Varning för Asus garantifusk!

Permalänk

Testa reklamera..
Har jag gjort flera ggr..

Min laptop var 2.5 år.
Inget problem.

Tv var 2 år och 11 månader.
Inga problem...

Vad jag vill ha sagt med det är att det är väldigt låga krav på bevisning.
Tror inte jag sa just nå..bara att grejorna var använda enligt manualen ..

Men är det samma firma som kollar upp det så kvittar det nog..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Han har inte blivit lurad. Ser det som extremt osannolikt att reparationsfirman skulle neka garantirep utan anledning när firman får i princip samma summa eller mer pengar för att laga. Det går ju inte att ta alla som skriver i denna del av forumet som seriösa och mycket information döljs som vanligt

Så du tycker att det är bättre att gå på spekulativa gissningar om att han kanske inte är helt ärlig, än att diskutera kring den information vi fått?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Intressanta tips om att reklamera. Anmälde Asus till ARN (eftersom de inte lever upp till garantin), får se hur det går. Intressant det där om bevisbördan. Asus borde inte kunna bevisa att jag använt datorn på ett sätt som inte är "normalt och korrekt" eftersom jag inte gjort det och jag borde därmed kunna förvänta mig att anmälan får ett fördelaktigt utfall.
Nu vände jag mig till Asus direkt; en annan väg som kanske hade varit bättre att gå hade varit att vända sig till webbshoppen jag köpte datorn hos (för 5 månader sedan) och reklamera. Men det känns som om det tåget har gått nu när jag vänt mig till Asus.

Förresten så tycks det som om jag inte är ensam om att ha dåliga erfarenheter av Letmerepair: http://www.rejta.se/omdome/644814/LetMeRepair+Nordic+AB

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4st3rSh4k3:

Intressanta tips om att reklamera. Anmälde Asus till ARN (eftersom de inte lever upp till garantin), får se hur det går. Intressant det där om bevisbördan. Asus borde inte kunna bevisa att jag använt datorn på ett sätt som inte är "normalt och korrekt" eftersom jag inte gjort det och jag borde därmed kunna förvänta mig att anmälan får ett fördelaktigt utfall.
Nu vände jag mig till Asus direkt; en annan väg som kanske hade varit bättre att gå hade varit att vända sig till webbshoppen jag köpte datorn hos (för 5 månader sedan) och reklamera. Men det känns som om det tåget har gått nu när jag vänt mig till Asus.

Förresten så tycks det som om jag inte är ensam om att ha dåliga erfarenheter av Letmerepair: http://www.rejta.se/omdome/644814/LetMeRepair+Nordic+AB

Dem behöver inte kunna bevisa att du har använt datorn på ett felaktigt sett, endast att felet du har inte uppkommer under normalt användande.

Rätta mig gärna om jag har fel!

Permalänk
Medlem

Jag ser problemet så här: Folk försöker hitta vägar att lura affärer/bolag för att få ut en reparation dom inte sk aha på garantin detta bidrar till miss troende från andra att man inte berättar hela förloppet på ett forum då man vill framstå att man inte har gjort något galet själv, samt på vårat jobb så innefattas inte laddare etc av någon garanti om det är dom som drar ner en dator för att någon snubblar etc över dom utan det får vi själva stå för.

Sen så till Deathdancer så du menar att har man en annan uppfattning än dig så ska man inte posta? Asus går självfallet på vad service firman säger annat vore tjänstefel, vänd dig till en 3dje part för en översikt och se om dom kommer till samma slutsats.

Asus anlitar letmerepair sa men troligen genom dom förhatliga uppköps reglerna att man "måste" ta det billigaste alternativet och vad förväntar man sig om man använder Sveriges lagar med upphandlings regler, dom försvårar och försämrar det mesta i detta land. Det är vi kunder som blir lurade av dessa avtals regler då vi får lägga ner massa tid på att bråka om saker som ska vara självklara

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Hej,
Frågar du mig så är mitt råd att du omedelbart vänder dig till den återförsäljare du köpt produkten av. Mycket viktigt att du reklamerar felet inom 6 månader om du inte uttryckligen fått på papper att garantin är längre än de enligt lag 6 första månaderna. Återförsäljare eller tillverkare har alltid möjlighet att ge generösare villkor än vad konsumentköplagen anger men du måste/ska alltid reklamera så fort du blir uppmärksam på felet, så står det på kvittot 1 år så är det, det som gäller. Bara för att du reklamerat till Asus direkt betyder inte att du förlorat din rätt att reklamera och få felet åtgärdat genom köpstället till vilket du skulle ha vänt dig till först. Så kontakta dom och se hur deras rutiner för garantiåtagande fungerar. Mycket möjligt att de fixar felet själva eller i sin tur kontaktar en 3:e part.
Har du själv redan betalt för att få felet åtgärdat så kan du begära att ÅF ska betala tillbaka, men det är viktigt att påpeka att de bara behöver betala den summa som det hade kostnad dom ifall de själva fått möjlighet att åtgärda felet. Så om reparationskostnaden överstiger vad de själva hade varit tvungna att betala för att få felet åtgärdat så får du själv stå för mellanskillnaden.
Det är deras uppgift att sköta kontakten med Asus om det är så deras avtal ser ut men det vet vi inte, och det är heller inget du behöver bekymra dig om. Däremot hade du haft problem med ÅF så hade du eventuellt kunnat vända dig till Asus om det är från tillverkaren du fått garantin och ÅF bara figurerat som
mellanhand.

På ett personligt plan kan jag säga att jag köpt ett Asus Radeon 4670 grafikkort 2008 som kraschar titt som tätt om man som jag aldrig stänger av datorn utan använder sig av strömsparläget. Försökte själv kontakta Asus men fick aldrig någon hjälp, de var fruktansvärt otrevliga och arroganta, så jag kommer aldrig köpa nått av Asus mer och jag rekommenderar ingen annan att göra det heller.

Permalänk
Medlem

Jahapp... då blir det Gigabyte i fortsättningen då? Eller är de lika värdelösa?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Inaktiv

Är det inte enklare (iaf om man vet vilken komponent som är trasig) att kontakta ÅF och kräva byte direkt från dem?