Permalänk
Medlem

Hög temp på min processor?????

Har köpt å installerat uppgraderingspaket från komplett.se

Paketet innehåller:

619272 - Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K 3,4GHz, Socket LGA1155, 8MB, Boxed
626388 - ASUS Sabertooth P67, Socket-1155 ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, CFX& SLI, SATA 6Gb/s, USB 3.0, FW, BT, EFI
618010 - Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240 pin

har testat tempen idle på ca 45 grader å när den arbetar ligger tempen på ca 70 grader enligt intel burn test å kollat temp med real temp så peakar den på max 81 grader på en core å max 79 på dom andra 3.... bör jag vara orolig?

har den fläkten som följde med och har miditower chassi inge extra fläktar

Permalänk
Medlem

troligtvis är det väldigt varmt i lådan. = dvs gpu osv kommer inte hålla för länge om du tänkte spela mycket...

köp en fläkt o stoppa i fronten = lösning.

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi och grafikkort?

Permalänk
Medlem

har ett xfx radeon hd 4770 grafikkort å ett ace chassi

Permalänk
Medlem

sen asså,va nå flikar på botten av fläkten,lät dom va kvar när jag monterade fläkten... Satte altså inte på nå kylpasta,ska man ta bort dom där flikarna eller låta dom va kvar,kan det vara det?

Permalänk
Medlem

Om du har original cpu-kylaren, dessutom utan kylpasta så är det klart att du får väldigt höga temperaturer. Köp en enklare kylare, typ H50 eller Antec h20 så är dina problem lösta.

Visa signatur

i7 2600K @ 4,5Ghz | P8P67 Pro | 4GB Corsair @ 1600 7-7-7-20 | Corsair Force SSD 64BG OS-Disk | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Gigabyte Radeon HD6970 2GB | Fractal 650W Modulär PSU | H50 | BenQ 24HDBL

Permalänk
Medlem

hjälper det inte att smeta på pasta? trodde att det var färdigt på fläkten då det inte följde med nå kylpasta så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kung.se:

sen asså,va nå flikar på botten av fläkten,lät dom va kvar när jag monterade fläkten... Satte altså inte på nå kylpasta,ska man ta bort dom där flikarna eller låta dom va kvar,kan det vara det?

Det sitter vanligtvis kylpasta förmonterad, "flikarna" du pratar om kan möjligen vara plasthöljet som innesluter kylpastan innan montering, och den ska avlägsnas innan du monterar kylaren!

Orkar du inte köpa en eftermarknadskylare, vilket jag rekomenderar, så är ett tipps att montera bort kylaren och sätta på lite kvalitetskylpasta och sedan montera om!

Ett par extra fläktar för bättre luftgenomströmning vore inte helt dumt heller!

Permalänk
Medlem

Det är nog kylpastan han menar, ser ut såhär:
70-75grader load med stockkylarn är ungefär vad den presterar.

Visa signatur

FD Define R3 | FD Newton 650W | Intel i5 2500k @ 4.5GHz 1,3v | Zalman CNPS-9900NT 1300rpm | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Dominator GT 4x2 GB 1600MHz 1,57v 7-8-7-20 | ASUS Radeon 6950 shaderunlocked, 840/1325MHz | Samsung Spinpoint F3 500GBx2 raid-0

Permalänk
Medlem

ja,jag tog inte nå hölje av,så kan bero på det,atm så har frun sagt "inte ett öre på datorn" så får kanske montera om fläkten å ta bort höljet å hämta en tub pasta å montera om.... får smyga å köpa en chysst cpu fläkt nästa månad

Ska även ta bort ena sidan på burken å se om det hjälper...

Permalänk
Medlem
Skrivet av boez:

Det är nog kylpastan han menar, ser ut såhär:
70-75grader load med stockkylarn är ungefär vad den presterar.

http://www.frostytech.com/articleimages/200706/intelC2Dstock_...

ja såg ut så där,ska man pilla på det innan man monterar dit fläkten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SM-LoD:

Det sitter vanligtvis kylpasta förmonterad, "flikarna" du pratar om kan möjligen vara plasthöljet som innesluter kylpastan innan montering, och den ska avlägsnas innan du monterar kylaren!

Då hade den varit något varmare än 70 grader om man säger så...

Det han snackar om är kylpastan som sitter förmonterad, hans temperaturer beror säkert på chassit.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Då hade den varit något varmare än 70 grader om man säger så...

Det han snackar om är kylpastan som sitter förmonterad, hans temperaturer beror säkert på chassit.

ja,burken står med ena sidan mot en vägg ca 10 cm ifrån och lådan e ganska trång,ska prova flytta burken å ta bort ena sidan å se om det blir någon skillnad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kung.se:

ja,burken står med ena sidan mot en vägg ca 10 cm ifrån och lådan e ganska trång,ska prova flytta burken å ta bort ena sidan å se om det blir någon skillnad

Utan extra fläktar på chassit så kommer det bli varmt,
men dom temperaturerna du når behöver du inte vara orolig över då du aldrig kommer uppnå det under normala omständigheter.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

När jag tog bort sidan på chassit och flyttade den från väggen ligger idle temp på 32-43 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kung.se:

När jag tog bort sidan på chassit och flyttade den från väggen ligger idle temp på 32-43 grader

Du har ett dåligt luftflöde.

Permalänk
Medlem

kör atm Intelburntest på very high stress level och 4096 Mb och än så länge har den maxat 73 grader som varmast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kung.se:

kör atm Intelburntest på very high stress level och 4096 Mb och än så länge har den maxat 73 grader som varmast

Kör du utan chassisidan då eller? Se långsiktigt och fixa luftflödet i din dator istället för att göra en massa macgyvers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av santi:

Kör du utan chassisidan då eller? Se långsiktigt och fixa luftflödet i din dator istället för att göra en massa macgyvers.

hehe,jaa ska köpa mig en chassifläkt när jag kan, har kört klart testet nu å max temp på very high load var 74 grader... Spelar ju inte så länge när jag väl spelar,får köpa till en fläkt i slutet på månaden. Får klara mig med lite Mcgyver tills jag köper fläkt

Tack för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem

Kan säga så här, min i5 2500k (som är under 10c kallare än din pga att din har HT) går i ~28-30c idle i 4.5ghz och under spelande upp till 53c, Prime95 fick den till 60c.

Dina temps tror jag faktiskt inte är helt ovanliga med stock kylare, jag kör en Noctua NH-D14 som kyler min som en gud. Väldigt stor dock och jag tvivlar på att den passar i en Ace låda faktiskt.

Annars är nog inte 80c i intel burn test farligt alls, så länge du inte vill kunna överklocka då.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Kan säga så här, min i5 2500k (som är under 10c kallare än din pga att din har HT) går i ~28-30c idle i 4.5ghz och under spelande upp till 53c, Prime95 fick den till 60c.

Dina temps tror jag faktiskt inte är helt ovanliga med stock kylare, jag kör en Noctua NH-D14 som kyler min som en gud. Väldigt stor dock och jag tvivlar på att den passar i en Ace låda faktiskt.

Annars är nog inte 80c i intel burn test farligt alls, så länge du inte vill kunna överklocka då.

nae,har inget behov att göra det än så länge,allt går tillräckligt snabbt för mig ändå

Skönt att slippa oroa sig lite iallafall,får bli å fixa bättre kylare å fläkt när jag mjukat upp frun lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kung.se:

nae,har inget behov att göra det än så länge,allt går tillräckligt snabbt för mig ändå

Skönt att slippa oroa sig lite iallafall,får bli å fixa bättre kylare å fläkt när jag mjukat upp frun lite

Hehe gör du så Dock skulle du tekniskt sätt kunna klara dig på det du har nu, den går nog inte upp i över 75c i vanligt användande, så egentligen behöver du inte bättre kylning om du inte skall klocka men jag vet hur det känns när saker o ting blir onödigt varmt

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

hehe,jaa,fan lagt ner en jävla massa cash på datorn,är nojjig å vill inte att något ska pajja

Permalänk

För fina komponenter och för dåligt chassi!
Ser vart du försökte spara in.
Vilken ace chassi var det du köpte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

För fina komponenter och för dåligt chassi!
Ser vart du försökte spara in.
Vilken ace chassi var det du köpte?

Måste faktiskt hålla med där :/ Chassi är faktiskt väldigt viktigt, precis som nätagget är.

Jag har haft flertalet chassi'n de senaste 2 åren, började med Cooler Master Storm Sniper, sedan Corsair Graphite 600T och det slutade nu med mitt Silverstone Fortress FT02, så fruktansvärt nöjd med detta!

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk

Så kungen!

Vi är flera som tycker att dina komponenter borde få ett finare hem att bo i

Permalänk

Eventuellt nya fönster så vinden kan blåsa in och ut:D

Permalänk
Medlem

frun håller inte med er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kung.se:

frun håller inte med er

Tja, för att dra en jämnförelse så är det som att köpa jätte fina talrikar osv och sedan ha ett par ungar som står och hackar i dom/repar dom med kniv.

Du har jätte bra delar men de är inte i en optimal/bra miljö just nu, visst tycker hon säkert att du lagt ner tillräckligt på datorn men jag tycker nästan hon borde förstå att om man snålar in för mycket på dessa saker så blir det så att datorn inte håller så länge som den kan göra och det slutar med att man köper nyare grejjer fortare.

Man kan ju få en kylare för ett par hundralappar bara så det är ju inte hela världen, eller?

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Förklara det som en investering.

Dessutom, hur mycket lägger inte hon per år på: bindor/tamponger, kläder, smink osv osv. Bara att sätta saker i perspektiv.