Processorkylare vintern 2009

Permalänk
Medlem

Jag har en H50 med i7 930 och den idlar i 42 celsius och maxar 61 celsius i stresstest på standardinställningar. Det är lite för högt tror jag, måste ha monterat den lite fel eller så tror jag. I och för sig är det 28 grader i mitt rum också. Vad ska man tro om detta?

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Jag har en H50 med i7 930 och den idlar i 42 celsius och maxar 61 celsius i stresstest på standardinställningar. Det är lite för högt tror jag, måste ha monterat den lite fel eller så tror jag. I och för sig är det 28 grader i mitt rum också. Vad ska man tro om detta?

Det låter ganska normalt om du har den som utblås, HT på och med bara en fläkt, särskilt med den rumstempen.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Hade en H50 men byta efter en dag till min gamla noctua NH-P12.

Samma klock, samma volt och allt likadant med båda kylarna, Skiljde ungefär 2-4 grader beroende på vad man gjorde.
H50 va inte som jag trodde, även med push,n,pull så va det inte bättre.

Funderar på fixa en NH-D14 för ännu bättre kyla

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Gallerikonnässör

Är Noctua NH-D14 ömtålig? Liksom, går det bra att ta med datorn på LAN med en sådan kylare monterad?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FLAXMANNEN:

Är Noctua NH-D14 ömtålig? Liksom, går det bra att ta med datorn på LAN med en sådan kylare monterad?

Kylarna är inte det minsta ömtåliga, det du skall vara försiktig med är det faktum att du har en nästan 1kg tung klump som sitter med 4 skruv i ditt moderkort. Detta är normalt inga problem men följande kan vara bra att tänka på.

1 Frakta alltid datorn liggande med moderkortet nedåt. Ett fartgupp med burken stående kan bli för mycket om man har en fet tornkylare.

2 det kan vara en bra ide att sätta en liten safety med buntband/ståltråd för att avlasta moderkortet vid eventuellt påfrestning. Det finns även färdiga varianter för detta http://www.inet.se/artikel/7001062/scythe-ninja-wire-cpu-gk-k...

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av MichaSWE:

Kylarna är inte det minsta ömtåliga, det du skall vara försiktig med är det faktum att du har en nästan 1kg tung klump som sitter med 4 skruv i ditt moderkort. Detta är normalt inga problem men följande kan vara bra att tänka på.

1 Frakta alltid datorn liggande med moderkortet nedåt. Ett fartgupp med burken stående kan bli för mycket om man har en fet tornkylare.

2 det kan vara en bra ide att sätta en liten safety med buntband/ståltråd för att avlasta moderkortet vid eventuellt påfrestning. Det finns även färdiga varianter för detta http://www.inet.se/artikel/7001062/scythe-ninja-wire-cpu-gk-k...

Okej, nice! Tack för svaret!

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Hedersmedlem

np

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Skrivet av MichaSWE:

Kylarna är inte det minsta ömtåliga, det du skall vara försiktig med är det faktum att du har en nästan 1kg tung klump som sitter med 4 skruv i ditt moderkort. Detta är normalt inga problem men följande kan vara bra att tänka på.

1 Frakta alltid datorn liggande med moderkortet nedåt. Ett fartgupp med burken stående kan bli för mycket om man har en fet tornkylare.

2 det kan vara en bra ide att sätta en liten safety med buntband/ståltråd för att avlasta moderkortet vid eventuellt påfrestning. Det finns även färdiga varianter för detta http://www.inet.se/artikel/7001062/scythe-ninja-wire-cpu-gk-k...

Nu är jag fantasilös, men hur skulle man bäst fästa "vajern"? Den där lilla "hooken" genom kylaren, så att den är under och håller upp, sedan upp genom fläkten?

HAF X.