MacBook Air 11.6" för KTH?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhoenixDown:

Jag förutsatte att en MB/MBP vaknar upp ur sleepmode lika långsamt som en vanlig hem-pc, vilket ju tar en evighet.

Det kan iofs bero på att en vanlig "hem-pc" sitter med en fantastisk 5400RPM-hårddisk.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Det kan iofs bero på att en vanlig "hem-pc" sitter med en fantastisk 5400RPM-hårddisk.

Det har macbook / macbook pro oxå, det går ändå enormt mycket snabbare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Skönt att det går idiotiska lärare på KTH iaf som vägrar hjälpa folk om dom inte kör rätt OS, finfint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det har macbook / macbook pro oxå, det går ändå enormt mycket snabbare.

Det går enormt mycket snabbare än...?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Det går enormt mycket snabbare än...?

Valfri windows-laptop som ska väckas från sömnen

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Personligen skulle jag nog dock ha lite svårt att utveckla på en 11 tummare med relativt låg upplösning. Använder själv IntelliJ IDEA som utvecklingsverktyg och det blir inte mycket kvar till fönster att koda i om upplösningen är för låg Men om man använder enklare editorer så kanske det inte är ett problem.

Håller helt med dig om att knacka kod på låg upplösning är väldigt trångt.

Sitter själv med 1280x800 på min X200 och det är i mista laget.
Har kodat på en 1366x768 laptop och det var mycket trångt.

Ska man koda på en laptop med höjdupplösning på under 800px så är det ett krav att ha extern skärm hemma för större arbeten. Jag arbetar på 1280x800 obehindrat när jag inte är hemma, klart jag tycker att det är lite trångt men hemma där jag sitter i längre pass kör ja på extern monitor med 2048x1152.

Värt att tänka på är att om man kör på en liten laptop så är det nästan ett krav att ha extern skärm hemma.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Alltså Air'en är verkligen inget speciellt, vid seriös utveckling/programmering så kommer du sakna vettig processorkraft.
Skärmen är verkligen undermålig i färghantering jämfört med Macbook/Pro och andra i samma prisklass och upplösningen gör den inte lämplig för programmering.
Förövrigt så har den väldigt bra batteritid och "hyfsade" grafikmöjligheter, fungerar ypperligt på möten och vid normal surfning.
För de ~17k som den kostade så fick man en snygg dator

Och att den skulle vakna avsevärt snabbare från "sleepmode" är mycket svammel

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Skrivet av gameresource:

Alltså Air'en är verkligen inget speciellt, vid seriös utveckling/programmering så kommer du sakna vettig processor kraft.
Skärmen är verkligen undermålig i färghantering jämfört med Macbook/Pro och andra i samma prisklass och upplösningen gör den inte lämplig för programmering.
Förövrigt så har den väldigt bra batteritid och "hyfsade" grafikmöjligheter, fungerar ypperligt på möten och vid normal surfning.
För de ~17k som den kostade så fick man en snygg dator

Och att den skulle vakna avsevärt snabbare från "sleepmode" är mycket svammel

Processorkraft till seriös utveckling? Det låter som att programmet man utvecklar är seriöst felprogrammerat om man behöver processorkraft i massor Vanligtvis räcker processorkraft till och blir över måste jag säga, oavsett dator man använder. Om man inte kodar något med väldigt speciella behov eller en dålig utvecklingsmiljö.

Upplösningen i 11" är standardupplösningen får små laptops, man kan inte förvänta sig annat, och 13"-aren har lite högre än 11"aren.

Och uppväckningen från sleepmode till att datorn är ansluten till ett trådlöst wlan är mycket snabbare på airen än övriga macar, och det finns ingen windowsdator som kan mäta sig med den tiden. Sedan om det tar 1 sekund eller 5 sekunder kanske inte är så viktigt. Det är ju inte så att man använder funktionen när man väl kommit igång med arbetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Processorkraft till seriös utveckling? Det låter som att programmet man utvecklar är seriöst felprogrammerat om man behöver processorkraft i massor. Vanligtvis räcker processorkraft till och blir över måste jag säga, oavsett dator man använder. Om man inte kodar något med väldigt speciella behov.

Upplösningen i 11" är standardupplösningen får små laptops, man kan inte förvänta sig annat, och 13"-aren har lite högre än 11"aren.

Och uppväckningen från sleepmode till att datorn är ansluten till ett trådlöst wlan och igång är oerhört mycket snabbare på airen än övriga macar, och det finns ingen windowsdator som kan mäta sig med den tiden.

Skrev jag något om att slutresultatet skulle vara processorkrävande?
Skrev jag något att det bara är Air som har den upplösningen på 11" skärmar?

Men man kan väll resonera att allt "duger".

Underligt för den vaknar upp ungefär samma tid som min gamla HP och förra generationen Pro.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Valfri windows-laptop som ska väckas från sömnen

Jag öppnar min dator och skärmen är på innan locket är uppfällt. Det måste ha varit väldigt konstiga Windowslaptops du testat.

Skrivet av Sidde:

Och uppväckningen från sleepmode till att datorn är ansluten till ett trådlöst wlan är mycket snabbare på airen än övriga macar, och det finns ingen windowsdator som kan mäta sig med den tiden. Sedan om det tar 1 sekund eller 5 sekunder kanske inte är så viktigt. Det är ju inte så att man använder funktionen när man väl kommit igång med arbetet.

Jag tvivlar på att du har använt Windows sen XP.
Lyfter jag på locket på min Thinkpad (eller min mors Vaio för den delen) så är skärmen igång innan locket är helt uppfällt och den är direkt ansluten till WiFi-nätverket - absolut ingen väntetid.

Jag förstår inte hur man kan ha sådant tunnelseende med Appleprodukter att man använder sig av erfarenheter från typ 2004 som argument. Det är som om jag skulle sitta och gnälla om OS X 10.2...

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Jag öppnar min dator och skärmen är på innan locket är uppfällt. Det måste ha varit väldigt konstiga Windowslaptops du testat.

Jag tvivlar på att du har använt Windows sen XP.
Lyfter jag på locket på min Thinkpad (eller min mors Vaio för den delen) så är skärmen igång innan locket är helt uppfällt och den är direkt ansluten till WiFi-nätverket - absolut ingen väntetid.

Jag förstår inte hur man kan ha sådant tunnelseende med Appleprodukter att man använder sig av erfarenheter från typ 2004 som argument. Det är som om jag skulle sitta och gnälla om OS X 10.2...

Min Thinkpad X200 med en WD Scorpio Black disk tar iaf minst 3 sek innan den är igång.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Min Thinkpad X200 med en WD Scorpio Black disk tar iaf minst 3 sek innan den är igång.

Inte min X61, och då är den ändå helt förstörd (som i, 15 minuter batteritid)

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Kör sista året på ett systemvetenskapligt program, använder mig av en MBA 11,6"
Funkar för mig väldigt bra. Använder den varje dag i skolan.
Förstår att vissa vill gå upp på 13". Men jag prioriterar i detta fall mobilitet. Är upp till varje att avgöra vad man prioriterar.
Angående Mac i skolan så kommer lärarna alltid med förslag om programvara som vi Macisar kan använda oss av.

Permalänk
Medlem

Det kommer inte bli några problem att köra en 11,6", så länge den har 1366x768 upplösning

Går själv Datateknik på KTH och har idag en Acer 3820TG, 13" med en i5'a. Helt klart lite overkill. Det mest tungdriva vi gjort hittills är att virtuallisera 3x maskiner samtidigt, under 2 minuter för labb-redovisning.. Många som sitter på 10" Atom och överlever.

Funderar själv på att byta ner mig till en 11,6" men föredrar att köra PC med en i3'a framför mac.

Finns ett par som sitter på osx och verkar klara sig OK. Dock vet jag att man kan få lite problem att hitta mjukvara, så du bör hitta någon lösning för att dualboota windows. Linux behövs ej någon "hård" installation utan det räcker att virtualisera det.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Intressant att de som rekommenderar mac är samma personer som rekommenderar TS att inte läsa datorteknik över huvud taget för att det är för nördigt.
Mac-anhängare har alltid varit så anti-intellektuella.
"Once you leave mac, you're never going back".

Generaliseringar är vi bra på här ser jag. Bytte från PC sedan 12 år tillbaka till en MacBook Pro i höstas och jag kommer ju garanterat inte att köpa någon PC igen om det inte ska vara min speldator

Vet inget om D på KTH men har flera vänner som läser D på Chalmers och har Mac som datorer utan några som helst problem. Kompilatorer borde inte vara några problem, finns det till Linux kan du använda det på din Mac. Själv läser jag IT i Uppsala och har inga som helst problem med Mac, har det faktiskt mycket lättare än mina vänner då vi endast använder Unix-system i studierna.

Permalänk

Angående att vakna från sleep är det ju knappast något starkt argument.. Det spelar väl, som sagt, ingen roll om det tar 1 eller 5 sekunder? Hur ofta håller ni på och släcker och vaknar datorn? På min gamla MacBook tog det kanske 5 sekunder innan man var helt igång, med att adium hunnit börja logga in och WLANet är anslutet.
På min nuvarande MBA så är jag ansluten till WLANet innan jag ens hunnit släppa taget om skärmen när jag viker upp den, men det är bara trevligt. Jag hade inte brytt mig om det tog fem sekunder (annat än att det vore sjukt overkill lång tid på en SSD)

Permalänk
Medlem

Funderar också på en MBA 11.6" då jag kommer söka in till högskolan i höst.
Kommer det dyka upp någon nyare modell innan dess tro?
Skiljer det mycket på 13" och 11" rent prestanda mässigt?

Permalänk
Skrivet av DonRon:

Funderar också på en MBA 11.6" då jag kommer söka in till högskolan i höst.
Kommer det dyka upp någon nyare modell innan dess tro?
Skiljer det mycket på 13" och 11" rent prestanda mässigt?

Det ryktas ju att dom ska uppdatera dom redan i sommar. Skillnaden mellan 13 och 11 i grundutförandet är väl 200Mhz, 2Gb ram och en SD-kortläsare på 13"? Förutom den större skärmen och högre upplösningen då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Min Thinkpad X200 med en WD Scorpio Black disk tar iaf minst 3 sek innan den är igång.

Konstigt, jag må ha en SSD i min men den slås på / stängs av vid en speciell vinkling och det är inte det minsta delay.
Har även haft en DV-6 1299eo och där var konceptet likadant, aldrig upplevt någon delay heller...

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Skrivet av LuCkY21:

Konstigt, jag må ha en SSD i min men den slås på / stängs av vid en speciell vinkling och det är inte det minsta delay.
Har även haft en DV-6 1299eo och där var konceptet likadant, aldrig upplevt någon delay heller...

SSDn är det absolut viktigaste i sammanhanget så att det skiljer sig med tre sekunder är inte alls konstigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DonRon:

Funderar också på en MBA 11.6" då jag kommer söka in till högskolan i höst.
Kommer det dyka upp någon nyare modell innan dess tro?
Skiljer det mycket på 13" och 11" rent prestanda mässigt?

Inte omöjligt att den uppdateras innan dess, och Apple har ju sin back to school kampanj, plus att du får tio procent rabatt som student. Men behöver du den nu så är det bara att köpa!

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Hur kan studenter ha så mycket pengar idag? Även om man jobbade så gick ju pengarna till annat än att köpa en designdator eller är det skolan som pröjsar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Hur kan studenter ha så mycket pengar idag? Även om man jobbade så gick ju pengarna till annat än att köpa en designdator eller är det skolan som pröjsar?

Det undrar jag också. Fast alltså, jag har klasskamrater med iPhone 4or dom betalar 450 i månaden för och säger att de ska köpa MacBooks, och ändå sitter de och gnäller att de bara har 300 kronor kvar av studiebidraget efter en vecka.

Jag tror det handlar om kroniska fall av "pappa betalar".

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Det undrar jag också. Fast alltså, jag har klasskamrater med iPhone 4or dom betalar 450 i månaden för och säger att de ska köpa MacBooks, och ändå sitter de och gnäller att de bara har 300 kronor kvar av studiebidraget efter en vecka.

Jag tror det handlar om kroniska fall av "pappa betalar".

Jag jobbade som städare under gymnasiet, och på plastindustri under sommarloven, för att punga ut över 20 papp på en Powerbook 12" när jag gick i 3an på gymnasiet, året 2003 tror jag det var. Och en Powermac 2 år senare.

Allt handlar ju om prioriteringar. Jag spenderade inga pengar på alkohol eller tobak istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Hur kan studenter ha så mycket pengar idag? Även om man jobbade så gick ju pengarna till annat än att köpa en designdator eller är det skolan som pröjsar?

Man jobbar innan / under tiden och prioriterar vad man ska lägga pengarna på.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Jag jobbade som städare under gymnasiet, och på plastindustri under sommarloven, för att punga ut över 20 papp på en Powerbook 12" när jag gick i 3an på gymnasiet, året 2003 tror jag det var. Och en Powermac 2 år senare.

Allt handlar ju om prioriteringar. Jag spenderade inga pengar på alkohol eller tobak istället.

Det gör dessa studenter i fråga som köper (får) Macbooks och iPhones, kan jag lova dig.

Nu har jag tillräckligt med pengar för att ha en vacker bildredigeringsstudio med två skärmar och en laptop till sommaren, men det är i och för sig för att jag jobbar. Dessa studenter i fråga skyller på Alliansen (2006-2011) eller Socialdemokraterna (pre-2006) på att det inte finns jobb när de egentligen är fruktansvärt lata.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Hur kan studenter ha så mycket pengar idag? Även om man jobbade så gick ju pengarna till annat än att köpa en designdator eller är det skolan som pröjsar?

Har skjutit upp mina högskolestudier för att jobba ett par år och på så sätt känna efter vad jag vill göra samt spara ihop pengar för att slippa stora studielån.
Där har du mitt svar

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Hur kan studenter ha så mycket pengar idag? Även om man jobbade så gick ju pengarna till annat än att köpa en designdator eller är det skolan som pröjsar?

Designdator? Snälla. Det handlar om att inte vara dumsnål. Jag lägger hellre dubbelt så mycket på en dator som håller än att snåla och köpa typ en EEE eller annan värdelös netbook med tveksam prestanda, byggkvalitet och skärmupplösning. Det är ungefär som att lägga 2:- extra per öl och dricka något som är gott istället för att gå direkt på Sofiero eller Kung som studenter i regel gör. Prioriteringar helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatoGandalf:

Designdator? Snälla. Det handlar om att inte vara dumsnål. Jag lägger hellre dubbelt så mycket på en dator som håller än att snåla och köpa typ en EEE eller annan värdelös netbook med tveksam prestanda, byggkvalitet och skärmupplösning. Det är ungefär som att lägga 2:- extra per öl och dricka något som är gott istället för att gå direkt på Sofiero eller Kung som studenter i regel gör. Prioriteringar helt enkelt.

Jag var ganska biased mot EEE's tills igår när min far köpte en EEE som faktiskt hade användbar upplösning, över acceptabel byggkvalité, och rent ut sagt bra prestanda (för priset).

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Är så sjukt sugen på att slå till på en 11.6" MBA nu efter att sa smekt den i affären, kollat youtubeklipp och läst diverse recensioner. Frågan är om man ska bärga sig till i sommar för att se om det dyker upp någon nyare version.
Livet är svårt ibland