Tradera: Skicka tillbaka?

Permalänk
Medlem

Tradera: Skicka tillbaka?

Hej på er!

Sålde mitt grafikkort på Tradera. Köparen påstår nu att inte fungerar för honom, att det är nåt minnesfel och han vill skicka tillbaka kortet. Jag kan garantera att det inte var nåt fel på kortet när jag skickade det.

Min fråga är om jag är skyldig att ta tillbaka kortet och återbetala köparen? Jag menar, jag vill ju göra rätt för mig men jag kan inte ansvara för hur köparen hanterar kortet.

Tacksam för tips och råd. Om detta tagits upp tidigare ber jag om ursäkt.

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\

Permalänk
Avstängd

nej det är du inte

Permalänk
Medlem

Nope som sagt det finns ingen ångerrätt eller liknande när det gäller köp mellan privatpersoner, även om han hotar att han ska anmäla och gå vidare så kan han lycka till, bevisbördan ligger på han och det kommer aldrig gå så långt.

Permalänk

Om han möjligtvist inte har filmat när han har hämtat grafikkortet från att han sätter i det i datorn och han visar att han har hanskat bra med grafikkortet och det inte fungerar, så kan han anmäla xD

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Allt är inte svart och vitt, frågan är hur illa det blir med ett negativt omdöme.
Handlar det om en stor summa pengar, relativt få omdömen så är det rätt så självklart att du ska neka.
Annars försök att komma överens med köparen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av b4sTerd!:

Hej på er!

Sålde mitt grafikkort på Tradera. Köparen påstår nu att inte fungerar för honom, att det är nåt minnesfel och han vill skicka tillbaka kortet. Jag kan garantera att det inte var nåt fel på kortet när jag skickade det.

Min fråga är om jag är skyldig att ta tillbaka kortet och återbetala köparen? Jag menar, jag vill ju göra rätt för mig men jag kan inte ansvara för hur köparen hanterar kortet.

Tacksam för tips och råd. Om detta tagits upp tidigare ber jag om ursäkt.

Det beror lite på hur aktionstexten såg ut. Har du skrivit att du inte kan garantera funktion, har du inget ansvar. Har du däremot skrivit att det fungerar perfekt gäller köplagen (ej samma som konsumentköplagen eller distanslagen).
Köplagen kan du läsa om här: www.konsumentverket.se/Tema_ehandel/Privatkop/

Du kan ju fråga köparen hur han har monterat kortet. Du kan ju fråga om han har jordad sig mot värmeelement eller likn. Säger han ja, vilket dom flesta skulle göra, kan du säga att det funkar inte att göra så, och vägra ta det retur pga. ESD skaderisk.

Ifall du väljer att ta tillbaka kortet ska du kontrollera att det verkligen är ditt kort. Har hört om flera som har fått en trasig vara i retur och upptäckte sedan att det inte var samma serie nr 0_o

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag har 14 omdömen sedan tidigare, alla positiva. Men så är jag ju inte ute efter att blåsa köparna heller. Då hade jag varit avstängd, hotad till livet och stämd för länge sedan.

Givetvis försäkrar man sig att grejerna funkar innan man lägger ut dem på auktion och är varsam så inget händer innan man skickar iväg.

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Ifall du väljer att ta tillbaka kortet ska du kontrollera att det verkligen är ditt kort. Har hört om flera som har fått en trasig vara i retur och upptäckte sedan att det inte var samma serie nr 0_o

Råkade ut för detta själv med en extern hårddisk!

Permalänk
Medlem

Har hänt mig också med ett moderkort, personen som köpte kortet fick inte datorn att posta, jag frågade han exakt hur han gjorde,vad han monterade och hur han monterade det, det visade sig att man inte använde esd eller jorda sig innan samt att cpun ej stödes.

Han ville ha tillbaka pengarna vilket jag vägrade då jag visste att mkortet var helt o sa rakt ut att han själv orsakade problemet.
Jag gör alltid rätt för mig om det beror på mig.
Blev inget negativt omdöme som tur var, om han ger mig ett så ger jag givetvis honom ett.
Sen kan han också försöka lura dig genom att skicka dig ett trasigt likadant grafikkort o behålla ditt hela, vet att flera blir lurade så, bäst o skriva upp serienummer samt ta kort på pcbn..

Fråga honom hur han hanskades med kortet, hur han monterade kortet, vad han har för hårdvara, om han testat kortet i en annan dator...

Permalänk
Medlem

Ta det som ett misslyckat köp om du vill vara schyst, låt han skicka tillbaka det men säg att han få stå för frakten!

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Knivig situation, men som dom andra säger ge honom lite support. Fråga lite hur han gjort när han har handskas med kortet.
Och hur vet han att det är minnes fel? Han kanske har problem med sin egen hårdvara som gör att det blir fel på grafikkortet.
Så är du bombsäker att kortet fungerade och du packade det ordentligt så skulle jag inte ta tillbaka det. Det är ju rätt surt om han nu har haft sönder kortet och du ska få ta den smällen.

Sålde för några år sen ddr2 minnen på tradera, köparen hörde sedan av sig och sa att dom var trasiga. Och då hade jag även gjort memtest utan problem. Men det visade sig efter några mail fram och tillbaka att hans moderkort inte stödde ddr2 utan ddr..

Han hade försökt med våld få det att passa, för att sedan upptäcka att dom gått sönder.
Visste inte om jag skulle skratta eller gråta då när han ville ha pengarna tillbaka. Haha (:

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det många amatörer som får för sig att köpa beg och sen ska försöka montera och går det åt helvete så skyller dom på säljaren vilket är väldigt vanligt. Är man så kass varför går man inte till en datoraffär eller nåt och betalar lite så slipper man hålla på och bråka.

Permalänk
Medlem

Jag verkligen HATAR när folk ska hålla på såhär.

Sålde en dator för ett par år sedan nu, köparen kunde inte mkt om datorer, så han frågade bara "klarar den det spelet" och "allting funkar som det ska" osv. Svarade ärligt på alla frågor, och ljög inte om ett dugg, datorn funkade felfritt.

1 dag efteråt ringde han och smsade han mej och påstod att ljudet inte funkade. Funkade för mej sa jag bara, och jag är HELT säker på det. Näe men han hade inte fått det att funka som han ville i skype/cs eller vafan det var. Så då hade jag ljugit såklart.

Bara för att han inte fattar datorer!? Jag fick tyst på honom genom att skänka ett gammalt ljudkort jag hade i en låda, men ändå. Nu, ca 2 år efteråt så kan han ringa upp och be om dator-råd!?

Jävla jippon till folk det finns vettu.

När jag kommer i makten ska det fanimej röjas ut slödder! (:P)

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Jag hade en samling med 2-3 hundra kassettband ute för några år sen hoppades få nån kr istället för att slänga skiten.
Och hade skrivit i auktionen att en del var väldigt gamla några hade dåligt ljud några funka perfekt.
Dom flesta var inspelade band dom flesta med rock´n roll,rockabilly men dom flesta visste jag inte ett skit om vad som var på.
Samt några kort på allt och så.

Jag fick en fråga på mail om jag kunde prov spela ett av banden (ett av dom förinspelade) då han var intresserad av just den artisten (vem det nu var) och ville veta så det var ok ljud på bandet.
Visst jag satte i det och lyssnade igenom (båda sidor) under kvällens slösurfande och lät bra.
jag tror jag fick 40-50:- nånting och skickade iväg allt.

Två veckor senare fick jag ett mail om att han ville ha pengarna tillbaks pga av att en del band var dåligt ljud på samt att det måste ha varit nåt fel på bandet jag lyssnade igenom för det hade trasslat sig och gått sönder efter några minuter för honom.
Så det vart ett mail med dra åt ****** plus texten nedan.
Va fan jag kan väl inte hjälpa att du inte förstår att står det i auktionen att en del band är dåligt ljud på fattar inte du det samt att du spelar på en rutten bandspelare som trasslar band.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

I ett sånt här tillfälle så får köparen bita i det sura äpplet. Om du som säljare vet att kortet fungerade när du skickade, då är det bara för köparen att acceptera (om det nu är sönder) för hur ska du som säljare veta vad köparen gjort med kortet? Just därför det inte finns någon ångerrätt, som när man köper från företag.

Vill man handla begagnade saker mellan privatpersoner, då måste man acceptera risken som finns. Annars köper man nytt direkt från butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Jag verkligen HATAR när folk ska hålla på såhär.
Bara för att han inte fattar datorer!? Jag fick tyst på honom genom att skänka ett gammalt ljudkort jag hade i en låda, men ändå. Nu, ca 2 år efteråt så kan han ringa upp och be om dator-råd!?

Det är la lite ditt fel, Du har varit för trevlig mot honom. Nästa gång kan du säga ifrån eller något så slipper du nog detta i framtiden

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är la lite ditt fel, Du har varit för trevlig mot honom. Nästa gång kan du säga ifrån eller något så slipper du nog detta i framtiden

Kan ju vart nå psykfall som knivat mej på stan sedan om jag vart en kuk

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Ni kan tänka er hur det är att ha ett företag som säljer dataprylar som får hålla på med ständigt tjafsande kunder, nightmare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Ni kan tänka er hur det är att ha ett företag som säljer dataprylar som får hålla på med ständigt tjafsande kunder, nightmare...

Så är det väl med alla företag, inte bara "dataprylar" därför man inte ska ha öppet köp eller liknande. Köpt är köpt lev med det liksom

Permalänk
Medlem
Skrivet av kompiiis:

Så är det väl med alla företag, inte bara "dataprylar" därför man inte ska ha öppet köp eller liknande. Köpt är köpt lev med det liksom

Jo precis, köpt är köpt, det skulle kunden tänkt på först innan köp, bye!