Radeon HD 6990 "Antilles" dyker upp på bild

Permalänk
Medlem

Ser ut som en VHS

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Alltid roande med folk som tror nvidia har ett magiskt kort liggande som de inte säljer. Sen jämför man pris/prestanda inte singel vs dual-gpu.

Alltid roande med extrema "AMD kära" personer som du.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Haha jag älskar hur du jämför 4st 580 med ett 6990.

mmm, fler fps med 4 st 580 i de flesta fall

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Med risk att kasta mer ved på brasan, men att säga att ett kort med en kärna, tex gtx580 inte kan jämföras med ett kort som har två, tex 6990 är ju bara löjligt.
Det är ju som att säga att man inte kan jämföra två flygplan, där det ena har en motor och den andra har två. Det är fortfarande ett flygplan.

Spelar roll hur många kärnor som sitter på kortet. Det är och förblir ett kort.
Jag köper inte grafikkort för att det innehåller si och så många kärnor. Jag köper det som ger mig bäst prestanda om det nu är det jag är ute efter. Och då kvittar det vad som är under huven, för jag kommer fortfarande köpa det snabbaste kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

mmm, fler fps med 4 st 580 i de flesta fall

känns ju grymt rättvist me..

Tycker du inte de är lite mer rimligt o jämföra komponenter i samma prisklass? För det är väl de det handlar om i slutändan, prestanda/krona, inte hur korten är uppbyggda.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Med risk att kasta mer ved på brasan, men att säga att ett kort med en kärna, tex gtx580 inte kan jämföras med ett kort som har två, tex 6990 är ju bara löjligt.
Det är ju som att säga att man inte kan jämföra två flygplan, där det ena har en motor och den andra har två. Det är fortfarande ett flygplan.

Spelar roll hur många kärnor som sitter på kortet. Det är och förblir ett kort.
Jag köper inte grafikkort för att det innehåller si och så många kärnor. Jag köper det som ger mig bäst prestanda om det nu är det jag är ute efter. Och då kvittar det vad som är under huven, för jag kommer fortfarande köpa det snabbaste kortet.

Sen kan man ju undra vem, i sina sinnes fulla bruk skulle göra ett prestandard test mellan en 2-kärnig cpu och en 4-kärnig (liksom, vad är poängen i det hela) eller ett enmotorigt flygplan mot ett 2 motorigt för den delen.;) Är ju inte som att utgången kommer som en överaskning eller så (av uppenbara orsaker)

Men det är ju tydligen en annan historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Sen kan man ju undra vem, i sina sinnes fulla bruk skulle göra ett prestandard test mellan en 2-kärnig cpu och en 4-kärnig (liksom, vad är poängen i det hela) eller ett enmotorigt flygplan mot ett 2 motorigt för den delen.;) Är ju inte som att utgången kommer som en överaskning eller så (av uppenbara orsaker)

Men det är ju tydligen en annan historia.

Athlon II x4 jämfördes flitigt med dubbelkärniga Core i3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Athlon II x4 jämfördes flitigt med dubbelkärniga Core i3.

Men det tar upp en helt annan sida av "ämnet", nämligen varför Athlon x4 KAN jämföras med en 2-kärnig i3 eller varför amd behöver 2 kärnor för att "slå" en osv.

Men det är en debatt jag inte vill/tänker sugas in i.

Anywho, back on topic.

Permalänk

Klart man kan jämföra HD6990 mot ett GTX 580 båda tar upp en kortplats sen kvittar det om den ena har mer kärnor. Samma sak med Athlon II X4 och Core i3 går också att jämföra även om de har olika antal fysiska kärnor. Core i3 är som bekant utrustad med Hyper Threading. Så med andra ord visst kan man jämföra HD6990 och GTX580.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hjälpsam

Hm, så en gissning är att Antilles går ganska jämnt med HD6950CF och kostar runt 5000kr?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Det håller inte alla med om. Inklusive Sweclockers redaktion som särskilt kommenterade detta problem i en fredagspanel nyligen. Baserar du ditt uttalande på egna erfarenheter eller på något annat?

Agree, problemet finns fortfarande.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazooka_tim:

Ska man jämföra 6990 med GTX 580 så är det GTX 580 SLI isf. Två GPU mot två GPU.
Men något jag är fundersam över är om Radeon kan ha mer än 256-bit minnesbuss?

Intressant fråga det där med 256-bits minnesbuss. AMDs "sweet spot" har ju länge gått ut på att de tillverkar en GPU som är skalbar och lämpar sig för dual-GPU lösningar och på sätt skapa de snabbaste grafikkorten.
Nvidias strategi har å andra sidan varit att skapa de snabbaste single-GPU korten som finns.

Resultaten av dessa två strategier syns tydligt på dagens produkter. Cayman-korten har en minnesbuss på 256-bitar och GF110 har minnesbussar på 320- och 384-bitar.

Vad innebär detta då i praktiken? Båda Cayman-korten lämpar sig perfekt för en dual-GPU lösning då deras minnesbuss endast är 256-bitar bred. Nvidia har det värre med GF110 då de använder en större bussbredd.
GPUer med större bussbredd är mycket svåra och dyra att använda till en dual-GPU lösning. Detta till stor del på grund av den ökade trafiken mellan GPU och DRAMs.

Detta är alltså anledningen till att vi med största sannolikhet kommer att få se GF114 (GF114 använder en 256-bitars minnesbuss) på Nvidias dual-gpu kort snarare än GF110 (även om det givetvis är möjligt, men frågan är det är ekonomiskt försvarbart).

Det återstår att se hur nära GF114 ligger Cayman i prestanda innan vi kan säga vilken av de två dual-GPU lösningarna som kommer att prestera bäst. (Detta förutsatt att de använder GF114 i sin dual-GPU lösning, vilket jag alltså tror att de gör!)

Här är mer läsning för den som är intresserad:

http://www.realworldtech.com/page.cfm?ArticleID=RWT1214102138...

"AMD’s overall strategy with their GPU line is to address the ‘sweet spot’ of the market with a single compact GPU, while relying on multiple-GPU solutions to scale up further. This is a distinct contrast to Nvidia, which has aggressively and successfully aimed for the largest and highest performance single GPUs. This measured approach to GPU design is a conscious trade-off to achieve higher yields, lower costs and better margins, at the price of losing the marketing halo of the highest performance single GPU. One other catch is that while graphics is an embarrassingly parallel application, not all games can effectively use multiple GPUs. Thanks to the efforts of application engineers though, most major titles can use more than one GPU. "

"One of the constraints of the ‘sweet spot’ approach is that AMD is limited to narrower memory interfaces. A 384-bit or 512-bit wide memory interface is certainly feasible for a single GPU. However, it becomes a board design nightmare for dual-GPU graphics cards due to routing congestion between the GPUs and all the DRAMs. This increases the number of layers needed in the PCB for the board and the number of DRAMs, therefore increasing costs and design effort."

Glömde länk!
Permalänk
Medlem

Alltså det bliii inget problem med energiförbrukningen då GPU:erna i 6990 kommer vara tillverkade i 22nm. En hittils okänd aktör kommer tillverka dessa, ett dotterbolag till Global Foundrys, nämligen "Universal Semiconductors by Abdul Microconductor Assemblyline". Det här, is't tha shiet!

PS. "It's true."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DELTAA:

Ja ja kan ju faktist nästan bara hålla med tyvärr, sitter här med 2st 4870x2... Ångrar det ganska bra såhära i efterhand. Dom är bra kort på papperet ja.. Och ja har haft rejält med strul med alla drivrutiner å.

Seriöst 2 way 4870 x2, klart du ska få problem ..

Permalänk

Vid första anblick såg det ut som en VHS-kasett.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Hm, så en gissning är att Antilles går ganska jämnt med HD6950CF och kostar runt 5000kr?

De skulle jag tro..

Ett problem amd/nvidia har numera när dom bygger 2 kärniga grafikkort är väl att hålla ström förbrukningen nere enligt PCI-E standarden? vad är de 300w max?
Något som PCI-E 3.0 kommer ändra på har jag för mig..

Rätta mig gärna om jag har fel..

5970 va väl som 2st 5850? 5970 hade lite lägre klocks än vad 5850 hade?
Och de va väl för ström och värme utvecklingen som detta va orsaken till?

Inte säker på om de va just dessa kort nu då jag läste detta när 5000 serien va ny..

EDIT: sen vet väl alla att ATI varit topdog sen 5970 kom!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Sen kan man ju undra vem, i sina sinnes fulla bruk skulle göra ett prestandard test mellan en 2-kärnig cpu och en 4-kärnig (liksom, vad är poängen i det hela) eller ett enmotorigt flygplan mot ett 2 motorigt för den delen.;) Är ju inte som att utgången kommer som en överaskning eller så (av uppenbara orsaker)

Men det är ju tydligen en annan historia.

Du menar alltså att i den värd du lever i så presterar varje existerande flygplansmotor exakt lika mycket och prestandan på ett flygplan endast avgörs av mängden motorer det erhåller?

Om så är fallet känns det som du tappat ett antal miljarder faktorer som faktiskt inverkar på prestandan utav en färdig produkt.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

måste nog bara vara jag när jag flikade för bi sidan så såg det ut som om han håller ett vhs band i handen

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Seriöst 2 way 4870 x2, klart du ska få problem ..

Han skulle säkert ha det med endast ett kort också, utav egen erfarenhet.

-

Microstutter är inget jag led av faktiskt men mycket annat . 4870x2:an har/hade många nackdelar i funktionaliteten. Men det var ett kanonkort de gånger det fungerade, inget snack.
Det tristaste var att ATI/AMD verkade överge serien helt då 5000-serien släpptes. Drivrutinerna blev bara sämre och sämre tyckte jag och Crossfirefunktionen var ett skämt.

Sådana här trådar brukar ju resultera i att de olika "lägren" sitter och kastar bajs på det andra. Crossfire och SLI:s förträfflighet och fantastiska skalning tas upp om och om igen. Så kommer alltid jag och försöker påpeka hur lätt det är att avgöra det i tester du både AMD och Nvidia vet vilka program och spel som testsiter världen över använder. Tro fan det att det funkar bra i dessa titlar och testprogram.

Jag spelar många olika spel och skiter fullständigt i om nya drivrutinen ger 2% ökning i 3DMark. Jag vill att det ska fungera till ändamålet som det var tänkt. Därför kommer mina framtida grafikkortsköp vara typen med en GPU på. Sen vilket företagsnamn som står på finner jag ointressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Nej inte riktigt, din argument faller lite platt. 6990 är en enskild grafikkort och 580 likaså; sen om den förstnämnda innehåller x kärnor och den senare innehåller y kärnor spelar ingen roll som helst.
Det är lite som att säga att man borde sätta ihop prestandan av en 2-kärnigt CPU om man vill jämföra den med ett 4-kärnigt CPU; Funkar inte riktigt på det sättet helt enkelt.


Jo, klart man ska jämföra ett kort mot ett kort i detta fall, annars får ju 2x580 försprång:

  1. 2xpcie-x16 (dubbla bandbredden)

  2. 2x75w från moderkortet (bättre stömförsörjning)

  3. en kylare per kärna (bättre kylning)

  4. tar upp dubbelt så mycket space (tar mer plats)

  5. om använder 2xpci-e x16 så kan man utnyttja 600w vs 1xpci-e x16 300w (dubbla gränsen för strömförbrukning)

Det är rätt stora skillnader och tillräckligt för att räkna bort två kort vs ett?

För övrigt har jag kört cf länge och microstuttering har aldrig vart något av mina problem, men att det är historia?
Nej, det kommer alltid att finnas mer eller mindre med flera gpuer som sammarbetar, dock blir nog skillnaden så liten i framtiden att det inte spelar någon roll och inte syns på skärmarna då de inte kan visa så små skillnader. Mesta stuttering beror på annat, mus, optimeringar, spel eller sli/cfprofiler, överklockning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bazooka_tim:

Men något jag är fundersam över är om Radeon kan ha mer än 256-bit minnesbuss?

Du menar allmänt ja?

Dom har haft 512-bitars buss på ett par kort, 2900XT, 4870x2, 3850x2 och 5970

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Du menar allmänt ja?

Dom har haft 512-bitars buss på ett par kort, 2900XT, 4870x2, 3850x2 och 5970

dualkorten använder väll 2x256 medans 2900 använder single 512?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Dom har haft 512-bitars buss på ett par kort, 2900XT, 4870x2, 3850x2 och 5970

På 2900XT, ja, på de andra har det varit 2x256bit. Samma data ska skrivas på båda minnena, det gör att bussen inte dubbleras.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

På 2900XT, ja, på de andra har det varit 2x256bit. Samma data ska skrivas på båda minnena, det gör att bussen inte dubbleras.

Jag menade principiellt. Men det är bara 2900 som haft en äkta 512-bitars buss.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Ska spendera Ca 6000 kronor på grafikkort och det ska vara single inte CF/SLI,
Jag undrar nu bara om 6990 kommer vara bättre än en Singel Gtx 580. Just nu får ju 5970 bättre fps än 580, så vad ska man köpa egentligen?
5970, gtx 580 eller ska man bara vänta på 6990?
Skiter i om drivrutinerna inte har uppdaterats på 5970.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Skrivet av Uzor:

Ska spendera Ca 6000 kronor på grafikkort och det ska vara single inte CF/SLI,
Jag undrar nu bara om 6990 kommer vara bättre än en Singel Gtx 580. Just nu får ju 5970 bättre fps än 580, så vad ska man köpa egentligen?
5970, gtx 580 eller ska man bara vänta på 6990?
Skiter i om drivrutinerna inte har uppdaterats på 5970.

vänta på 6990.. 6990 kommer vara bättre än 5970 i DX11.. presic som 580 är bättre i DX11 än 5970.. om kan kollar tester på tex unigine.. sen får man mer fps med ett 5970 jämnfört med 580.. men 6990 kommer slå 580 i både fps och dx11..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Äntligen lite livstecken från detta kort! Hoppas verkligen på denna macka Jag har iaf inte haft några som helst problem med mitt 4870x2 i några spel, endast med några enstaka drivrutins-versioner. Men jag uppdaterar inte mer än nödvändigt så länge det funkar. Dagens spel ligger ju efter så jävligt grafikmässigt ändå så några extra fps hit och dit spelar ingen roll.

Larvigt i övrigt att jämföra 6990 med sli-uppsättningar. Den stora anledningen till varför man väljer ett 6990 är ju just för att det inte är två separata kort. Det tar mindre plats, det ger mindre värme-utveckling, det blir tystare, det kräver inte något speciellt sli/crossfire-moderkort, det kräver inte lika många anslutningar, billigare lösning, etc. 6990 är ett single-kort och bör jämföras just med andra singel-kort. Att det har en extra GPU är väl inte konstigare än att det skulle ha fler minnes-chip eller andra moduler.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

vänta på 6990.. 6990 kommer vara bättre än 5970 i DX11.. presic som 580 är bättre i DX11 än 5970.. om kan kollar tester på tex unigine.. sen får man mer fps med ett 5970 jämnfört med 580.. men 6990 kommer slå 580 i både fps och dx11..

Så det kommer vara ett monsterkort,
då är bara frågan, vet någon om måtten på graffen?
Kommer installera den i en Fractal design R2 chassi , vilket är väldigt liten

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Avstängd

Nu när powertune finns så kanske amd slipper klocka ner gpu:erna. Sen konner det ju gå att höja upp powertune ca 10-40% som mest.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

Nu när powertune finns så kanske amd slipper klocka ner gpu:erna. Sen konner det ju gå att höja upp powertune ca 10-40% som mest.

40% på ett 300w kort :S
tror jag inte då det skulle bli närmare 150w extra...
frågan är om dom kommer att tillåta någon ökning alls, annars lär den vara liten.