Permalänk
Avstängd

HP Proliant N36L Microserver

Var riktigt sugen på att skaffa en NAS, och var mer tänkt att bli något färdigbyggt från Qnap eller Netgear tills jag en dag blev tipsad om denna trevliga sak i Dagens Fynd tråden

http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Där dustin hade erbjudande på en HP Proliant N36L Microserver, speciellt för studenter.

http://www.dustinhome.se/product/5010610200

1701:- för en fullfjädrad Small Business Server. Så jag slog till direkt.
Uppgraderade minnet samt köpte till några nätverkskablar.

Specifikationer:

AMD Athlon II Neo 1.3Ghz Dual Core
2x4GB Kingston DDR3 1333Mhz ECC
200W Nätdel
2TB Western Digital Green (Total plats 4st - 8TB)
1Gbit Ethernet

Som tur var hade jag åtminstonde en lagringsdisk liggandes helt oanvänd som får användas tills priserna blir bättre... När nu det blir.

Har lite funderingar över vilket OS som ska köras, nu rullar det Windows 7 på den.
Då tanken är att den ska hålla Musik, Filmer, Bilder samt att kunna strömma musik till en Ipad/Iphone.
Och det enda smärtfria alternativet verkar vara att köra iTunes med Home Sharing.
Vilket gjorde att FreeNAS ströks från listan...

HP Proliant N36L Microserver

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig liten NAS måste jag säga! Även om jag nu känner mig väldigt dum som köpte en externa hårddisk för samma peng för bara några dagar sedan, när jag kunnat köpa den här och slängt in några hårddiskar som jag inte har hittat nån användning för.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlbertMwugabi:

Riktigt trevlig liten NAS måste jag säga! Även om jag nu känner mig väldigt dum som köpte en externa hårddisk för samma peng för bara några dagar sedan, när jag kunnat köpa den här och slängt in några hårddiskar som jag inte har hittat nån användning för.

Är väldigt nöjd änsålänge, uppkopplad till min WNDR3700 så för jag över trådlöst i 20-25MB/s och maxar ut hårddisken via trådat. Med en skrivhastighet på ~120MB/s

Studentrabatten gjorde det till ett givet köp då den kostar 2200 utan

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Kul att du köpt en "riktig" server-maskin med!

Några reflektioner är att du borde skippar WD's *ears-versioner av diskar då dom har tydliga problem med raiduppsättningar på många kontrollers. Vet inte om det är problem med N36L men i princip alla QNAP har problem med dom diskarna iaf. Sedan tänkte jag (som glad ägare av en N36L) att du borde köpt det korrekta minnet till den, alltså Kingston KTH-PL313E/4G som är specifikt gjord för domhär systemen. I övrigt är det optimalt. Förmodligen inget fel på det du valt heller, men ibland kan man vara lite extra noga

Det som är smått irriterande med maskinen är först den överdrivet starka led-lampan i fram på maskinen och fläktarna i nätagg 120mm utblåset. Jag löste detta med silicon-film vilket direkt tog bort vibrationerna från den.

Man kan göra samma sak i botten där man skjuter in diskarna så man slipper vibrationer från ogämna plattor i diskarna. El-tejp är väl billigaste lösningen men jag körde med 0,5mm siliconfilm som sagt. Blev helt optimalt då jag har sura Samsungdiskar som låter ganska illa

Har du några tips och trix så dela med dig i tråden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rmd:

Kul att du köpt en "riktig" server-maskin med!

Några reflektioner är att du borde skippar WD's *ears-versioner av diskar då dom har tydliga problem med raiduppsättningar på många kontrollers. Vet inte om det är problem med N36L men i princip alla QNAP har problem med dom diskarna iaf. Sedan tänkte jag (som glad ägare av en N36L) att du borde köpt det korrekta minnet till den, alltså Kingston KTH-PL313E/4G som är specifikt gjord för domhär systemen. I övrigt är det optimalt. Förmodligen inget fel på det du valt heller, men ibland kan man vara lite extra noga

Det som är smått irriterande med maskinen är först den överdrivet starka led-lampan i fram på maskinen och fläktarna i nätagg 120mm utblåset. Jag löste detta med silicon-film vilket direkt tog bort vibrationerna från den.

Man kan göra samma sak i botten där man skjuter in diskarna så man slipper vibrationer från ogämna plattor i diskarna. El-tejp är väl billigaste lösningen men jag körde med 0,5mm siliconfilm som sagt. Blev helt optimalt då jag har sura Samsungdiskar som låter ganska illa

Har du några tips och trix så dela med dig i tråden

Äv nyfikenhet undrar jag, är det likadant med EARX diskar också? (då det är en sådan som sitter i nu). Annars så tänkte jag att eftersom jag köper diskarna efterhand så kommer en RAID-uppsättning nog inte att bli av då jag ogärna laddar tillbaks allt igen. Så hårddiskarna får bli som individuella mappar för musik/film etc.

LED-lampan håller jag med om, det märkte jag dock först när jag släckte ner hela rummet att det inte blev släckt alls

Tack för tipset om att vibrationsdämpa fläktarna, hade jag inte tänkt på. Mer tips och tricks kommer säkert dyka upp såsmåningom!

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Har själv en N40L med fyra wd20ears diskar som jag kör whs2011 på, ingen raid dock utan individuella diskar.
Något jag har funderat på är att sätta dit ett dammfilter i själva "dörren" typ liknande nätet på lian li's filter som man kan klippa till själv.

http://www.inet.se/artikel/5321639/lian-li-flaktfilter-af14b1...

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rmd:

Har du några tips och trix så dela med dig i tråden

Tänkte dela med mig av ett experiment jag tänkte göra.

Läste nämligen SPCR's recension om chassit där dom bytte den något högljudda 120mm Deltafläkten som sitter i.
Så tänkte nämligen försöka mig på samma sak, uppdaterar galleriet om hur man gör

http://www.silentpcreview.com/article1193-page7.html

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=518902
Hade turen och fick tag i denna fläkten, införskaffades på Webhallen, sista exemplaret som hade för tillfället.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Raidar du WD:s green-diskar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sirnicke:

Raidar du WD:s green-diskar?

Inte för tillfället nej

Just nu får diskarna köra för sig själv när det väl kommer till fler.

Fläktbytet är klart och fungerar riktigt bra.

För alla ägare av en N36L:
Finns en rätt bra dokumentation på HP's sida med videor och allt:

http://h20464.www2.hp.com/resultsCSR.htm?prodSeriesId=4248009...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt galleri, alltid kul med bilder på andra saker
Hur mycket orkar maskinen egentligen?
Tänkte om man inte kunde köra ESXi på den och på sätt komma runt det där jobbiga "vilket OS ska jag ha" ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Voultner:

Väldigt trevligt galleri, alltid kul med bilder på andra saker
Hur mycket orkar maskinen egentligen?
Tänkte om man inte kunde köra ESXi på den och på sätt komma runt det där jobbiga "vilket OS ska jag ha" ?

Den verkar ha rätt mycket krut faktiskt. Processorn i sig stöder virtualisering (AMD-v), så ESXi kommer fungera.

Har dock inte pressat den direkt, men om du vill att jag ska testa något specifikt så kan jag göra det

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Mycket intressant. Jag har letat efter en lämplig hemmaserver då min nuvarande PowerMac G4 la av lagom till elvaårsdagen. Minne är ju billigt så det kan man lätt maxa. Hårddiskar är ju lite värre för stunden, men jag har en oanvänd på 500GB att använda tills priserna återgår till mer normala nivåer. Som OS skulle jag i så fall köra Win 7. En sökning här på forumet ger vid handen att de flesta verkar mycket nöjda. Och tydligen kan man ha den som htpc också: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=290410
Jag har gått i tankarna på att skaffa en htpc i ett år nu. Hade helst kört med en Mac mini men Jobs hatade ju Blu-Ray... Ett grafikkort, en bluray, trådlöst tangentbord och alla mina behov kan vara uppfyllda: htpc, hemmaserver, torrenttickare etc.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Fick hem min idag och bara hunnit provstarta, vet du vad din drar i ström?

Har för mig jag läst att de kan dra 25-35W som lägst men min drog 46W när den stod och producerade POST-error eftersom det inte fanns OS på disken.

Fixade ett filter till dörren efter att ha läst här i kommentarerna, tog det där tunna syntettyget som fabriken lägger som skydd mellan tangentbord och skärm på bärbara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reckie:

Fick hem min idag och bara hunnit provstarta, vet du vad din drar i ström?

Har för mig jag läst att de kan dra 25-35W som lägst men min drog 46W när den stod och producerade POST-error eftersom det inte fanns OS på disken.

Fixade ett filter till dörren efter att ha läst här i kommentarerna, tog det där tunna syntettyget som fabriken lägger som skydd mellan tangentbord och skärm på bärbara.

http://img.photobucket.com/albums/0703/reckless/Diverse/micro...

Min peakade så högt som 47W vid POST och sen dalar direkt ner till runt 35-40 under boot.
I windows däremot så ligger den ganska exakt på 29W hela tiden.

Det är dammfiltret såg inte helt fel ut. Det får man se till att göra

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Har kört min Proliant N40L i lite över en månad nu och är mycket nöjd. Fungerar bra som torrentdator, lagring och htpc. Möjligtvis att den är lite högljudd, men det kan nog vara för att min garderob fungerar som en resonanslåda, men då är det bara att stänga dörren.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak