Permalänk
Medlem

IN-WIN BP655, billigt till farsan

Tänkte belöna farsan för att han hjälpt mig med mitt datorintresse som liten knodd med att ge honom en uppgradering av hans nuvarande c:a 10 år gamla burk.

Då han inte gör något krävande alls så beslutade jag mig tidigt för en relativt svag processor med inbyggd grafik. Tänkte först i3-21xx men efter lite input från forumet verkade en Pentium G840 som ett lagom kraftigt alternativ, farsan var nöjd om SVT-play, vanlig surf och att titta på bilder fungerar. Även enkel ordbehandling uppskattades.
Med en Sandy Bridge så finns ju möjligheten till uppgradering senare också.

Så komponenterna fick bli:
IN-WIN BP655 (inkl 200W PSU) som verkade billigt och förhoppningsvis bra nog för ändamålet.
ASrock H67M-ITX då stödet för snabb SSD (SATA 3) var värt den extra pengen.
Intel Pentium G840 med sin lågprofilkylare, funderar på att ta stockkylaren från i7-2600K och sätta där.
4GB 1333MHz bara en sticka för framtida uppgradering (dual channel ger ändå inte så mycket extra)
DVD-brännare från Samsung, fullstor.
500GB 2,5" HDD från tidigare NAS
60GB OCZ Agility 3 från min Netbook
diverse modmateriel.

Då jag inte sett så många byggen med BP655 och då det på papperet verkar OK så tänkte jag att det kunde vara av intresse med lite bilder. Dessutom mitt första galleri så jag tänkte testa lite nytt (ingen van byggare direkt).

Kommer uppdatera allteftersom jag får delarna.

IN-WIN BP655, billigt till farsan

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

har byggt i det chassit jag med, och jag kan ju bara säga att jag byggt i trevligare chassin men med tanke på priset ska man väl inte klaga, och rätt snyggt är det också... men, mer bilder efterfrågas

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

har byggt i det chassit jag med, och jag kan ju bara säga att jag byggt i trevligare chassin men med tanke på priset ska man väl inte klaga, och rätt snyggt är det också... men, mer bilder efterfrågas

Detat chassi är en dröm jämfört med det minimala chassi jag använde till min HTPC, Deltaco LA-608, det är minimalt och HDD-buren gick inte att få loss då en skruv inte fungerade. Fick slita loss den till slut. Trots detta väldigt trångt och vassa kanter överallt. Ska väl i och för sig tryckas på att det är minimalt vilket var det viktigaste. Fläkten låter lite men är ju även den liten, bytte mot en Fractal Design med viss bättring.

Nåväl, detta IN-WIN-chassi är jag byggnadsmässigt riktigt nöjd med efter att ha upplevt Deltaco-fadäsen. OK, det är klart mycket sämre än mitt Fractal Design Mini, men absolut arbetbart utan att man skär sig på vass metall eller behöver använda fysiskt våld för att få saker på plats.

Väntar på mer prylar, de ska förhoppningsvis skickas från Proshop idag och då har jag dem imorgon med lite tur. Annars blir det ingen uppdatering förrän på måndag tyvärr. Om ingen har något kul litet moddningstips att göra på redan hemkomna delar så klart!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Gah vad trött man blir på Proshop, de är inte så snabba när det gäller att skicka men är istället billiga så det kanske går på ett ut. Men har troligen inte grejerna förrän tidigast måndag nu. Otålig men har grävt fram stock-kylaren från i7an och tror den kommer rymmas fint. Borde ge tystare kylning än med den minimala som ska medfölja Pentiumen.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Nu har allt kommit och installationen är klar. Har bara startat upp den och testinstallerat Win7 på den, startar grymt snabbt och chassi- samt CPU-fläkt är riktigt tysta när de dras ner i styrka. CPUn kall och fin. Enda problemet är nätaggsfläkten, får se hur den går att åtgärda framöver.

Men tips till chassianvändare framöver, försök fixa ner ljudet på nätaggsfläkten.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Noctua icke känt märke? :>

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Noctua icke känt märke? :>

Jodå, skrev icke O-känt märke

Fast helt ärligt så vet jag inte hur kända de är för sin kylpasta..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

jaha nu är jag med, hehe. Det ska ju vara bra ändå?

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

jaha nu är jag med, hehe. Det ska ju vara bra ändå?

Känns som det i alla fall. Tempen håller sig bra trots låg fläktinställning så den gör sitt jobb. Inte fått upp den över 40 grader trots Prime95.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

den där ärtan var allt för stor!

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsdaHL06:

den där ärtan var allt för stor!

Misstänkte det. Orkar dock inte göra om då tempsen håller sig på max 45 (core) vid full belastning och låg fläkthastighet. Ingenting läckte utanför kylaren heller så kan ju inte varit på tok för mycket

Tack för input! Ska försöka hålla ner ärtan nästa gång..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W