Ert största "fuuuuuuuu" moment med eran dator?

Permalänk
Medlem

Hade en HTPC chassi, där allt låg fint fastskruvat och fungerade i frid och fröjd.. Tills den dagen jag skulle hastigt resa mig ur datorstolen, så den for rätt in i bordet där chassit låg utan min vetandes att jag hade en skruv lös i maskinen... POFF säger det och allt svartnar.. Öppnar chassit, och ser att ena skruven ligger mitt emellan en transistor och en jordning... tack och bock för det moderkortet! Det var en av mina WTF och FUUU moment!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXBaconXx:

Det var nog när jag för första uppgraderade min dator med nytt moderkort, PSU och chassi, helt omedveten om att man behövde omistallera OS. något jag givetvis inte hade. Var tvungen att sitta med grejerna under skrivbordet i ett halvår innan de faktiskt kunde användas:(

Hört talas om linux?

Permalänk

Mitt moderkort gick i graven samma dag som Black Ops släpptes, det tog en månad för återförsäljaren att få det fixat med nya komponenter, det framkomm efter en tid att det inte alls var moderkortet utan två RAM stickor som hade gjort sitt. Tog ytterligare en månad på returservicen.
Två månader senare hade jag min dator, allt fungerade förutom Black ops som jag efter många om och men fick igång, dessutom var spelet bedrövligt dåligt...

Visa signatur

"It is not enough that i should succed, others should fail."
- Unkown

Permalänk
Skrivet av erikssonown:

Mitt värsta var med min fars gamla dator, jag var liten och nyfiken och skulle såklart på och pilla på baksidan:)
Hittar en stor röd brytare på nätaggregatet och såg att datorn var av så varför inte. ovetande om att det ändå är ström i datorn bryter jag glatt på knappen och jag sitter rätt nara med ansiktet. BOOOM så smäller nätaggregatet i en ljusblixt och jag får massa dam och skit på mig samt lite tillfällig tinnitus och blev ganska chockad. Det visade sig vara knappen för att ställa om från 230V till 110V något och det är ej bra att göra när den sitter i en 230V kontakt. Sen startade konstigt nog datorn men efter någon minut började det brinna inne i nätaggregatet och sen var det ett nytt som gällde.

Tryck ALDRIG på röda knappar på nätaggregat:)

Samma sak hände en klasskompis för något år sedan, när vi jobbade med gamla stationära i klassrummet.
Alla visste att man inte skulle ändra på den brytaren, men han råkade tydligen ändra på den.
Då dog halva klassrummets datorer när han sedan drog på sin dator. Jag satt precis bakom också, så man blev nog lite rädd!

Visa signatur

Intel i9 9900k | ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | ASUS RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance 2x8GB 2666MHz | NZXT H510 |

Permalänk

Hade precis monterat min nya dator och skulle känna hur bra blås det var i 140mm fläkten och trycker in hela fingret i fläkten som då går sönder >_< (fingret också för den delen)

Permalänk
Medlem

Jag har två också.

Den ena var när jag hade myglat med mig min enda hårddisk på 2.5Gb hela vägen till skolan för att smygkopiera lite musik och något spel. På vägen upp för stentrappen så går det hål i mina mysbyxor och där faller/studsar min hårddisk trappsteg för trappsteg och den fungerade inte mer efter det. För varje studs tänkte jag, FAN FAN FAN!!! Alla mina spel, konfigs till spelen och alla sparningar. Det här var på tiden när internet hemma inte var alltför vanligt. Man hade modem först å främst. Det gjorde ont må jag säga.

Andra som jag kommer ihåg väldigt tydligt var när jag skulle byta kylare på min alldeles nya och dyra athlon xp utan heatspreader. Kylaren, en värdelös Tower Orb med två värdelösa 40mm-fläktar som lät som fan och kylde knappt alls. Ett liten fint kraaaasch hörde jag men (även om jag visste vad som hände) fortsatte montera på kylaren och datorn startade inte Kollade vad jag redan visste, ett skadat hörn på cpun. Två seeeeeeega veckor och 2500kr som farsan lade ut åt mig senare så var datorn igång igen med en ny cpu. Morsan fick aldrig veta Tänkte skrika rakt ut men eftersom morsan var hemma vid det tråkiga tillfället så hejdade jag mig, vilken sinnesnärvaro.

Ja hujeda mej!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

inte så farligt men jag skulle på en viktig raid (4 första bossarna hade släpts i lich king lair eller va det hette?) och jag flyger dit å precis när alla medlemmar i guilden ser mig så börjar det lägga nått enormt å sedan bara en grå skärm.. där rök mitt 1 år gammla 8800gt som jag köpt på datorbutiken.se vilket precis hade kursat! tack för den

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Entusiast

Satt i köket och åt och tyckte det luktade som bränd plast, så jag går in på mitt rum och får se en svart rökplym ut där bak ur datorn. Sliter ut sladdarna och får upp datorn på bordet, öppnar den. Där hänger grafikkortet som en ostskiva svagt rykande. Där hade jag ganska mycket panik. Mirakulöst klarade resten av datorn sig.
Efter det har jag hållit mig till Nvidia, jag inbildar mig att dom inte brinner upp lika lätt

Permalänk
Medlem

2 datorer, 2 nätagg
ingen fungerar efter ombyggnad
felsöker och tester ~22 timmar

byter plats på nätaggen, den ena startar äntligen problemfritt
byter tillbaka, samma dator startar nu fortfarande felfrit
den andra ger BSOD vid operativsystemsinstallation
4 timamr senare kan jag konstatera att jag inte orkar och ger upp

FUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem

Mitt värsta var dagen jag spillde vatten på skrivbordet, stor hörnskrivbord.
Jag torka upp allt svin snabbt men en vecka efter hade vatten åkt in bakom skrivbordet, i skruvingångarna, och så kom jag hem o hela skrivbordet hade rasat Skärmen musen tangentbordet och datorn var helt krossade Så de va en full dag av svordomar och massa annat

Permalänk
Medlem

Fick mitt 570 i torsdag - Happy Face!
Kommer hem - DoA = FUUUUUUU!!

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Skrivet av Puma25:

Mitt värsta var dagen jag spillde vatten på skrivbordet, stor hörnskrivbord.
Jag torka upp allt svin snabbt men en vecka efter hade vatten åkt in bakom skrivbordet, i skruvingångarna, och så kom jag hem o hela skrivbordet hade rasat Skärmen musen tangentbordet och datorn var helt krossade Så de va en full dag av svordomar och massa annat

fan underbart! Skrattade som attans.

Allt krossat kan inte varit najs. Dock skrattar jag inombords. *lider med dig*

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

När en slang lossnade när jag precis skulle lufta vattenkylningen, vatten på hela moderkortet så det dog. Blev nytt moderkort, processor och ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

fan underbart! Skrattade som attans.

Allt krossat kan inte varit najs. Dock skrattar jag inombords. *lider med dig*

Säääkert att du är:P De värsta var att jag gick in i rummet, såg allting, gick ut ur rummet igen, in till badrummet, tvätta ansiktet, gick tillbax till rummet:P trodde knappt mina ögon, gick ner på knä och aa, sen börja alla svordomar

Skrivet av voro12:

När en slang lossnade när jag precis skulle lufta vattenkylningen, vatten på hela moderkortet så det dog. Blev nytt moderkort, processor och ram

Ajajaj de df jag inte vill skaffa hel vattenkylning tycker de räcker me de färdigbyggda du vet typ Corsair h60 eller nåt:P fan är t.o.m rädd ifrån dem

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blargmode:

Satt i köket och åt och tyckte det luktade som bränd plast, så jag går in på mitt rum och får se en svart rökplym ut där bak ur datorn. Sliter ut sladdarna och får upp datorn på bordet, öppnar den. Där hänger grafikkortet som en ostskiva svagt rykande. Där hade jag ganska mycket panik. Mirakulöst klarade resten av datorn sig.
Efter det har jag hållit mig till Nvidia, jag inbildar mig att dom inte brinner upp lika lätt

Haha Bra skämt Nvidia har ju sååå bra strömförbrukning

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puma25:

Mitt värsta var dagen jag spillde vatten på skrivbordet, stor hörnskrivbord.
Jag torka upp allt svin snabbt men en vecka efter hade vatten åkt in bakom skrivbordet, i skruvingångarna, och så kom jag hem o hela skrivbordet hade rasat Skärmen musen tangentbordet och datorn var helt krossade Så de va en full dag av svordomar och massa annat

Vad hade du för chassi? Mitt borde nog tåla några hundra kilo

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Vad hade du för chassi? Mitt borde nog tåla några hundra kilo

Det var 5 år sen, En färdigbyggt Hp chassi...:P landade på nåt konstigt sätt..så på sidan, blev de inbucklad,såklart där moderkortet satt, dvs. morderkortet sprack i mitten,och så gick pci sloten med, och processorn

Permalänk
Medlem

1.spillde päronkonjak på tangenbordet som omedelbart följdes ett kraftigt piiiiip från datorn och sedan kraschade den. bytte tangentbord och datorn startade som vanligt. om någon kan förklara hur detta var möjligt så skulle jag uppskatta det.

2. monterade ny processorfläkt, datorn gick inte att starta.. instant reboot hela tiden. testade och pillade, fick inte till det. lackade ur, in med datorn till STOR välkänd datorfirma som i sin reklam hyllar sina utbildade datortekniker för felsök. de kom fram till att moderkortet var paj. skickade tillbaka moderkortet till firman jag köpt det, de gjorde en felsökning. moderkortet var okej sa de. testade att montera om processorfläkten, visade sig att metallfästet på baksidan legat mot moderkortet och kortslutit. allt fungerade igen. gick till datorfirman och bad pengarna tillbaka för den usla felsökningen. det fick jag. jobbigt process....och klantigt av mig. men usel felsökning av firman... som ligger vid ett visst universitet här i stan.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Skrivet av Puma25:

Säääkert att du är:P De värsta var att jag gick in i rummet, såg allting, gick ut ur rummet igen, in till badrummet, tvätta ansiktet, gick tillbax till rummet:P trodde knappt mina ögon, gick ner på knä och aa, sen börja alla svordomar

HAHAHAHAH! vissa moments är bara Kodak moment som de säger. Du gjorde min kväll iallfall.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Esseboy:

Haha Bra skämt Nvidia har ju sååå bra strömförbrukning

Bättre att den drar mycket ström än att den tar fyr

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Bättre att den drar mycket ström än att den tar fyr

Hört talas om denna? http://www.sweclockers.com/artikel/13710-geforce-gtx-590-brin...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mattoys:

Oft:
så här ser det ut när du skriver på min dator:
http://forumbilder.se/images/1d7201191303Pd8e2.jpg

På min skärm med -.-,

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Hmm... Har hört mycket illa om nvidias grafik-kort. Vågar man ens ha ett sådant i datorn utan att behöva oroa sig för eldsvåda?

Visa signatur

Mvh Pappa
-
R5 3600X, MSI RTX 3070, 16GB DDR4 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

När man upptäcker att Grafikkortet är defekt efter att man byt pasta...

LOL

Permalänk
Medlem

Största FUUUUU moment var nog när jag på morgonen klev upp och startade kaffebryggaren. Startade datorn och surfade ut på nätet för att läsa lite nyheter. Gick och hämtade min mugg med nybryggt kaffe och ställde den på toppen av datorchassit (den står alldeles perfekt där). Känner hur gårdagens middag vill komma ur mig och hastigt och lustigt rusar jag upp ur stolen för att springa till toaletten. Snubblar på sladden till hörlurarna så att kaffekoppen välter omkull och allt mitt nybryggda kaffe rinner ned i fläkthålet på toppen av datorlådan, man hör hur fläkten filtrerar kaffet i hela datorn när jag ligger där på golvet och har ont. PANG säger det och datorn fungerar inte längre.

Som tur var var det en ganska kass och gammal dator så ingen större förlust. Men numera har jag aldrig kaffekoppen eller drickor överhuvudtaget vid datorn, just på grund av att mitt Fractal Design Arc är helt perforerat i toppen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

Största FUUUU moment? Måste varit när ett par nyinköpta hörlurars drivrutiner låser datorn och tvingar mig att installera om windows. Var inte den gladaste den dagen...

Visa signatur

System: i7 6700k @ 4GHz | ASUS GeForce GTX 1070 DUAL OC | 16GB DDR4 | Asus ROG Maximus VIII Impact

Permalänk

Mitt största FU-moment var nog nu ganska nyligen, skulle ta ut en gammel 500 gigs hårddisk från en sataport och visst fan har jag kopplat allt så tätt och det är kablar ihopbuntade överallt. Det är ett ganska tight chassi att jobba i (Antec P182) och moderkortet har sataportarna placerade ordentligt fai (tätt ihop). Får knappt plats med lillfingret någonstans mellan några kablar men jag tänker "äh wth" och rycker ur kabeln allt vad jag kan. Märker när jag tar upp kabeln att något har lossnat. Kabeln var ju av molextyp. Tänker F**K nooo!!!! Hela sataportshelvetet hade lossnat! Inte vågat testa ifall den funkar att trycka tillbaka. Har en ny dator nu som ni ser i specs.

Frågan är ju om man vågar kolla på stiften om dem gått av :S
Inte så himla FU nu i efterhand kanske, men när man gjorde det var det verkligen så man tröttnade. Asus P5K Pro mobo för övrigt.

Permalänk
Medlem

Det värsta FU-momentet var inte angående min egna dator, utan min brors bärbara, på vilken han hade dokument och foton som för stunden var väldigt viktiga för mig. Hur som helst, han hade ett par riktiga supermagneter i sitt rum, och helt plötsligt fick han för sig att börja leka med en av dessa magneter. Kul hade han säkert på ett eller annat sätt, och när han sedan var klar med sin "lek", så tänkte han inte mer på det, och sedan lade han helt omedvetet magneten framför tangentpanelen, på precis rätt ställe ovanför hårddisken som satt monterad tätt under.

Datorn kraschade varpå han snabbt frågade mig vad som var problemet. Jag upptäckte snabbt denna stora magnet, och jag kunde därmed konstatera att en både rolig, tråkig och irriterande händelse hade skett.

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Entusiast

Så det du säger är att jag måste köra datorn i destillerat vatten om jag vill undvika att skiten tar fyr? xD

Permalänk
Medlem

Det var nog när jag en gång i tiden satt och spelade wow. Vi satt och nötte en boss och när vi väl var nära ett kill så dog datorn pga överhettning (spelade på en laptop) och jag drog näven på tangentbordet och efter det startade inte datorn...fick köpa ny hårddisk >.< Liknande händelser händer än idag pga ostabilt internet men nu har man lärt sig en läxa och kör ist på en stationär, blir inte lika dyrt genom att slå på tangentbordet

En till grej som gav mig världens FUUUUU var när jag meckat lite med cpufläkten och hade lyckats sätta dit den för löst, efter lite om och men så var burken på plats, nu var det bara i med kablarna men när jag skulle stoppa in dvi-kabeln så tyckte jag att den inte gick in ordentligt, men jag tänkte inte mer på det, var så jävla trött på skiten...startade datorn och fick massvis med artifacts och jag började undra vafaaaaaan det var för fel...drog ut kontakten och såg att jag hade tvingat in kontakten och flertal piggar hade böjt sig...som tur e så lyckades jag fixa till den... -.-