Är verkligen ett ljudkort nödvändigt?

Permalänk
Medlem

Är verkligen ett ljudkort nödvändigt?

Tjena kära Swec'are!

Har suttit och tänkt på detta ett litet tag.. Är verkligen ett ljudkort nödvändigt i dagens läge? - Liksom.. Hårdvaru-utvekligen har ju verkligen kommit ett stort steg sen man var nästan tvungen att använda ett externt ljudkort. Nu är jag ju inte en ljud fantast som måste ha det klaraste ljudet i lurarna/högtalarna. Men lite kvalité får det allt vara.

Vad säger ni? Är det "värt" att köpa ett ljudkort med dagens utveckling? Självklart så spelar det väl roll vilket Moderkort man har, och vilka drivers/produkt dom använder.. Men som sagt..

Ursäktar om jag förklarar mig lite dumt.. Men hoppas att ni förstår

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag undrar samma sak och startade en tråd om saken men fick inget svar

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

om du vill ha bättre ljud så kan du ju köpa ett ljudkort för 500 kr typ. De fleta säger att de blir klart bättre ljud, inte lika bulrig bas och klarare diskant.
som sagt, bad sound kills good music.
sitter själv på ett äldre modekort atm, inget topnotch ljud direkt.
Att köpa ett Ljudkort är då inga pengar i sjön ifall man vill ha bättre ljud än de integrerade.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Nödvändigt för de flesta användarna, nej knappast. En bra sak att ha för vissa? Absolut.
Nödvändighet för mig, absolut.

Och tyvärr har inte alla bitar av utvecklingen kommit så långt sedan man var 'tvungen' att använda ett, ofta är lösningarna halvdant implementerade i moderkortet vilket leder till störningar och begränsad prestanda.

Jag tycker helt klart det är värt med ett okej instegskort om man känner behovet, säger inte att du ska springa iväg och köpa ett STX eller en Dacmagic till dina 400krs lurar. Jag nyttjar den betydligt bättre line-in på mitt ljudkort till och från, där faller mitt integrerade rätt platt tyvärr.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

om du vill ha bättre ljud så kan du ju köpa ett ljudkort för 500 kr typ. De fleta säger att de blir klart bättre ljud, inte lika bulrig bas och klarare diskant.
som sagt, bad sound kills good music.
sitter själv på ett äldre modekort atm, inget topnotch ljud direkt.
Att köpa ett Ljudkort är då inga pengar i sjön ifall man vill ha bättre ljud än de integrerade.

Jo, men så klart! Nästan som dig Sign: "Som man bäddar får man ligga". Frågan är: Hör man verkligen så jäkla bra skillnad om man har ett GANSKA så modernt moderkort och ett ganska billigt ljudkort (Tar som exempel: Creative soundblast, om dom fortfarande finns kvar).

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Är det värt att använda bättre ljudsystem än dessa? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=160731784
Hårdvaruutvecklingen har ju kommit långt...

Nejmen, ljud för konsumentmarknaden har ju funnits i närapå 100 år nu. Så hela datoråldern är bara en liten del i ljudets utveckling, och det handlar fortfarande väldigt mycket om kvaliteten på själva komponenterna för att det ska låta bra.

Visst, om man är en sådan som alltid kört på billigast möjliga ljudkort för ett par hundra, så har man ingenting att vinna utöver moderkortet, men gillar man att det låter bra så kommer man inte långt med det

(om man inte kör ljud digitalt till förstärkaren, då kommer man långt på moderkort, och tjänar inte mycket alls på "riktiga" ljudkort.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag kör med dubbla ljudkort i dagsläget, ett för att driva till mitt ljudsystem( Dynavoice Magic F-5 EX med Yamaha RX-V365 ) använder jag det intergerade ljudet på mitt moderkort vilket fungerar utan problem, bra ljud vid film och musik utan att jag kan märka av någon kvalitets minskning motför om jag använder mitt interna soundblaster X-FI ljudkort som jag nu har kopplat till mina hörlurar.

Så mitt svar blir Nej, du behöver inte något extra ljudkort enligt mina erfarenheter så länge du inte är någon typ av ljudexpert eller ljudofil.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Keeper of Traditions

Den viktigare frågan är vad du har för hörlurar.

Har du hörlurar för under tusenlappen så är det nog ingen större idé, då kommer nya hörlurar göra större skillnad.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag kompromissade och köpte ett par steelseries siberia v2s, dom har ett litet externt usb-ljudkort medföljandes, ingen aning om ljudet i lurarna blir bättre av det men det _känns_ som det blev det pga att jag slängde pengar på det, en placebolösning är bättre än ingen lösning alls

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon160366:

onödig tycker jag, den inbyggda håller nog hög kvalitet. lägg pengarna på en ssd eller graffe.

Onödigt kan man inte säga att det är, då det helt beror på vad ljudkortet ska driva.

Det inbyggda klarar väl av de simplaste hörlurarna, men ska man ha mer tungdrivna så är man nästan tvungen att ha någon sorts förstärkare.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kör ett nyare X-Fi till spel och musik själv och ett Motu till prod. Testade det "inbyggda" som följde med till moderkortet, en bantad X-Fi variant även det. Helt oanvändbart, brusnivåerna är helt åt h----- och ljudet allmänt låter rätt pissigt. MEN kör du digitalt så fungerade det helt ok, men den analoga delen suger verkligen.

Tycker absolut du ska införskaffa ett internt/externt ljudkort. Kostar inte mer än lite över tusenlappen ändå.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog påstå att det alltid är nödvändigt, men det är ju jag det. Jag tvivlar starkt på moderkortstillverkarnas ljudkretsval, det handlar nog i första hand om att hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt.

Största nackdelen med ljudkort för min del är dock att få plats med det och att det inte sabbar luftflödet, så jag köpte senast en usb-dac. Detta kan jag dock inte rekommendera, då usb-protokollet inte är designat för realtidsbruk. Ja, det finns async usb audio, och det har min dac (en HRT Streamer II 2011), men jag har haft kopiösa problem ändå - blev tvungen att köpa en extern usb-hub dedikerad enbart till dac:en, men även med denna så får jag drop-outs i ljudet ibland.

Edit: om du kör digitalt via s/pdif eller liknande från moderkortets inbyggda ljudkrets så blir däremot ett separat ljudkort mer eller mindre totalt poänglöst dock. Synd bara att de allra flesta "datorhögtalare" och aktiva monitorer inte har digitala ljudingångar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Köper du billigt mobo så blir svaret onekligen JA pga störningar å begränsad hårdvara.
Du får det du betalar för.

Men även med dyrare mobo där dom har avskiljt ljudkrets (banor, motstånd m.m.) för minskade störningar så finns det ändå.
Samt för att inte priset ska springa iväg å skrämma kunder så kan dom inte kasta på "top notch"

Summering: Alla är i behov av extern ljudkort ifall du vill ha bättre upplevelse från ljud/film/spel.
Vad du väljer däremot är helt beroende på krav å behov, men ljudkort för 500kr räcker för den alldagliga nyttan.
asus-xonar-d1

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Hörlurar under 1.5k eller gaminglurar så spelar det ingen större roll. Har du trögdrivna lurar så är ett ljudkort ett måste.

Har du lite mer lättdrivna studiolurar så är det bra med ett ljudkort för att få lite klarare ljud, imo så känns det som om mina lurar blir "snabbare" med mitt ljudkort än med det intregrerade. Det klarar snabba frekvensskillnader bättre. Dock kan detta vara en placebo effekt, dock är det inte något fel med det då jag tycker ljudet är bättre

Permalänk
Skrivet av anon160366:

onödig tycker jag, den inbyggda håller nog hög kvalitet. lägg pengarna på en ssd eller graffe.

Vilket bra tips. Jag hade tänkt köpa ett nytt ljudkort för att få bättre bitljud på avkodningen, och mindre latency från min DAW, men ganska får bli ett grafikkort istället då. Vilket skulle du rekommendera för ändamålet?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

De integrerade ljudkorten har inte kommit ifatt de externa i ljudkvalitet, nej. Men sen beror det på hur kräsen man är.

Jag var tvungen att köra på mitt integrerade ljud i några veckor nyligen. Och jag irriterande mig varje dag på hur dåligt ljudet var i hörlurarna jämfört med mitt X-fi. Så för mig är ett ordentligt ljudkort absolut nödvändigt.

Tjejen kör däremot ett 2.1-system till sin spelrigg och är inte alls lika ljudintresserad som jag. Så jag brydde mig inte om att köpa ljudkort när jag byggde hennes dator för jag tror inte hon hör någon skillnad ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeLeap:

Tjena kära Swec'are!

Har suttit och tänkt på detta ett litet tag.. Är verkligen ett ljudkort nödvändigt i dagens läge? - Liksom.. Hårdvaru-utvekligen har ju verkligen kommit ett stort steg sen man var nästan tvungen att använda ett externt ljudkort. Nu är jag ju inte en ljud fantast som måste ha det klaraste ljudet i lurarna/högtalarna. Men lite kvalité får det allt vara.

Vad säger ni? Är det "värt" att köpa ett ljudkort med dagens utveckling? Självklart så spelar det väl roll vilket Moderkort man har, och vilka drivers/produkt dom använder.. Men som sagt..

Ursäktar om jag förklarar mig lite dumt.. Men hoppas att ni förstår

Behöver inte vara svårare än såhär.

Är DU nöjd med ljudet från det integrerade?
JA => Köp inget.
NEJ => Köp ett nytt.

Permalänk

Ja, jag anser att det är nödvändigt. Köp ett runt 1500 kr och du blir inte missnöjd.

Visa signatur

"There are strings in the human heart that had better not be vibrated." -- Charles Dickens

Permalänk
Medlem

Hade kört med de integrerade kretsarna på moderkortet sedan de började dyka upp men köpte ett Xonar förra året - ljudet var som natt och dag, skulle i dagsläget aldrig gå tillbaka till integrerade ljudlösningar (iallafall inte på något annat än ett riktigt bra (läs dyrt) moderkort).

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Inaktiv

Det blir som sagt helt okej ljud från moderkortet. Man ska ju tänka på också om man köper ett dyrare ljudkort så behövs också lite mer seriösare saker än ett par lurar/högtalare för några hundringar :P. Själv kör jag med xonar stx essence tillsammans med sennheiser hd 555 och innan hade jag ett gammal ljudkort creative audigy SE och skillnaden var ENORM! kristallklart ljud. Efter det köpet har jag blivit en "light audiophile"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Den viktigare frågan är vad du har för hörlurar.

Har du hörlurar för under tusenlappen så är det nog ingen större idé, då kommer nya hörlurar göra större skillnad.

Jag skaffade nyligen ett Essence STX. Helt klart mycket bättre ljud med billigare lurar som HD201 och K518. Får hem mina nya AKG-lurar snart och hoppas givetvis på ännu bättre ljud. Den stora skillnaden enligt mig är att ljudet blir renare, klarare och basen tydligare (men inte speciellt tyngre). Svårt att förklara men det känns som om man lyssnar med bra högtalare fast man har hörlurar kan man säga, vilket är trevligt. Alltså luftigt och öppet istället för instängt och muffligt.

Behövs det? Kör du optiskt, nej. I de flesta andra fall blir det en skillnad till det bättre. Så det är helt enkelt upp till dig och bedöma om du är nöjd med det du har eller vill betala för bättre. Som allt annat.

Jag valde t.ex. ett GTX570 istället för ett 580 för jag kände mig nöjd med prestanda/pris, även med vetskapen att det finns bättre.

Permalänk

Säger som nlc, köpte mig ett par HD555 och körde på det inbyggda ljudkortet. efter det tog det inte lång tid innan jag kastade ut mitt Z5500 och köpte mig ett ljudkort.
Största skillnaden för mig var med hörlurar och då det var en kraftigare förstärkardel i det externa ljudkortet så var ljudet tyngre. Sen är ljudet ljusår bättre i spel tycker jag, grym skillnad i positionering osv.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Okej, många verkar rekommendera ljudkort för 1500+ kr men om man inte vill lägga så mycket...ska man köra på Asus Xonar DX eller SB X-Fi Titanium? Jag kör Logitechs G51 ljudsystem eller Siberia V2 USB (men kan alltid skippa USB ljudkortet i förmån för det nya ljudkortet).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Vill man ha vettigt ljud så ja.

Kan bara ta jämförelsen när jag hade ett Creative Audigy ljudkort och det blev glapp i hörlursporten så jag var tvungen att använda det inbyggda. Alltså jag är helt seriös när jag säger att jag började gråta så dåligt ljudet var i det inbyggda kortet på mitt dåvarande moderkort. Skillnaden var enorm. Sedan är skillnaden från Creative Audigy till mitt nuvarande Asus Xonar Essence STX ganska enorm den med.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Okej, många verkar rekommendera ljudkort för 1500+ kr men om man inte vill lägga så mycket...ska man köra på Asus Xonar DX eller SB X-Fi Titanium? Jag kör Logitechs G51 ljudsystem eller Siberia V2 USB (men kan alltid skippa USB ljudkortet i förmån för det nya ljudkortet).

Det duger alldeles skulle jag säga:) kör på Asus kortet, et likadant sitter i min burk och jag är mycket nöjd så jag kan rekommendera det(utan att ha någon annan referens)

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Behöver inte vara svårare än såhär.

Är DU nöjd med ljudet från det integrerade?
JA => Köp inget.
NEJ => Köp ett nytt.

Problemet blir att det finns en risk att man då aldrig är nöjd eftersom man tror sej att det finns något bättre
Då kommer man in i den farliga loopen att alltid jaga bättre ljud och byta upp sej.... farligt farligt

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Utan tvekan: Ja.

Speciellt om du lyssnar mycket på musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Okej, många verkar rekommendera ljudkort för 1500+ kr men om man inte vill lägga så mycket...ska man köra på Asus Xonar DX eller SB X-Fi Titanium? Jag kör Logitechs G51 ljudsystem eller Siberia V2 USB (men kan alltid skippa USB ljudkortet i förmån för det nya ljudkortet).

Jag köpte nyss ett X-Fi Titanium för 350:- på blocket. Väl-spenderade pengar, det gav ett ordentligt lyft i ljudet, jämfört med det inbyggda! Jag är ingen audiofil eller direkt kräsen, men nog hördes det tydlig skillnad Har hört att Creative är ett bättre val om du spelar också.

Kanske är dags för Swec att köra ett test av ljudkort? Vilket som fungerar/låter bäst och till vad i klassen 500-1000:- vore kul att få veta.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag har använt integrerat ljudkort i ca de senaste 5 datorerna jag byggt och tycker inte det varit något fel på ljudet

Permalänk
Medlem

Handlar oftast inte om bas- eller diskantåtergivning utan snarare om brus. Integrerade ljuskort ger ofta allt för mycket brus i signalen.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots