Mac vs Asus i fråga om långsiktig hållbarhet

Permalänk
Medlem

Mac vs Asus i fråga om långsiktig hållbarhet

Jag har förstått att ni är supertrötta på samma frågor om och om igen.. Har kollat lite bland tidigare trådar men hittar inget som direkt svarar på min fråga.

Jag vill ha ny dator och vill att den ska vara någorlunda lätt i vikt, inte blir väldigt varm, orkar med bildbehandling och inte blir trött efter bara något år.
Vad jag har förstått så är det Mac eller Asus som verkar tillmötesgå det här bäst? Nu är det så att jag haft PC hela mitt datorliv och är hemma med PC, vilket betyder ganska mycket för mig. Men det snackas ju hela tiden om hur mycket bättre Mac är på alla sätt och vis. Smalare, lättare, mer stabila i fråga om viruss osv. Jag undrar, är det verkligen så? Mac är ju ganska dyrt och jag tänker att om man lägger samma pengar på en Asus som en Macbook Pro kostar kanske man kan få en lika bra eller bättre dator?
Vad som driver mig mest till vansinne med min nuvarande dator är att man kan behöva sitta och vänta långa stunder varje gång man bara vill göra enkla redigeringar i bilder. 30 sek - 1 minut är inte helt ovanligt. Jag vill ha en dator som fortfarande efter flera år klarar av att öppna bilder och redigera bilder utan en massa tänkartid.

Jag har pratat med flera Macanvändare och alla är nöjda och glada men jag hittar ingen som kan svara på om mac är lika bra efter fem års användande som nu. De kan bara svara att Mac är så himla bra nu och då har de max ägt datorn i ett år. Min gamla sketna HP var också bra det första året så det säger inte så mycket tycker jag..

Fråga alltså, är Mac verkligen mer hållbara på längre sikt? Är en bra Asus ändå sämre än Mac på längre sikt? Min budget är helst inte över 9000.. Hoppas att ni opartiska datorkännare ska kunna lösa mysteriet!!

//Louise

Permalänk
Medlem
Skrivet av louised:

Jag har förstått att ni är supertrötta på samma frågor om och om igen.. Har kollat lite bland tidigare trådar men hittar inget som direkt svarar på min fråga.

Jag vill ha ny dator och vill att den ska vara någorlunda lätt i vikt, inte blir väldigt varm, orkar med bildbehandling och inte blir trött efter bara något år.
Vad jag har förstått så är det Mac eller Asus som verkar tillmötesgå det här bäst? Nu är det så att jag haft PC hela mitt datorliv och är hemma med PC, vilket betyder ganska mycket för mig. Men det snackas ju hela tiden om hur mycket bättre Mac är på alla sätt och vis. Smalare, lättare, mer stabila i fråga om viruss osv. Jag undrar, är det verkligen så? Mac är ju ganska dyrt och jag tänker att om man lägger samma pengar på en Asus som en Macbook Pro kostar kanske man kan få en lika bra eller bättre dator?
Vad som driver mig mest till vansinne med min nuvarande dator är att man kan behöva sitta och vänta långa stunder varje gång man bara vill göra enkla redigeringar i bilder. 30 sek - 1 minut är inte helt ovanligt. Jag vill ha en dator som fortfarande efter flera år klarar av att öppna bilder och redigera bilder utan en massa tänkartid.

Jag har pratat med flera Macanvändare och alla är nöjda och glada men jag hittar ingen som kan svara på om mac är lika bra efter fem års användande som nu. De kan bara svara att Mac är så himla bra nu och då har de max ägt datorn i ett år. Min gamla sketna HP var också bra det första året så det säger inte så mycket tycker jag..

Fråga alltså, är Mac verkligen mer hållbara på längre sikt? Är en bra Asus ändå sämre än Mac på längre sikt? Min budget är helst inte över 9000.. Hoppas att ni opartiska datorkännare ska kunna lösa mysteriet!!

//Louise

Är det bärbara datorer du frågar om? Så är frågan i fel forumsdel men är det en stationär dator så får du bättre prestanda för dina 9000kr och en skärm på köpet men då är det en burk på golvet som gäller.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av louised:

Jag har förstått att ni är supertrötta på samma frågor om och om igen.. Har kollat lite bland tidigare trådar men hittar inget som direkt svarar på min fråga.

Jag vill ha ny dator och vill att den ska vara någorlunda lätt i vikt, inte blir väldigt varm, orkar med bildbehandling och inte blir trött efter bara något år.
Vad jag har förstått så är det Mac eller Asus som verkar tillmötesgå det här bäst? Nu är det så att jag haft PC hela mitt datorliv och är hemma med PC, vilket betyder ganska mycket för mig. Men det snackas ju hela tiden om hur mycket bättre Mac är på alla sätt och vis. Smalare, lättare, mer stabila i fråga om viruss osv. Jag undrar, är det verkligen så? Mac är ju ganska dyrt och jag tänker att om man lägger samma pengar på en Asus som en Macbook Pro kostar kanske man kan få en lika bra eller bättre dator?
Vad som driver mig mest till vansinne med min nuvarande dator är att man kan behöva sitta och vänta långa stunder varje gång man bara vill göra enkla redigeringar i bilder. 30 sek - 1 minut är inte helt ovanligt. Jag vill ha en dator som fortfarande efter flera år klarar av att öppna bilder och redigera bilder utan en massa tänkartid.

Jag har pratat med flera Macanvändare och alla är nöjda och glada men jag hittar ingen som kan svara på om mac är lika bra efter fem års användande som nu. De kan bara svara att Mac är så himla bra nu och då har de max ägt datorn i ett år. Min gamla sketna HP var också bra det första året så det säger inte så mycket tycker jag..

Fråga alltså, är Mac verkligen mer hållbara på längre sikt? Är en bra Asus ändå sämre än Mac på längre sikt? Min budget är helst inte över 9000.. Hoppas att ni opartiska datorkännare ska kunna lösa mysteriet!!

//Louise

Det låter nästan som om du beskriver en bärbar dator fråga isf be mod flytta tråden.
Jag personligen skulle välja mac som bärbar dator. Framför allt när man har en iPhone. Varför? För allt passar ihop utan strul.
Men bärbara datorer håller sällan längre än 3 år. ( klena och mindre komponenter för att hålla nere kostnaderna.)
När det gäller kvalitet på chassi och hållbarhet på bärbara datorer så brukar jag ha en tumregel att aldrig köpa en bärbar dator som kostar mindre än 7000kr.
Om man vill leta efter en bärbar dator som har ungefär samma kvalitet som en PC (bortsett grafikkort och processor ) måste man betala lite mer än vad en MacbookPRO kostar kostar.
Men man måste ha i baktanke att hårddiskar på bärbara datorer inte lever längre än 3 år pga. man kanske gå runt med datorn när den är igång (diskarna tycker inte om det). Sen brukar batteriet ha sina begränsningar men det har ju alla datorer.
Har en kollega som har haft macbook i snart 5 år och klagar inte på den. Hans största argument är att Apple operativ systemet även tänker själv. Dvs fungerar hårdvaran inte till ett program så fryser/kraschar inte programmet direkt utan man får veta vad problemet är.
Så om man inte vill spela spel på sin dator utan använder den som kontor/ bildredigering så är macbook Pro det man ska välja.

Visa signatur

CPU: i7 2600k Moderkort:ASRock Z68 Extreme7 GEN 3 GPU: MSI TF GTX 680 SLi Ram: Corsair (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Chassi: Fractal Design Define XL PSU: Corsair 1200W HD: SSD: Samsung 840 (256GB) 3x 2TB WD green

Permalänk
Medlem

Oj haha hur kunde det bli så! Ja det stämmer att det är bärbara datorer jag pratar om Jag var ju inne på bärbra forumet trodde jag.. Tokigt! Jag flyttar tråden dit då..

Jag tackar för svaren iaf! Så Macbook pro verkar mer för mig enligt dig PCwin. Jag har iphone men har inga problem med att dra över sakerna till min HP. Tycker för övrigt att programmet itunes är det sämsta jag någonsin mött och vill gärna slippa beblanda mig med det så länge jag kan.. mina vänner som behövt använda itunes till sina Macar har också problem med det. Tycker det verkar förvånandsvärt ointelligent. Därför blir jag så tveksam till att Mac's operativsystem skulle vara intelligent som du säger Men det är klart, det är ju inte samma sak..

Som sagt, tack så mycket för svaren!

Permalänk
Medlem

Smart o smart. Allt är relativt ur betraktarens synvinkel. Jag bryr mig inte om användarvänlighete. Kan lika gärna sitta framför ett os där man navigera i terminal miljö. ^^ sålänge systemet inte crashar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 2600k Moderkort:ASRock Z68 Extreme7 GEN 3 GPU: MSI TF GTX 680 SLi Ram: Corsair (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Chassi: Fractal Design Define XL PSU: Corsair 1200W HD: SSD: Samsung 840 (256GB) 3x 2TB WD green

Permalänk
Medlem

Jag förstår.. Men nu är ju jag en "vanlig" datoranvändare och bryr mig lite om användarvänlighet trots att det medför visst avkall på hållbarheten, om det nu gör det För mig har inte windows kraschat så hemskt illa någon gång. Det har varit fixbart iaf. Men det är så fantastiskt trögt nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av louised:

Jag förstår.. Men nu är ju jag en "vanlig" datoranvändare och bryr mig lite om användarvänlighet trots att det medför visst avkall på hållbarheten, om det nu gör det För mig har inte windows kraschat så hemskt illa någon gång. Det har varit fixbart iaf. Men det är så fantastiskt trögt nu..

http://www.webhallen.com/hardvara/116324-sony_vaio_vpcf13s0e-...

Skulle köpa denna, även om den varken är en Asus dator eller Mac dator, men Sony har bra kvalite, samt denna har 4 kärnig processor somt ett grafikkort som kommer vara tillräckligt bra för dina ändamål. 4 kärnig processor kommer vara bra för dig om du skall redigera bilder och sådant. Sen om den blir slö så kan du investera i en SSD och byta ut den själv genom att skruva upp datorn. Du kan nog lämna in den hos någon som kan göra detta åt dig. Observera att detta troligtvis kommer bryta garantin på datorn.

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.