3G hastighet med nya iPad, vad får ni?

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Din ipad kan inte använda 4G, men det visste du väl?

Varför kan den inte använda 4G? Eller menar du att det inte är möjligt i hans fall då Svergie inte har ett 4G nät?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Kanske för att Apple känner att dem kan marknadsföra sig genom att säga vi har 4g. Sedan helt plötsligt komma och säga hoppsan vi glömde bort att det är bara frekvenser som finns i Nordamerika. Sedan några månader efter säger man vi släpper ipad 5 med frekvenser för Europa och små bugg fixar i hårdvaran.Helt plötsligt har man trissat köp behovet. Skiten säljer ändå.

Har testat ipad i butiken och det är inget som jag faller pladask över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tror nog att du fortfarande inte fattat vinken med näten.

TRE, just där du bor kanske ger 0.1 Mbit, bara för att någon annan har 20000mbit 1km från dig så gör det ingen skillnad för din del.

Mitt i centrala Trelleborg får jag med Telia c:a 0.5Mbit om allt står rätt till, däremot om jag är 2 KM bort så har jag 3Mbit.

Att TRE har ett allmänt mycket bättre 3Gnät är sanning och ingen nyhet, men om det är bra där just du bor kan ingen här svara på.

Jag förstår, även om jag tycker du säger emot dig själv lite. Finns det möjlighet att testa en operatör för en mindre slant? Om det inte är bindningstid så kanske man kan ta en månad bara. Ska ta tag i det här imorgon!

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Kanske för att Apple känner att dem kan marknadsföra sig genom att säga vi har 4g. Sedan helt plötsligt komma och säga hoppsan vi glömde bort att det är bara frekvenser som finns i Nordamerika. Sedan några månader efter säger man vi släpper ipad 5 med frekvenser för Europa och små bugg fixar i hårdvaran.Helt plötsligt har man trissat köp behovet. Skiten säljer ändå.

Har testat ipad i butiken och det är inget som jag faller pladask över.

Tror inte någon har missat vad du tycker om apple, vad gör du ens här mer än o sprida dynga?

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Avstängd

Fan va skabbigt tele2 va
Jag kör TRE och får mellan 8-12mbit

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Fan va skabbigt tele2 va
Jag kör TRE och får mellan 8-12mbit

På en ipad3?
Vart i landet bor du, om du nu vill svara på det.
Tack för bidraget.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem

http://db.tt/YP3b5Oeb

13 mbit detta i min lägenhet!

Ute brukar jag ligga på ca 16

Sthlm

Operatör tre (32mbit på pappret)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Husmus:

På en ipad3?
Vart i landet bor du, om du nu vill svara på det.
Tack för bidraget.

iPhone 4s, Täby

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem

Ska byta till tele2 snart... Blir himla orolig av att läsa i den här tråden. För vanlig surf känner jag knappt skillnad på att köra tre eller mitt stadsnät (via wifi). Helt otroligt rapp respons på tre abonnemanget!

Visst, tre har säkert dålig täckning på landet men mitt behov finns i sthlm där jag är 99% av tiden.

Permalänk
Skrivet av Husmus:

Jag förstår, även om jag tycker du säger emot dig själv lite. Finns det möjlighet att testa en operatör för en mindre slant? Om det inte är bindningstid så kanske man kan ta en månad bara. Ska ta tag i det här imorgon!

Ingen bindningstid, men brukar alltid vara minst 3 månaders uppsägningstid, så kolla upp det innan

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

jag har telia medium eller vad det heter max 20 mbit och får ut 17mbit :]

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husmus:

Tror inte någon har missat vad du tycker om apple, vad gör du ens här mer än o sprida dynga?

Försöker berätta sanningen för alla Apple fanboys. Roligt att du kommenterar på det sätt som du har gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husmus:

Jag förstår, även om jag tycker du säger emot dig själv lite. Finns det möjlighet att testa en operatör för en mindre slant? Om det inte är bindningstid så kanske man kan ta en månad bara. Ska ta tag i det här imorgon!

Tre har ingen bindningstid på sina abb om du bara ska ha ett simkort men det är 3 månaders uppsägningstid så 597 är minst kostnaden om du vill testa deras 32Mbit abb med 20GB datatrafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Alltså LTE nätet är inte ens klart. Sedan att jämföra LTE med 3g nätet är som att jämföra äpplen mot päron. 3g nätet kommer som max upp i lite över 50mbit/s och har en längre svarstid. LTE advanced vilket är nästa standard och som får kallas för höghastighets mobilt bredband. Kan komma upp i flera hundra mbit/s med snabbare svarstid. Nackdelen är att Apple är sist ut med tekniken på sina prylar och sedan har dem mage att säga att man är först med tekniken.
Sedan angående LTE så är 3 sist ut i leken. Både Telia och net4mobility har redan byggt ut i stor städerna och uppgraderar sina master. Vilket har att göra med att både Telia och net4mobiltiy roffade åt sig stora delar utifrån PTS auktion om frekvenserna.

Apple prioriterar USA i första hand. Det har de alltid gjort. Inte så konstigt när det är deras största marknad.

Permalänk
Medlem

I Australien kan man få tillbaka sina pengar.

http://www.bbc.co.uk/news/business-17532613

Visa signatur

Undvik människor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av buddaz:

Försöker berätta sanningen för alla Apple fanboys.

Mässa någon annanstans; tråden var vär rätt förskonad från sådant innan du började förklara hur "apple mjölkar skiten ur sina kunder".

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Varför kan den inte använda 4G? Eller menar du att det inte är möjligt i hans fall då Svergie inte har ett 4G nät?

iPad 3 har stöd för amerikansk 4G nät, men inte Svenskt. USA har lägre frekvens på sina nät än i Sverige och därför är iPad 3 inte kompatibel med Svensk 4G.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av buddaz:

Alltså LTE nätet är inte ens klart. Sedan att jämföra LTE med 3g nätet är som att jämföra äpplen mot päron. 3g nätet kommer som max upp i lite över 50mbit/s och har en längre svarstid. LTE advanced vilket är nästa standard och som får kallas för höghastighets mobilt bredband. Kan komma upp i flera hundra mbit/s med snabbare svarstid. Nackdelen är att Apple är sist ut med tekniken på sina prylar och sedan har dem mage att säga att man är först med tekniken.
Sedan angående LTE så är 3 sist ut i leken. Både Telia och net4mobility har redan byggt ut i stor städerna och uppgraderar sina master. Vilket har att göra med att både Telia och net4mobiltiy roffade åt sig stora delar utifrån PTS auktion om frekvenserna.

Jag tror TRE hoppar LTE och blir först med nästa standard
Dom har ju redan bäst 3G nät.

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem

Har fixat 3 nu. gick från 1-2mbit till 10-11 på flygplatsen i Linköping. Ska testa i stan med senare! Klar förbättring! Tack för hjälpen alla!

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Skrivet av furuliden:

iPad 3 har stöd för amerikansk 4G nät, men inte Svenskt. USA har lägre frekvens på sina nät än i Sverige och därför är iPad 3 inte kompatibel med Svensk 4G.

Men Svergie har ju inte ett 4G nät. Men LTE räcker ju gott och väl.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

USA har inte heller 4G egentligen.Det krävs 100Mbit för att det ska få kallas för 4G.

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Men Svergie har ju inte ett 4G nät. Men LTE räcker ju gott och väl.

Men nu snackar vi om vad media och operatörerna kallar för 4G. http://telia4g.se
Det är egentligen inte riktig fyra G, snarare 3.9 G. Men eftersom dom marknadsför det som fyra G så är det även den betäckningen jag kommer att använda när vi pratar om Ipads stöd för "4G", host host.

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Men nu snackar vi om vad media och operatörerna kallar för 4G. http://telia4g.se
Det är egentligen inte riktig fyra G, snarare 3.9 G. Men eftersom dom marknadsför det som fyra G så är det även den betäckningen jag kommer att använda när vi pratar om Ipads stöd för "4G", host host.

Så du menar att iPad 3 INTE stödjer det Svergie kallar 4G?!

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Så du menar att iPad 3 INTE stödjer det Svergie kallar 4G?!

Korrekt

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Offtopic:
Nej eftersom den använder frekvenser för Nordamerika. Övriga världsdelar har annan frekvens. Har för mig hela Europa har enats om 800 och 2600. Nordamerika 700 och 2100. Australien som räknas till Oceanien 1800. Kina hittar jag inte.

LTE är första varianten sedan har du LTE advanced det är här hastigheterna börjar närma sig minst 100mbit/s
Samtidigt som man bygger LTE filar "forskarna" på 5G eller andra tekniker som kommer bli otroligt snabba. Som sagt man måste börja i en ände sedan uppgraderar operatörerna efter hand.

Permalänk
Medlem

Tycker dom borde fila mer på att faktiskt lämna ut i närheten av vad dom lovar. "upp till 32mbit" och så får man 1-2mbit. Pinsamt! Lyckligtvis var det inget motstånd alls att säga upp abonemanget, tycker tele2 har väldigt bra service!

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem

Inte on topic men ändå inte helt orelaterat.
När jag precis hade flyttat ut från mina föräldrar satt jag och degade på en 3g dongel till min stationära i ett år innan jag fick möjlighet att skaffa fast lina.
Det var rätt standard grejer från telenor men jag fick ut runt 5-6 Mbit ner och 1Mbit upp. Verkar som om telenor har rätt bra hastigheter på sina mobila bredband, skadar inte att det är obegränsad surf heller

EDIT: Kanske ska nämna vart jag var, satt inomhus i en lägenhet i nacka strax utanför stockholm

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Obegränsat fast strypt är det numera

Permalänk
Skrivet av JoeBlack:

Haha, vilka jäkla svin som marknadsför den som iPad 4G i Sverige..

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lasergurka:

Haha, vilka jäkla svin som marknadsför den som iPad 4G i Sverige..

Sant. Borde vara 3G. Dock är sveriges "4G" nät snabbare än amerikanarnas. De har ju riktigt slött internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit