk

Då kommer jag med kanske inte så positiva kommentarer, men:

Jag anser att du tänker och funderar för mycket, gör man detta så kan man hitta hur mycket fel som helst och livet kan aldrig bli helt perfekt. (man blir bara mer kräsen, som t.ex. att en flickvän inte är tillräckligt stort socialt umgänge etc)

Ta en sådan sak som vänner, du har en flickvän och ett barn på väg. Då har du folk som du kan umgås med dagligen, andra vänner, ja de kommer med barnet. (andra föräldrar) Och du kommer ändå typ inte ha tid att umgås med andra personer.
Angående arbete så är inte arbetsmarknaden rolig för många. Lätt dyslexi vem har inte det? Jag såg dock inga fel i ditt inlägg som på något sätt hindrar dig inför både utbildningar och arbete.

Så om igen du funderar för mycket, var istället mer positivt och se på det roliga än att stirra sig blind på de små struntsaker som egentligen kvittar. Så det jag rekommenderar dig att göra är att ha mer skoj, sedan såklart satsa på studierna.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Jag tycker du skriver bra. Kanske du ska skriva?

För övrigt bör man alltid fokusera på det man har, istället för det man inte har. Du har en vacker dotter, en kvinna att dela livet med, din ungdom. Du är rik! Samtidigt förstår jag din ekonomiska strävan, den ångesten är svår att komma ifrån. Det enda sätter är att vara beredd att göra allt. Inte vara kräsen var inkomsten kommer ifrån. Tänk att det är temporärt, tänk på målet.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.