Permalänk
Medlem

Höga temp?!

Hej, min dator har betett sig konstigt!
Det börjar med att datorn fryser helt, samtidigt som skärmen fylls med massa olika färger och sen går till bluescreen, min första tanke var att den blev för varm eftersom det skedde när jag spelade, så jag drog igång den igen och installera Everest, den visar runt 60C på GPU'n och 55C på CPU'n allt detta idle.. Det verkar lite högt?

Jag har

CPU: DualCore Intel Core 2 Duo E6850, 3000 MHz
GPU: nVIDIA GeForce 8800 GTX

inget clockat eller moddat med andra kylflensar eller något.

Nu undrar jag om det är höga temperaturer som är felet eller kanske något annat kanske? Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Jag hade ett 8800GTX för nått år sedan som gav olika färger på skärmen, fyrkanter och allt möjligt sen frös datorn. (Blev RMA på det)
Har du nån möjlighet att kolla temps medans du spelar och tabba ut och kolla?

Permalänk

har du kollat så det inte är mycket dam eller så får du byta kyl pastan tror jag.

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Hedersmedlem

Temperaturerna i idle är inte intressanta. Logga temperaturen i spel istället. 55 grader idle är ovanligt högt på CPU, normalt för din GPU. Öppna datorn och se till att få ur allt damm, kolla speciellt mellan kylflänsar och på fläktblad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag hade ett 8800GTX för nått år sedan som gav olika färger på skärmen, fyrkanter och allt möjligt sen frös datorn. (Blev RMA på det)
Har du nån möjlighet att kolla temps medans du spelar och tabba ut och kolla?

GPU'n ligger på 75c när jag spelar och CPU'n på 71c

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanssonGBG:

har du kollat så det inte är mycket dam eller så får du byta kyl pastan tror jag.

Damm är det inte, har rengjort hela moderkortet och allt runt omkring, kylpastan är aldrig bytt, haft datorn i 4-5 år? Kanske dags?

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Temperaturerna i idle är inte intressanta. Logga temperaturen i spel istället. 55 grader idle är ovanligt högt på CPU, normalt för din GPU. Öppna datorn och se till att få ur allt damm, kolla speciellt mellan kylflänsar och på fläktblad.

båda ligger på närmare 80c nu samtidigt som man spelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocani:

båda ligger på närmare 80c nu samtidigt som man spelar

För grafikkortet gör 80c inte mycket men CPUn mår inte bra. Prova ta bort pastan om den är torr och hård, då gör den ingen nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

För grafikkortet gör 80c inte mycket men CPUn mår inte bra. Prova ta bort pastan om den är torr och hård, då gör den ingen nytta.

Okej, ny kylpasta betälld nu, tack för alla svar.