Köpa riktigt bra NAS!

Permalänk
Medlem

Köpa riktigt bra NAS!

Jag är på jakt efter en riktigt grym NAS (som inte är löjligt dyr) som ska lösa mitt behov av lagring de kommande åren.

Det jag behöver är:
*Plats för minst 4 HDD
*Riktigt snabbt throughput, dvs från typ 75 mb/s READ/WRITE

Ska väl främst lagra film och andra stora filer som jag skickar över från datorn, med andra ord duger inte en NAS med dåliga hastigheter, då kan man ju nästan ladda ner det från internet igen istället för att lagra!

Kommer även användas mycket till att streama HD-film till diverse media extenders, typ Tvix, Xtreamer och PS3.

Funktioner som 24/7 Bittorrentklient, FTP-server, HTTP-server, uPnp med mera är bara bonus!

Jag har spanat in två olika NASar som verkar fylla mitt behov:
QNAP TS-419P+ Turbo 4-bay NAS
och Synology Disk Station DS411+ 4-bay NAS

Båda verkar likvärdiga både i pris och prestanda. Har bland annat kollat http://www.smallnetbuilder.com/nas där Synologys modell får en aning bättre resultat.

Sliter snart mitt hår av beslutsångest, vilken ska jag välja? Någon som kan komma med bra för/nackdelar gällande dessa två produkter?

Jag vill ju liksom helst inte behöva välja QNAP för att den är snyggast och har display när Synology kanske är den som är bäst!

Permalänk
Entusiast

Jag sitter och väntar på en TS-419P+ som förhoppningsvis kommer nästa vecka. Jag tror inte du får så höga hastigheter med den. Räkna med 40-50 MB/s. Vill du upp i högre hastigheter är det en Pro-server för mycket mer pengar eller ett hemmabygge som gäller.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

Kan vara värt att kika närmare på Netgear RNDU6320 också. En jäkligt trevlig enhet.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Hej!

Hoppas jag får låna tråden lite, är på jakt efter samma sak + jag pendlar mycket mellan Finland o Sverige och vill ha en bra Nas med FTP så man kan ladda upp varifrån man än befinner sig + jag vill att nasen ska fungera bra ihop med PS3, några förslag? Antal Gb vet jag inte, men 2 eller 4.

/Fredde

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv i samma sits. har spanat in både ReadyNAS, Qnap och Synology.
Den känslan som man får är att Qnap är dyras av alla men samtidigt verkar dem vara väldigt gedigna?
Readynas är billigast, och har väldigt mycket 3parts applikationer som funkar med Readynas produkterna.
Synology känns som medelvägen dock verkar det inte finnas så mycket 3e parts program? annars verkar ju deras GUI vara riktigt bra om inte bäst.

Jag har kommit fram till att jag vill ha med intel processorer och då ligger brukarna på priser som är ca 5tkr och uppåt, de jag spanat närmast på är Synology DS1511+ och Netgear ReadyNAS Ultra 4 Plus.

Har ni nå rekomendationer? vilka har bra stöd för bra 3e pars program eller vilka system är "öppna" för externa program?