Musen rör sig av sig själv? (steelseries ikari)

Permalänk
Medlem

Musen rör sig av sig själv? (steelseries ikari)

Tjena, Ja som topic säger så rör sig musen av sig själv. Vilket gör det väldigt svårt att spela. Som nu när jag skriver så rör den sig upp och ner. Inte av vibrationer för den gör det annars också. När jag försöker klicka på saker också får den flipp ofta i sista sekund och rycker åt nåt håll. Har sökt igenom datorn med spybot s&d, malwarebytes antimalware och Microsoft security essential men dom hittar inget. Datorn är en vecka gammal och musen har jag haft ca 6 månader. Har inte installerat drivrutiner för det stod på deras hemsida att det var för xp och vista. Och så hitta windows update drivrutiner för musen den hitta men börjar fundera om det är vad jag borde ha :/ Nån som vet vad det kan vara?

Uppskattar all hjälp /En frustrerad gamer

Permalänk

Drivrutiner ska du ha. Fick du ingen skiva med? Och det borde finnas win7-drivisar för ikari någonstans, annars testa att ta vista-drivrutinerna och se om det blir bättre.

Permalänk
Medlem

min imperator har en tendens att suga in dammkorn i sensorhålet, därav få fel avläsningar så den beter sig helt tokigt, på min förra hade jag sk gliders under så den gick nån millimeter högre, dvs inget damm..

Permalänk
Medlem

Det klassiska om det är en optisk mus är ju att ett hårstrå har fastnat på undersidan

Om det är det problemet du har är dock en annan femma. Det brukar alltid vara det som är problemet för mig, alternativt att underlaget är dåligt.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

kolla o se ifall du inte har något hårstrå eller nått under musen vid läsaren, och gnugga rent / blås rent den under till (vid läsaren) annars installerar du drivrutiner och hoppas på de bästa

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem

Jag tror att det spökar.

Rengör musen, blås lite vid sensorn. Försök installera drivrutiner.

Brukar annars fungera med att ploppa ut den ur usb hubben och lägga tillbaka den efter 10 sec.

Permalänk
Medlem

Det är en laser mus och har testat rensa den(både blåst och använt en liten toffs) installerat drivrutiner och underlaget är en helt ny steelseries qck+ så det borde inte vara problemet :/ men det funkar fortfarande inte :'( nån som har fler förslag vad det kan vara?

Permalänk
Medlem

detta hände min optical Ikari mus också faktiskt.

Detta är förmodligen ett problem med musen, köp ny mus (ej steelseries). Fick detta problemet 2 månader in på användning av musen. Den bara hoppar iväg av sig självt va? och reagerar på dina klick allmänt efter, (ca 2sek kanske?)? isåf definitivt samma problem, trots att din är en laser.

Sitter nu med min 3:e Steelseries mus och definitivt den sista.

1. Min Steelseries Ikari optical reagerade som jag beskrev ovan...

2. Lämnade tillbaka den optiska musen och la till en slant och köpte Steelseries Ikari Laser, vänsterklicken började dubbelklicka konstant på den istället efter ca 4-5 månader av användning. Försökte laga den förgäves.

3. Sitter nu med en Steelseries Xai och högerklicken funkar knappt nu längre, har nu haft denna i 3 månader ca.

Kan säga att jag inte misshandlar mina möss alls, det är bara skitkvalle imo, spelar Sc2 och HoN så en del klick blir det, men dom ska ju vara spelmöss som tål lite klick iaf.. -.-

Blir en Logitech Laser G9 på önskelistan till jul, trött på Steelseries nu. 3:e ggn det får vara nog nu..

Permalänk
Medlem

Jag kan heller inte göra snabba musrörelser för då laggar musen efter.

Jag är inte säker men det kan ha nått med att moderkortet fortsätter ge ut 5 volt på USB även när datorn är avstängd. Vilket kanske har skadat musen.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk

Har samma problem. Framförallt om jag försöker dra musen i en rak linje så hoppar den runt som fan.

Sitter ingenting i läsaren. Är ironiskt nog värre på min steelseries musmatta än direkt på bordet.

Ska försöka göra en video som visar hur det är....

Hittade du någon lösning?

Permalänk
Medlem

Det är ett problem som lasermöss har, det är både tracking problem, stuttering och y-axis liftoff ryck. Det finns bättre och sämre laser, och dem läser olika bra på olika yta givetvis.
Det du kan testa är först att sänka din DPI, jag misstänker att det är relativt hög? Har du lägre så kommer musen inte vara lika känslig och du kanske inte märker av det, men om du inte kan spela så, så kvittar det...

Jag skulle helt ärligt inte köpa laser alls idag - köpte en razer spectre (ännu värre laser än Xai tex) och den har samma jävla problem. Hur som haver, så antingen väntar du lite tills tekniken ger med sig (eller tillverkarna snarare...) och köper en optisk mus, eller så köper du någon nyare variant av tex Mionix eller roccat kone+. Det sitter en förhållandevis bra laser i dem.

Permalänk

Tack för ditt svar, nice att få veta lite mer om hur det ligger till..

Det fick mig att betvivla lasertekniken nog för att lämna tillbaka musen och köpa en Razer Deathadder istället.

Är väldigt nöjd med mitt val än så länge.

Peace.
CH