Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Precis som folk redan sagt så känns det som att du kommer får ta ansvaret för support om någonting inte fungerar, och något jag själv INTE skulle vilja ta på mig.

Känns som att de är lite ute efter en drömdator med de "önskemålen" för 3-4k.

Är prislappen fast vid 4k eller är det önskemålen som är viktigast?

Alltså vill de ha en dator som klarar sims 3 och har 8h batteritid, eller vill de ha det bästa man kan få för 4k?

Bra fråga, får man svar på detta kan man göra som TS redan gjort. Förklara att man måste kompromissa då det går ej att uppfylla alla dessa önskemål i samma dator. Se bara upp TS! För släkten är värst

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Min syster köpte en laptop för 1-2år sen för 3-4k kronor den klarar utan problem the sims 3 för min syster spelar det. den klarar till och med League of legends (på lägsta grafik och no shadows etc ofc) men förutom att spela sims3 så sitter hon o camar me kompisar och kollar facebook o bloggar och youtube. Så om hon gör samma sak (din kusin) så räcker de ju egentligen med vilken laptop som helst kolla vad budgeten är dock så kan du ju köpa efter det så får hon ju kanske bättre än vad hon vill ha

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buddychrist:

HP, Acer och Dell lider av lite kvalitéts problem t ex. Fläktar slutar funka, skärmen börjar glappa eller strömadaptern går sönder. Ska dock inte beröra någon ifall man hanterar datorn som ett spädbarn. Man får tänka lite på att man får vad man betalar för

Källa på det?

Det stämmer nämligen inte alls....

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av JustEchoi:

Skulle du vilja ge bort demovaror till släktingar? Har hellre maxiumum garanti som finns.

Permalänk
Skrivet av Returburk:

Källa på det?

Det stämmer nämligen inte alls....

Det behövs ingen källa direkt, alla bekanta inkl jag själv som ägt någon av dessa datorer har gått sönder. Samt deras RMA är löjligt rutten.

Visa signatur

...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Returburk:

Källa på det?

Det stämmer nämligen inte alls....

Det stämmer till 100%,

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buddychrist:

Det behövs ingen källa direkt, alla bekanta inkl jag själv som ägt någon av dessa datorer har gått sönder. Samt deras RMA är löjligt rutten.

Håller med på denna punkt, plasten spricker, fläktar låter, skärmar flimmrar. Allt möjligt.

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buddychrist:

Det behövs ingen källa direkt, alla bekanta inkl jag själv som ägt någon av dessa datorer har gått sönder. Samt deras RMA är löjligt rutten.

Skrivet av _vanilla:

Det stämmer till 100%,

Sitter och skruvar i datorer hela dagen, de jag har haft mest att göra med är Packard Bell, Acer och lite äldre lenovo, billiga HP är ju ingen vidare kvalitet på men inte sämre än någon annan för priset.

De jag håller högst är Dell och Asus.

Men jag har väl ingen aning som jobbar med det...

Permalänk
Medlem

Förlåt för att jag lånar tråden lite, men jag undrar samma sak som TS! Min syster ska få en dator och hon vill ha HDMI, kunna kolla på SVT play och spela lite lätta saker kanske. De som vi just nu väljer mellan är:

- http://cdon.se/hemelektronik/15inch_fujitsu_lifebook_ah531_in..., lutar mest åt den men det som talar mot den är att den måste beställas från cdon, så antar att det blir mer jobb om den skulle börja krångla och man måste lämna in den...
- http://www.inet.se/produkt/1969445/asus-k53u-sx321v, sämre prestanda va?
- http://cdon.se/hemelektronik/acer_as5750g-2434g75mnkk_i5-2430..., dyrare men bättre, eller?

Vilken skulle ni ta?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mr_svahn:

Glöm inte webcam... Syrran är 14 och herrejävlar vad hon tar egopics med webcamen

Jag skulle snarare säga: "Glöm" webcam.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Skulle du vilja ge bort demovaror till släktingar? Har hellre maxiumum garanti som finns.

"OBS Alla produkter skall vara i fullt funktionabelt skick och har vanlig garanti."
På komplett har demo samma garanti som en ny.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Returburk:

Sitter och skruvar i datorer hela dagen, de jag har haft mest att göra med är Packard Bell, Acer och lite äldre lenovo, billiga HP är ju ingen vidare kvalitet på men inte sämre än någon annan för priset.

De jag håller högst är Dell och Asus.

Men jag har väl ingen aning som jobbar med det...

Dem två Dell datorerna min familj haft kanske var måndagsex, känns löjligt att fläkten slutade snurra efter 1½ år.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Fusion processorerna är otroligt svaga.
Med den budgeten kommer den inte vara så framtidssäker.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Jisses, vill de ha en dator för 3-4000, som ska hålla i 3-4 år !?!

Det blir ju ingen värstingdator direkt, men att surfa, blogga o spela Sims 3 borde gå.
Men om hon får för sig att spela något annat lär det inte gå så bra.
Och som andra redan har sagt !

http://www.youtube.com/watch?v=4F4qzPbcFiA

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av Returburk:

Källa på det?

Det stämmer nämligen inte alls....

Jag antar att du själv äger en Acer, HP eller Dell, och därför förnekar det, är väl rätt allmänt känt att om man vill ha någorlunda kvalité så köper man INTE Dell, Acer eller HP.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Returburk:

Sitter och skruvar i datorer hela dagen, de jag har haft mest att göra med är Packard Bell, Acer och lite äldre lenovo, billiga HP är ju ingen vidare kvalitet på men inte sämre än någon annan för priset.

De jag håller högst är Dell och Asus.

Men jag har väl ingen aning som jobbar med det...

Jaså, ja då kanske vi andra bara råkat ut för måndagsexemplar allihopa (;

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jag antar att du själv äger en Acer, HP eller Dell, och därför förnekar det, är väl rätt allmänt känt att om man vill ha någorlunda kvalité så köper man INTE Dell, Acer eller HP.

Är väl så att nästan alla bärbara datorer håller ganska låg kvalitet (i de billigare segmenten då). Dell, Acer och HP är väl de som säljer mest bärbara datorer så inte konstigt om de får mycket skit. Har själv bara erfarenhet av Acer, Dell och Toshiba. Där är det bara Acer som svikit mig.

EDIT: Finns ju denna grafen. http://www.google.se/imgres?um=1&hl=sv&client=firefox-a&sa=N&...
(får av någon anledning inte img-taggarna att funka)

Tycker alla märken verkar rätt dåliga :/ Dock står ju Acer och Hp ut lite.

Permalänk
Skrivet av abbe_93:

Är väl så att nästan alla bärbara datorer håller ganska låg kvalitet (i de billigare segmenten då). Dell, Acer och HP är väl de som säljer mest bärbara datorer så inte konstigt om de får mycket skit. Har själv bara erfarenhet av Acer, Dell och Toshiba. Där är det bara Acer som svikit mig.

EDIT: Finns ju denna grafen. http://www.google.se/imgres?um=1&hl=sv&client=firefox-a&sa=N&...

Tycker alla märken verkar rätt dåligt :/ Dock står ju Acer och Hp ut lite.

Intressant graf, minst sagt

Jo, klart att får vad man betalar för, men tycker nog att framför allt HP, Acer och Dell är sämst, oavsett om man snackar stationär eller portabel. (Acer har ju vad jag vet inga stationära, menar då de andra)

Till min 18e födelsedag fick jag en "speldator" från HP för 10k. Det första jag gjorde var att byta ut halva innehållet, då grafikkortet var sämre än på min gamla dator (kostade 10k när den köptes 5 år innan)

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Intressant graf, minst sagt

Jo, klart att får vad man betalar för, men tycker nog att framför allt HP, Acer och Dell är sämst, oavsett om man snackar stationär eller portabel. (Acer har ju vad jag vet inga stationära, menar då de andra)

Till min 18e födelsedag fick jag en "speldator" från HP för 10k. Det första jag gjorde var att byta ut halva innehållet, då grafikkortet var sämre än på min gamla dator (kostade 10k när den köptes 5 år innan)

Du kan ju inte säga att de är dålig kvalité för att ni har gjort ett dåligt köp. De flesta här på sweclockers vet att man oftast inte får vad man betalar för då man köper märkes stationär och bygger därför själva. Men du kan ju inte komma och säga att HP har dålig kvalité för att datorn ni köpte inte hade
grafikkortet ni ville ha.

Förövrigt har jag bara dåliga minnen av Acer och sitter just nu på en Asus och en dell var av dellen hållit i 5år utan problem hittills.
Tidigare haft HP som även den var utan problem men 3 acer varav alla haft problem och mina syskon och mamma har också haft problem med acer.

De jag litar mest på är väl Dell och Asus men de är min subjektiva åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Källa på det?

Det stämmer nämligen inte alls....

Joo då, det stämmer! I varje fall vad gäller Dell. I min gamla stationära burk gav sig
fläkten på grafikkortet. Barna hade varsin 17" lappis där båda skärmarna håller på att lossna. 2
ggr har strömadaptern gått sönder för tösen (visserligen är hon lite slarvig, men iaf)

Det blir inga mer Dell i den här familjen!

Visa signatur

Asus P8P67 PRO Rev B3 | i5 2500K 3,3GHz | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC | Corsair 8GB 1600MHz Vengeance | OCZ SSD Agility 3 120GB | 2TB Seagate Barracuda Green | Hyper 212 Plus | AX 750W 80+ Gold | Fractal Design Define R3, Vit | Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm | Windows 7 Home Premium | Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS
---->Citera gärna, så jag hittar tillbaka<----

Permalänk
Medlem

Den där HP Pavilion G6-1213eo som länkades till senast får man väldigt mycket för pengarna, den kör sims 3 fint och verkar vara en överraakande bra dator och som sagt mycket för pengarna, samt så känns den inte billig plast och sånt, känns mycket bra. Finns ingen som slår den i vad du får för pengarna enligt mig.

Har inte den själv, men en i familjen har den och är mycket nöjd med den. Jag blev överraskad att den inte kostade mer när jag skulle hjälpa till med lite inställningar och göra iordning den, blev lite förstummad när fick reda på priset faktiskt.

Edit, skrev in modellen så det inte blir något missförstånd

Visa signatur

All those moments will be lost in time..... like tears in the rain.