Permalänk
Skrivet av era909:

Var det inte just det som den här tråden handlade om - den moraliska aspekten? Jag tror inte någon lever i villfarelsen att det på något sätt är olagligt att köpa för att sälja vidare - och då återstår moralfrågan (se trådrubrik.)

Där jag har förklarat att moral är trams, något som pöbeln har hittat på för att få som de vill ha.

När det bara handlar om enskilda köp och sedan sälja vidare, så är det att gå för långt med tramset. För man kan lika väl fråga hur moralisk korrekt det är för företag att prisdumpa varor så att de troligen går back, för att på så sätt få tillbaka det med nya kunder eller något?
Men detta är inte moralisk fel för att pöbeln består i stort sett av arbetare, som i princip tänker och agerar efter vad som vad som mest gynnar de själva.

Skrivet av magnusvmt:

Jag har inga problem med att en person gör det. Det är trots allt max 1 per kund, så om den personen vill sälja det dyrare får han göra det.
Det jag hatar är däremot när folk utnyttjar det hänsynslöst. Elgiganten hade utförsäljning här i stan en gång, och då såldes TV-apparater väldigt billigt, men det var "max 1 per kund". Då kom såklart folk med släkt och vänner och ställde sig i kö 3 på natten för att sen länsa ut butiken helt.

Fy tusan vilket omoralisk sätt av elgiganten att prisdumpa en vara så, detta skulle mindre tvhandlare förlora på. Tur att en person gjorde mer än att gnälla och köpte upp alla tvapparater för att motverka denna omoraliska handling. All heder åt honom!
Felet elgiganten gjorde var att lägga priset för lågt, hade de lagt det marknadsmässigt från första början hade detta aldrig inträffat.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Du förväxlar känslor med affärer. Dom två sakerna har inget med varandra att göra.

Det här måste väl ändå vara ett av de mer korkade uttalandena i den här tråden. För jag antar att du med känslor även menar moraliska aspekter, det är ju det tråden handlar om.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Det här måste väl ändå vara ett av de mer korkade uttalandena i den här tråden. För jag antar att du med känslor även menar moraliska aspekter, det är ju det tråden handlar om.

Jag har inte skrivit i den här tråden. Tråden som du har tagit mitt citat ifrån handlar absolut inte om moral, den hadlar om ett erbjudande från Komplett. Det kändes inget vidare att bli citerat på det här sättet av någon som inte svarat i ursprungstråden och har läst vad som har skrivits.

EDIT: Upptäckte att moderatorn har tagit sig friheten att skapa en debattråd som till viss del består av mina citat. Det känns inte som moderering, det känns snarare som att skapa ett nytt, separat diskussionsämne på gammalt material där skaparen, jag i detta fallet, inte blivit tillfrågad om han accepterar det. Så till Zartax ber jag om ursäkt för att jag beskyllde dig för att ha tagit ett enskilt citat utan att läsa resten av det som skrevs.

Permalänk
Medlem

Tänk att ett Afrikanskt barn har möjligthet att köpa sig en tallrik med nykokt ris och lite kött genom att betala med att arbeta i 2timmar åt bonden i öst.

Istället kommer en man, som är lite snabbare och starkare, och köper tallriken med nykokt ris och lite kött och säger sedan;

"Hej Afrikanska unge! Du kan få köpa min tallrik med nykokt ris och lite kött, men då måste du jobba 5timmar för mig".

Inte okej!

Permalänk
Skrivet av Zartax:

Det här måste väl ändå vara ett av de mer korkade uttalandena i den här tråden. För jag antar att du med känslor även menar moraliska aspekter, det är ju det tråden handlar om.

Och vad hade han fel? Moraliska aspekter har inget med affärer att göra, mer än att man måste ta i beaktning att alla inte kör rent spel och man kan få repressalier ifall man gör något som pöbeln inte gillar. Och då menar jag lite större än att handla något på rea och sedan sälja den dyrare. Som några ostar på ICA, en hammare på Jula eller ssd hårddisk på Komplett. Utan mer istället att riva en förskola för att bygga en lagringsplats för kärnavfallsbränsle. Detsamma gäller att köpa upp all mat som inkommer till länder där folket svälter och sedan sälja det dyrt, vilket kan uppröra vissa.
Men köpa en eller två leksaker på rea och sälja dem lite dyrare, kom igen inte ens Johannes Döparen skulle kritisera detta.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Tänk att ett Afrikanskt barn har möjligthet att köpa sig en tallrik med nykokt ris och lite kött genom att betala med att arbeta i 2timmar åt bonden i öst.

Istället kommer en man, som är lite snabbare och starkare, och köper tallriken med nykokt ris och lite kött och säger sedan;

"Hej Afrikanska unge! Du kan få köpa min tallrik med nykokt ris och lite kött, men då måste du jobba 5timmar för mig".

Inte okej!

Sinnessjuk jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Sinnessjuk jämförelse.

Principen är densamma.

Permalänk
Medlem

Finns ju mataffärer av det mindre slaget som köper matvaror på de större kedjorna för att sälja i sin egen för en billigare peng. Sedan har de påslag på det inköpta som de sedan säljer och tjänar pengar på. Skulle de köpa in varor på rea kan de göra sig en större förtjänst. Med andra ord är det något som är satt i system över de flesta företag(?) i det kapitalistiska samhället vi ändå lever. Sedan kan det givetvis ses som moraliskt fel, men samtidigt hur ska det hela gå till annars om vi inte ändrar hela det ekonomiska systemet? Min personliga åsikt är att jag inte har någon direkt invändning till det.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Medlem

Skulle jämföra det med biljettuppköpningen av biljetter till konserter. Där är ofta priserna ofta satta lägre än vad man vet man skulle kunna få sålt dem för. Stora delar köps snabbt upp för att sedan säljas på nytt för ett högre pris. Det sker i mycket större skala och ses av många som ett stort problem.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Principen är densamma.

Slutande plan kan dock räknas som ett argumentationsfel och använder man detta inom något så diffust som moral, så kan man motverka/förbjuda det mesta.
Se istället till sakfrågan. Man kunde köpa en hårddisk för en marginell lägre kostnad, ta i beaktning att många som köpte aldrig skulle ha köpt en sådan liten ssd annars. Och speciellt inte just då utan planera köpet bättre med andra grejer för att spara på fraktkostnaden.
Någon enstaka individ försöker tjäna säg en 100lapp på affären, denna har säkerligen inte en susning om vilka problem som kan uppstå om nästa köparen vill använda garantin. Och så prata om att denna persons handling är "moralisk förkastligt" eller vad ni nu menar.

För övrigt så är våra elektronikkedjor också mellanhänder, nu gör de stora inköp och på så sätt får mängdrabatt, men detta är inte hela sanningen. Då tillverkare ofta vägrar sälja till andra och när de gör det så tar de redigt betalt, orsaken är enkel och det är att de inte vill konkurrera med den ordinarie affärskedjan. Min poäng är iaf att man skulle kunna gå åt andra hållet också med slutande plan argumentet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Principen är densamma.

Detaljen skiljer, något enormt dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Detaljen skiljer, något enormt dessutom.

Detaljer ja, men principen är densamma. Och det är principen vi diskuterar när det gäller "Köpa och sälja vidare", och inte detaljer.

Permalänk
Medlem

Men spela roll, efter dubbla frakter, annonskostnader o tid, vad fan blir timpengen? Gör man 100 spänn på en sån SSD som det var nu ska man nog vara nöjd. För det ska man sitta vid datorn vid rätt tillfälle, spamma F5 i 5 minuter, ligga ute med pengarna om man betalar med kort, sen hämta skiten, annonsera ut den, riskera klydd med den som köper, skicka vidare...fattar inte hur man orkar hålla på med det, men om man nu faktiskt gör det så är det väl upp till personen i fråga.

Att man skulle göra två personer nöjda är dock skitsnack, det finns 500 hårddiskar, om alla 500 går till folk som ska använda dom själva så försvinner mellanhänder, dubbel frakt, annonskostnad osv, alltså försvinner mindre pengar till posten/blocket/sweclockers, och dom 500 som i slutändan sitter med varsin hårddisk har lagt ut mindre pengar totalt än vad fallet är när många köper för att sälja vidare. Men åter igen...det är upp till var och en.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Detaljer ja, men principen är densamma. Och det är principen vi diskuterar när det gäller "Köpa och sälja vidare", och inte detaljer.

Så du tänker inte ta hänsyn till detaljen i det här fallet som är att jämföra ett hungrigt afrikanskt barn mot en svensk konsument som blir ledsen för att han inte hinner köpa en grej på rea? Det känns mer som ditt sätt att ha en syndabock att skylla på för de "stackarna" som inte hann köpa en vara på rea. Sjukt låg jämförelse utan befog, princip eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Jag har inte skrivit i den här tråden. Tråden som du har tagit mitt citat ifrån handlar absolut inte om moral, den hadlar om ett erbjudande från Komplett. Det kändes inget vidare att bli citerat på det här sättet av någon som inte svarat i ursprungstråden och har läst vad som har skrivits.

Ber om ursäkt för den eventuellt taskiga citeringen men blir ändå lite fundersam över ditt svar här. Det som diskuteras är hurvida det är rätt att utnyttja ett erbjudande från Komplett för egen vinning, eventuellt på andras bekostnad. Det var det du svarade på. Ämnet är inte anitngen moral eller ett erbjudande från Komplett, utan både och. Du skrev att känslor och affärer inte har med varandra att göra. Vad menar du egentligen med det?

Skrivet av bud_bundy:

Och vad hade han fel? Moraliska aspekter har inget med affärer att göra, mer än att man måste ta i beaktning att alla inte kör rent spel och man kan få repressalier ifall man gör något som pöbeln inte gillar.

Du motsäger dig själv här. Om moral inte har med affärer att göra, hur kan då någon inte köra med "rent spel"? Begreppet rent spel baseras på att det finns ett moraliskt rätt som man bör handla efter.

Om moraliska aspekter inte har med affärer att göra, menar du då att det är ok att göra vad som helst sålänge det handlar om business? Brandbomb i den konkurerande pizzerian, helt ok! Det är ju bara business!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Så du tänker inte ta hänsyn till detaljen i det här fallet som är att jämföra ett hungrigt afrikanskt barn mot en svensk konsument som blir ledsen för att han inte hinner köpa en grej på rea? Det känns mer som ditt sätt att ha en syndabock att skylla på för de "stackarna" som inte hann köpa en vara på rea. Sjukt låg jämförelse utan befog, princip eller inte.

Det är fortfarande principen som räknas, hur många detaljer du än använder dig av. Eftersom de båda akter går ut på att göra samma sak, Köpa något man inte behöver för att sälja det till någon som behöver det, dyrare, så är det principen som räknas.

Det är omoraliskt att göra som i exemplet jag skrev, men även omoraliskt att göra det som vissa gör med REA-varorna då det händer samma sak, bara att detaljerna är olika.

"detalj {subst.} (även: litet detachement, detachement, småsak, oväsentlighet)" -

Du må tycka att jämförelsen är bisarr och grov, men sanningen är att principen är densamma och det kan du inte blunda för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Principen är densamma.

ICA köper upp ris för 50kr kg, och säljer det senare till oss för 100kr kg.

Sinnesjuka jävlar på ICA, bränn ner skiten.

Liknelsen där är som din, "Principen är densamma"...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Skrivet av Zartax:

Du motsäger dig själv här. Om moral inte har med affärer att göra, hur kan då någon inte köra med "rent spel"? Begreppet rent spel baseras på att det finns ett moraliskt rätt som man bör handla efter.

Om moraliska aspekter inte har med affärer att göra, menar du då att det är ok att göra vad som helst sålänge det handlar om business? Brandbomb i den konkurerande pizzerian, helt ok! Det är ju bara business!

Rent spel är att följa spelreglerna, där spelreglerna styrs av lagen. Det pöbeln idag gör faller ofta in i ofredande, även om de också kan ta till olaga hot.

Angående brandbomd i konkurrerande pizzerian så kan det under rätt förutsättningar vara okej. I rådande sverige samt de flesta länder, så är det dock inte okej rättsligt. Angående moral, så om man inte har något socialt skyddsnät samt har barn så svälter, så kan man säga att det är moralisk försvarbart att skada någon annan för egen överlevnad. Dock inte under den "svenska normen" som finns nu, men vi har haft tider då plundring och liknande av andra inte precis var moralisk förkastligt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

En viss problematik jag ser med att om många, dvs majoriteten bara utnyttjar kompletts erbjudande för att tjäna pengar på erbjudandet så får ju inte komplett förmodligen inte det genomslag de vill ha av detta erbjudande då det ju är en slags reklam. Det kan göra att sådana sådana erbjudanden försvinner, och det tror jag alla håller med om att det skulle vara tråkigt. Nog för att jag tror inte det är så många som säljer dem vidare och komplett är nog säkert nöjda med reklamen de får. Men det skulle kunna bli ett problem om det urartad, bara en liten tanke från mig.

Att om någon vill försöka tjäna några kronor på denna affär så är det som någon sa, det är inte många kronor man tjänar då och för jobbet är det inget jag absolut tycker är värt. Men de som vill får väl göra det, eftersom man bara får köpa en kan man inte göra någon större business på det. Det är inget olagligt, och jag stödjer det inte och tänkte inte göra det själv. Men jag bryr mig inte så mycket så jag behöver göra uppror över det.

Problematiken med konsert-biljetter är en helt annan sak än vad detta är och kan inte jämföras. Det är något jag verkligen kan göra uppror över och tycker är fel och att de borde göra något åt. Men det är som sagt en helt annan diskussion och borde inte föras i denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazen:

ICA köper upp ris för 50kr kg, och säljer det senare till oss för 100kr kg.

Sinnesjuka jävlar på ICA, bränn ner skiten.

Liknelsen där är som din, "Principen är densamma"...

Det där är ju dock ej jämförelsebart.

Det är som att jag i min metafor skulle ha sagt att mannen som köpte riset, han köpte det okokt, men kokade det senare så att Afrikanen kunde få det tillagat, för extra arbete utfört, än att istället för att få det rått.

Det hade varit okej, eftersom de utför ett jobb på produkten innan de säljer vidare det.

Det gör däremot inte de som köper REAvaror för att sälja dem dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Det där är ju dock ej jämförelsebart.

Det är som att jag i min metafor skulle ha sagt att mannen som köpte riset, han köpte det okokt, men kokade det senare så att Afrikanen kunde få det tillagat, för extra arbete utfört, än att istället för att få det rått.

Det hade varit okej, eftersom de utför ett jobb på produkten innan de säljer vidare det.

Det gör däremot inte de som köper REAvaror för att sälja dem dyrare.

Eh, mellanhand som mellanhand? Ica säljer mig veterligen inte kokt ris färdigt att ätas i sina butiker.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det blev en intressant debatt i tråden om kompletts 1337-deal om huruvida det är moraliskt eller inte att köpa en vara billigt för att sedan sälja vidare. Jag tycker att diskussionen förtjänar en egen tråd i rätt forumdel, så jag har flyttat alla inlägg (hoppas det är alla) som handlar om just det till den här tråden!

Min åsikt i frågan finner ni i inläggen nedan.

Jag tycker inte att det är ett dugg omoraliskt att köpa och sälja vidare här.
Som andra har sagt så är det ju så alla butiker fungerar, köp in billigare, sälj dyrare.

Däremot tycker jag att det är lite synd att det förekommer här ändå, fast som det är utformat så är det ju helt naturligt att folk försöker passa på att tjäna pengar.

Att begränsa erbjudandet till en per kund är ju alltid något man kan börja med (även om det givetvis går att komma runt).
Att förhindra att någon säljer det vidare har jag dock svårt att se hur man skulle kunna förhindra överhuvudtaget.

Jag måste säga att jag inte riktigt gillar det där upplägget med speciella tillfällen med superbilliga erbjudanden under kort tid.
Vore trevligare med någon sorts rabatter under mindre kaosartade former.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rankko:

Skulle jämföra det med biljettuppköpningen av biljetter till konserter. Där är ofta priserna ofta satta lägre än vad man vet man skulle kunna få sålt dem för. Stora delar köps snabbt upp för att sedan säljas på nytt för ett högre pris. Det sker i mycket större skala och ses av många som ett stort problem.

Du kan inte jämföra detta med att sälja biljetter till överpris.
Hårdvaran säljs fortfarande under ordinarie pris, biljetterna till ockerpris.

Det hela handlar mer om avundsjuka,
Att man ser folk tjänar pengar som man inte själv var smart nog att komma på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Du kan inte jämföra detta med att sälja biljetter till överpris.
Hårdvaran säljs fortfarande under ordinarie pris, biljetterna till ockerpris.

Det hela handlar mer om avundsjuka,
Att man ser folk tjänar pengar som man inte själv var smart nog att komma på.

Vadå inte smart nog att komma på? Tvärtom snarare. Det är så enfaldigt och småaktigt att vem som helst som andas kan tjäna ett par hundralappar utan att tillföra något värde. Man tjänar pengar på ingenting, jag måste medge att det retar mig en smula.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Vadå inte smart nog att komma på? Tvärtom snarare. Det är så enfaldigt och småaktigt att vem som helst som andas kan tjäna ett par hundralappar utan att tillföra något värde. Man tjänar pengar på ingenting, jag måste medge att det retar mig en smula.

Ja det är fult att tjäna pengar.
Är det så att någon finner mödan värd att tjäna ett par hundralappar för jobbet,
så låt dem göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ja det är fult att tjäna pengar.
Är det så att någon finner mödan värd att tjäna ett par hundralappar för jobbet,
så låt dem göra det.

Tjäna pengar =! tjäna pengar. Är du en såpass enkelspårig människa att du kan nöja dig med enbart distinktionen mellan olagliga och lagliga sätt att göra detta, kan jag bara gratulera. Det måste vara väldigt smidigt.

(Jag hoppas åtminstone att du gör skillnad på dessa två kategorier.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Tjäna pengar =! tjäna pengar. Är du en såpass enkelspårig människa att du kan nöja dig med enbart distinktionen mellan olagliga och lagliga sätt att göra detta, kan jag bara gratulera. Det måste vara väldigt smidigt.

(Jag hoppas åtminstone att du gör skillnad på dessa två kategorier.)

Jag kom över ett parti Logitech fjärrkontroller som jag sålde vidare med 300kr vinst per kontroll.
Inte värt att säga hur många det gällde, då får du mardrömmar.

Permalänk

Tycker det är fattigt att gå in och köpa en enstaka pryl som man inte behöver, så att man kan göra en engångsvinst på 200-300kr.
Fast detta är ingenting jämfört med de som köper slut på biljetter till konserter bara för att sälja dem vidare till hutlösa priser.

Men det är en intressant diskussion, får mig direkt att tänka på socialt kapital.
Läs här så kommer ni förstå:http://sv.wikipedia.org/wiki/Socialt_kapital

Permalänk
Skrivet av Pragmatiker:

Tycker det är fattigt att gå in och köpa en enstaka pryl som man inte behöver, så att man kan göra en engångsvinst på 200-300kr.
Fast detta är ingenting jämfört med de som köper slut på biljetter till konserter bara för att sälja dem vidare till hutlösa priser.

Men det är en intressant diskussion, får mig direkt att tänka på socialt kapital.
Läs här så kommer ni förstå:http://sv.wikipedia.org/wiki/Socialt_kapital

Ja detta får mig att tänka på fackförbundens intåg i sverige med lönekarteller och allt vad det heter.
Skillnaden är dock att individen som köper en ssd till skillnad från vanliga arbetare inte utövar fascism för att få så hög avkastning som möjligt. Alltså den motarbetar inte folk som försöker köpa varan/tjänsten för ordinarie pris och tvingar dem att handla från dem eller deras "vänner" för det högre priset.

Angående konserterna så är det som sagt bara att höja priset från första början så är problemet löst, vill de som har konsern becriva välgörenhet så får de rikta den bättre. Precis som våra hjälporganisationer som skänker pengar som går till allt möjligt inklusive vapen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Ja detta får mig att tänka på fackförbundens intåg i sverige med lönekarteller och allt vad det heter.
Skillnaden är dock att individen som köper en ssd till skillnad från vanliga arbetare inte utövar fascism för att få så hög avkastning som möjligt. Alltså den motarbetar inte folk som försöker köpa varan/tjänsten för ordinarie pris och tvingar dem att handla från dem eller deras "vänner" för det högre priset.

Angående konserterna så är det som sagt bara att höja priset från första början så är problemet löst, vill de som har konsern becriva välgörenhet så får de rikta den bättre. Precis som våra hjälporganisationer som skänker pengar som går till allt möjligt inklusive vapen.

När det gäller fackförbund så är jag inte tillräckligt insatt för att ha något att säga om den frågan.
Men att höja priset på biljetter för att få bukt med en liten bunt giriga människor, som förstör för alla andra.
Har svårt att se hur det skulle vara en bra lösning.
Då jag inte anser att detta problem har något med priset att göra, utan snarare beror det på bristen av socialt kapital som får dessa individer att agera som de gör.