Snygg hemsida, Hur svår är en liknande att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Nej, dålig tillgänglighet om man, exempelvis, har synfel. En hemsida som innehåller väl strukturerad HTML går att läsa på flera sätt och man har som användare möjlighet att zooma/ändra storlek på typsnitt, eller låta en punktskriftsläsare tolka om innehållet.

Flash-pluginen är historiskt sett full av buggar och säkerhetshål. Vet inte hur läget ser ut idag, men den har fått väldigt mycket kritik för detta tidigare. Webbläsare har naturligtivs egna fagra samlingar säkerhetshål och buggar, men de som kommer med flash-player läggs till dem som redan finns, och skapar dessutom hål som är gemensamma mellan de olika plattformarna (IE, Firefox etc.)

Både animationer och musik kan ses som ett "designproblem", men om man på en "HTML-hemsida" har gjort något liknande så går det att stänga av, exempelvis genom att avaktivera sin flash-plugin
Annan dålig design går också att korrigera, exempelvis typsnittsstorlek eller ett färgschema hämtat från helvetet.

Zoom, går och fixa med actionscript. Angående punktskriftläsare känns det lite överdrivet när vi pratar om Flash val till sidor...
Som jag förövrigt sa, informationssidor i flash, nej nej, kampanjer och spel, ev. portfolio, ja, varför inte?
Hur många informationssidor ser du idag som använder sig av Flash? Ska du ha mer interaktivitet så är nog Flash det största valet idag.

Kryphål finns i allt, värst har och är webbläsarna själv, mer än självaste flashpluginen. Är man orolig, plugga ut nätverkskontakten då det är det enda säkra sättet och använda en dator.
Egentligen så är det värsta för en dator, användaren själv...

Sen som sagt diskuterar du design, inte flash i sig.
Det mesta går och göra med flash så sidan har samma attribut som en HTML sida, dock hänger det på kodaren om denne kan skapa en sådan sida.
En fel uppbyggd Flashsida, speciellt om den ska vara informationsbyggd blir en horribell Flash sida. Som jag sagt tidigare, gäller samma sak med HTML/CSS sidor som är svårnavigerade och grötiga...

Men som trådskaparen efterfråga, en hemsida om "sig själv", tycker jag likaväl kan vara i Flash då det är portfolio. Ser inga problem med att ett portfolio är skapad i Flash. Ett bra sätt även och träna upp sina kunskaper...

Skrivet av You:

Nej, dålig tillgänglighet alltid. Tänk om jag har en textbaserad webbläsare? Screenreader? Dålig gammal dator som inte klarar av Flash? Braille-läsare? Tänk om jag vill göra något så enkelt som att öka textstorleken? Flash ställer till med problem på den fronten.

Flashplugins för icke-Windows-plattformar är notoriskt instabila eftersom Adobe inte brytt sig om att utveckla dem ordentligt. Det är inte helt sällan min webbläsare kraschar för att någon flashgrej dyker upp på någon sida (och det är även därför jag använder Click-to-flash).

Det beror väl på vad man prioriterar. Om målgruppen är fjortisar som tycker att flashsidor är zomgawesome så kan man väl ta det beslutet. Det gör inte att Flash plötsligt är bättre, bara att man rationaliserat bort de krav som Flash inte uppfyller.

Då kan du ju försöka backa upp de där påståendena med lite substans.

Poängen här är ju att det är oerhört svårt (ibland omöjligt) att bygga bra sidor i Flash, medan det inte är så svårt med HTML/CSS. Hur lätt det är att skapa dåliga sidor är väl inte relevant, någonsin?

Seriöst, det är 2011 och inte 1995. Chansen att någon med en textbaserad webbläsare besöker en Flashsida är minimal, och om denne gör det så är inte det precis någon större förlust. Verkligen det bästa du kunde komma på?!
En sådan dator kan inte besöka många sidor på nätet idag, sitter säkerligen då även med 33,6k modem...
Sen om textstorleken, läs det jag skrev tidigare.

Sen så säger det här för femhundaelfte gången, informationssida i flash NEJ! (ser ni det där?) kampanjsida, spel, portfolio, video, JA!.

Angående flash till annat än Windows kan jag inte tala något för då jag inte haft tillräckligt stor erfarenhet av det.

Det känns som att många säger direkt NEJ bara för att det är flash, bara för att det rör sig i webbläsaren. Allt ska helst vara statiskt för många av någon princip sak.
Jag själv bygger inte sidor i flash då jag inte är tillräckligt duktig för det.

P.S. Varsågod, här har du en flashsida med bakåtnavigation och direktlänkning:
http://www.auris-hybrid.de/index_en.asp#/

Se gärna lite fler sidor som North Kingdom skapat genom tiderna. Konstig nog återvänder kunderna och vill ha mer flashsidor med interaktivitet. Det är där HTML/CSS faller pladask, interaktiva sidor...

Som sagt, det beror helt och hållet på VAD man gör för hemsida...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Seriöst, det är 2011 och inte 1995. Chansen att någon med en textbaserad webbläsare besöker en Flashsida är minimal, och om denne gör det så är inte det precis någon större förlust. Verkligen det bästa du kunde komma på?!

Det är mer relevant än du tror (sökmotorernas robotar är i princip textbaserade webbläsare).

Skrivet av Pnorberg:

En sådan dator kan inte besöka många sidor på nätet idag, sitter säkerligen då även med 33,6k modem...
Sen om textstorleken, läs det jag skrev tidigare.

Min två månader gamla laptop går ner på knä för vissa flashbaserade sidor (men detta är som sagt på grund av en dålig plugin). Poängen är dessutom att i webbläsare kan du förinställa textstorleken, så att alla webbsidor automatiskt har säg 50% större text. Detta följs inte av en Flashsida, som måste implementera samma funktion (kodupprepning) och dessutom tvingar besökaren att återigen öka textstorleken. Man ska inte behöva implementera funktioner som finns i webbläsaren själv, och det måste man om man använder Flash.

Skrivet av Pnorberg:

Sen så säger det här för femhundaelfte gången, informationssida i flash NEJ! (ser ni det där?) kampanjsida, spel, portfolio, video, JA!.

På vilket sätt är en portfolio inte information? Är inte webben gjord för att just presentera information? Spel kan jag acceptera att man använder Flash till, det är ett relevant användningsområde utan bra alternativ (som "Flashsidor" dock inte hamnar under), men inte ens video ska behöva använda Flash nu när HTML5 börjar få ordentligt stöd i webbläsare.

Skrivet av Pnorberg:

Det känns som att många säger direkt NEJ bara för att det är flash, bara för att det rör sig i webbläsaren. Allt ska helst vara statiskt för många av någon princip sak.
Jag själv bygger inte sidor i flash då jag inte är tillräckligt duktig för det.

Det är ingen principsak. Det finns tillfällen då rörelse är motiverat, men Flash främjar animationer och rörelser till den grad att utvecklare ofta överanvänder dessa å det grövsta. Det är fullständigt omotiverat att ha en massa objekt som flyger runt och bildar figurer, det försvårar bara för mig som besökare när jag vill ta till mig informationen, eftersom jag måste vänta på animationen innan jag kan se vad som visas.

Skrivet av Pnorberg:

P.S. Varsågod, här har du en flashsida med bakåtnavigation och direktlänkning:
http://www.auris-hybrid.de/index_en.asp#/

Åh, wow, missbruk av HTTP-fragment. Fantastiskt. (Du dödar f.ö. fortfarande en-adress-per-resurs-tanken med den här metoden, kritik som även riktats mot t.ex. Twitter på senare tid som använder samma metod för att lösa samma problem med JS-baserade sidor)

Skrivet av Pnorberg:

Se gärna lite fler sidor som North Kingdom skapat genom tiderna. Konstig nog återvänder kunderna och vill ha mer flashsidor med interaktivitet. Det är där HTML/CSS faller pladask, interaktiva sidor...

HTML/CSS är fullt tillräckligt för interaktiva sidor. Att kunder återvänder till Flash är för att de vet att det har fungerat förr, och att de inte vill/vågar satsa på att byta teknologi eller att hitta en annan firma. Fullt förståeligt, ur en företagsekonomisk synvinkel.

Notera även hur varje sida på Flashsidan du länkade till tar 5-6 sekunder att ladda, varpå 3-4 sekunders animation måste slutföras innan jag kan ta till mig innehåll. Jag skulle vilja hävda att en Flashsida som denna är mindre interaktiv än en som är byggd i HTML/CSS. Det blir mer TV (sitt still och titta på mina fantastiska animationer) än webb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av You:

Det är mer relevant än du tror (sökmotorernas robotar är i princip textbaserade webbläsare).

Min två månader gamla laptop går ner på knä för vissa flashbaserade sidor (men detta är som sagt på grund av en dålig plugin). Poängen är dessutom att i webbläsare kan du förinställa textstorleken, så att alla webbsidor automatiskt har säg 50% större text. Detta följs inte av en Flashsida, som måste implementera samma funktion (kodupprepning) och dessutom tvingar besökaren att återigen öka textstorleken. Man ska inte behöva implementera funktioner som finns i webbläsaren själv, och det måste man om man använder Flash.

På vilket sätt är en portfolio inte information? Är inte webben gjord för att just presentera information? Spel kan jag acceptera att man använder Flash till, det är ett relevant användningsområde utan bra alternativ (som "Flashsidor" dock inte hamnar under), men inte ens video ska behöva använda Flash nu när HTML5 börjar få ordentligt stöd i webbläsare.

Det är ingen principsak. Det finns tillfällen då rörelse är motiverat, men Flash främjar animationer och rörelser till den grad att utvecklare ofta överanvänder dessa å det grövsta. Det är fullständigt omotiverat att ha en massa objekt som flyger runt och bildar figurer, det försvårar bara för mig som besökare när jag vill ta till mig informationen, eftersom jag måste vänta på animationen innan jag kan se vad som visas.

Åh, wow, missbruk av HTTP-fragment. Fantastiskt. (Du dödar f.ö. fortfarande en-adress-per-resurs-tanken med den här metoden, kritik som även riktats mot t.ex. Twitter på senare tid som använder samma metod för att lösa samma problem med JS-baserade sidor)

HTML/CSS är fullt tillräckligt för interaktiva sidor. Att kunder återvänder till Flash är för att de vet att det har fungerat förr, och att de inte vill/vågar satsa på att byta teknologi eller att hitta en annan firma. Fullt förståeligt, ur en företagsekonomisk synvinkel.

Notera även hur varje sida på Flashsidan du länkade till tar 5-6 sekunder att ladda, varpå 3-4 sekunders animation måste slutföras innan jag kan ta till mig innehåll. Jag skulle vilja hävda att en Flashsida som denna är mindre interaktiv än en som är byggd i HTML/CSS. Det blir mer TV (sitt still och titta på mina fantastiska animationer) än webb.

Oj, du borde kanske se över din dator och vad du gör med din dator. Min sambos HP bärbara med en 1,7ghz celeron processor från 2007 och Windows 7 installerat, 1.5gb ram har inte ens problem med Flashsidor. Tror felet sitter någon annanstans i det här fallet...

Portfolio som t.ex. trådskaparen visade, enda denne vill visa är sina bilder. Förutom den dåliga navigationen ser jag då inga problem med att ha flashbaserad sida för att visa sina foton.
När jag pratar om informationssida, dvs en sida som t.ex. Sweclockers, nyhetssidor osv. vars det är MYCKET information, mycket text osv. passar inte flash in alls.

Angående textgrejen så är jag nästan säker på att det går och fixa i Actionsscript. Men ingenting jag har grund på.

Oavsett om du anser det vara missbruk av HTTP-fragment så funkar det, det är det viktigaste, att det fungerar. Eller hur? En besökare ser inte något missbruk, en besökare kan kopiera länken och skicka den till en annan som direkt kommer dit första besökaren länkade till. Så vad är problemet?
Oj, det tog några sekunder av ditt liv och ladda en sida... Ja herregud, världen går under... x10
Ibland tar det lika länge för mig och komma in på Swec, eller någon annan sida. Dags och börja klättra längs väggarna! Nej, jag kom på det, jag sover bara 6 sekunder kortare så hinner jag se en kampanjsida. Ho herregud, hur klarade du dig med modem? Eller för den delen, ADSL? Kan du ens surfa med mobilen? Måste vara jobbigt när det tar mycket längre tid och ladda en sida i mobilen och 3G?
Det tog 6 sekunder för mig och ladda din blog med min ZTE blade!!
Dagens I-landsproblem...

Som sagt, titta mer på North Kingdoms projekt med Flash och andra interaktiva saker som jag garanterar du har svårt idag och skapa med HTML/CSS.

Sen, för mig spelar det absolut ingen roll om HTML5 kan göra det Flash kan, men för tillfället så finns det inte full stöd för HTML5. Så när det gäller det, är det bara och vänta tills dagen är inne....
Där talar du egentligen emot dig själv när det gäller tillgänglighet...

EDIT: Om jag får gissa, du äger en iPhone, eventuellt en iPad och även en Macbook pro? har jag rätt?
EDIT2: Det finns ett problem med våra diskussioner, vi ser det på två helt olika sätt, du är en CSSare, jag är en grafiker. Kommer aldrig glömma vad en vän till mig sa för många år sedan när jag han gick spelprogrammering:
"Jag hatar grafiker, de ser bara det grafiska medan vi ska koda det"
Jag som grafiker njuter av snygga sidor (dvs. inte bara textbaserat, för mig är det otroligt fult och tråkigt), medan jag tippar på att du hatar dem?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Rent spontant, när man läser vad som rekommenderas, för att göra en hemsida,det är att gå en kurs själv,och lära sig hemsidebygge från grunderna.Alla experterna här,är förmodligen bra på det dom gör.Men att lära sig bygga hemsidor här,är att göra det onödigt svårt för sig. Det finns bra kurser nu, inför höstsäsongen. Lycka till.

Permalänk

Hur tycker ni man ska bygga en hemsida idag och hur går man tillväga? Kör man med HTML-5 och hur gör man för att börja bygga en i sådant fall? Program?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Oj, du borde kanske se över din dator och vad du gör med din dator. Min sambos HP bärbara med en 1,7ghz celeron processor från 2007 och Windows 7 installerat, 1.5gb ram har inte ens problem med Flashsidor. Tror felet sitter någon annanstans i det här fallet...

Hur tänker du nu? Om ens dator inte klarar dina flash-sidor så bör lösningen vara att köpa en kraftigare dator?

I kontrast till informationsöverföring i textform där olika styckens semantiska innebörd har markerats med hjälp av html där du kan välja att använda dig av webbmakarens design/stil om du önskar men fortfarande komma åt allt relevant innehåll efter din dators kapacitet eller dina önskemål. Dessutom får du sidan presenterad i dokuments-form som gör att du kan använda bland annat alla de fördelar som You nämnt tidigare.

Vänta, vad var fördelarna med flash igen?

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Alla som har någon slags "utbildning" inom webutveckling VET att Flash är ett väldigt dåligt alternativ till HTML + Javascript. Det är ett dåligt alternativ för den late och obildade.

Alla dessa "självlärda proffs" som sitter och kastar ihop lite "flashig" grafik för att visa sin kunskap blir utskrattade när de försöker ge sig på större projekt än "Min polares typ eh band ville typ ha en cool hemsida som var typ... cool.. och jag gjorde en ehh.. cool sida till dem."

Sen kan det väl finnas ett eller ett par företag som har gjort Flash-sidor till sin grej men jag slår vad om att de förmodligen är hejare på CSS3, HTML5 och JS också.

Kort och gott så skulle jag väl vilja påstå. Vill du ha flashig sida så kan du göra småsaker i Flash, lite animationer osv. Men bygg för guds skull sidan i HTML i grunden. Låt flash stå för ENBART grafiskt "skit" och låt sedan HTML stå för informationen. Webben utvecklades med HTML + CSS3 osv i åtanke och nu för tiden finns det ingen anledning att använda flash för allt flash kan göra kan man enkelt göra med HTML5 och JS.

Lämna Flash till att dö plz.

Permalänk
Skrivet av fancy:

Lämna Flash till att dö plz.

Helt rätt

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Hedersmedlem

Flash är mer ute idag än på länge, inte bara pga HTML5. Alla de saker som "fundamentalister" siade om för 10 år sedan gällande den semantiska webben och att den var nödvändig när klienterna inte längre nödvändigtvis var vanliga datorer, har med råge slagit in nu med smartphones och en mängd andra sätt som internet används på.

Problemet är inte att just Apple valt att inte stödja Flash, vilket har sina anledningar. Problemet är att Flash inte märker upp information på något sätt, vilket inte ger en chans för webbläsaren att presentera informationen vettigt. En sida som är gjord i Flash med en 22" widescreen i åtanke är rätt körd på en telefonskärm på 4". Lägg till problem med sökmotorer, användare som behöver hjälpmedel pga t ex synsvårigheter, usel säkerhets- och stabilitetshistoria, uselt stöd för !=Windows, stora prestandaproblem (bättre nu med hårdvaruaccelerering, men det har gett än större stabilitetsproblem i stället), en stängd standard som kontrolleras av ett enskilt företag, etc., så kommer man fram till att Flash helst borde försvinna.

Flash har alltid varit motsatsen till en interoperabel informationsbaserad webb. Det går att hitta användningsområden för Flash (spel, tidigare troligen bästa sättet för inlinevideo, utvecklingsplattform för fristående applikationer), men att "göra hemsidor" bör inte vara ett av dem.

Men sedan så är jag kanske också en av de där fundamentalisterna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Oj, du borde kanske se över din dator och vad du gör med din dator. Min sambos HP bärbara med en 1,7ghz celeron processor från 2007 och Windows 7 installerat, 1.5gb ram har inte ens problem med Flashsidor. Tror felet sitter någon annanstans i det här fallet...

En Macbook Pro. Som jag sa så sitter stora delar av felet är i Flashpluginen, som är riktigt dålig. Men jag har även varit i kontakt med netbooks, och de klarar Flash dåligt de också (och de är en betydande del av besökare på webben). Ska jag behöva köpa en kraftfullare dator för att titta på tattiga Flashsidor? Skulle inte tro det. Klarar min dator av att köra tunga program som Aperture, Photoshop och InDesign så ka den klara av att visa Flashinnehåll.

Skrivet av Pnorberg:

Portfolio som t.ex. trådskaparen visade, enda denne vill visa är sina bilder. Förutom den dåliga navigationen ser jag då inga problem med att ha flashbaserad sida för att visa sina foton.
När jag pratar om informationssida, dvs en sida som t.ex. Sweclockers, nyhetssidor osv. vars det är MYCKET information, mycket text osv. passar inte flash in alls.

Så lite information är inte värt att publicera på ett tillgängligt sätt? Man vill ju absolut inte ha sin portfolio sökbar, eller?

Skrivet av Pnorberg:

Oavsett om du anser det vara missbruk av HTTP-fragment så funkar det, det är det viktigaste, att det fungerar. Eller hur? En besökare ser inte något missbruk, en besökare kan kopiera länken och skicka den till en annan som direkt kommer dit första besökaren länkade till. Så vad är problemet?

Det här kan jag hålla med om är en principsak. HTTP-fragment har inte den här uppgiften. Det är lite som att slå i spik med skosulan. Det fungerar, men det är inte tänkt att man ska göra så.

Skrivet av Pnorberg:

Oj, det tog några sekunder av ditt liv och ladda en sida... Ja herregud, världen går under... [...]
Det tog 6 sekunder för mig och ladda din blog med min ZTE blade!!
Dagens I-landsproblem...

Besökare på webbplatser är notoriskt otåliga. En sekund längre kan göra att du förlorar en hel del besökare. Jag är väl medveten om att min egen blogg laddar långsamt (det är ett problem jag ämnar ta itu med inom en snar framtid, som främst beror på att jag använder @font-face), åtminstone den första gången. Till skillnad från Flash kan jag dock dra nytta av HTTP-chaching, vilket gör att min blogg laddar mycket snabbare efter första besöket.

Skrivet av Pnorberg:

Som sagt, titta mer på North Kingdoms projekt med Flash och andra interaktiva saker som jag garanterar du har svårt idag och skapa med HTML/CSS.

Vi kan börja i andra änden; visa något du tror man inte kan göra med HTML5/CSS3 så kan jag ju motbevisa dig. Kör hårt.

Skrivet av Pnorberg:

Sen, för mig spelar det absolut ingen roll om HTML5 kan göra det Flash kan, men för tillfället så finns det inte full stöd för HTML5. Så när det gäller det, är det bara och vänta tills dagen är inne....
Där talar du egentligen emot dig själv när det gäller tillgänglighet...

Nästan alla moderna webbläsare stödjer mer än 75% av HTML5/CSS3. Är man bara lite intelligent så bygger man dessutom sina sidor med graceful degradation, så att de fortfarande är användbara i äldre webbläsare. Gör det med Flash, om du kan (tro det eller ej, men det finns besökare som antingen inte har Flash eller har en "för gammal" version och inte kan uppgradera).

Skrivet av Pnorberg:

EDIT: Om jag får gissa, du äger en iPhone, eventuellt en iPad och även en Macbook pro? har jag rätt?

Jag äger en Macbook Pro, det är sant. Jag uppskattar dock inte implikationen att jag skulle vara någon sorts fanboy eller att jag skulle tro på allt Steve Jobs säger (vilket du antytt innan). Om du studerar lite retorik kanske du kan argumentera för din åsikt utan att ta till ad hominem-angrepp.

Skrivet av Pnorberg:

EDIT2: Det finns ett problem med våra diskussioner, vi ser det på två helt olika sätt, du är en CSSare, jag är en grafiker. Kommer aldrig glömma vad en vän till mig sa för många år sedan när jag han gick spelprogrammering:
"Jag hatar grafiker, de ser bara det grafiska medan vi ska koda det"
Jag som grafiker njuter av snygga sidor (dvs. inte bara textbaserat, för mig är det otroligt fult och tråkigt), medan jag tippar på att du hatar dem?

Fel (se där, fler felaktiga antaganden). Jag ser diskussionen som webbutvecklare. Jag är inte emot snygga sidor, jag tycker de är fantastiska. Däremot ser jag även problem med tillgänglighet, sökbarhet och så vidare som man måste betrakta när man bygger webbsidor. "Det ser snyggt ut" är inte det enda kravet, och i mitt tycke är det absolut inte det största kravet ("det fungerar" är betydligt viktigare, tillsammans med "det är tillgängligt för alla").

Permalänk
Medlem
Skrivet av pscs3:

Hur tänker du nu? Om ens dator inte klarar dina flash-sidor så bör lösningen vara att köpa en kraftigare dator?

I kontrast till informationsöverföring i textform där olika styckens semantiska innebörd har markerats med hjälp av html där du kan välja att använda dig av webbmakarens design/stil om du önskar men fortfarande komma åt allt relevant innehåll efter din dators kapacitet eller dina önskemål. Dessutom får du sidan presenterad i dokuments-form som gör att du kan använda bland annat alla de fördelar som You nämnt tidigare.

Vänta, vad var fördelarna med flash igen?

Uhu? Hur fick du ut det från det jag skrev?!

Skrivet av fancy:

Alla som har någon slags "utbildning" inom webutveckling VET att Flash är ett väldigt dåligt alternativ till HTML + Javascript. Det är ett dåligt alternativ för den late och obildade.

Alla dessa "självlärda proffs" som sitter och kastar ihop lite "flashig" grafik för att visa sin kunskap blir utskrattade när de försöker ge sig på större projekt än "Min polares typ eh band ville typ ha en cool hemsida som var typ... cool.. och jag gjorde en ehh.. cool sida till dem."

Sen kan det väl finnas ett eller ett par företag som har gjort Flash-sidor till sin grej men jag slår vad om att de förmodligen är hejare på CSS3, HTML5 och JS också.

Kort och gott så skulle jag väl vilja påstå. Vill du ha flashig sida så kan du göra småsaker i Flash, lite animationer osv. Men bygg för guds skull sidan i HTML i grunden. Låt flash stå för ENBART grafiskt "skit" och låt sedan HTML stå för informationen. Webben utvecklades med HTML + CSS3 osv i åtanke och nu för tiden finns det ingen anledning att använda flash för allt flash kan göra kan man enkelt göra med HTML5 och JS.

Lämna Flash till att dö plz.

Jag skulle nog säga helt tvärtom.

Skrivet av You:

En Macbook Pro. Som jag sa så sitter stora delar av felet är i Flashpluginen, som är riktigt dålig. Men jag har även varit i kontakt med netbooks, och de klarar Flash dåligt de också (och de är en betydande del av besökare på webben). Ska jag behöva köpa en kraftfullare dator för att titta på tattiga Flashsidor? Skulle inte tro det. Klarar min dator av att köra tunga program som Aperture, Photoshop och InDesign så ka den klara av att visa Flashinnehåll.

Jag kan som sagt inte uttala mig alls om Apple och Flash. Dock vad jag hört från en flashutvecklare som har en Air så har han inte stött på några större problem.
Som jag skrev tidigare, min sambos gamla HP från 2007 klarar av flashsidor utan problem. Inte precis en monster dator.

Skrivet av You:

Så lite information är inte värt att publicera på ett tillgängligt sätt? Man vill ju absolut inte ha sin portfolio sökbar, eller?

Hört talas om SWFobjects?

Skrivet av You:

Det här kan jag hålla med om är en principsak. HTTP-fragment har inte den här uppgiften. Det är lite som att slå i spik med skosulan. Det fungerar, men det är inte tänkt att man ska göra så.

Som en tidigare ägare av ett stort produktionsbolag här i Sverige sa "Så länge det fungerar så är det bra".
Dvs. Så länge kunden kan nyttja det så är det bra, oavsett vilket tillvägagångssätt man använder.

Skrivet av You:

Besökare på webbplatser är notoriskt otåliga. En sekund längre kan göra att du förlorar en hel del besökare. Jag är väl medveten om att min egen blogg laddar långsamt (det är ett problem jag ämnar ta itu med inom en snar framtid, som främst beror på att jag använder @font-face), åtminstone den första gången. Till skillnad från Flash kan jag dock dra nytta av HTTP-chaching, vilket gör att min blogg laddar mycket snabbare efter första besöket.

Snittiden hos besökare är ca 1 minut, North Kingdom när dem lanserade "Get the glass" hade något kring 10minuters snittid. Den är helt i flash...
Det man kan göra med flash är och ladda första sidan direkt, utan väntetid och ha resten laddandes på sidan om. Detta gör att sidan laddas lika snabbt som en vanlig HTML sida med bilder osv. (snabbare än en Wordpress sida iaf).

Skrivet av You:

Vi kan börja i andra änden; visa något du tror man inte kan göra med HTML5/CSS3 så kan jag ju motbevisa dig. Kör hårt.

Hmm, t.ex. den här sidan:
http://piggybank.disney.go.com/media/ap/piggybank/index.html
Som jag förövrigt var med och arbetade på.
Eller den här: http://www.gettheglass.com/

Skrivet av You:

Nästan alla moderna webbläsare stödjer mer än 75% av HTML5/CSS3. Är man bara lite intelligent så bygger man dessutom sina sidor med graceful degradation, så att de fortfarande är användbara i äldre webbläsare. Gör det med Flash, om du kan (tro det eller ej, men det finns besökare som antingen inte har Flash eller har en "för gammal" version och inte kan uppgradera).

Och idag har 98% av alla datorer flash installerat.
Många företag/kommuner kommer inte ha tillgång till HTML5 på ett tag med tanke på hur få som ens uppgraderat från IE6.
Men jag själv välkomnar HTML5, skippar gärna en plugin för att ha tillgång till interaktiva sidor som är typ som några Flashsidor.

Skrivet av You:

Jag äger en Macbook Pro, det är sant. Jag uppskattar dock inte implikationen att jag skulle vara någon sorts fanboy eller att jag skulle tro på allt Steve Jobs säger (vilket du antytt innan). Om du studerar lite retorik kanske du kan argumentera för din åsikt utan att ta till ad hominem-angrepp.

Sa aldrig att DU slickade Steve Jobs röv, men jag antog att du satt på Mac, vilket inte förvånade mig.

Skrivet av You:

Fel (se där, fler felaktiga antaganden). Jag ser diskussionen som webbutvecklare. Jag är inte emot snygga sidor, jag tycker de är fantastiska. Däremot ser jag även problem med tillgänglighet, sökbarhet och så vidare som man måste betrakta när man bygger webbsidor. "Det ser snyggt ut" är inte det enda kravet, och i mitt tycke är det absolut inte det största kravet ("det fungerar" är betydligt viktigare, tillsammans med "det är tillgängligt för alla").

Självklart ska en sida vara bra och t.ex. navigera, som sidan TS länkade till hade horribel navigation även om den var lättillgänglig. Angående SEO, som jag skrev tidigare, hört tallas om swfobjects?
Bakåtknappar går och använda, direktlänkning. Så att säga, så gott som allt går och göra i Flash, allt hänger bara på hur duktig programmerare du är...
Sen angående mobiltelefoner, det är ju därför många idag skapar sidor som http://m.sweclockers.com/.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Hört talas om SWFobjects?

Ja. Men om du måste implementera hela sidan i HTML, och sedan ersätta hela sidan med Flash (ersätta, inte progressivt förbättra), vad vinner du då? Besökaren har nu hämtat hem dubbelt så mycket information som om du byggt din sida i HTML och förbättrat den med Flash (och du har lagt ner dubbelt så mycket energi på att skapa två nästan-identiska-men-inte-riktigt sidor). Det är en markant skillnad mellan att ha en HTML-sida med Flashelement och en Flashsida med hastigt påklistrad HTML-fallback.

Skrivet av Pnorberg:

Snittiden hos besökare är ca 1 minut, North Kingdom när dem lanserade "Get the glass" hade något kring 10minuters snittid. Den är helt i flash...

Det beror på vad besökaren är ute efter. Är det information, så spenderar ingen en hel minut utan att hitta det de letar efter, det handlar om tio sekunder, högst.

Skrivet av Pnorberg:

Det man kan göra med flash är och ladda första sidan direkt, utan väntetid och ha resten laddandes på sidan om. Detta gör att sidan laddas lika snabbt som en vanlig HTML sida med bilder osv. (snabbare än en Wordpress sida iaf).

Går att göra med HTML också (många webbläsare gör det utan att man ber dem). Prefetching kallas det, och med HTML5 kan man till och med hinta webbläsaren om vad som borde prefetchas.

Skrivet av Pnorberg:

Hmm, t.ex. den här sidan:
http://piggybank.disney.go.com/media/ap/piggybank/index.html
Som jag förövrigt var med och arbetade på.
Eller den här: http://www.gettheglass.com/

Båda dessa är Flashspel, något jag redan i ett tidigare inlägg sagt kan/bör göras med Flash. Landingssidan för Get the Glass är gjord i Flash vilket är fullständigt meningslöst då den i princip är en statisk bild.

Skrivet av Pnorberg:

Sa aldrig att DU slickade Steve Jobs röv, men jag antog att du satt på Mac, vilket inte förvånade mig.

...för alla som sitter med Mac är anti-Flash? Eller är det så att alla som är anti-Flash sitter med en Mac? För att vi "slickar Steve Jobs röv", eller hur menar du? Skärp dig; på vilket sätt har mitt val av plattform med min åsikt eller den här diskussionen att göra?

Skrivet av phz:

Flash har alltid varit motsatsen till en interoperabel informationsbaserad webb. Det går att hitta användningsområden för Flash (spel, tidigare ett av de bästa sätten för inlinevideo, utvecklingsplattform för fristående applikationer), men att "göra hemsidor" bör inte vara ett av dem.

Mycket bra inlägg, det är precis det saken handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Uhu? Hur fick du ut det från det jag skrev?!

Genom stycket jag citerade. Hur är tanken att man ska läsa det?

Skrivet av Pnorberg:

Oj, du borde kanske se över din dator och vad du gör med din dator. Min sambos HP bärbara med en 1,7ghz celeron processor från 2007 och Windows 7 installerat, 1.5gb ram har inte ens problem med Flashsidor. Tror felet sitter någon annanstans i det här fallet...

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Skrivet av You:

Ja. Men om du måste implementera hela sidan i HTML, och sedan ersätta hela sidan med Flash (ersätta, inte progressivt förbättra), vad vinner du då? Besökaren har nu hämtat hem dubbelt så mycket information som om du byggt din sida i HTML och förbättrat den med Flash (och du har lagt ner dubbelt så mycket energi på att skapa två nästan-identiska-men-inte-riktigt sidor). Det är en markant skillnad mellan att ha en HTML-sida med Flashelement och en Flashsida med hastigt påklistrad HTML-fallback.

Det som behövs är en HTML fil (som vanligt med SWF filer), en js fil och sen en liten kodsnutt för SWFobjects, done! Sidan är nu SEO.
Det fungerar, så vad är problemet?

Skrivet av You:

Det beror på vad besökaren är ute efter. Är det information, så spenderar ingen en hel minut utan att hitta det de letar efter, det handlar om tio sekunder, högst.

Nope, just därför ska inte informationssidor vara i Flash. Portfolion är riktade oftast mot företag när man söker jobb. Om en Svensson inte tycker om flash spelar det ingen roll för portfolio ägaren då företaget kollar på innehållet mer än om det är byggt med flash eller icke flash.

Skrivet av You:

Går att göra med HTML också (många webbläsare gör det utan att man ber dem). Prefetching kallas det, och med HTML5 kan man till och med hinta webbläsaren om vad som borde prefetchas.

Aldrig sagt något annat. Bara säger att du kan optimera en flashsida så man slipper långa laddningstider, bara påpekar på att du har fel angående flashsidor och laddning.

Skrivet av You:

Båda dessa är Flashspel, något jag redan i ett tidigare inlägg sagt kan/bör göras med Flash. Landingssidan för Get the Glass är gjord i Flash vilket är fullständigt meningslöst då den i princip är en statisk bild.

Du vill ha sidor med flash som inte går och göra i HTML/CSS. Varsågod.
Som jag sagt femhundra gånger redan, Flash för spel, kampanjer och portfolio, javisst. Flash för informationssidor (för att understryka informationssidor igen så att du inte missuppfattar det igen, dvs. sidor som innehåller mycket information och har besökare som dagligen gör återbesök) är ett stort nej.
Hade ett företag som ville ha sidan i Flash, sa direkt nej då det vore rent idiotiskt...
Men har inga problem och skapa t.ex. ett portfolio till någon om dem önskar i Flash, dock inget jag har större lust och göra då mina AS3 kunskaper inte är dem bästa.

Skrivet av You:

...för alla som sitter med Mac är anti-Flash? Eller är det så att alla som är anti-Flash sitter med en Mac? För att vi "slickar Steve Jobs röv", eller hur menar du? Skärp dig; på vilket sätt har mitt val av plattform med min åsikt eller den här diskussionen att göra?

[/QUOTE]

Haha, faktiskt så har allt fler Mac ägare blivit Anti-flash sen Steve Jobs uttalande, vad prästen säger följer hans undersåtar. Men du borde lära dig läsa, sa aldrig att du är anti-flash på grund av ditt val, men jag antog att du sitter med Mac, aldrig sagt båda sakerna samtidigt. Du får tolka hur du vill men har aldrig sagt det.
Många gånger har faktiskt valet av plattform blivit en avgörande punkt i en diskussion, tråkigt nog...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av pscs3:

Genom stycket jag citerade. Hur är tanken att man ska läsa det?

Läste du verkligen hela?!
Du tolkar det på väldigt konstigt sätt. Jag skriver till You att han borde se över vad han gör med sin dator *PIK PIK* Kanske inte är Flash som är boven i systemet?!
Sen drar jag som exempel min sambos gamla bärbara från HP som inte har några problem med Flashsidor.
Likaväl skriver jag att största felet när det gäller datorer är användarna.

Så, hur får du till att man måste uppgradera sin dator för att använda flash?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Det som behövs är en HTML fil (som vanligt med SWF filer), en js fil och sen en liten kodsnutt för SWFobjects, done! Sidan är nu SEO.
Det fungerar, så vad är problemet?

Nej, det som behövs är en HTML-fil med allt innehåll som finns i Flashfilen (som man vill ska vara sökbart). Vill man dessutom att besökare utan Flash ska se något fint (och inte bara en massa ostylad text) måste man lägga ner mer energi. Det är ingen plug-and-play-lösning det där.

(Gällande resten av ditt inlägg har jag egentligen inga kommentarer; du missar andemeningen i det mesta och det börjar bli cirkelargument och upprepningar av allt)

Skrivet av Pnorberg:

Många gånger har faktiskt valet av plattform blivit en avgörande punkt i en diskussion, tråkigt nog...

Det är ju du som gör det till en punkt i den här diskussionen, på samma sätt som du gör påstådd okunnighet när det gäller att ta hand om sitt system till en punkt. Det är inte relevant, men trots det för du in det i diskussionen.

Permalänk

Jäklar vad du tjatar Pnorberg, du försvarar Flash så mycket att man kan tro att du är chef för Adobe ... Kan du inte bara inse att det finns bättre alternativ än flash för just webbutveckling?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Jäklar vad du tjatar Pnorberg, du försvarar Flash så mycket att man kan tro att du är chef för Adobe ... Kan du inte bara inse att det finns bättre alternativ än flash för just webbutveckling?

Vadå tjatar? Säger ju bara att klart det går och använda Flash, eller är du bara förvånad över att det finns folk som faktiskt inte har något emot flash om det används på rätt sätt?

Har jag någonsin sagt att Flash är det bästa som finns?! Älskar hur alltid när man diskuterar emot någon som inte har samma syn så är det någon som ska vrida och vända så att man på något sätt tycker det man diskuterar för är det bästa, herregud...

Sen skriver jag ju även att jag välkomnar HTML5 så vi slipper ha en extra plugin för att kunna bygga mer interaktiva sidor. Är inte så förtjust i den biten av att vi måste ha plugins installerade för att kunna surfa på nätet...

Om Flash skulle dö ut skulle inte röra min lilltå alls, men i dagsläget finns inte alternativet för att bygga sidor som jag länkat tidigare med t.ex. HTML5, tyvärr.
Vill man ha en sida som är "flashig" så varsågod, så länge man gör det rätt och inte gör varje musklick som ett intro så ser jag inga problem.

Skillnaden är att jag INTE är negativ till olika lösningar, som sagt, så länge det funkar så varför inte?

Edit: Din sida? http://www.simonwellander.tk/portfolio.html

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Vadå tjatar? Säger ju bara att klart det går och använda Flash, eller är du bara förvånad över att det finns folk som faktiskt inte har något emot flash om det används på rätt sätt?

Har jag någonsin sagt att Flash är det bästa som finns?! Älskar hur alltid när man diskuterar emot någon som inte har samma syn så är det någon som ska vrida och vända så att man på något sätt tycker det man diskuterar för är det bästa, herregud...

Sen skriver jag ju även att jag välkomnar HTML5 så vi slipper ha en extra plugin för att kunna bygga mer interaktiva sidor. Är inte så förtjust i den biten av att vi måste ha plugins installerade för att kunna surfa på nätet...

Om Flash skulle dö ut skulle inte röra min lilltå alls, men i dagsläget finns inte alternativet för att bygga sidor som jag länkat tidigare med t.ex. HTML5, tyvärr.
Vill man ha en sida som är "flashig" så varsågod, så länge man gör det rätt och inte gör varje musklick som ett intro så ser jag inga problem.

Skillnaden är att jag INTE är negativ till olika lösningar, som sagt, så länge det funkar så varför inte?

Edit: Din sida? http://www.simonwellander.tk/portfolio.html

Okej nu börjar jag samtycka.

Ja det är min sida, hurså?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Okej nu börjar jag samtycka.

Ja det är min sida, hurså?

Det enda jag var förvånad över var att du vill att Flash ska dö ut när jag såg att du använder dig av Flash på din sida?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

gillade inte den rörliga bakgrundsbilden.. det jag gillade var menyn
annars skulle jag kört på html5 css och java för att få en sida

Permalänk

Näää... den där känns väldigt 2004... flash för hela sajter är svårt ute... sidan visas överhuvudtaget inte på mobila enheter, inte ens android vad jag kan förstå och det är riktigt kasst...

Vid en första anblick kanske man tycker det är coolt... men navigationsmässigt är den utdaterad... folk orkar inte tramsa runt på såna där sidor...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ger mig in i den här diskkusionen med risk för nackskott...

Jag tycker det finns både för och nackdelar med Flash / HTML5 - CANVAS - CSS3 och beroende på vad man ska göra har de olika fördelar.

HTML5 nackdelar :
väldigt många sitter fortfarande på webbläsare som inte stöder det (globalt) men där flashpenetrationen är större.
prestandan på canvas elementet
saknar en hel del saker som flash kan göra, t.ex skyddad videoströmmning, problem med videoformat
JavaScript är djävulens påfund

FLASH nackdelar
största nackdelarna som jag ser är att de finns en väldigt låg tröskel för att göra grejer så det finns så otroligt mycket skit på nätet som är dåligt gjort.
funkar inte alls bra på mobila plattformar

Saker jag läst i tråden som jag fann fel:
det går visst att göra en flashsida sökbar.
det går visst att göra en flashsida som man kan stega fram o bak med browser knapparna

Mina personliga åsikter,
flash är bra till portfolios eller som delar av en komplex sida. Men formulär och massa text vill man inte hålla på med när de gäller flash.
HTML5 canvas är en trevlig nyhet men jag själv hatar javascript över allt annat då det är ett helt otypat språk.

vet inte var jag vill komma med det här men ville bara ge mina åsikter om ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av You:

Nej, det som behövs är en HTML-fil med allt innehåll som finns i Flashfilen (som man vill ska vara sökbart).

Va? Nej det behövs verkligen ingen HTML-fallback för att sökmotorer ska kunna indexera innehållet.
På samma sätt som du bygger en vanlig sida med SEO i tanken så kan du även bygga en SWF med samma tankegång och göra det indexerbart, länkbart etc.

http://www.yourseoplan.com/google-flash/

Skrivet av klimtachakka:

Ger mig in i den här diskkusionen med risk för nackskott...

Jag tycker det finns både för och nackdelar med Flash / HTML5 - CANVAS - CSS3 och beroende på vad man ska göra har de olika fördelar.

HTML5 nackdelar :
väldigt många sitter fortfarande på webbläsare som inte stöder det (globalt) men där flashpenetrationen är större.
prestandan på canvas elementet
saknar en hel del saker som flash kan göra, t.ex skyddad videoströmmning, problem med videoformat
JavaScript är djävulens påfund

FLASH nackdelar
största nackdelarna som jag ser är att de finns en väldigt låg tröskel för att göra grejer så det finns så otroligt mycket skit på nätet som är dåligt gjort.
funkar inte alls bra på mobila plattformar

Saker jag läst i tråden som jag fann fel:
det går visst att göra en flashsida sökbar.
det går visst att göra en flashsida som man kan stega fram o bak med browser knapparna

Mina personliga åsikter,
flash är bra till portfolios eller som delar av en komplex sida. Men formulär och massa text vill man inte hålla på med när de gäller flash.
HTML5 canvas är en trevlig nyhet men jag själv hatar javascript över allt annat då det är ett helt otypat språk.

vet inte var jag vill komma med det här men ville bara ge mina åsikter om ämnet.

Bra skrivet!
Själv ogillar jag hur alla kör Javascript på så olika nivåer när det gäller prestanda. Carakan, Nitro, JägerMonke, V8, Chakra etc. Att anpassa sig för alla dessa är faktiskt ett rent helvete.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madsoul:

Va? Nej det behövs verkligen ingen HTML-fallback för att sökmotorer ska kunna indexera innehållet.
På samma sätt som du bygger en vanlig sida med SEO i tanken så kan du även bygga en SWF med samma tankegång och göra det indexerbart, länkbart etc.

http://www.yourseoplan.com/google-flash/

Läste du sidan innan du klistrade in länken i ditt inlägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av You:

Läste du sidan innan du klistrade in länken i ditt inlägg?

Du läste inte klart va?
- "Nej, det som behövs är en HTML-fil med allt innehåll som finns i Flashfilen (som man vill ska vara sökbart)."
- "Va? Nej det behövs verkligen ingen HTML-fallback för att sökmotorer ska kunna indexera innehållet."

Google kan fortfarande läsa av texter från en flashfil. Jag säger inget om "best practices" eller hur man bygger flash.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Det vore tråkigt att behöva stänga av folk för att ni inte kan föra en diskussion utan att börja svära och kalla folk för idioter. Argument väger tyngre än förolämpningar.

Permalänk
Skrivet av klimtachakka:

JavaScript är djävulens påfund

Varför?

Permalänk
Medlem

varför? därför:
det är otypat
det finns ingla klasser , private, public m.m.
intellisense fungerar ej
kodexekvering och prestanda kan skilja enormt i olika webbläsare

Permalänk
Medlem

OnTopic:
Från en skala 1-10... 4 kanske?

Off Topic:

Skrivet av klimtachakka:

det är otypat

Hur menar du nu?

Skrivet av klimtachakka:

det finns ingla klasser , private, public m.m.

Finns ju knep för att kringgå detta, MEN bara för att ett språk inte är OO så är det ju inte automatiskt dåligt? Med det resonemanget skulle nästan alla lågnivåspråk vara dåliga.

Skrivet av klimtachakka:

intellisense fungerar ej

intellisense är microsofts ord på autokomplettering och det har inget med ett programmeringsspråk att göra.

Skrivet av klimtachakka:

kodexekvering och prestanda kan skilja enormt i olika webbläsare

Fortfarande har det inget med språket i sig att göra. Prestandan skiljer sig (nästan) alltid beroende på plattform oavsett språk.

Visa signatur

citera!