Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Jag befarar att Samsung kommer att gimpa denna Nexus Prime på något sätt, för att undvika att den konkurrerar med deras nya flaggskepp som dom säkerligen har i görningen också. Nexus S var ju inte direkt klockren, där dom t.ex tog bort 720p inspelning. Vänta och se...

Skrivet av kalleidol:

Nja, det tror jag inte dem har sin SGS 2 ute och den säljer bra och har sålt överförväntan.

Jag tror inte det kommer någon före nästa år i typ april med SGS 3. Sedan förlorar väl inte samsung på om googles nexus prime säljer som smör nu efter att en del blev missnöjda med äppelskrutts nya telefon.

Skrivet av Chenz:

Det är mer än ett halvår tills Galaxy S III släpps, de kommer inte konkurrera med varandra. Anledningen till att Nexus S inte har 720p är att google ville ha ett nfc chip istället för videokodningschip, var inte för att gimpa telefonen.

Ville bara citera dessa nu när fakta ligger på bordet: Samma CPU som SGS 2 och samma GPU som SGS 1, fortfarande ingen extern SD kortplats och "bara" 5 MP kamera. Mao. har Samsung sett till att inte vara bättre än sin flagskeppsmodell. Någon som är överraskad?

Men med det sagt så vill jag tillägga att det ser ut som en läcker enhet! Jag tycker t.ex. att 5 MP är lagom för en så liten optik som mobiltelefonerna ändå har. Vad är poängen med att ha suddiga/dåliga bilder i gigantisk upplösning? Ser hellre att de spenderar sitt krut på bättre känslighet i sensorn och finare optik så att man kan ta bilder i dåligt ljus istället för den här meningslösa megapixeljakten som bara ska lura oinsatta köpare att tro att de får något som är bättre. PowerVR SGX 540 är sen inte precis någon dålig GPU. Den smiskade ju allt hårt när den kom på SGS 1 för ett år sen och klarar fortfarande Quake 3 i 60 FPS. Har aldrig känt att jag behövde mer krut i min GPU. Till sist: OLED skärm i HD upplösning och 316 PPI pixeltäthet? Fy fasen vad gärna jag vill vila mina ögon på den skönheten!! Drägglar när jag tänker på hur det skulle vara att titta på film med den avgrundsdjupa svärtan och skärpan. Synd bara att den blir så himla stor.

Permalänk
Avstängd

Denna är en grov besvikelse, "Nexus" skall vara "it" vara framåt och framstående och samsung klarar inte av att leverera, undrar om google kan släppa denna b-tillverkare och låta HTC visa hur det går till istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Denna är en grov besvikelse, "Nexus" skall vara "it" vara framåt och framstående och samsung klarar inte av att leverera, undrar om google kan släppa denna b-tillverkare och låta HTC visa hur det går till istället.

Du menar HTC vars flaggskeppsmobiler just nu heter Sensation XE och XL?

Försäljningsargument dem är att de kommer med "beats audio" som bara är möjligheten att ändra equalizern i stockmusikspelaren. Det kan man redan göra i tredjepartsspelare som också är bättre på andra sätt.

XL har en större skärm än XE men en mindre upplösning... Lite märkligt, tycker du inte?
Båda skärmarna är LCD också, AMOLED är ju så mycket bättre. Det är ändå mobiler som kostar över 5kkr, man kan kosta på dem AMOLED.

Enligt Engadget är kameran i XE samma som de hade i mobiler som släpptes för flera månader sedan. Den var visst undermålig redan då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuTsaV:

Skillnaden mellan Äpple och Samsung:

När Äpple har släppt en ny mobil så är den mitt fram på deras hemsida direkt efter äppeleventet.
När Samsung släpper en ny mobil så får man se kylskåp och tvättmaskiner på deras förstasida.

Jag tror att Äpple blev stort för att ngn på varje avdelning hade ett öga för detaljer.

Skillnaden är väl att apple inte har så mycket annat.
För samsung är bara mobiltelefonmarknaden en liten del.

Skrivet av keyser:

Folders har ju funnits sen den allra första Android-luren jag hade (1.5) så någon direkt nyhet är det ju inte.
Kom inte folders till iPhone i och med iOS 4?

korrekt

Stämningen ang hur man scrollar bilder mot samsung blir ju rätt pinsam när man ser ios5..

Permalänk

Totalt irrelevant egentligen, men finns det någonstans man kan köpa "ordentliga" baksidor till Samsung telefoner? Nu snackar jag inte om ett skal utan att ersätta den befintliga baksidan.

En stor anledning till att jag tvekat köpa de senaste Samsung telefonerna är dessa plastiga, fula och olyxiga baksidor. Fattar inte varför Samsung inte åtgärdat detta (enda?) stora klagomål, plastigheten.
http://www.letsgodigital.org/images/artikelen/47/galaxy-nexus...
Finns det en räddning mot denna gräslighet eller måste man likt obama kompromissa?

Visa signatur

"There is no greater evidence of superior intelligence than to be surprised at nothing. "

Permalänk
Medlem

Gud vad alla klagar på denna lur som inte släppts ännu :S.. För det första så är det den första luren med 720p upplösning.
För det andra så ska man inte kolla sig blind på tunga tester. Det säger inte mycket om telefonen tycker jag.
Kameran gnäller många också över? "5mp kamera, det är ju 2011..HALLLLÅÅ!?"
Kan säga redan nu att denna mobil med enbart 5mp kommer nog slå väldigt många telefoner som har 8mp pga att detta är en mer genomarbetad kamera. Alla som har 8mp på sin telefon vet att det är inte änns i närheten av 8mp.
Jag tar helldre en kamera på 3mp som är RIKTIG än en kamera på 8 fejk mp ;P

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk
Medlem

Jag är besviken på grafikchippet. Hade hoppats på Iphone 4S-diton.

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem

intressant läste den skulle bli tunnare här i sve hoppas de stämmer

taget från flashb

ur vida det kommer fungera med LTE teknik här i Sverige är jag inte helt hundra på. Vad jag däremot kan säga är att HSPA+ telefonen som kommer lanseras här i Europa kommer vara tunnare än LTE telefonen (enligt Samsung). Det ryktas dock att IOM att LTE tar mer på batterierna beror enbart storleksskillnaden på ökad batterikapacitet.

Visa signatur

5820k 4.6ghz (1.26v) // 980TI // 16GB DDR4 // 500 SSD SAMSUNG // CHASSI FD R5 // 850 W CORSAIR RMX

Permalänk
Medlem
Skrivet av fammo:

Gud vad alla klagar på denna lur som inte släppts ännu :S.. För det första så är det den första luren med 720p upplösning.
För det andra så ska man inte kolla sig blind på tunga tester. Det säger inte mycket om telefonen tycker jag.
Kameran gnäller många också över? "5mp kamera, det är ju 2011..HALLLLÅÅ!?"
Kan säga redan nu att denna mobil med enbart 5mp kommer nog slå väldigt många telefoner som har 8mp pga att detta är en mer genomarbetad kamera. Alla som har 8mp på sin telefon vet att det är inte änns i närheten av 8mp.
Jag tar helldre en kamera på 3mp som är RIKTIG än en kamera på 8 fejk mp ;P

Antalet mpix säger inte ett skit om hur bilden blir.. Det är bara ett trick för att lura okunniga (funkar väldigt bra).. Ungefär som att slänga på 2gb minne på ett budgetgrafikkort så "elgiganten" kan göra en flådig reklamskylt.

Med ett dåligt objektiv så kan du ha 20mpix, den enda skillnaden är att du får en STOR dålig bild.

Permalänk
Medlem

Ser absolut ut att vara en lovande telefon, prestanda specs är inte allt.

Vill man ha ett prestanda monster vänta då på Galaxy S2 HD LTE, en hårdvaruuppdaterad version av Samsung Galaxy S2 som ska släppas om någon eller ett par månader.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joppe_k:

Ville bara citera dessa nu när fakta ligger på bordet: Samma CPU som SGS 2 och samma GPU som SGS 1, fortfarande ingen extern SD kortplats och "bara" 5 MP kamera. Mao. har Samsung sett till att inte vara bättre än sin flagskeppsmodell. Någon som är överraskad?

Men med det sagt så vill jag tillägga att det ser ut som en läcker enhet! Jag tycker t.ex. att 5 MP är lagom för en så liten optik som mobiltelefonerna ändå har. Vad är poängen med att ha suddiga/dåliga bilder i gigantisk upplösning? Ser hellre att de spenderar sitt krut på bättre känslighet i sensorn och finare optik så att man kan ta bilder i dåligt ljus istället för den här meningslösa megapixeljakten som bara ska lura oinsatta köpare att tro att de får något som är bättre. PowerVR SGX 540 är sen inte precis någon dålig GPU. Den smiskade ju allt hårt när den kom på SGS 1 för ett år sen och klarar fortfarande Quake 3 i 60 FPS. Har aldrig känt att jag behövde mer krut i min GPU. Till sist: OLED skärm i HD upplösning och 316 PPI pixeltäthet? Fy fasen vad gärna jag vill vila mina ögon på den skönheten!! Drägglar när jag tänker på hur det skulle vara att titta på film med den avgrundsdjupa svärtan och skärpan. Synd bara att den blir så himla stor.

Säker på att man inte kan ha ett minneskort i Nexus Prime? Verkar ju bra dumt.

Hur är specarna på den relativt HTC Sensation om du ser till GPU och så då? Mindre minne i sensation.

Om man räknar med att man räknar antalet pixlar helt knas med pentile så blir väl resultatet:
(1 280 / 2) * 760 = 486 400
960 * 540 = 518 400

Eller tänker jag fel nu?

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Medlem

Nu har det kommit uppgifter om när telefonen släpps i Europa. Här kan man se samsungs roll-out plan: http://www.gsmarena.com/samsung_announces_galaxy_note_and_nex...

Den 22a november verkar det som vi får hit den. Undrar om operatören Tre alls kommer få in den, ser inte dem under den svenska flaggan iaf..

Permalänk
Skrivet av aliquis79:

Säker på att man inte kan ha ett minneskort i Nexus Prime? Verkar ju bra dumt.

Hur är specarna på den relativt HTC Sensation om du ser till GPU och så då? Mindre minne i sensation.

Om man räknar med att man räknar antalet pixlar helt knas med pentile så blir väl resultatet:
(1 280 / 2) * 760 = 486 400
960 * 540 = 518 400

Eller tänker jag fel nu?

Räknar man på det viset blir det helt knas ja. Det är fortfarande en 720p-skärm vare sig subpixlarna är arrangerade i RGB eller någon form av pentile. Det går inte att sänka upplösningen genom att bara räkna totala antalet subpixlar då matrisen ger olika resultat i olika fall. I de bästa fallen kommer pentile ge samma bild som RGB, speciellt när varje pixel är så liten som i fallet med Galaxy Nexus. Det kommer dock finnas scenarion då pentile uppvisar brister. Det blir mer tydligt ju lägre upplösning man har på skärmen så personligen tror jag inte att det blir speciellt tydligt på en skärm över 300PPI. De som sett skärmen verkar inte klaga på att den ser dålig ut så människor och teknikbloggare borde nog lugna ner sig en smula när det kommer till den punkten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuTsaV:

Du menar HTC vars flaggskeppsmobiler just nu heter Sensation XE och XL?.

http://www.swedroid.se/htc-rezound-ny-varsting-fran-htc-med-4...

Nexusen finns inte än så vad HTC har på marknaden just nu är ju tämligen ointressant.

Permalänk

Kan inte vara så lång tid kvar innan release? Eller vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Nu har det kommit uppgifter om när telefonen släpps i Europa. Här kan man se samsungs roll-out plan: http://www.gsmarena.com/samsung_announces_galaxy_note_and_nex...

Den 22a november verkar det som vi får hit den. Undrar om operatören Tre alls kommer få in den, ser inte dem under den svenska flaggan iaf..

Det står väl H3G under svenska flaggan och visst är det väl tre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

Det står väl H3G under svenska flaggan och visst är det väl tre?

Står nog för Hutchison 3G
Hutchison-Whampoa Limited äger svenska Hi3g access AB a.k.a. tre.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju när Telia får in denna.. enligt samsung ska det ju varit idag, men Telia hade när jag ringde förra veckan ingen information.

Visa signatur

Hårdrock!

Permalänk
Medlem

Fick mail från 3 nyss:

Citat:

Hej!

Du har tidigare anmält intresse på 3Provkör att få information om när du kan beställa Galaxy Nexus hos 3. Vi kan nu meddela att du från och med torsdag den 24 november kan beställa mobilen på tre.se.

Hälsningar 3

Kan man låsa upp den direkt måntro? Vill köra Telia + utländska kort i den.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/pryl/tele/1417_anvaendarna_rasar_mot_g...

Kanske man ska vänta ett tag med att köpa den? Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av BesteN:

http://www.prisjakt.nu/pryl/tele/1417_anvaendarna_rasar_mot_g...

Kanske man ska vänta ett tag med att köpa den? Vad tycker ni?

fixas nog innan de är i butik här http://www.theverge.com/2011/11/23/2582349/google-galaxy-nexu...
sedan läs testet av den på samma sida så fattar du att du ska köpa den.

Permalänk
Medlem

Prisjakt Pryl är den sämsta teknikbloggen någonsin.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Galaxy s2 hos med tre pot 24mån 299/mån .. Galaxy nexus med tre pot 24/mån 398/mån som billigast... makes sense?

Permalänk

Hmm, undrar om tele2 kommer få den här telefonen strax, och om det är värt att uppgradera till den från en iphone 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av cryptic:

Galaxy s2 hos med tre pot 24mån 299/mån .. Galaxy nexus med tre pot 24/mån 398/mån som billigast... makes sense?

Hade passat på tre...använder man sin telefon lite så blir det dyrare än andra alternativ...

Permalänk
Medlem

Från början var jag säkert att köpa Nexus och ersätta min gamla trotjänare HTC Desire. Men nu tveksamt, med tanke på avsaknaden av sd slot, 32/64GB variant och samnt hårdvaran är inte bättre än SGS 2.
Det enda positiva med Nexusen:
- 1280x720
- NFC
- 4.65"
- ICS

Riktigt besviken på att Google inte bestämmer att ha sd slot, eller stöd för USB minne som extra lagrings plats och allt detta har SGS 2. Kostar inte heller många kronor att släppa 32/64GB variant. Fast googles telefoner, har alltid varit för "utvecklingssyfte" för devs och aldrig har det senaste vassaste hårdvaran och blir nog att välja en annan.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Någon som vet om batteritiden jag hittat stämmer?

Stand By-tid(2G)
712,8 h
Stand By-tid(3G)
427,2 h
Taltid(2G)
17,7 h
Taltid(3G)
8,3 h

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BesteN:

Någon som vet om batteritiden jag hittat stämmer?

Stand By-tid(2G)
712,8 h
Stand By-tid(3G)
427,2 h
Taltid(2G)
17,7 h
Taltid(3G)
8,3 h

Det är inget du kan förvänta dig stämmer i verkligheten.

Permalänk