Microsoft lanserar Windows 8 Consumer Preview

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Var det bara jag som var blind såhär på natten, men jag hittade inte var jag stänger av datorn?

Slutade med kommandotolken för att stänga av den. Är den klyftigt gömd någonstans?

Det finns. Dock måste du fixa en genväg till den. Har själv fixat det. Annars Klickar du högst upp i högra hörnet då får du fram SETTINGS. klicka där sen har du något som heter POWER... Där kan du stänga av det

ANNARS följ denna länk

http://www.howtogeek.com/74331/how-to-create-your-own-windows...

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om Metro kan inaktiveras/stängas av helt? finns ingen mening för mig att ens testa detta CP om det inte går...
Så innan man bökar med att installera kan en sån sak vara bra att veta.
På en surfplatta kan det väl med tvekan vara ok, men inte i datorn.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Är det någon som vet om Metro kan inaktiveras/stängas av helt? finns ingen mening för mig att ens testa detta CP om det inte går...
Så innan man bökar med att installera kan en sån sak vara bra att veta.
På en surfplatta kan det väl med tvekan vara ok, men inte i datorn.

Funkar på DEVELOPER PREVIEW... att ändra men Microsoft har lekt och tydligen spärrat det på något
vis på BETA CONSUMER PREVIEW. Men det kommer fram hur man gör snart. GE WINDOWS 8 lite tid den kom ut idag så folk måste
hacka runt lite innan vi får info om hur man stänger av det ena och det andra...

Permalänk
Skrivet av Coke_Smurf:

Usch nej, använder alldeles för mycket program för att detta ska funka smidigt, inkompatibiliteten regnar ner över alla programmen.
Såg även utseendemässigt tråkigt och kantigt ut.

Funkar säkert ok för dom som använder datorn normalt.
Avinstallerar skiten och går tillbax till mitt kära win7 där att flyter som det ska.

Man får väl återkomma när det riktiga versionen har släppts, möjligt att det känns bättre då.

Har ej stött på ett enda problem än... Allt jag körde i WIN7 fungerar med Win8... Vad kör du på för program som är inkompatibla?

Permalänk
Medlem

the people app: i can tap one of them to drill in (1:55)

jaså kan man gör de?

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Är det någon som vet om Metro kan inaktiveras/stängas av helt? finns ingen mening för mig att ens testa detta CP om det inte går...
Så innan man bökar med att installera kan en sån sak vara bra att veta.
På en surfplatta kan det väl med tvekan vara ok, men inte i datorn.

Ah jo men du använder ju i princip knappt metro i desktop bara om du vill boota ett program som inte är pinnat och då är det - Windows Knappen, Skriv 2-3 bokstäver - Enter

Permalänk
Medlem

Skulle prova göra dual boot men glömde o trycka när skivan var inne, så jag sket i det och installerade över via desktop. Alla program osv följer med och inställningarna från W7.
Det är ju..... Hm! Annorlunda? JA! XD
Visste inte att när man öppnar tex MSN eller Firefox så flyttar man till desktop med taskbar. Trodde först att man skulle alltid hålla sig till MUI. Synd att vissa appar inte fungerar ännu tex Xbox Live osv, men men spännande
Kul att jag använder Win+Tab istället för Alt+Tab, ser så mycket fräschare ut.

Men men för tidig för att säga nåt, får testa vidare. LOL XD
Tjejen kommer hem på fredag och hon kommer att gå vilse, som tur är hennes dator W7 som hon vill ha.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av desperado82:

Har ej stött på ett enda problem än... Allt jag körde i WIN7 fungerar med Win8... Vad kör du på för program som är inkompatibla?

Mycket märkligt, här strulade det mest hela tiden.
Testade ca 20 program, allt från olika mediaspelare för bluray till antivirusprogram, olika grafiska 3d program, foto och annan redigering osv, hade problem med mer än hälften av alla dessa.
Många viktiga program som jag inte kan vara utan, win 8 får vänta för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av desperado82:

Funkar på DEVELOPER PREVIEW... att ändra men Microsoft har lekt och tydligen spärrat det på något
vis på BETA CONSUMER PREVIEW. Men det kommer fram hur man gör snart. GE WINDOWS 8 lite tid den kom ut idag så folk måste
hacka runt lite innan vi får info om hur man stänger av det ena och det andra...

Tackar, väntar till lite mer info om det dyker upp

Skrivet av Cwittler:

Ah jo men du använder ju i princip knappt metro i desktop bara om du vill boota ett program som inte är pinnat och då är det - Windows Knappen, Skriv 2-3 bokstäver - Enter

Vill inte se eländet, än mindre nånsin klicka på det.. med metro betyder inget windows 8 för min del, och tur då att windows 7 finns och fungerar

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Efter att ha lekt en stund har jag kommit framtill att W8 ska undvikas. Fungerar säkert svinbra till tablets, men någon sådan har och behöver inte jag.

Har även en teori om microsoft: de gör ett bra OS, ett dåligt OS, ett bra OS.
Win 95/98, bra -> win 2000/me, dåligt -> win XP, bra -> win Vista, dåligt (hua) -> Win 7, bra -> win 8, dåligt (-> win 9, bra?)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

W8 verkar inte vara nåt för mig. Såg videon och det ser alldeles för simpelt ut. Hoppas man kan ha riktiga program och inte bara appar. Nää, när jag kört klart W7 blir det nog nåt linux.

Permalänk
Medlem

Alla som klagar på att de inte vill röra windows 8 pågrund av metro, hur ofta använder ni start menyn egentligen?
Sitter folk verkligen upp med startmenyn hela tiden eller? Jag rör knappt den, lite då och då, och att övergå till metro för att starta program man inte har på skrivbordet eller pinnat är inte hela världen, bara sortera så man snabbt kommer åt det man behöver ju.
Personligen tror jag det kommer bli skitsnyggt i metro när alla program får live tiles.

Permalänk
Medlem

Jag tror att Windows 8 kommer bli riktigt riktigt bra. Tyvärr så är det dock väldigt tydligt att de människor som sitter framför sweclockers kanske inte riktigt varit målgruppen :/

Som surfplatta, javisst.
Det fina med windows 8 är att det tillför riktig funktionalitet till surfplattorna. Ipad är en grymt bra produkt, men jag använder ju knappast min till något vettigare än dn.se eller sweclockers. Men windows 8 kommer ju möjliggöra för en att jobba med lite filer, ladda ner saker, spela fullfjädrade minecraft och även skriva dokument och göra powerpoints till skolan.

Men sen kommer man till arbetsdatorn/speldatorn... Windows 8 förstör ingen, då överdriver man. Men jag kan inte häller påstå att det verkar tillföra något i just det området. Kommer aldrig använda metro men mus även om microsoft försöker säga att det funkar utmärkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat och lekt lite.

Själv förstår jag inte själva grejen? Det är vanliga windows med grymt irriterande menyer (som det kommer bli anarki i efter alla färger och inställngar ändras.)
Fick känslan av att trycka F11 i Chrome. Allt är en hemsida i fullscreen.

Varför t.ex när man startar Wordpad? Först öppnar man "Metro Start" letar igenom alla ikoner
(Den gamla Startmenyn med lista hade mycket bättre överblick).
När man väl har hittat den så trycker man och blir skickad tillbaks till skrivbordet (känns som att man kör ALT+Tab mellan program i Fullscreen).
där det öpnnas som vanligt. Ett extra steg.

Skrivbord -> Metro -> Skrivbord.
Istället för Skrivbord -> (Start) -> fortfarande Skrivbord.

Tror mer på Android i detta läge. Känns som en hel produkt.
Windows 8 var mer som ett blandning av olika system. Varför kan man då inte ha en dualboot (som går att ALT-Tab mellan)?

Om folk köper Win 8 så kommer de delas upp i 2 grupper. De som enbart kör genvägar på skrivbordet.
Och de som enbart kör genom Metro. Kanske är det som är meningen också.
Metro på mobilen och sedan Skrivbordet hemma (efter att mobilen blivit ansluten till skärmen.)?
Men varför ska jag behöva köra installation på båda när jag bara vill ha ett?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Alla som klagar på att de inte vill röra windows 8 pågrund av metro, hur ofta använder ni start menyn egentligen?
Sitter folk verkligen upp med startmenyn hela tiden eller? Jag rör knappt den, lite då och då, och att övergå till metro för att starta program man inte har på skrivbordet eller pinnat är inte hela världen, bara sortera så man snabbt kommer åt det man behöver ju.
Personligen tror jag det kommer bli skitsnyggt i metro när alla program får live tiles.

Metro är en styggelse som aldrig borde ha sett dagens ljus, totalt asfult, vägrar ha det i datorn eller se det, så kommer inte ens prova CP innan jag vet man kan totalt ta bort det från att någonsin synas

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är gammal och korkat, eller hurfan stänger man ner sina program/apps!?

Efter att ha testat det i VirtualBox i några timmar, får jag säga att det verkligen inte är något för PC.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz @ 4,5Ghz, Noctua NH-D14, ASUS P8Z77-V , 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, Gigabyte Nvidia GTX 660, Samsung 830 128GB, OCZ Vertex 2 60GB, WD 250GB, Corsair TX 650W, BenQ G2420HDBE, HP L2208w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobijjah:

Är det bara jag som är gammal och korkat, eller hurfan stänger man ner sina program/apps!?

Efter att ha testat det i VirtualBox i några timmar, får jag säga att det verkligen inte är något för PC.

Ta tag i överdelen av appen och dra ner den, för att "slänga bort" den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Metro är en styggelse som aldrig borde ha sett dagens ljus, totalt asfult, vägrar ha det i datorn eller se det, så kommer inte ens prova CP innan jag vet man kan totalt ta bort det från att någonsin synas

Testa denna:

http://www.thewindowsclub.com/metro-ui-tweaker-windows-8-rele...

Inte provat den på CP men borde funka fint.

/smyr

Visa signatur

/smyr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Efter att ha lekt en stund har jag kommit framtill att W8 ska undvikas. Fungerar säkert svinbra till tablets, men någon sådan har och behöver inte jag.

Har även en teori om microsoft: de gör ett bra OS, ett dåligt OS, ett bra OS.
Win 95/98, bra -> win 2000/me, dåligt -> win XP, bra -> win Vista, dåligt (hua) -> Win 7, bra -> win 8, dåligt (-> win 9, bra?)

Skickades från m.sweclockers.com

Hur VÅGAR du komma och påstå att W2K är ett dåligt OS?
Lägg INTE ihop W2K med ME.........
Hemska människa.....
W2K var ett suveränt OS...(använder en serverversion på en an mina äldre riggar som bara står o tuggar än idag tio år efter installation). Sedan så var det ett bra klient-OS med....

ME var ett enda stort virus.......

Permalänk
Inaktiv

Windows 8 ser riktigt fräsht ut, men låt oss nu hoppas på att operativsystemet fungerar i praktiken och inte blir som Windows Vista, en flopp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Hur VÅGAR du komma och påstå att W2K är ett dåligt OS?
Lägg INTE ihop W2K med ME.........
Hemska människa.....
W2K var ett suveränt OS...(använder en serverversion på en an mina äldre riggar som bara står o tuggar än idag tio år efter installation). Sedan så var det ett bra klient-OS med....

ME var ett enda stort virus.......

De gånger jag använt 2000 har det vara inte kännts... "rätt". Det var lite fel av mig att säga "dåligt", men IMO var 2000 inte lika bra som 98. Smaken är som baken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vikingen_94:

Gick i 6 MB/s för mig och det är vad mitt klena bredband klarar av så att det borde verkligen gå snabbare för dig

lol 6mbs det är ju satan bra det.. är ju som att ja sku klaga på att min gixxer bara toppa 280km/h

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Av vilken / vilka anledning(ar) skulle någon uppgradera från win 7 till 8 för bärbara / stationära datorer?

Hittils har jag inte sett något som får mig intresserad av att betala för det men jag kan ju ha missat något...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Alla som klagar på att de inte vill röra windows 8 pågrund av metro, hur ofta använder ni start menyn egentligen?
Sitter folk verkligen upp med startmenyn hela tiden eller? Jag rör knappt den, lite då och då, och att övergå till metro för att starta program man inte har på skrivbordet eller pinnat är inte hela världen, bara sortera så man snabbt kommer åt det man behöver ju.
Personligen tror jag det kommer bli skitsnyggt i metro när alla program får live tiles.

Håller med om det mesta här, jag gör allt jag kan för att undvika Startmenyn, jag har haft ett horn i sidan till den sedan Win95. Har inte hunnit installera W8 än (gick ner på typ 2-3 min i 10,9mb/s ) så jag ska inte säga för mycket om Metro, MEN - halvgenomskinligt UI med highlights som i Aero? I stort sett allt är en förbättring...

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som anser att denna artikel var minst sagt sparsamt utformad? Inget alls om de styra nyheterna? Har vi någon annan artikel som går igenom det? Och isåfall borde det väll länkas in?

Jag är personligen inte intresserad av att installera en CP version så IDGs artikel gav mig mer matnyttig information : http://www.idg.se/2.1085/1.435356/har-ar-nyheterna-i-windows-8

Förövrigt ser systemet bra ut! Ser framemot när detta rullar ut på pekplattorna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det jag ser fram mest emot är nya datorer anpassade för win 8, inte win 8 för redan befintliga system. Maskiner liknande asus eee pad transformer prime skulle ju bli grymma med win 8! Gärna en dockningsstation som man har ett bättre grafikkort och större hårdisk etc.

Då skulle man inte behöva välja mellan dator och surfplatta, man får båda i ett:)

För att inte tala om kombinationen win8, htpc och kinect:) det blir grejjer det!

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen inte att det inte finns något alternativ för oss som kör en PC (!!!!!) att välja bort metro under installation, eller varför inte kunna stänga av dem i kontrollpanelen? och som en del andra har skrivit i tråden, hur fan stängar man av windows utan att trycka ctr-F4 eller använda ps, cmd ect?

Högerklicka o vänsterklick pluss håll ner P typ, vafan tänkte dem där ? hur ska en vanlig svensson fatta? tycker iaf metro är riktigt jävla dåligt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Jag gillar verkligen inte att det inte finns något alternativ för oss som kör en PC (!!!!!) att välja bort metro under installation, eller varför inte kunna stänga av dem i kontrollpanelen? och som en del andra har skrivit i tråden, hur fan stängar man av windows utan att trycka ctr-F4 eller använda ps, cmd ect?

Högerklicka o vänsterklick pluss håll ner P typ, vafan tänkte dem där ? hur ska en vanlig svensson fatta? tycker iaf metro är riktigt jävla dåligt.

Håller med. Vet inte vad de tror de tjänar på genom att ta bort klickvänligheten i deras OS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Windows 2000 var ett höjdarOS.

Satt i någon timma igår med Win8 nyinstallerat på laptopen och jag måste faktiskt säga att jag är imponerad av Metro!

Riktigt smidigt när man slösurfar framför TV:n. Sync mot Live funkade perfekt, även google / facebook var inga bekymmer att lägga in. Tycker även att det känns väldigt rappt. RDP-klienten i Metro var ju även den skön. Ja tror faktiskt detta kan bli helt okej, överväger att installera på min stationära för att se hur det beter sig med två bildskärmar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Skrivet av Chmat76:

Efter att ha lekt en stund har jag kommit framtill att W8 ska undvikas. Fungerar säkert svinbra till tablets, men någon sådan har och behöver inte jag.

Har även en teori om microsoft: de gör ett bra OS, ett dåligt OS, ett bra OS.
Win 95/98, bra -> win 2000/me, dåligt -> win XP, bra -> win Vista, dåligt (hua) -> Win 7, bra -> win 8, dåligt (-> win 9, bra?)

Skickades från m.sweclockers.com

Du har en teori? Det är inte samma som man trollat internet med de senaste 5 åren alltså?

Jovisst. Man kan modifiera den där tidslinjen lite hur man vill för att få det att framstå att varannan windowsversion är dälig. I verkligeheten använde nästan ingen ME och Vista var inte så dåligt som man ofta försöker få det att framstå. Problemet är egentligen att Vista hamnade mellan XPSP3 och W7, som båda fungerade helt utmärkt.

MS har i alla fall motiverat förändringarna och poängen med nya startmenyn. Hoppas man vänjer sig snabbt och märker av att det blir enklare och snabbare.