Vad har jag för säkerhet som köper av en medlem på sweclockers?

Permalänk
Administrativ avgift

Vad har jag för säkerhet som köper av en medlem på sweclockers?

Ja hur ska man göra för att inte bli lurad av ex ett köp här? Vad finns det för lagar man kan använda? hur kan jag va säker att han skickar delarna om man betalar i förskott? Tycker verkligen att vi borde ha en sådan tråd o sen att sweclockers kräver lite mer detaljer för att sätta ut annons så dom kan anmäla om någon missköter en annons eller eventuellt lurar en? att för att få regga personnr? Som ni ger till polisen om man anmäler? Detta är bara ett tankesätt för att göra ehandeln på sweclockers säkrare?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Bara för att man anger ett person nummer så behöver det inte stämma, tycker att man ska ha tagit en fika med swec crew för att får vara med i forumet och marknaden.

Som vanligt, polisen har andra saker för sig och detta är inte prio ett. Är man osäker så hämtar man prylarna på plats. Annars så får man skita i det och köpa nya saker istället.

Problemet har alltid funnits, kommer alltid att finnas. Är bara att leva med det och hålla tummarna när man köper något....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Ja hur ska man göra för att inte bli lurad av ex ett köp här? Vad finns det för lagar man kan använda? hur kan jag va säker att han skickar delarna om man betalar i förskott? Tycker verkligen att vi borde ha en sådan tråd o sen att sweclockers kräver lite mer detaljer för att sätta ut annons så dom kan anmäla om någon missköter en annons eller eventuellt lurar en? att för att få regga personnr? Som ni ger till polisen om man anmäler? Detta är bara ett tankesätt för att göra ehandeln på sweclockers säkrare?

Relevanta lagar är väl köplagen, avtalslagen och brottbalken speciellt då kapitel 9 om bedrägeri och försök till bedrägeri.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har aldrig varit med att någon lurat mig här har förskottsbetalat ca 20 st annonser

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Administrativ avgift

Ja men det finns ju alltid personer som reggar sig jag har inte råkat ut för det men säger bara "om" lixom vem vill kasta 3000kr i sjön om man köper ex ett 580? Men tack för revlant info nikce^^:D

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Avstängd

du har ingen säkerhet alls. handlat för 4800 denna vecka med förskott på swec har fått hem ett av paketen och va inga problem det andra paketet ligger på posten nu, har dock köpt en 120 radiator som inte var enligt beskrivning och han skickade inte förns efter 2 veckor efter betalning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trisse23:

Ja men det finns ju alltid personer som reggar sig jag har inte råkat ut för det men säger bara "om" lixom vem vill kasta 3000kr i sjön om man köper ex ett 580? Men tack för revlant info nikce^^:D

Du har inte funderat på att köpa ett nytt?
http://www.webhallen.com/hardvara/130014-asus_geforce_gtx_580...

Du får garanti och betalar endast en tusenlapp mer. Dessutom ingen risk för att bli lurad.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag aldrig sälja till en person som kräver personnummer, man vet aldrig var det är för person på andra sidan och om han har både bankkonto och personnummer är det inte så lämpligt

Om man är så skiträdd betala till en främling ska man inte köpa på nätet överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Själv skulle jag aldrig sälja till en person som kräver personnummer, man vet aldrig var det är för person på andra sidan och om han har både bankkonto och personnummer är det inte så lämpligt

Om man är så skiträdd betala till en främling ska man inte köpa på nätet överhuvudtaget.

Vad tror du kan hända om du lämnar ut ditt personnummer?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Divil:

Vad tror du kan hända om du lämnar ut ditt personnummer?

Personen i fråga slutar att höra av sig och använder ditt personnummer i andra bedrägerier i framtiden.

Permalänk
Medlem

Då är det väl mycket lättare att välja och vraka bland alla personnr på upplysning.se eller ratsit eller liknande sidor. där får du kompletta pwrsonnr med adresser. varför göra det knepigt för sig. Tyvärr gör det faktum att du inte lämnar ut ditt personnr, när du ska sälja saker, lite i slutändan. några snabba sökningar och detektivarbete och man har snabbt ett namn med personnr och adress.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perhuden:

Då är det väl mycket lättare att välja och vraka bland alla personnr på upplysning.se eller ratsit eller liknande sidor. där får du kompletta pwrsonnr med adresser. varför göra det knepigt för sig. Tyvärr gör det faktum att du inte lämnar ut ditt personnr, när du ska sälja saker, lite i slutändan. några snabba sökningar och detektivarbete och man har snabbt ett namn med personnr och adress.

Skickades från m.sweclockers.com

Givetvis går det att få tag på ditt personnummer ändå, men risken att någon obehörig får tag på det är bra mycket högre om du själv ger ut det än att någon får fram det av nio miljoner andra personnummer. Likadant med utsuddade regskyltar i annonser, de syns när du kör runt på gatorna men om man döljer dem på nätet så skyddar man sig åtminstone mot de tjuvar som letar byten online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballistic:

Givetvis går det att få tag på ditt personnummer ändå, men risken att någon obehörig får tag på det är bra mycket högre om du själv ger ut det än att någon får fram det av nio miljoner andra personnummer. Likadant med utsuddade regskyltar i annonser, de syns när du kör runt på gatorna men om man döljer dem på nätet så skyddar man sig åtminstone mot de tjuvar som letar byten online.

DU har helt rätt. Med allt man delar med sig av på internet eller till främlingar skall man tänka efter en gång extra.
Vissa har dock en tro att personnr skulle vara svåra att få tag på och så är verkligen inte fallet. Lämnar man ut sitt kontonr så måste man ofta lämna ut sitt namn med. Har man denna informationen tillsammans med en ålder (och du inte heter Anders Andersson och bor i stockholm ) så är det lätt att få tag på personnumret. Men visst ska man inte skyllta med det i onödan. Det räcker oftast med sitt namn.

När det kommer till handel mellan privatpersoner på internet:

Känns en köpare (eller säljare) skum så kan man alltid ta det säkra före det osäkra och avbryta affären. Tro mig jag har blivit bedragen på 2650 kr.