Corsair Hydro H80 och H100

Permalänk
Medlem

PNY kommer med ett Vattenkylt GTX580 som är bundlat med cpu kylare, prylarna är gjorda av asetek.
http://www3.pny.com/GTX-580-Liquid-Cooled-Graphics-Card-with-...

Permalänk

jag är nöjd med mitt H100 den låter så mycket bra köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birks:

PNY kommer med ett Vattenkylt GTX580 som är bundlat med cpu kylare, prylarna är gjorda av asetek.
http://www3.pny.com/GTX-580-Liquid-Cooled-Graphics-Card-with-...

En sådan hade inte suttit fel på mitt 6950!

Permalänk

ljudnivån är ungefär lika viktig för de flesta som själva temperaturerna.. samt att ni inte tar med de riktiga konkurrenterna.. typ NH-d14 samt Thermalright silver arrow..

Testet säger mig nästan inget i dagsläget.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Är likt många andra besviken över testet. Ljudnivåer och H100 med fyra fläktar hade lyft testet en hel del.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

SweClockers har ju tidigare sagt att man inte testar ljudnivåer då det är så många variabler som spelar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

ljudnivån är ungefär lika viktig för de flesta som själva temperaturerna.. samt att ni inte tar med de riktiga konkurrenterna.. typ NH-d14 samt Thermalright silver arrow..

Testet säger mig nästan inget i dagsläget.

Jag håller med. Hade gärna sett att NH-D14 var med i testet.

Visa signatur

PC: i7 2600k @ 4.6Ghz, Corsair H100, MSI P67A-GD55, Corsair 8GB XMS 1600Mhz, Gigabyte 780 Ti GTX, Fractal Design Newton R2 1000W, OCZ SSD Agility 3 240GB, 1TB Samsung F3, Ljudkort: Asus Xonar DX
Mac: 27" iMac, 13" Macbook Air, 13" Macbook Pro, iPhone 6S Plus
Android: Nexus 7, HTC One M8

Permalänk
Medlem

klara H80 en Thermaltake Lanbox Lite !!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birks:

PNY kommer med ett Vattenkylt GTX580 som är bundlat med cpu kylare, prylarna är gjorda av asetek.
http://www3.pny.com/GTX-580-Liquid-Cooled-Graphics-Card-with-...

Känns lite sådär. Att ha 1 120mm radiator på ett 580 och en CPU. Det går nog att få bättre luftkylning tror jag

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillem4n:

Nja, det här var lite väl tunt.

1. H100 har ju möjligheten att montera 4 fläktar i PnP. Det bör ni ha testat.

2. Många gnäller på att DH14 inte var med, det gör jag med.

3. Är det vinande ljudet som fanns på h50 fortfarande kvar?

Håller med ovanstående, skulle vara intressant att veta hur de olika kylsystemen påverkar värmen i chassiet. Tänker att H100 borde vara bättre på att få ut värme ur chassiet än andra lösningar eftersom det ska sitta i toppen av chassin.

Sen borde ni haft mer utförlig beskrivning hur mycket oväsen de olika lösningarna för med sig.

Det finns ingen chans att ni på sweclockers uppdaterar artikeln och lägger till sånt som folk här bland kommentarerna frågar efter?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av zlim_zune:

är den helt tyst eller surrar pumpen? har hört att pumpen kan låta lite, om man tänker ha en tyst dator

Hörs ingenting, och har de övriga 5 chassifläktarna på lägsta.
Även öppnat chassisidan och det är hur tyst som helst.

Visa signatur

Intel I7 2600k @ 4,5GHz | Corsair H100 | Asus P8Z68-V Pro | Corsair Vengeance 8GB (2x4096MB) CL8
MSI Radeon HD6950 Twin Frozr III 2GB | 2TB Hitachi 7K3000 | Fractal Design Newton R2, 1000W | Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillem4n:

Är det vinande ljudet som fanns på h50 fortfarande kvar?

Jag har en H100, och det finns definitivt ett irriterande vinande ljud.

Dessutom så har jag kopplat in två Noctua 120mm fläktar istället för originalfläktarna, och har de sedan kopplade på CPU-blocket via en PWM till 3-pinskontakt. Denna lösning är inte helt att rekomendera dock eftersom vid vissa varvtal står fläktarna och "throttlar", vilket ger upphov till ett irriterande ljud.

Permalänk
Skrivet av hurtone:

Jag har en H100, och det finns definitivt ett irriterande vinande ljud.

Dessutom så har jag kopplat in två Noctua 120mm fläktar istället för originalfläktarna, och har de sedan kopplade på CPU-blocket via en PWM till 3-pinskontakt. Denna lösning är inte helt att rekomendera dock eftersom vid vissa varvtal står fläktarna och "throttlar", vilket ger upphov till ett irriterande ljud.

är det från pump eller fläktarna? är ju aningen intresserad av dessa pumpar

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Skrivet av mrlangozable:

Hörs ingenting, och har de övriga 5 chassifläktarna på lägsta.
Även öppnat chassisidan och det är hur tyst som helst.

det låter ju bra att det finns folk som säger att den är tyst får hoppas på att dne är det med=)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Skrivet av chainzaw:

När ska man få se riktiga överklockningsresultat? Löjlig prestanda visning enligt mig.

Håller med! Ska vara rejäl overklock så man ser skillnader och inte några fåniga kommatal!(Hjärnsläpp, heter det verkligen kommatal? )

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim_zune:

är det från pump eller fläktarna? är ju aningen intresserad av dessa pumpar

Jag kan inte höra ett dugg av pumpen i mitt Arc, trots att den står bredvid mig. De övriga fläktarna låter mer (3xNoctua 140mm, 2xFractal Design 140mm, samt 2xNoctua 120mm för radiatorn.
Det är själva pulserandet av Nocuta 120mm som är irriterande, kan kanske lösas om man kopplar direkt till blocket och struntar i PWM till 3-pinsadaptern.

Vore intressant om någon kan kommentera på fläktstyrningen av 3-pinsfläktar, om det funkar bra genom blockets kontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHL1994:

Håller med! Ska vara rejäl overklock så man ser skillnader och inte några fåniga kommatal!(Hjärnsläpp, heter det verkligen kommatal? )

Decimaltal
Blir kanske en H80 lagom till Bulldozer och se om man kan få till en rejäl överklockning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurtone:

Jag har en H100, och det finns definitivt ett irriterande vinande ljud.

Dessutom så har jag kopplat in två Noctua 120mm fläktar istället för originalfläktarna, och har de sedan kopplade på CPU-blocket via en PWM till 3-pinskontakt. Denna lösning är inte helt att rekomendera dock eftersom vid vissa varvtal står fläktarna och "throttlar", vilket ger upphov till ett irriterande ljud.

Det var tråkigt att höra.

Tack för att du delade med dig iaf!

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Avstängd

jag tar antec kuhler 920 som jag har tänkte från början. som insug tänkte jag tre 800 rpm scythe gentle typhoon fläktar, har funderat på att skaffa en eller flera med 1150 rpm men jag tror det är bättre att köra på 800rpm i mitt fall.

jag har hittat en intressant tråd om en person som skaffade en h80 http://www.overclock.net/water-cooling/1056539-corsair-h80-pe...

Permalänk

Jag byggde en dator i går med H80 (på en 2600k), bytte dock ut fläktarna direkt till GT1450 push pull utblås.

I BIOS står det att fläktarna går i över 2000 rpm och det ändras inte oavsett vilken "profil" man har på pumpen.

Dessutom idlar tempen på 45 grader i BIOS ...

Nånting måste vara knas eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

jag tar antec kuhler 920 som jag har tänkte från början. som insug tänkte jag tre 800 rpm scythe gentle typhoon fläktar, har funderat på att skaffa en eller flera med 1150 rpm men jag tror det är bättre att köra på 800rpm i mitt fall.

jag har hittat en intressant tråd om en person som skaffade en h80 http://www.overclock.net/water-cooling/1056539-corsair-h80-pe...

Jag kör själv med en antec h2o 920 och kan säga att de i dagsläget enbart är Akasa viper pwm fläktar som är värda att byta ut originalfläktarna mot. Testade själv med Akasa Apache och enda skillnaden blev att de inte fanns samma prestanda i Extrem mode då Akasa Apache inte klara lika högt rpm som antec's original fläktar.

Men Akasa Viper har högre max rpm än Apache så dom kan faktiskt funka riktigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av Distordera:

Jag byggde en dator i går med H80 (på en 2600k), bytte dock ut fläktarna direkt till GT1450 push pull utblås.

I BIOS står det att fläktarna går i över 2000 rpm och det ändras inte oavsett vilken "profil" man har på pumpen.

Dessutom idlar tempen på 45 grader i BIOS ...

Nånting måste vara knas eller?

Mer pasta än ett riskorn? Annars är det väl kanske fel på mätinstrumenten i moderkortet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ant3:

Jag kör själv med en antec h2o 920 och kan säga att de i dagsläget enbart är Akasa viper pwm fläktar som är värda att byta ut originalfläktarna mot. Testade själv med Akasa Apache och enda skillnaden blev att de inte fanns samma prestanda i Extrem mode då Akasa Apache inte klara lika högt rpm som antec's original fläktar.

Men Akasa Viper har högre max rpm än Apache så dom kan faktiskt funka riktigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

jag missade att skriva att det är chassifläktar jag pratar om nu. radiatorfläktarna kommer jag inte att byta.

jag kommer kunna använda de två fläktarna som följde med chassit som insugsfläktar så jag kommer skaffa åtminståne ytterligare en fläkt till chassit(jag har tre ställen för insugsfläktar)

Permalänk
Skrivet av Distordera:

Jag byggde en dator i går med H80 (på en 2600k), bytte dock ut fläktarna direkt till GT1450 push pull utblås.

I BIOS står det att fläktarna går i över 2000 rpm och det ändras inte oavsett vilken "profil" man har på pumpen.

Dessutom idlar tempen på 45 grader i BIOS ...

Nånting måste vara knas eller?

Du ser inte fläkthastigheten i BIOS, det är pumpens rpm som alltid ska gå med den farten. Man behöver nog "Corsair Link" för att kunna se fläktarnas varvtal.

Visa signatur

| Cooler Master CM 690 II Advanced | Corsair HX 750 W | ASUS Sabertooth P67 | Intel Core i7-2600K | Corsair H100 | Corsair Force Series GT 120 GB × 2 | 16 GB Corsair Vengeance DDR3 | Sapphire Radeon HD 7970 | DELL U2412M Ultrasharp | Logitech G502, G510s & G35 | Creative Gigaworks T40 Series II |

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Jag kör själv med en antec h2o 920 och kan säga att de i dagsläget enbart är Akasa viper pwm fläktar som är värda att byta ut originalfläktarna mot. Testade själv med Akasa Apache och enda skillnaden blev att de inte fanns samma prestanda i Extrem mode då Akasa Apache inte klara lika högt rpm som antec's original fläktar.

Men Akasa Viper har högre max rpm än Apache så dom kan faktiskt funka riktigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

även jag kör en h70 med 2st akasa vipers. kör dem i pwm med 50% som standard. sen att dem får börja gå när man pressar på. tyst som natten. och kyler som satan när det behövs. jetplanen som följde med orginal stog jag inte ut med helt enkelt. lät som man startade en dammsugare, det orkar man inte sitta vid. sen kyler mina vipers BÄTTRE vid hög belastning än vad corsairs gjorde.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Är det någon som bytt sin Noctua D14 mot en Corsair H100? Blev så himla sugen om det skulle ge mig några fler grader minus på temperaturen. Var sugen på att köra en PnP config med Cougar Vortex-fläktar.

Visa signatur

PC: i7 2600k @ 4.6Ghz, Corsair H100, MSI P67A-GD55, Corsair 8GB XMS 1600Mhz, Gigabyte 780 Ti GTX, Fractal Design Newton R2 1000W, OCZ SSD Agility 3 240GB, 1TB Samsung F3, Ljudkort: Asus Xonar DX
Mac: 27" iMac, 13" Macbook Air, 13" Macbook Pro, iPhone 6S Plus
Android: Nexus 7, HTC One M8

Permalänk
Medlem

Körde ett eget litet test på min H80 med GT1850 i PnP och fick 54grader som medel.

http://imageshack.us/photo/my-images/508/pnpgt1850.jpg/http://imageshack.us/photo/my-images/508/pnpgt1850.jpg

2x FD 120mm insug
1x FD 120mm utblås
2x GT1850 PnP @ h80 3dje läget på blocket

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | CPU: i7 2600k Kylare: Corsair H100i | Moderkort: Asus Maximus IV Gene-Z | Minne: Corsair Vengance 8GB 1600Mhz | GPU: EVGA GTX780 SC | PSU: Corsair AX 850w | HDD1: Corsair Force GT 120gb | HDD2: 2TB WD Green | HDD3: Samsung 840 256gb | HDD:4 Samsung 1TB | Skärm: Dell U2311H IPS

Permalänk
Medlem

Kylpastan som redan finns på på H80 och H100, bör man ta bort det och sätta dit eget? isf, vilken kylpasta rekommenderas? Borde man köpa H100 eller H80 till Corsair Obsidian 650D? vill ha så optimerat luftflöde i datorn som möjligt. Hade även tänkt byta ut orginal fläktarna till typhoon gentle 1850 rpm. Några tips?

Permalänk
Medlem

h100 fick sämre temp med GT's än originalfläktarna ju, hur stor sänkning får man i oljudet då med GT's? dessa ska ju vara riktigt bra har jag hört.

Skrivet av meb79:

Är det någon som bytt sin Noctua D14 mot en Corsair H100? Blev så himla sugen om det skulle ge mig några fler grader minus på temperaturen. Var sugen på att köra en PnP config med Cougar Vortex-fläktar.

är ytterst tveksam på om du skulle få en sänkning. köper du en h100 så ser jag hemskt gärna att du gör en tråd på forumet och skriver temp-skillnaden. Står själv kluven och är osäker på om jag ska köpa h100 eller nh-d14

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av Fpsen:

Kylpastan som redan finns på på H80 och H100, bör man ta bort det och sätta dit eget? isf, vilken kylpasta rekommenderas? Borde man köpa H100 eller H80 till Corsair Obsidian 650D? vill ha så optimerat luftflöde i datorn som möjligt. Hade även tänkt byta ut orginal fläktarna till typhoon gentle 1850 rpm. Några tips?

Ja detta är dåligt i testet...ingen info om man använder den förapplicerade kylpastan eller om man bytt ut till någon annan?
Skärpning Sweclockers...viktigt att ha med i testsetupen!!!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb