Permalänk
Sötast

GTX580 med artifakter = felfritt?

Uppdaterar första inlägget med mitt senaste inlägg i tråden

Skrivet av Allexz:

Då är det dags att återliva denna gamla tråden igen!

Ja, då har det gått lite mer än ett halvt år sedan jag postade i tråden senast.

I slutändan så gjorde jag som så att jag bytte ut allt UTOM grafikkortet från AMD P2 till en Intel 3570K, det enda som inte byttes ut var grafikkortet.

Inga problem där, allt löste sig och jag var jättenöjd.

Tills för c:a 1 vecka sedan, då började problemen.... igen.... Gröna blinkande pixlar på diverse platser, på bilder, ikoner, runt text och liknande.
Samma gröna pixlar i större mängd när man tittar på filmer.... Spel som krashar, återställningar av drivrutin.

Jag börjar helt ärligt talat tro att det spökar i grafikkortet eller något.

De gamla delarna (AMD) Fungerar PERFEKT som server... men sätter man i ett grafikkort i datorn så blir den obrukbar...
Börjar få känslan av att dessa nya delar kommer gå samma öde till mötes, en långsam död.

Kort sagt:
Hade AMD, köpte GTX580 - 6 månader senare börja problem, några månader senare är datorn obrukbar.
Köpte INTEL, samma GTX 580, funkar perfekt... c:a 6 månader börjar EXAKT SAMMA problem....

Hej Swec!

Fick för c:a 2 veckor sen plötsligt problem med mitt 6 månader gamla grafikkort i form av Artifakter, krasher & drivrutinskrasher.

Skickade kortet på RMA och har nu fått svaret att kortet är felfritt.

Under ungefär en veckas tid så har jag använt ett äldre GTX260 utan någon form av problem och våndas nu att jag nu snart får tillbaka en brick som kostat 4000 :-

Har ni någon tanke på vad felet skulle kunna vara om nu kortet verkligen är felfritt?

Det enda jag kan tänka mig skulle vara Nätagget, men varför isåfall skulle jag få artifakter vid videouppspelning?..

http://www.youtube.com/watch?v=N5IF5sAjM84&feature=youtu.be
http://dl.dropbox.com/u/23896733/GTX580/bf3%202.png
http://dl.dropbox.com/u/23896733/GTX580/bf3%203.png
http://dl.dropbox.com/u/23896733/GTX580/bf3%204.png
http://dl.dropbox.com/u/23896733/GTX580/bf3.png
http://dl.dropbox.com/u/23896733/GTX580/Wow.png
http://dl.dropbox.com/u/23896733/GTX580/Wow2.png
http://dl.dropbox.com/u/23896733/GTX580/wow3.png

Citat:

Följande tester har utförts:
* Systemet gav bild vid första uppstart - OK
* Installation/Stresstest, installation av Windows 7 samt drivrutiner - OK
* Installation, installation av de senaste officiella drivrutinerna till grafikkortet, Geforce 296.10 - OK
* Stresstest, 3DMark2011, 2 loops - OK
* Stresstest, FurMark 1.9.1 Stability Test, Xtreme Burning mode i 7 timmar - OK
* Speltest, Battlefield 3, Ultra-Settings, 30min - OK
* Stresstest, Unigine Heaven 2.5 Benchmark i 16 timmar - OK

Kunde ej konstatera ovanstående fel.

Edit:
Moderkort: Asus M4N72-E, sAM3
CPU: AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition
Minnen: Corsair 4GB (2x2GB) XMS-2 8500C5
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 580 1536MB "DirectCU II"
Kylare: Thermalright True Black120mm 775/AM2
Nätagg: 620W Corsair CMPSU-620HXEU

Permalänk
Medlem

Det ser ju inte ut som vanliga artifakter, möjligen skulle det kunna vara strömförsörjningen som du nämner.
Testat att köra datorn på stock & se om det blir någon skillnad (alls)?
Du kör båda dina kablar på olika rails på nätagget (om du har multirail dvs)?
Testat andra strömkablar?
Har du cleanat ut alla gamla drivrutiner?

Optimala skulle ju vara att testa kortet i en anann burk, blir ju rätt svårt att felsöka annars då de påstår att kortet är felfritt. Kortet gör ju helt klart felaktiga beräkningar av dina bilder att döma.

Permalänk
Medlem

Det där ser ju riktigt illa ut.. :'(
Men Skriv lite mer om din övriga hårdvara. Då mer specifikt nätagg.
Skriv också vilken modell 580 du har!

Permalänk
Sötast

Moderkort: Asus M4N72-E, sAM3
CPU: AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition
Minnen: Corsair 4GB (2x2GB) XMS-2 8500C5
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 580 1536MB "DirectCU II"
Kylare: Thermalright True Black120mm 775/AM2
Nätagg: 620W Corsair CMPSU-620HXEU

Det "roliga" är att GTX580 är hyfsat slapp för nätagget då innan jag bytte till GTX580 så körde jag dubbla GTX260 istället och det har aldrig varit problem.

Har provat formatera och ominstallera OS utan effekt.
Körs på Multirail, ska se om jag har reservkablar hemma.
Datorn har mer eller mindre alltid körts i stock.

Får se om jag kan prova det i en annan burk när kortet kommer tillbaka.

Permalänk
Medlem

Exakt sådana problem har jag fått med mitt kort, 4870, där slutar ju dock likheterna.

Men du skriver även att du har fått krasher, menar du bsod?

Har fått det själv, och överallt i dessa bluescreen filar kan jag läsa om något problem med "Kernel" antar att det har med någon kärna å göra, inget du känner igen?

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Jag fick likanande artifakter efter en drivrutin med mina gamla XFX 9800gtx+ och nu sitter dem i min brors dator och han har den nya drivrutinen i och han får inga artifakter alls och jag får det inte med mitt ASUS gtx590 heller. Så det kan ju ligga hos drivrutinerna, dock är det konstigt att det inte blir någon skillnad när du installerat om windows.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Zibbit:

Exakt sådana problem har jag fått med mitt kort, 4870, där slutar ju dock likheterna.

Men du skriver även att du har fått krasher, menar du bsod?

Har fått det själv, och överallt i dessa bluescreen filar kan jag läsa om något problem med "Kernel" antar att det har med någon kärna å göra, inget du känner igen?

Får både BSOD och applikations/drivrutinskrasher.
Spelet krashar och meddelande följer oftast att drivrutinen har återställts.

Skrivet av Åkan:

Jag fick likanande artifakter efter en drivrutin med mina gamla XFX 9800gtx+ och nu sitter dem i min brors dator och han har den nya drivrutinen i och han får inga artifakter alls och jag får det inte med mitt ASUS gtx590 heller. Så det kan ju ligga hos drivrutinerna, dock är det konstigt att det inte blir någon skillnad när du installerat om windows.

Jo, jag provade även rollback flera drivrutinsversioner bakåt i tiden för att säkerställa att det inte var någon speciell drivrutin som var pajas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jo, jag provade även rollback flera drivrutinsversioner bakåt i tiden för att säkerställa att det inte var någon speciell drivrutin som var pajas.

Men jag börjar fundera, har du överklockat? För jag har för mig att det brukar strula till det, överklockar inte själv men hört att andra på forumet har nämnt det. Men annars så kan du också testa att lägga ett ärende hos ASUS få se vad de svarar och skickar bilder på artifakterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Får både BSOD och applikations/drivrutinskrasher.

Kan du ta reda på vad för BSOD du får?

Sen kolla gärna frekvenser och spänningar på grafikkortet.

Permalänk
Sötast

Ingen överklock, jag får se vad det är för någon blåskärm när jag får tillbaka kortet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ingen överklock, jag får se vad det är för någon blåskärm när jag får tillbaka kortet!

Vadå har du raderat dem? De ligger väll kvar i loggen?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Chricke46:

Vadå har du raderat dem? De ligger väll kvar i loggen?

Loggarna sträcker sig bara 7 dagar bakåt.

Permalänk

Testa dina minnen. hade samma skumma fel på brorsans dator. Skickade in grafikkortet och det kommer tillbaka. testar sedan RAM minnena och då visar det sig att det är fel på 1 sticka.

Permalänk
Sötast

Innan jag skickade in kortet så hade jag så pass mycket problem att spel ej var spelbara öht. Jag tog ut kortet ur datorn, lät det vila i två dagar. Jag satte i det igen och upplevde exakt samma problem.

Jag fick tillbaka grafikkortet igår och har sedan dess spelat/idlat ingame i runt 16 timmar.... Utan en tillstymmelse till problem.

Just nu råder inget annat än total förvirring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Innan jag skickade in kortet så hade jag så pass mycket problem att spel ej var spelbara öht. Jag tog ut kortet ur datorn, lät det vila i två dagar. Jag satte i det igen och upplevde exakt samma problem.

Jag fick tillbaka grafikkortet igår och har sedan dess spelat/idlat ingame i runt 16 timmar.... Utan en tillstymmelse till problem.

Just nu råder inget annat än total förvirring

Kanske fick ett nytt exemplar? Bra att det löste sig!

Permalänk
Sötast

Okej.... Här kommer uppdateringen.

Kortet har nu fungerat felfritt i 8 dagar, fram tills ikväll.

Inte en tillstymmelse till problem har funnits fram tills ikväll.
Nu är artifakterna stundvis så pass svåra att det är svårt att se vad som visas på skärmen.

Skulle just riva ut kortet ur burken och inser att bara en sak har förändrats, igårkväll satte jag i den andra DVIsladden till projektorn.

Startar upp datorn igen för att prova om det gör någon skillnad med 1/2 sladdar inkopplade, men märker då till min förfäran att just nu.... så funkar kortet perfekt igen, inga artifakter, inga problem.

Om någon vill ha 20.000 kr metallskrot så stå i Trelleborgs hamn imorgon när jag hivar ner den i havet.

Imorgon får jag väl prova att endast använda 1 DVIsladd om problemet kvarstår, och om det då skulle fungera bra så vet jag iallafall vad felet är.

Permalänk
Sötast

Uppdateringen är den att....

Tjah, det har inte gjorts några förändringar alls, men kortet har fungerat perfekt sedan förra posten, med båda DVI sladdar i då det aldrig fanns ett behov av att ta ut den andra.

Alltså är kortet fortfarande felfritt och stundvis totalt korrupt.

Permalänk

Härligt! Precis ett sådant läge man vill ha när man felsöker:(...har du testat att kolla temp på kortet....kanske så krashar det när det blir för varmt...mitt förra kort gjorde det...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Haha fasen känner igen det där i WoW! hade dock ett ATI Radeon HD4850 när det inträffade, blev en del asgarv åt vissa udda spektakel.

Ingen aning vad detta berodde på men allt fungerade bättre (förutom krascher när man "maxxade" WoW) med ett GTX 260 för min del

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Sötast
Skrivet av Fidel Castro:

Härligt! Precis ett sådant läge man vill ha när man felsöker:(...har du testat att kolla temp på kortet....kanske så krashar det när det blir för varmt...mitt förra kort gjorde det...

"Tyvärr" så har kortet helt underbara temps på runt 50-60C load med Direct CU II kylaren.

Lite nytt material från förra episoden är:

http://dl.dropbox.com/u/23896733/GTX580/WoWScrnShot_032912_23...
http://www.youtube.com/watch?v=MxvK1-YiV5Q&feature=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=Qa-1gvqVc2k&feature=youtu.be

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma problem med mitt GTX580 för ett tag sen. Grejen var att grafikkortet inte fick tillräckligt med ström för att det gick ner i strömsparläge när man tabbade ur wow och sen stannade det där även när man tabbade upp spelet igen. Nu har det dock löst sig självt konstigt nog. Kör på senaste drivrutinerna.

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.5GHz | GeForce GTX 680 | ASUS P8P67 PRO | Corsair Dominator 16GB 1600MHz | Samsung 830 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

"Tyvärr" så har kortet helt underbara temps på runt 50-60C load med Direct CU II kylaren.

Lite nytt material från förra episoden är:

http://dl.dropbox.com/u/23896733/GTX580/WoWScrnShot_032912_23...
http://www.youtube.com/watch?v=MxvK1-YiV5Q&feature=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=Qa-1gvqVc2k&feature=youtu.be

Det där får jag när jag överklockar mitt för högt, utan att röra volten. Bara för shits and kicks, se om det blir bättre om du höjer volten eller sänker clocken några procent. Tog sisådär 5dagar utav WoW och BF3 innan det började att uppenbara sig.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara som så att fästena som håller fläktarna på plats med cpu kylaren ligger emot ditt grafikkort?

Isf förklarar det en hel del.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Jag hade precis samma problem med min grabbs dator med ett GTX 560 Ti DCII. Slutade med att jag skickade in kortet, dom hittar inget fel, jag monterar tillbaks samma kort som sedan dess funkar fel fritt.. knack knack.. Innan dess så hade jag installerat om windows ett antal gånger kört stress tester och minnes tester (mem86+) och allt möjligt men det bara strulade.

Permalänk
Sötast
Skrivet av XrOo:

Det kan inte vara som så att fästena som håller fläktarna på plats med cpu kylaren ligger emot ditt grafikkort?

Isf förklarar det en hel del.

Det finns gott om plats.

Skrivet av Demonoidz:

Det där får jag när jag överklockar mitt för högt, utan att röra volten. Bara för shits and kicks, se om det blir bättre om du höjer volten eller sänker clocken några procent. Tog sisådär 5dagar utav WoW och BF3 innan det började att uppenbara sig.

Värt att prova nästa gång felet uppenbarar sig!

Skrivet av elius:

Jag hade exakt samma problem med mitt GTX580 för ett tag sen. Grejen var att grafikkortet inte fick tillräckligt med ström för att det gick ner i strömsparläge när man tabbade ur wow och sen stannade det där även när man tabbade upp spelet igen. Nu har det dock löst sig självt konstigt nog. Kör på senaste drivrutinerna.

Får hålla koll på det och se om det är samma problem som jag har! Tack!

Skrivet av MarkSix:

Jag hade precis samma problem med min grabbs dator med ett GTX 560 Ti DCII. Slutade med att jag skickade in kortet, dom hittar inget fel, jag monterar tillbaks samma kort som sedan dess funkar fel fritt.. knack knack.. Innan dess så hade jag installerat om windows ett antal gånger kört stress tester och minnes tester (mem86+) och allt möjligt men det bara strulade.

"Trevligt" att höra att jag inte är den enda med problemet, riktigt skumt fel då det uppenbarar sig hipp som happt precis när det känner för det och sedan kan det antingen försvinna lika fort igen eller stanna kvar en längre stund.

Permalänk
Sötast

Dags för en favorit i repris - tråduppväckelsen

Efter att kortet har fungerat felfritt i två månader. Dvs sedan förra posten så har det idag - totalflippat, åter igen.

Får en återställning av drivrutin ungefär var 10e minut, spel är bara att glömma och filmer stannar upp hippt som happt, antingen för att krasha helt eller för att teleportera runt snubben med huvudrollen, just för att öka på spänningen.

Har änsålänge:
Grillat nätagget halv till döds utan minsta problem.
Övervoltat kortet så att jesus gnydde till. (Nej, faktiskt inte så illa)
Underklockat kortet (vilket faktiskt lyckades få bort artifakter - under c:a 5 minuter, för att sedan åter krasha. Antagligen bara sporadisk "tur")
Memtest kommer gå hela natten.

Vi får se vilka spännande resultat morgondagen kommer att föra med sig.

Ska kortet fungera igen imorgon? dagen efter? kanske om en månad? time will tell - skicka det på felsökning igen känns meningslöst då problemet uppenbarar sig precis när fan det vill.

Permalänk

Bytat nätagg? De tidigare HX aggregaten har lite luddiga rails(3 stycken 18A) Skulle jag varit dig skulle jag kört med ett par adaptrar för att koppla två molex och en 6pin(inte använda +2an) och sedan göra det till en 8pin

Jag själv hade alla kablarna för att göra det vilket jag inte vet om du har.. men jag hade liknande problem som du hade som löstes pga detta

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Sötast
Skrivet av roykio:

Bytat nätagg? De tidigare HX aggregaten har lite luddiga rails(3 stycken 18A) Skulle jag varit dig skulle jag kört med ett par adaptrar för att koppla två molex och en 6pin(inte använda +2an) och sedan göra det till en 8pin

Jag själv hade alla kablarna för att göra det vilket jag inte vet om du har.. men jag hade liknande problem som du hade som löstes pga detta

Ska prova det så fort jag får hem en till adapter, alla ligger hos polaren just nu så får vi se ikväll om det fungerar antingen med din lösning, eller ett vx550 istället.

Permalänk
Sötast

Detta verkar lite skumt nu, problemet verkar eskalera.

Tidigare när kortet var på test hos återförsäljaren så körde jag ett 260 under tiden helt utan problem.

Nu sitter det gamla kortet i medans jag testar i andra datorn och jag får återställning av grafikdrivrutinen med c:a 10 minuters mellanrum, dock inga artifakter eller liknande.

Får mig att tvivla på att felet varken är grafikkortet eller nätagget, kanske är pcie länken eller något annat på moderkortet som har gått åt helvete?

Tester fortlöper, nu blir det furmark på andra burken med 580't i den.

EDIT: Det verkar som att 580't går stabilt på den gamla burken faktiskt, nästa steg får bli att byta nätagg, se om det hjälper....

Annars blir det att berätta för frugan om vad en i5a är

Permalänk
Sötast

Då är jag tillbaka på ruta ett igen.

Provade att byta nätagg och då fungerade datorn igen....

Då kan det alltså endast vara nätagget som är sönder, right?
Sätter i det gamla nätagget igen och nu är datorn än en gång i fungerande skick.

Helt utan förändringar så fungerar allt nu, helt utan artifakter och problem.

Gissar på att nästa uppdatering kommer igen om 3 månader då det börjar krasha igen var femte minut för att sedan helt försvinna.